دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشدوربین های دیجیتال

عکاسی از غروب – ترفندهای ثبت غروب با دوربین عکاسی به شیوه حرفه‌ای‌ها

معمولاً در بسیاری از روزها، غروب آفتاب را در مکانی نزدیک به محل زندگی خود تجربه می‌کنیم و در زیبایی‌های مجذوب‌کننده‌اش غرق می‌شویم. غروب آفتاب، منظره‌ای سحرانگیز و اعجاب‌آور است که فرصت‌های بی‌شماری را برای عکاسی به وجود می‌آورد. برخی‌ها می‌گویند که هیچ دو غروب خورشید، شبیه به هم نیستند و می‌توان غروب را یکی از معجزات خلقت برشمرد. عکاسی از غروب آفتاب و ثبت آخرین پرتوهای نور خورشید، ‌لذت وصف‌ناپذیری با خود به همراه دارد که پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون اقدام به عکاسی از غروب آفتاب نکرده‌اید یا حتی اگر نتوانسته‌اید عکس خوب و باکیفیتی از غروب آفتاب بگیرید تا انتهای این مقاله از مجله پروماگ با ما همراه باشید تا روش‌های صحیح و اصولی ثبت غروب با دوربین عکاسی را به شما بیاموزیم.

عکاسی از غروب

عکاسی از غروب آفتاب

غروب خورشید یکی از زیباترین مناظر طبیعت است ولی برای ثبت عکسی مناسب و زیبا از این منظره، اگر اصول و قواعدی را رعایت نکنیم، تصاویری مات، کدر و بی‌روح خلق خواهیم کرد که هیچ‌کدام از زیبایی‌های یک غروب دل‌انگیز را نشان نخواهد داد. بسیاری از افراد برای عکاسی از غروب آفتاب همانند یک عکاسی معمولی، تنظیمات دوربین را بر روی حالت اتوماتیک یا خودکار قرار می‌دهند که این امر برای عکاسی از طلوع و غروب خورشید و به دلیل نیاز به نوردهی متفاوت، مناسب نیست. برای اینکه بتوانید یک عکس گرم و خوب از غروب آفتاب بگیرید، به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید.

عکاسی از غروب آفتاب و دریا

تمیز کردن لنز دوربین

اول‌ از همه سعی کنید لنز (عدسی) دوربین خود را تمیز نگه‌دارید و مطمئن شوید که گردوخاک یا لک و قطرات آب بر روی آن وجود ندارد. در عکاسی مناظر، لنز دوربین بسیار زود کثیف می‌شود به همین دلیل باید هر چند ساعت،‌ نگاهی به لنز دوربین خود بیاندازید. برای این کار می‌توانید از دستمال‌های میکرو فایبر مخصوص لنز استفاده کنید.

دوربین نصب‌شده بر روی سه‌پایه

از سه‌پایه استفاده کنید تا هم لرزش‌های احتمالی را به حداقل برسانید و هم بتوانید از ارتفاع‌های مختلف اقدام به عکس‌برداری کنید. با استفاده از پایه شما می‌توانید در ارتفاعی بالاتر از قد یک انسان یا در ارتفاعی بسیار پایین و نزدیک به زمین، از مناظر عکس بگیرید و حتی می‌توانید برای ثبت کردن عکس‌هایی خاص و زیبا، دوربین را در زوایای مختلفی نسبت به سطح زمین قرار دهید.

عکاسی از غروب

عکاسی واید از غروب آفتاب

در عکاسی از مناظر، ما به دنبال چشم‌اندازی وسیع هستیم پس بهتر است برای عکاسی از غروب آفتاب، عکس‌های واید (Wide) بگیریم تا جزئیات زیادی در عکس ثبت شوند. البته می‌توانید از فاصله کانونی‌های مختلف استفاده کنید ولی فاصله کانونی 14 تا 24 میلی‌متر برای شروع مناسب است. عکس‌های واید به ما اجازه می‌دهد تا مناظر دراماتیک‌تری از غروب را ثبت کنید.

عکاسی با چه فرمتی؟

بهتر است با فرمت خام (RAW) عکس بگیرید؛ این امر شما قادر می‌سازد تا به‌وسیله نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، هر تغییری که می‌خواهید اعم از مقدار نور، رنگ، کنتراست و فیلترهای موردعلاقه خود را در عکس اعمال کنید. ویرایش عکس‌ها در حالت خام، کاملاً‌ دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر از عکاسی با فرمت «JPG» صورت می‌گیرد و می‌توانید با بروز جنبه‌های خلاقانه خود، عکس‌ها را به شیوه‌ای اعجاب‌انگیز تغییر دهید

تنظیمات دوربین

تنظیمات دوربین را به‌صورت دستی انجام دهید و دکمه چرخشی دوربین را بر روی حالت «AV» بگذارید. این حالت اولویت دیافراگم نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تا خودتان تعیین کنید که چه مقداری از صحنه واضح باشد و سرعت شاتر و نوردهی نیز بر مبنای نیاز شما تنظیم شود. حالت اولویت دیافراگم، برای عکاسی غروب آفتاب بسیار مناسب است.

حالت اولویت دیافراگم (AV)​

دیافراگم را روی عددی بزرگ تنظیم کنید. این امر سبب می‌شود تا دریچه دیافراگم بسته‌تر و میزان وضوح یا دقت فوکوس نیز بیشتر شود. هرچه عدد f بالاتر باشد مثلاً f/16، f/13 یا f/11 شما دریچه دیافراگم کوچک‌تری در اختیار خواهید داشت. البته به‌صورت کلی اعداد بالاتر از 16 برای تنظیم دیافراگم توصیه نمی‌شود ولی این هم به تجربه شخصی بستگی دارد و ممکن است شما در اعداد بالاتر، جواب بهتری بگیرید.

عکس گرفتن از غروب

تفاوت دو مقدار ISO

حساسیت ایزو (ISO) را در مقدار پایین (مثلاً 100 یا 200) تنظیم کنید تا تصاویری شفاف‌تر و تمیزتر ثبت شود. کم کردن مقدار ISO باعث می‌گردد تا پارازیت کمتری در عکس‌ها ظاهر شود.

پیشنهاداتی برای ثبت غروب با دوربین عکاسی

برای عکاسی از غروب بهتر است یکسری نکات کلیدی را هم مدنظر قرار دهید:

۱- خط افق همیشه متعلق به مرکز تصویر نیست! گاهی اوقات خط افق را در فاصله یک‌سوم پایین صفحه یا حتی پایین‌تر از آن، قرار دهید چراکه با این کار، آسمان زیبا و تغییر رنگ‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

۲- درخشش را کم کنید. با استفاده از یک سطح صاف یا یک سایبان، جلوی نور مستقیم را بگیرید؛‌ شاخ و برگ درختان نیز گزینه خوبی برای این کار هستند. در مواقعی که دسترسی به سایبان ندارید بهتر است از هود لنز استفاده کنید.

۳- زمان را از دست ندهید. در زمان غروب خورشید، نور به‌سرعت کم می‌شود پس سعی کنید از پیش تمام لوازم خود را مهیا کنید و سه‌پایه و دوربین خود را در محل مناسب قرار دهید. در ابتدا چند عکس آزمایشی بگیرید تا متوجه شوید که چه تنظیماتی را باید تغییر دهید و پس‌ازآن شروع به عکاسی کنید.

۴- از قابلیت‌های دوربین خود استفاده کنید. برخی از دوربین‌ها حالت «Sunset» دارند که مختص عکاسی در غروب آفتاب هستند. این مُد یا حالت را بیازمایید و اگر باب میلتان نبود، آنگاه اقدام به تنظیمات دستی کنید.

غروب آفتاب 4K

عکاسی از غروب

شاید موضوعات گفته‌شده کمی به نظرتان پیچیده و حرفه‌ای بیاید و درک آن کمی دشوار باشد ولی مطمئن باشید که با پشتکار و تمرین می‌توانید بهترین عکس‌ها را از منظره زیبای غروب آفتاب ثبت کنید و تا مدت‌ها از آن عکس‌ها لذت ببرید. غروب آفتاب معجزه‌ای از طبیعت است که عکاسی از آن فقط با تجهیزات حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد بلکه اگر در زمان و مکان مناسب قرار داشته باشید می‌توانید حتی با استفاده از گوشی‌های هوشمند و به‌کارگیری نرم‌افزارهای عکاسی مناسب، غروب آفتاب را از زاویه دید خود به زیباترین شکل ممکن به تصویر بکشید. پس از تجربه کردن نهراسید و به خلاقیت خود ایمان داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه مجله پروماگ بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا