دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

محافظت کودکان از فضای مجازی با راهکار هایی که پروماگ به شما پیشنهاد می دهد…

دنیای امروز والدین را با چالش های جدیدی مواجه کرده است که پدران و مادران ما در گذشته با آن ها مواجه نبودند. دنیای اینترنت، دسترسی آسان به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، وظیفه والدین را در محافظت از کودکان و نوجوانان بسیار سنگین کرده است. مساله ی مهمی که در این ارتباط وجود دارد، نحوه ی مواجهه با این مساله و چگونگی برخورد با آن به عنوان یک چالش جدید است. دغدغه ی محفاظت کودکان از فضای مجازی ، یک برنامه جهانی در همه ی کشور های دنیاست.

ما در بخش آموزش پروماگ در این محتوا سعی داریم، چند راهکار ساده در زمینه محافظت کودکان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به شما ارائه دهیم.

تبلت و گوشی های هوشمند، چگونه جزو اسباب بازی کودکان ما قرار گرفت؟

بازی های کامپیوتری و جذابیت هایی که برای کودکان و نواجوانان دارد، باعث شده، اکثر والدین در تهیه و خرید ابزارآلات هوشمند برای فرزندشان، تمایل یا اجبار داشته باشند. اما آشنایی و دسترسی آسان کودکان به اینترنت و فضای مجازی باعث شده، مسیر انحرافی جدیدی در طی یکی دو دهه ی گذشته برای کودکان گشوده شود.

محفاظت کودکان از فضای مجازی
محفاظت کودکان از فضای مجازی یک برنامه و راهکار جهانی است.

طبق آمار بدست آمده مشخص شده است، غالب کودکان بین سنین 10 تا 12 سالگی، گوشی هوشمند شخصی دارند که البته این آمار در شهرهای بزرگ فراگیر تر است.

محافظت کودکان از فضای مجازی ، وظیفه ای جدید است که به والدین امروز محول شده است، در صورتی که حتی برخی از والدین، خودشان از اطلاعات کافی در این زمینه، بی بهره اند.

 کودکان در فضای مجازی با چه خطراتی مواجه خواهند شد؟

آگاهی، شناخت و پیشگیری از خطراتی که در فضای مجازی کودکان و نوجوان را تهدید می کند، وظیفه ی هر پدر و مادری است. محافظت کودکان از فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهید. در زیر به چند نمونه از مواردی که باعث به خطر افتادن سلامت جسم و روان کودکان در فضای مجازی می شود، اشاره می کنیم:

  • برقراری ارتباط با افراد ناسالم
  • دسترسی آسان به اطلاعات نادرست یا اطلاعاتی که در رده ی سنی کودک دسته بندی نمی شود. مانند دسترسی به تصاویر و اطلاعات خشونت آمیز یا تشویق به همجسگرایی
  • دسترسی به محتویات جنسی، مستهجن یا دسترسی به اطلاعات غلط در این زمینه
  • دسترسی به اطلاعات والدین که ممکن است باعث سو استفاده افراد سود جو از کودک شود.
  • و ……
محافظت کودکان از فضای مجازی
کودکان در فضای مجازی کنترل نشده به اطلاعات غیر مجاز دسترسی خواهند داشت.

روش های محافظت کودکان از فضای مجازی :

با توجه به خطراتی که کودکان و نوجوانان را در دنیای سایبری تهدید می کند، ایمن نگهداشتن و  محافظت کودکان از فضای مجازی ضروری است:

  • خود آگاهی والدین:

اولین گام برای محافظت کودکان از فضای مجازی ، خود آگاهی والدین است. به عنوان پدر و مادر، باید اطلاعات و دانش خود را در این زمینه گسترش دهید و به نحوه استفاده و خطرات فضای سایبری آگاهی داشته باشید. پس قبل از هر چیز، آگاهی و دانش خود را افزایش دهید.

  • آموزش به کودک:

این جمله را بارها شنیده ایم که قبل از ورود هر تکنولوژی، باید نحوه استفاده از آن آموزش داده شود. موثر ترین راه برای ایمنی و محافظت کودکان از فضای مجازی ، آموزش دهی به کودک ، از سنین ابتدایی است. کودکان باید آگاهی های لازم را در ارتباط با خطراتی که ممکن است آن ها را تهدید کند، داشته باشند.

کودکان خود را از سنین کودکی با خطراتی که ممکن است کودکتان با آن در دنیای مجازی مواجه شود، آشنا سازید.

همچنین کودکان باید نحوه مقابله با خطرات و تهدیداتی که ممکن است با آن مواجه شوند را بیاموزند. اقدامات ضروری و فوری را در این زمینه، به کودک خود آموزش دهید.

  • افزایش آگاهی کودک:

افزایش آگاهی کودک باعث بهبود محافظت کودکان از فضای مجازی خواهد شد. کودکان به صورت آشکار و بی پرده باید بدانند، دقیقا با چه خطراتی مواجه اند. خجالت و رودربایستی را با کودکتان کنار بگذارید و به گونه ای قابل فهم و متناسب با سن کودک به او بگویید که چه چیزی سلامت روح و جسم او را تهدید خواهد کرد.

به کودکان تفهیم کنید فضای مجازی، یک دنیای حقیقی نیست و لزوما افرادی که در آن فعالیت می کنند، همان هایی که خود را معرفی می کنند، نیستند. افزایش آگاهی کودک باعث بهبود محافظت کودکان از فضای مجازی خواهد شد.

محافظت کودکان از فضای مجازی
کودکان باید بدانند افراد ممکن است در فضای مجازی هویت جعلی داشته باشند.
  • وضع قوانین در استفاده از فضای مجازی:

برای استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی، قوانین مشخص وضع کنید. کودکان را ملزم کنید که به قوانین پایبند باشند. وضع و اجرای قوانین مناسب تاثیر مثبتی در محافظت کودکان از فضای مجازی خواهد داشت. کودکان باید یاد بگیرند که قانون مدار و مسئولیت پذیر باشند. 

  • در منزل یک یارانه یا تبلت  و یا گوشی خانوادگی و در یک فضای مشترک داشته باشید، که همه ی افراد خانواده به آن دسترسی داشته باشند.
  • کودکان نباید بدون مشورت با والدین، با کسی در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند یا دوست شوند.
  • کودکان اجازه ندارند به تنهایی و بدونه نظارت والدین، خرید اینترنتی انجام دهند.
  • کودکان اجازه ندارند اطلاعات خانوادگی را، به افراد دوست یا غریبه در فضای مجازی، انتشار دهند.
  • ساعت استفاده کودکان از گوشی یا رایانه باید محدود باشد.
  • داشتن ایمیل خانوادگی:

برای خانواده، یک ایمیل خانوادگی بسازید. کودکان برای ثبت نام یا عضویت در سایت های مختلف، باید از ایمیل خانوادگی که برایشان تعریف شده است، استفاده کنند و برای خود ایمیل شخصی نداشته باشند. برای ترغیب کودکان به این کار، خودتان نیز برای موضوعات غیر کاری و نه چندان مهم، از ایمیل خانوادگی استفاده کنید. داشتن ایمیل خانوادگی به شما کمک خواهد کرد محافظت کودکان از فضای مجازی به صورت موثر تری صورت گیرد.

  • استفاده از گوشی های هوشمند کودک:

  • بهتر است کودکان از تبلت یا گوشی های مخصوص کودک استفاده کنند که دسترسی شان به اطلاعات غیر مجاز محدود باشد.
  •  برای کودکان مرورگرهای ویژه کودک نصب کنید که دسترسی آزاد به اطلاعات را نداشته باشند.
محافظت کودکان از فضای مجازی
کودکان بدون والدین نباید دسترسی آزاد به فضای مجازی داشته باشند.
  • عدم دسترسی کودک به اطلاعات خانوادگی:

توصیه می شود که کودکان دسترسی به اطلاعات شخصی والدین یا حساب های بانکی نداشته باشند تا به صورت ناخواسته و از روی ناآگاهی مورد سو استفاده افراد فرصت طلب قرار نگیرند.

  • استفاده از نرم افزارهای ویژه والدین:

از نرم افزار های کنترل کودک استفاده کنید و کنترل نامحسوسی بر عملکرد کودکان داشته باشید. این نرم افزارها می تواند به کنترل و محافظت کودکان از فضای مجازی مفید باشد و بتوانید به موقع از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

 

محافظت کودکان از فضای مجازی
کودکان باید با نسبت به خطرات فضای مجازی آگاهی داشته باشند.

سخن آخر:

دنیای فن آوری و تکنولوژی عصر حاضر، باعث شده است که دیگر نتوان مانع استفاده کودکان و نوجوانان از گوشی های هوشمند یا تبلت شد. اما باید تمهیداتی اندیشید که نحوه ی استفاده از آن کنترل شده و محدود باشد و بتوان راه های محافظت کودکان از فضای مجازی را گسترس داد. سعی کنید اطلاعات خود را به روز و همسو با پیشرفت تکنولوژی نگهدارید که بتوانید به نحو موثرتری از کودکانتان مراقبت کنید. در نظر داشته باشید که هر روز خطرات جدیدی کودکان را در دنیای سایبری و فضای مجازی تهدید می کند؛ خطراتی که مانند آن را دیروز تجربه نکرده ایم.

امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید باشد. ازین که همراه بخش آموزش پروماگ بوده اید، سپاسگزاریم…

 


به شما پیشنهاد می دهیم این مطالب را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا