دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

بازی‌های کامپیوتری برای کودکان ؛ آنچه باید راجع به خوب و بد بازی‌های کامپیوتری بدانید!

فوائد بازی‌های کامپیوتری برای کودکان ؛ شاید عجیب به نظر برسد اگر بگوییم بر خلاف تصور عامه، بازی‌های کامپیوتری برای کودکان فوائد بسیاری دارند! در واقع، آنچه باعث اشکال و مضرات بازی‌های کامپیوتری می‌شود، استفاده‌ی بی‌رویه و کنترل نشده‌ی کودکان ازین بازی‌ها است. با توجه به اینکه امروزه، ابزارآلات دیجیتال همانند تبلت و پلی‌استیشن بسیار در دسترس کودکان است، بد نیست در این مجال، به برخی فوائد بازی‌های کامپیوتری برای کودکان اشاره کنیم و دستوراتی که باید حتما مد نظر قرار دهید را گوشزد کنیم. با مجله‌ی آنلاین پروماگ همراه ما باشید:

 

بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

فوائد بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

  • تقویت هوش و بهبود عملکرد مغز :

همانند بازی‌ها و تمرین‌های فیزیکی که به بهبود و تقویت ماهیچه‌های بدن کودک کمک می‌کند، بازی‌های کامپیوتری نیز باعث بهبود و تقویت ذهن کودک می‌شود. انواع بازی‌های کامپیوتری دیجیتال ، باعث هماهنگی و ارتباط بیشتر بین عصب‌های مغز کودک می‌شود، همچنین باعث افزایش هوش شناختی کودک می‌شود.

  • هماهنگی بین عضلات و حواس :

در بازی‌های کامپیوتری ، لازم است کودک حواس خود را درگیر کند. به عنوان مثال گوش، چشم  و عضلات دست و بدن که در بازی کودک نقش دارند، باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند تا کودک بتواند به موفقیت برسد.

امروزه انواع بسیاری از بازی‌های کامپیوتری‌ تولید شده است که در کنار درگیر کردن حواسی مانند چشم و گوش، باعث حرکت‌های بیشتر کودک نیز می‌شود و مانند یک فعالیت جسمانی و حرکتی، کودک را به عمل وا می‌دارد.

  • بهبود مهارت حل مساله :

بازی‌های کامپیوتری ، قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارند؛ به این معنی که هر بازی، قواعد و روش‌های خاصی برای موفقیت و برنده شدن دارد و لازم است کودک با توجه به قوانین هر بازی، بتواند از مراحل مختلف آن عبور کند. این کار باعث می‌شود کودک مهارت حل مساله را بیاموزد و به دنبال کشف روش‌های بهتر، آزمون و خطا کند.

همچنین کودک باید بتواند در جای‌جای مراحل بازی، تصمیم‌گیری درستی انجام دهد تا بتواند به مرحله‌ی بعدی صعود کند. بنابراین او باید روش‌های مختلف را امتحان کند و برای موفقیت، به درستی تصمیم بگیرد تا به موفقیت برسد.

  • تقویت حافظه :

بازی‌های مورد علاقه کودک، نیاز به قواعد دیداری و شنیداری دارد و کودک لازم است قوانین و قواعد بازی را در خاطر بسپارد. علاوه بر آن، بسیاری از بازی‌ها با هدف تقویت حافظه کودک تولید شده است و برای موفق شدن در آن‌ها، کودک باید از حافظه خود کمک بگیرد.

  • افزایش توجه و تمرکز :

افزایش توجه و تمرکز کودک، یکی دیگر از فوائد بازی‌های کامپیوتری برای کودکان است. کودک باید به دقت صفحه‌ی بازی‌ را در نظر داشته باشد و بتواند از موانع و مشکلاتی که در سر راه او وجود دارد عبور کند که برای این کار احتیاج به توجه و تمرکز دارد.

  • منبع یادگیری :

در خلال بازی‌های کامپیوتری ، بسیاری مسائل به کودک آموزش داده می‌شود. به عنوان مثال، نگهداری از حیوانات خانگی، دوستی با حیوانات، گیاه‌کاری، مراقبت از گیاهان، علائم راهنمایی و رانندگی، اصول و قواعد ریاضی، رنگ‌ها و اشکال هندسی و بسیاری موارد دیگر، در خلال انواع بازی‌های کامپیوتری به کودک آموزش داده می‌شود.

  • افزایش سرعت عملکرد مغز :

بیشتر بازی‌های کامپیوتری بر محور سرعت استوارند و نیاز به عملکرد سریع بازی‌کننده دارند. با انجام بازی‌های کامپیوتری ، سرعت عملکرد‌های ذهنی در کودک افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، بازی‌هایی که بر محور محاسبات هستند، قدرت ریاضی و حل مساله را در ذهن کودک تقویت می‌کنند.

  • مهارت انجام همزمان کارها :

از دیگر فوائد بازی‌های کامپیوتری برای کودکان ، این است که هماهنگی بیشتری بین بخش‌های مختلف مغز کودک ایجاد می‌کنند. یک بازی کامپیوتری ، کودک را وادار می‌نماید که چند کار را به طور همزمان انجام دهد. به عنوان مثال دکمه‌هایی که چهار جهت حرکت را مشخص می‌کند و دکمه‌های رنگی که وظایف دیگری را انجام می‌دهند و لازم است کودک این دکمه‌ها را در جای مناسب خود استفاده کند. انجام همزمان این کارها و هماهنگی آن با حواس کودک، نیاز به تمرین و مهارت دارد.

  • بهبود مهارت‌های اجتماعی :

بازی‌های کامپیوتری آنلاین ، ارتباط و هماهنگی بین افراد را در نقاط مختلف جهان ایجاد می‌کنند. افراد مختلف که از راه دور با یکدیگر ارتباط دارند، باید بتوانند به شکل درست و مناسب با یکدیگر تعامل داشته باشند.

علاوه بر آن، بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند با دوستان و هم‌سالان خود بازی‌‌ رایانه‌ای انجام دهند و همین مساله می‌تواند باعث تقویت ارتباطات اجتماعی بین کودکان شود.

 

بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

نکاتی مهم درباره‌ی بازی‌های کامپیوتری که باید بدانید!

  • بازی‌ کامپیوتری باید مطابق سن کودک باشد:

هر نوع بازی کامپیوتری که برای کودک خود انتخاب می‌کنید، لازم است متناسب با گروه سنی او باشد. حتما به گروه سنی نوشته شده بر روی بازی دقت کنید و اگر متناسب با سن کودک شما نیست، آن را تهیه نکنید.

  • هدف بازی باید متناسب با نیاز کودک باشد:

هر بازی صرف‌نظر از جنبه‌ی سرگرمی که برای کودک دارد، هدفی را نیز دنبال می‌کند. بررسی کنید که هدف بازی، متناسب با ارزش‌های خانوادگی‌تان باشد.

  • بازی‌های خشن و جنگی ممنوع!

کودک شما هر سنی که دارد، نباید بازی‌های جنگی و خشن بازی کند. تاثیر بازی‌های خشن و جنگی بر خشونت کودکان به اثبات رسیده است و میزان تنش‌های عصبی و جرم را در کودکان افزایش می‌دهد.

  • بازی‌های سالم انتخاب کنید:

در نظر داشته باشید انواع بازی‌های کامپیوتری ، چیزهای مختلفی را به کودک شما می‌آموزند که بدون شک در تربیت آن‌ها تاثیرگذار است. بنابراین بازی‌هایی را انتخاب کنید که از سلامت روان کودک شما محافظت می‌کنند. به عنوان مثال بازی‌های کامپیوتری مستهجن، یا آنان که دزدی و خلاف را به طور مستقیم و غیرمستقیم ترغیب می‌کنند و یا بازی‌های که مخالف اصول ارزشی خانواده هستند را انتخاب نکنید.

  • ساعت بازی کودک باید کنترل شده باشد.

انواع بازی‌های کامپیوتری در کنار فوائدی که برای هوش و ذهن کودکان شما دارند، اگر بیش از اندازه استفاده شوند، می توانند باعث عدم تحرک کودک، اضافه‌ وزن، تنبلی، خستگی چشم و مشکلات دیگری شوند.

پیشنهاد می‌شود، کودک بیش از دو ساعت در روز، بازی کامپیوتری انجام ندهد.

  • بازی‌های آموزشی انتخاب کنید: 

بسیاری از بازی‌های کامپیوتری اهدافی مانند تقویت حافظه، تمرکز، ریاضی، افزایش دقت و توجه، هوش و بسیاری مهارت‌های ذهنی را دنبال می‌کنند. استفاده ازین بازی‌ها می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های گفته شده در کودک شود.

  • ابزار‌های بازی مانند پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس، بهتر از تبلت و گوشی موبایل!

دستگاه پلی‌استیشن، ایکس‌باکس یا انواع دیگری که مختص بازی با تلویزیون هستند، از گوشی موبایل و تبلت، برای کودک شما مناسب‌ترند. علت این پیشنهاد این است که شما کنترل بهتری، چه از نظر محتوا و چه از نظر زمان می‌توانید بر دستگاه‌هایی مانند پلی‌استیشن و امثال آن داشته باشید.

 

بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

سخن پایانی:

تحقیقات اخیر مشخص کرده‌اند که بازی‌های کامپیوتری دارای فوائدی هستند که مهم‌ترین آن‌ها توسعه‌ی مهارت‌های شناختی در کودکان و بزرگسالان است. بنابراین صرف انجام بازی‌های کامپیوتری برای کودکان مضر نیست، اما چنانچه کنترل‌ نشده باشد، می‌تواند کودک شما را با چالش‌های زیادی مواجه کند.

سیما گودرزی هستم و از همراهی با وب‌سایت پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را بخوانید:

تقویت حس کنجکاوی کودک ؛ ده روش برای هدایت و تقویت کنجکاوی کودکان …

پاسخگویی به سوالات کودکان ؛ چگونه به سوالات عجیب کودکان پاسخ بدهیم؟

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

افزایش دایره لغات کودک با روش های آسان و قابل اجرا که پروماگ می گوید…

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را چگونه و با چه فعالیت هایی پر کنیم؟

فواید بازی کردن با کودکان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا