دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

معماری نوین

برج اربوریکول یک جنگل سبز بزرگ با معماری مدرن

برج درختی ARBORICOLE

درختی مسکونی برای هزاران نفر

ساختمانی مبتنی بر پروژه های زیست گرایی و هوشمند

فرانسه 2018

این برج که بصورت یک طراحی مفهومی توسط گروه معماری وینسنت کالبوت ارائه شده قرار است در فرانسه ساخته شود. برج اربوریکول بیشتر شبیه به یک گلخانه است تا یک ساختمان شهری و هدف از احداث این برج با پوشش گیاهی زیاد تقویت لینک بصری با طبیعت و تغییر چهره خشن و ماشینی منطقه ی که در نظر است برج در آن احداث شود است.

این برج دارای فضاهای اداری ، مسکونی ، تجاری و رستوران است که به بالکن های با پوشش گیاهی انبوه باغ مانند دسترسی دارند و ساکنان می توانند از این فضاهای طبیعی استفاده نمایند.

این طرح بخشی از یک مسابقه معماری است که در آن طرح های نوآورانه برای تبدیل چهره فرانسه غربی به یک نمای سبز و هماهنگ با محیط زیست به رقابت پرداختند این رقابت ها توسط موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه پشتیبانی می شوند. گروه معماری وینسنت کالبوت علاقمند است که سرمایه گذاری های زیادی در زمینه اجرای ساختمانهای با پوشش گیاهی و سبز انجام دهد در حال حاضر چندین ساختمان مبتنی بر پروژه های زیست گرایی در اروپا طراحی نموده است.

گفته می شود در این مسابقه در حال حاضر برج گیاهای اربوریکول در بین سایر شرکت کنندگان از محبوبیت بالائی برخوردار است. در این ساختمان از سیستم های هوشمند پیشرفته و تکنولوژی های بالا و ترکیب آنها با معماری بهره برده شده است.

معمار این ساختمان می گوید ” زندگی در یک آپارتمان که در قلب یک جنگل واقع شده حس نوستالژی کودکی را تداعی می کند که همه انسانها در دوران کودکی خود آرزوی زندگی در کلبه های جنگلی و یا کلبه های درختی را داشتند ، در این ساختمان با استفاده از گیاهان انبوه حس همزیستی و آرامش با اکوسیستم های طبیعی به ساکنین القاء می شود”.

این پروژه در حال حاضر بعنوان یک طرح مفهومی ارائه شده است و در صورت موافقت با احداث آن قرار است در حدود 9400 مترمربع زیربنا در 11 طبقه روی زمین بالا برود. پوشش های گیاهی آن متناسب با شرایط آب و هوایی فرانسه در نظر گرفته شده که متناسب با ماه های مختلف نماهای متفاوت و زیبایی داشته باشند.

طبقه همکف شامل بسیاری از فضاهای عمومی مانند رستوران ، کافه و سالن های کنسرت است و طبقه دوم بعنوان فضاهای تجاری و فرهنگی در نظر گرفته شده و سایر طبقات جهت سکونت است.

طراحان این ساختمان سن ساکنان را بین 25 تا 35 سال در نظر گرفته اند و بر این اساس آنها می گویند که این ساختمان برای قشرهای جوان جامعه مناسب است در بخش های مختلف ساختمان 90 سوئیت تک خوابه برای اسکان موقت و 50 آپارتمان دو تا چهار خوابه در طبقات مختلف برای اسکان دائمی تعبیه شده است.

ارتفاع برج اربوریکول 35 متر در نظر گرفته شده که شامل فضاهای اداری ، تجاری ، سوئیت ، آپارتمان ، فضاهای فرهنگی ، سالن کنسرت ، رستوران و یک رستوران در پشت بام است.

نمای ساختمان از بالکن های بزرگ و درختان کاشته شده داخل آنها تشکیل شده طبق گفته طراحان قرار است 20 هزار درختچه و درخت چندساله بهمراه بوته های میوه و سبزیجات خوراکی جهت مصرف ساکنان در نظر گرفته شده است.

از تکنولوژی های اساسی بکار رفته در این ساختمان می توان به تامین 40 درصد برق مورد نیاز ساختمان با استفاده از پنل های خورشیدی نصب شده بر روی پشت بام اصلی ساختمان ، سیستم گرمایش از کف تمام ساختمان ، سیستم جمع آوری آب باران جهت آبیاری درختان و باغها و سیستم عایق پیشرفته حرارتی و صوتی آن اشاره کرد.

 

معنای واژه اربوریکول

ARBORICOLE از ترکیب دو واژه Arbor در زبان انگلیسی به معنی درخت و  واژه Colo به معنی کاشتن برای زندگی کردن آمده واژه آربوریکو اشاره به درختان در حال رشد و باغبانی دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا