دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تکنولوژی

تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل دقیق تر از همه زمان ها

LYNA، هوش مصنوعی گوگل؛ که سرطان سینه و متاستاز را با دقت 99 درصدی تشخیص می دهد.

تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل ! امروزه با پیچیده تر شدن مشکلات پزشکی ابزارها و تکنولوژی های پزشکی نیز به همان نسبت پیشرفته تر شده اند تا بتوانند پزشکان را در راه تشخیص صحیح و درمان بیماری ها همراهی نمایند.

استفاده از دیتابیس ها و سیستم های هوش مصنوعی از به روز ترین ابزارهایی است که استفاده از آن در صنعت پزشکی رو به افزایش است. کمپانی های بزرگ دنیا در زمینه هوش مصنوعی مانند مایکروسافت و گوگل نیز از این قافله عقب نمانده اند و همواره بخشی از بودجه سالانه خود را به تحقیق و گسترش قابلیت های سیستم های هوش مصنوعی در پزشکی صرف می نمایند.

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی طبیعتا با محدودیت هایی نیز مواجه خواهد بود،  به عنوان مثال تکنولوژی همواره دارای محدودیت هایی است که نیاز به نگهداری و دریافت داده های خارجی توسط انسان دارد. استفاده از آن هزینه بر است. نیاز به یکپارچگی با فعالیت های انسانی دارد و همچنین مسئولیتی در برابر اشتباهات و خطاها نخواهد داشت. بنابراین با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف بشر باید برای رفع مشکلات و محدودیت های این سیستم ها نیز چاره ای بیندیشد.

هوش مصنوعی گوگل در پزشکی

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی گوگل

گوگل ، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های دنیا در زمینه هوش مصنوعی همواره در صنایع مختلف پیشتاز بوده است و سرمایه گذاری های کلانی را در این زمینه انجام داده است. با توجه به گسترش کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی در سال های اخیر، شرکت گوگل نیز موفق به ایجاد یک الگوریتم هوش مصنوعی جدید شده است که قادر است سرطان سینه را بسیار دقیق تر از نظر پزشکان و انجام آزمایش های مختلف تشخیص دهد.

بر اساس آزمایش هایی که تاکنون توسط این هوش مصنوعی انجام شده است ، هوش مصنوعی گوگل می تواند بدون اغراق با دقت 99 درصدی با استفاده از مقایسه اسلایدهای پاتولوژی علاوه بر تشخیص سرطان سینه، پروسه ی متاستاز این سرطان را نیز مشخص نماید. در پروسه ی متاستاز، سلول های سرطانی بیمار از بافت اولیه ای که در آن بوجود آمده اند از طریق جریان خون یا لنف ها به سایر بافت های بدن منتقل می شوند و آنها را نیز آلوده می نمایند.

مزیت تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل به سایر روش های تشخیصی این است که قادر خواهد بود متاستاز سرطان سینه را در ابعاد میکروسکوپی و بسیار کوچک نیز بدرستی تشخیص دهد.

همه چیز درباره تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل

سرطان سینه در صورتی که در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. متاسفانه غیر قابل درمان بوده و می تواند منجر به مرگ بیمار گردد. به همین علت تشخیص به موقع و زودهنگام این بیماری می تواند نقش بسیار مهم و حیاتی در درمان و نجات بیماران داشته باشد. LYNA هوش مصنوعی گوگل است که با استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق قادر خواهد بود نقش بسیار اساسی در تشخیص دقیق سرطان سینه و تومورهای متاستاتیک ایفا نماید.

تشخیص متاستاز در سرطان از بخش های تشخیصی بسیار دشوار محسوب می شود. بیش از 90 درصد مرگ و میری که در بیماران سرطان سینه در دنیا اتفاق افتاده است به علت ایجاد متاستاز بوده است. تشخیص های کلینیکال متاستاز مطابق با تحقیقات انجام شده در بسیاری از موارد به دلیل معاینات فیزیکی و روش های تشخیصی نادرست، ناموفق بوده اند.

همین امر سبب شد تا Google AI با همکاری مرکز پزشکی ناوال در سن دیگو به فکر توسعه الگوریتمی برای تشخیص متاستاز سرطان بیفتند. الگوریتم LYNA به معنای دستیار گره لنفاوی (Lymph Node Assistant) قادر به بررسی و ارزیابی اتوماتیک نمونه های بافتی گره های لنفاوی است.

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی گوگل

تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل LYNA در آزمایش ها و تست هایی که تاکنون انجام شده بسیار موفقیت آمیز بوده است. LYNA موفق شده که در تشخیص متاستازهای کوچک تا میزان 99 درصد به موفقیت دست یابد. این در حالی است که در تشخیص انسانی این مورد در آزمایشگاه احتمال بروز 62 درصد خطا وجود دارد. که احتمال بروز خطای بالایی محسوب می شود.

LYNA هوش مصنوع و تشخیص متاستاز

LYNA یک الگوریتم اوپن سورس بر مبنای اینسپشن ورژن 3 و مدل یادگیری عمیق است. در مرحله اول اینسپشن ImageNet Dataset استنفورد به دقت بالای 78.1 دست یافت. سایز دیتای ورودی Inception یک تصویر 299 پیکسلی است. تومورها در سطح پیکسلی متفاوتی توسط الگوریتم استخراج می شوند و Inception v3 وزن الگوریتمی مدل را تنظیم می کند و به این ترتیب میزان خطا را کاهش می دهد.

Google AI بتدریج و در طول گذشت زمان الگوریتم اولیه را با بالا بردن کارایی محاسبات و افزایش روند یادگیری و همچنین ایجاد نسبت 4:1 بافت های سالم نسبت به بافت های سرطانی و نرمال ساختن تغییرات در لام های بیوپسی بهبود داده است که این موارد منجر به خطای کمتر و تشخیص دقیق تر شده است.

در آزمایش های انجام شده بر روی LYNA در سال 2016 در دو دانشگاه Radboud و Utrecht برای ارزیابی این الگوریتم هوش مصنوعی گوگل LYNA توانست با دقت 99.3 درصد بدون هیچ گونه تشخیص اشتباهی و هیچ نمونه مثبت کاذبی، تمامی موارد را بدرستی تشخیص دهد.

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی گوگل

الگوریتم تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل LYNA را نمی توان یک الگوریتم بدون نقص و یک ابر هوش مصنوعی در تشخیص انواع سرطان ها دانست. این هوش مصنوعی که توسط گوگل طراحی و توسعه داده شده تاکنون توانسته در این موارد عملکرد بسیار بهتری را از تشخیص های انسانی داشته باشد و طبق مقاله ای که توسط Google AI و Verily که قسمت تخصصی علوم زیستی در شرکت مادر گوگل – آلفابت – است انتشار یافته است، تشخیص متاستازهای گره های لنفاوی توسط LYNA در یک آزمایش نصف مدت زمانی بوده است که در آن 6 نفر پاتولوژیست ماهر و مجرب قادر به تشخیص این متاستاز خواهند بود.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی گوگل

در صورت تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل و در کل استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری ها، پزشکان و متخصصان قادر خواهند بود تا زمان بیشتری را صرف درمان بیماران و رسیدگی به آنها نمایند.

به همین دلیل است که گوگل سرمایه گذاری کلانی را در خصوص هوش مصنوعی در پزشکی اختصاص داده است. و علاوه بر الگوریتم LYNA همزمان بر روی موارد مهم دیگری نیز متمرکز شده است.

شاخه ی تحقیقات هوش مصنوعی گوگل،  دیپ مایند نام داردکه در لندن به فعالیت می پردازد. و در حال حاضر علاوه بر تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی گوگل بر روی الگوریتم هایی مانند پیش بینی آمار تلفات در بیمارستان ها و نیاز به بستری مجدد بیماران که با تست های انجام شده در حال حاضر دقتی حدود 90 درصد در تشخیص این موارد را دارد و همچنین تشخیص علائم اولیه ای که می تواند منجر به نابینایی افراد شود تحقیق می کنند.

امیدوارم از مطلب امروز لذت برده باشید.از اینکه همراه بخش تکنولوژی مجله آنلاین پروماگ هستید، سپاسگزاریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا