دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

آشنایی با اصطلاحات مختلف برای تشكر كردن به تركی استانبولی

روش های مختلفی برای تشکر کردن به ترکی استانبولی وجود دارد. با یادگیری این روش ها می توانید تسلط بیشتری به زبان ترکی پیدا کنید. در واقع با همین روش های ساده است که مهارتتان در زبان ترکی بیشتر می شود. شما با یادگیری جزئیات مختلف مانند روزهای هفته به ترکی، روش های سلام یا تشکر کردن، به مرور در زبان ترکی استانبولی حرفه ای تر می شوید.

در همه جوامع، سپاسگزاری یکی از روش های نشان دادن ادب و احترام به طرف مقابل است. هر چه از جمله ها و کلمه های بهتری برای تشکر استفاده کنید، طرف مقابل به شما احساس بهتری پیدا می کند. اما آیا می دانید چطور به زبان ترکی استانبولی از کسی تشکر کنید؟ اگر نه، باید به کلاس های آموزشی و دوره زبان ترکی استانبولی بروید یا در این باره، مقاله های مختلف بخوانید تا جمله های مناسب برای تشکر کردن را به این زبان شیرین بیاموزید.

10 روش برای تشکر به ترکی استانبولی در شرایط مختلف

تشكر كردن به تركی استانبولی

فرض کنید وارد کشور ترکیه شده اید و قرار است در آنجا زندگی کنید، اما درباره زبان مردم این کشور هیچ اطلاعی ندارید. در این صورت زندگی برایتان خیلی سخت می گذرد. شما باید حداقل عبارت هایی برای سلام کردن، خداحافظی، تشکر کردن و … را بیاموزید تا بتوانید در ترکیه زندگی بگذرانید. متاسفانه بیشتر مردم ترکیه به زبان انگلیسی مسلط نیستند، بنابراین فکر استفاده از این زبان را نیز باید از سرتان بیرون بیندازید. تنها راه نجات شما، یاد گرفتن ترکی استانبولی خواهد بود.

در ادامه روش های مختلفی را که برای تشکر کردن به ترکی استانبولی وجود دارد، توضیح می دهیم.

Teşekkür ederim، متشکرم!

یکی از روش های ساده برای تشکر کردن به ترکی استانبولی استفاده از عبارت Teşekkür ederim به معنی “متشکرم” است. این عبارت را می توانید در زندگی روزمره و در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

Çok naziksiniz، تو خیلی مهربانی!

فرض کنید کسی برایتان کاری انجام می دهد که وظیفه اش نیست، در این زمان استفاده از عبارت Çok naziksiniz می تواند لبخند را به لب های او هدیه دهد. این عبارت به معنی “تو خیلی مهربانی” است و برای نشان دادن قدردانی تان نسبت به دیگران استفاده می شود.

Nazik sözleriniz için teşekkürler، از محبت شما ممنونم!

این عبارت زمانی به کار می آید که کسی از شما تعریف و تمجید می کند. در واقع شما باید در مقابل تعریف دیگران از آنها تشکر کنید، استفاده از Nazik sözleriniz için teşekkürler در زبان ترکی برای این کار بهترین راه حل است.

این عبارت به معنی “از جملات محبت آمیزتان ممنونم” است.

Bugün geldiğiniz için teşekkür ederim، ممنون که امروز اومدی!

فرض کنید یک مهمانی تدارک دیده اید و مهمانانتان می آیند؛ در این زمان چه جمله ای به زبان ترکی باید به آنها بگویید؟ بهترین عبارت Bugün geldiğiniz için teşekkür ederim است.

معنی این عبارت یعنی “ممنون که امروز اومدی” است. از این جمله می توانید در جلسه های رسمی، مهمانی های دوستانه و … استفاده کنید.

İlginiz için teşekkür ederim، با تشکر از توجه شما!

وقتی کسی در ترکیه زمانش را به شما اختصاص می دهد و در واقع توجه اش را در اختیارتان می گذارد، باید از عبارت İlginiz için teşekkür ederim برای قدردانی از او استفاده کنید.

İlginiz için teşekkür ederim به معنی “با تشکر از توجه شما” است و در موقعیت های مختلفی استفاده می شود. فرض کنید درخواست ثبت یک پرونده را از یک کارمند داشته اید، از کسی در خیابان آدرس می پرسید و …؛ استفاده از این عبارت در این موقعیت ها بهترین راهکار برای تشکر کردن است.

Çok teşekkürler، خیلی ممنون!

نمونه پر و پیمان Çok naziksiniz در واقع Çok teşekkürler است.

اگر می خواهید به شیوه ای صمیمانه تر از طرف مقابلتان تشکر کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از عبارت Çok teşekkürler است.

Çok teşekkürler به معنی “خیلی ممنون” است و بیشتر برای دوستان، آشنایان و موقعیت های غیر رسمی به کار می آید.

Sağol، تشکر رسمی!

کلمه Sağol برای تشکر کردن در موقعیت های غیر رسمی به کار می آید. بنابراین اگر در جمع های صمیمی بودید، از این عبارت برای تشکر کردن از دیگران استفاده کنید.

eline sağlık، دست شما درد نکند!

اگر با کسی تعارف دارید و می خواهید از او تشکر کنید، از عبارت eline sağlık به معنی “دست شما درد نکند” استفاده کنید.

Hediye için teşekkür ederim، به خاطر هدیه سپاسگزارم!

این عبارتی زمانی به کار می آید که کسی برایتان هدیه ای خریده است. در این زمان برای تشکر از او باید از عبارت Hediye için teşekkür ederim به معنی “به خاطر هدیه ای که دادی از تو سپاسگزارم” استفاده کنید.

جملات مناسب برای تشکر از معلم به ترکی استانبولی

تشكر به تركی استانبولی

سپاسگزاری از کسی که به ما دانشی آموخته است، در تمام جوامع و فرهنگ های بین المللی پندیده است. در ادامه، چند عبارت مصطلح برای تشکر از معلم را بیان می کنیم:

Senin gibi öğretmenler kolay bulunmuyor

بسیاری از دانشجوهای خارجی در کلاس های دانشگاهی ترکیه قصد تشکر کردن از معلم یا استادشان را دارند، اما نمی دانند که چطور از او تشکر کنند. در این موقعیت استفاده از عبارت Senin gibi öğretmenler kolay bulunmuyor بهترین راهکار است.

Senin gibi öğretmenler kolay bulunmuyor به معنی “معلمانی مثل شما به راحتی پیدا نمی شوند” است. پس اگر می خواهید لبخند را به لب های استادتان هدیه دهید و با تشکر کردن حس قدردانی تان را به او نشان دهید، حتما از این عبارت استفاده کنید.

تشکر به ترکی

Bizimle vakit geçirdiğiniz için teşekkür ederiz

اگر کسی زمانش را به شما اختصاص داد، از این عبارت استفاده کنید. این جمله معمولا در پایان مهمانی ها و جلسه های مختلف توسط میزبان ادا می شود. این جمله معنی تشکر کردن را بابت وقتی که برای شما گذاشته اند، می دهد.

Sabrınız ve kendimi geliştirmeme yardımcı olduğunuz için  teşekkür ederim

یکی دیگر از بهترین جمله ها برای قدردانی از دیگران Sabrınız ve kendimi geliştirmeme yardımcı olduğunuz için  است. این جمله زمانی به کار می آید که می خواهید حس قدردانی تان را برای کسی که با صبر و حوصله برایتان وقت گذاشته، نشان دهید.

مثلا از این عبارت می توانید برای کارفرما، مربی، استاد، معلم و … استفاده کنید.

این جمله به معنی “از صبر و شکیبایی شما سپاسگزارم، به من کمک کردید خودم را بهبود ببخشم” است.

Gelmiş geçmiş en iyi öğretmen sizsiniz!

شما می توانید این جمله را برای معلم یا استاد خود به کار ببرید. این عبارت قطعا دل هر استاد و معلمی را شاد می کند.

Gelmiş geçmiş en iyi öğretmen sizsiniz به معنی “شما بهترین معلم تاریخ هستید” است.

برای استفاده از این جمله برای افراد دیگر کافیست به جای کلمه ” öğretmen” از عنوان شغلی طرف مقابل استفاده کنید. مثلا اگر کسی روانشناس است، می توانید عبارت ” Gelmiş geçmiş en iyi psikolog sizsiniz” را برای او به کار ببرید.

Sayenizde çok şey öğrendim، من از شما خیلی چیزها یاد گرفتم!

از این عبارت معمولا زمان هایی استفاده می شود که قصد تشکر از کسی را دارید که آگاهی خاصی را به شما آموخته است.

Sayenizde çok şey öğrendim به معنی “من از شما خیلی چیزها یاد گرفتم” و نوعی روش تشکر کردن به صورت غیر مستقیم است.

حرف آخر، روش های تشکر کردن به ترکی استانبولی!

تشکر کردن به ترکی استانبولی ساده است، منتهی باید اصطلاحات اصلی تشکر کردن مثل Teşekkür ederim، Çok naziksiniz یا eline sağlık را بیاموزید تا بتوانید از آن ها در جمله های مختلف و طولانی استفاده کنید.

در تشکر کردن به ترکی استانبولی باید به موقعیتی که دارید نیز توجه کنید. هر یک از عباراتی که در این مطلب به شما گفتیم، برای موقعیت های مختلف به کار می آیند؛ بنابراین نمی توانید همه آنها را برای یک موقعیت خاص به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا