دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

با برخی از مهمترین جراحی‌ های عمومی داخل شکم آشنا شوید

شکم انسان یکی از قسمت‌هایی است که اجزای بسیاری را در خود جای داده است. این قسمت از بدن که تعداد بالایی از اعضای مهم را در خود دارد، در شرایط مختلفی ممکن است نیاز به جراحی و ترمیم داشته باشد. به دلیل حضور تعداد زیادی از اعضا درون شکم، تعداد جراحی‌های شکمی بسیار زیاد است و تنوع بالایی دارد. ضمن اینکه هریک از اعضای بدن، خود ممکن است جراحی‌های مختلفی را داشته باشد و از تنوع برخوردار باشد. به همین دلیل در این مقاله بر آن شدیم تا این انواع مختلف جراحی‌ها را در کنار یکدیگر جمع آوری کنیم و درباره آن به اختصار نکاتی را بیان کنیم. جراحی‌هایی که هریک دارای علائم و روش‌های درمانی خاصی هستند که بهتر است پیش از آن که درگیر آن‌ها شوید، اطلاعات کامل و جامعی را راجع به آن داشته باشید.

انواع جراحی‌های شکمی

جراحی‌های شکمی را اگر از جهت نوع درمان نگاهی بندازیم، در دو دایره درمانی و زیبایی جای می‌گیرند. در واقع متخصص جراحی عمومی از جراحی‌های شکمی و یا به اصطلاحی جراحی های عمومی در جهت بهبود بیمار در رفع بیماری که در ارگانی خاصی را درگیر کرده است، استفاده میکند. اما گاهی هم جراحی های شکمی از نوع جراحی های زیبایی هستند! از همین رو اهمیت بسیاری دارد که پیش از اقدام به هرچیزی از نوع جراحی آگاهی مناسبی را داشته باشیم.

دیگر دسته‌بندی برای انواع جراحی‌های شکمی، با توجه به اجزای درگیر در جراحی اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در قبل گفتیم، در شکم انسان تعداد زیادی عضو وجود دارد که جراحی‌های صورت گرفته بر روی هریک متفاوت است. معده، روده کوچک و بزرگ، صفرا، کلیه، کبد، آپاندیس، رکتوم و مواردی دیگر از این قبیل هستند. مواردی که به صورت مختصر به هریک خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

عمل جراحی معده

معده یکی از اعضایی است که عمل‌های جراحی مختلفی را به خود می‌بیند. این عمل‌های جراحی که می‌تواند برای زیبایی یا درمانی به کار روند، هریک در راه‌های درمان و علائم و عوارض مختلف هستند.

عمل‌هایی که برای درمان زخم معده، بر روی این عضو صورت می‌پذیرد، از دسته عمل‌های درمانی معده است. این عمل می‌تواند به روش‌های چون آندوسکوپی، لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی صورت گیرد. این سه جراحی، عوارضی مشابه دارند که لازم است پس از آن به آن‌ها توجه شود. داشتن تب و لرز، استفراغ، وجود خون در مدفوع، عدم دفع مدفوع، درد شکمی، ورم و قرمزی شکم از عوارضی هستند که ممکن است پس از این جراحی‌ها به سراغ فرد بیاید. در صورت مشاهده این عوارض بهتر است آن‌ها را با پزشک خود درمیان بگذارید.

انواع جراحی بر روی روده کوچک و بززگ

جراحی‌های روده انواع بسیاری دارد. انواعی که هریک با دیگری متفاوت است. یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین جراحی‌های روده، جراحی کولکتومی است. این نوع جراحی که به روده‌برداری نیز معروف است، بر روی روده کوچک و بزرگ صورت می‌گیرد.

پارگی و سوراخ شدن روده، بیماری‌های التهابی، انسداد روده، آبسه‌های لوله‌ای و تخمدانی در زنان، سرطان‌های روده و خونریزی‌ها ممکن است دلیلی باشد تا با استفاده از این نوع جراحی، درمان صورت گیرد. نتایج نشان می‌دهند که مصرف سیگار و مواد مخدر سبب می‌شوند تا افراد نیاز به این نوع از جراحی‌ها داشته باشند!

ضمنا این جراحی، به سه روش مختلف صورت می‌گیرد که در آن میزان و قسمت برداشته شده از روده متفاوت است. دئودنکتومی، ایئلکتومی و ژژنکتومی این سه روش هستند که هریک با دیگری در نوع خود متفاوت هستند.

عمل جراحی بر روی آپاندیس

آپاندیس یکی دیگر از اعضای داخلی شکمی است که برای درمان نیاز به جراحی دارد. این ضایعه شکمی، یکی از خطرناک‌ترین عمل‌های جراحی است که در صورتی که به موقع و در زمان درست به آن رسیدگی نشود، ممکن است خطرات بسیاری را برای فرد به دنبال داشته باشد. آپاندکتومی عمل جراحی برداشتن آپاندیس است که از جراحی‌های اورژانسی به حساب می‌آید. با استفاده از این عمل، آپاندیسی که دچار التهاب، عفونت یا تورم شده است برداشته می‌شود تا از خطرات بعدی آن جلوگیری لازم به عمل آورده شود.

عمل جراحی بر روی کیسه صفرا

کیسه ثفرا دیگر عضوی در بدن و شکم انسان است که مورد جراحی و عمل قرار می‌گیرد. این عضو که بیش از هرچیزی به منظور برداشتن کیسه‌های صفرا مورد عمل قرار می‌گیرد، به روش کلسیستکتومی انجام می‌پذیرد. در این روش کیسه‌های صفرا به صورت کامل از بدن خارج می‌شوند تا بیمار از وجود سنگ در کسیه‌های صفرای خود و درد ناشی از آن خلاص شود.

عمل جراحی بر روی کبد

کبد انسان در صورت‌های مختلفی ممکن است مورد عمل جراحی قرار گیرد. گاهی به دلیل نیاز به پیوند این عضو مورد جراحی قرار می‌گیرد و گاهی به منظور برداشتن مقداری از کبد. گاهی دیگر نیز برای جلوگیری اط شیوع سرطان کبد در بدن، لازم است تا جراحی کبد صورت گیرد.

البته از آن جایی که کبد یکی از حساس‌ترین اعضای شکم است، جراحی بر روی آن بسیار حساس و بادقت باید صورت پذیرد. از همین رو بهتر است برای جراحی کبدی، پیش متخصص خاذق و ماهری بروید که بتواند به بهترین شکل ممکن مشکل شما را تشخیص داده و درمان مناسبی را برای شما داشته باشد.

عمل جراحی رکتوم

یکی از جراحی‌های دیگر شکمی که  بر روی روده بزرگ صورت می‌گیرد، عمل جراحی رکتوم است. این عمل بر روی راست روده یا قسمت انتهایی روده بزرگ انجام می‌شود. این عمل معمولا پس از ابتلا به سرطان رکتوم صورت می‌گیرد و به منظور خارج کردن قسمت‌های سرطانی روده انجام می‌شود. این نوع از سرطان عوامل بسیاری می‌تواند داشته باشد که ارث و مصرف مواد مخدر و سیگار از عوامل اصلی آن هستند. البته رژیم‌های غذایی چرب و نادرست و التهاب‌های دائمی روده نیز می‌تواند بر این سرطان و نیاز به عمل جراحی رکتوم اثرگذار باشد.

جراحی شکمی برای لاغری

یکی از انواع جراحی‌های شکمی که این روزها بسیار رونق گرفته است، انواع جراحی برای لاغری است. این عمل‌ها که یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی هستند، عمل درمانی محسوب نمی‌شوند. روش‌های بسیاری برای این نوع لاغری وجود دارد که هریک برای افراد خاص مناسب هستند.

بای پس معده به روش‌های مختلف، لاپاراسکوپی باندینگ شکمی، گاسترکتومی یا اسلیو، پلیکاسیون، بای پس روده، لیپوماتیک یا پیکر تراشی، لیپوساکشن یا لیپوپلاستی و ابدومینوپلاستی برخی از این موارد هستند. مواردی که به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرند و برای استفاده از هریک باید اطلاعات دقیقی را نسب به آن داشت.

خلاصه نکات پایانی مقاله

همان‌طور که خواندید، عمل‌های جراحی شکمی، عمل‌های بسیار متنوعی هستند. عمل‌هایی که هریک به منظور مشخصی و با مکان دقیق و عضو مشخصی درگیر هستند. این عمل‌های جراحی که هرکدام به روش متفاوتی صورت می‌پذیرند، روزبه‌روز در حال تغییراتی هستند. تغییراتی که سبب شوند تا درمان بیماری و عمل به بهترین شکل خود صورت پذیرد.

اگر به دنبال داشتن اطلاعاتی درباره انواع عمل‌های جراحی شکمی بوده باشید، در این مقاله به صورت کامل و جامع به تمامی این موارد پرداختیم. با خواندن این مقاله می‌توانید با انواع عمل‌های جراحی درمانی و زیبایی آشنا شوید و اطلاعات لازم را به دست آورید.

عمل‌های درمانی معده، روده بزرگ و کوچک، کبد، کیسه صفرا، رکتوم و آپاندیس مواردی بودند که در این مجال به آن‌ها پرداختیم. علاوه بر این‌ها، عمل‌های زیبایی و لاغری صورت گرفته بر روی شکم نیز، مواردی دیگر بودند که به طور مختصر به آن‌ها اشاره کردیم. امید است تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرده باشید و اکنون اطلاعات خوبی را نسبت به این عمل‌های جراحی پیدا کرده باشید. اطلاعاتی که بتوانید از آن‌ها بهره و استفاده لازم را ببرید.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا