دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

حسگر پوستی که با نصب آن می توان علائم حیاتی را اندازه گرفت

شرکت روتکس یک حسگر پوستی الکترونیک ساخته است که می تواند علائم حیاتی و عملکردهای پایه ی بدن را اندازه گیری کند! زمانی گجت هایی که بتوانند بیماری های انسان را تشخیص دهند صرفا در فیلم های علمی-تخیلی دیده می شدند. داشتن چیزی شبیه گجت «تریکوردر» در مجموعه ی «پیشتازان فضا» که می توانست اطلاعاتی از بدن بیمار در اختیار دکتر بگذارد رویا به نظر می رسید. اگرچه بشر هنوز نتوانسته دستگاهی بسازد که بتواند هر مرضی را که در بدن وجود دارد تشخیص دهد، اما گام های بزرگی به سمت این هدف برداشته است. اگر می خواهید با ویژگی های این حسگر پوستی بیشتر آشنا شوید در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

علائم حیاتی, حسگر پوستی
با نصب این حسگر پوستی روی بدن می توان دمای بدن،تعداد تنفس، ضربان قلب، فشار خون، فشار اکسیژن خون و… را پایش کرد.

حسگر پوستی چیست؟

ناتوانی در اندازه گیری آن چه که در طول زمان در بدن می گذرد همواره یکی از مشکلات پیش روی انسان بوده است. تا کنون روش های مختلفی برای ارزیابی وضعیت سلامت بدن بیماران ابداع و حتی دستگاه هایی نیز برای ارزیابی عملکردهای خاصی از بدن ساخته شده است.

علی رغم این پیشرفت ها هنوز برای درک کامل عملکرد بدن نیاز به اندازه گیری عملکردهای همه ی نقاط آن داریم. پیش از این فناوری هایی برای انجام این کار وجود داشته اند، اما تفاوت حسگر شرکت روتکس کوچک تر بودن آن است. این حسگر  آن قدر کوچک است که به نظر می رسد یک خالکوبی کوچک روی پوست وجود دارد. این حسگر یکی از بی شمار حسگرهای سبک ساخته شده به منظور ثبت اطلاعات حیاتی است، اما وب سایت شرکت هنوز اعلام نکرده است که دقیقا چه دستگاه های قابلیت اتصال با آن را دارند و شاید بعد از اعلام آن تمایز این حسگر با حسگرهای مشابه آشکارتر شود.

نوشته های مشابه

انعطاف پذیری بالای این حسگر پوستی باعث می شود که در حالات مختلفی چون ورزش کردن مشکلی برای کاربر خود ایجاد نکند. کاربران این حسگر پوستی فوق العاده می توانند به کمک دستگاه های متصل به این حسگر از عملکردهای بدن خود آگاه شوند.

حسگر پوستی چگونه کار می کند؟

مهم ترین علت کارا بودن این ابزار، وجود حسگرهای پوستی برای اندازه گیری علائم حیاتی است. این حسگرهای پوستی می توانند نوسانات فشار خون و ضربان قلب را شناسایی کند و آن ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کنند. این سیگنال ها می توانند در دستگاه های متصل نمایش داده شوند.

این حسگر پوستی به دلیل برخورداری از قابلیت ثبت تحریکات ضعیف، می تواند شاخص های خاص سلامت فردی را به گونه ای دقیق ثبت کند. از طریق این اطلاعات، هم خود کاربر و هم اطرافیان او می توانند از وضعیت تنفس، دمای بدن، میزان آب بدن و فعالیت های بدنی او مطلع شوند. این اطلاعات برای کسانی مثل پزشکان که می خواهند وضعیت سلامتی افراد را پایش کنند بسیار مفید خواهد بود.

این حسگر پوستی به صورت یک لایه ی نازک، بی وزن و نامحسوس روی پوست قرار می گیرد.

کاربردهای حسگر پوستی

علی رغم شگفت انگیز بودن این فناوری، کاربران ممکن است درباره ی کاربردی بودن آن تردید کنند. یکی از دلایل آن می تواند این باشد که وب سایت شرکت دقیقا مشخص نکرده است که اطلاعات جمع آوری شده به کجا منتقل خواهند شد.

با این حال دانستن جزئیاتی درباره ی عملکردهای بدن برای کاربر سودمند خواهد بود. این حسگر پوستی به کاربر کمک می کند تا:

  • عملکردهای بدنش را از راه دور به دیگرلن گزارش کند.
  • به منظور مراقبت ها بهداشتی آتی اطلاعاتی از وضعیت کنونی بدنش به دست آورد.
  • اطلاعات مرتبط با سلامتی اش را راحت تر به پزشک خود گزارش کند.
  • در بدن سازی پیشرفت خود را اندازه گیری کند.
  • در فعالیت های هوازی ضربان قلب خود را اندازه گیری کند.
  • در هنگام ورزش به طور لحظه ای از غلظت اکسیژن خون خود آگاه شود.
  • میزان خستگی عضلات را حین ورزش ارزیابی کند.
  • به طور پیوسته بتواند الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) خود را ثبت کند.
  • بتواند الکترومایوگرام (نوار عصب و عضله) و الکتروانسفالوگرام (نوار مغز) خود را نیز ثبت کند.
  • فعالیت و حرکات عضله ای را که حسگر روی آن قرار گرفته است بسنجد.

در ویدئوهای تبلیغاتی شرکت روتکس ادعا شده که از این حسگر پوستی می توان برای کنترل از راه دور ابزارهایی چون پهپاد و نیز به عنوان حسگر موقعیت فضایی دست برای استفاده در فناوری واقعیت مجازی بهره برد. قابلیت تحریک کنندگی الکتریکی این حسگر می تواند حسی واقعی تر به کاربر بدهد. مثلا اگر در یک بازی ویدئویی واقعیت مجازی تیری که به سمت شما شلیک شده به شما اصابت کند حس درد از طریق یک شوک الکتریکی به شما منتقل خواهد شد.

بیشتر بدانید: دستکشی که حسی واقعی از لمس اشیاء مجازی ایجاد می کند!

 

حسگر پوستی, واقعیت مجازی, عینک واقعیت مجازی
یکی از کاربردهای این حسگر، استفاده به عنوان سنسور موقعیت دست ها در فناوری واقعیت مجازی است.

 

از قابلیت های جذاب این حسگر پوستی می توان به امکان سفارشی کردن آن اشاره کرد. شما می توانید به شرکت سازنده شکل دلخواهتان را بگویید تا برایتان حسگری با همان شکل (مثلا شکل قلب) تولید کند. هم چنین می توانید از شرکت بخواهید تا حسگری برایتان تولید کند که در تاریکی بدرخشد. جالب آن که با افزایش سرعت ضربان قلب شما درخشش این حسگر بیشتر خواهد شد. شما می توانید از شرکت بخواهید تا حسگر را از جنس طلای 24 عیار برایتان بسازد. این ویژگی ها سبب می شود تا علاوه بر مزایای ذکر شده بتوان از این حسگرها ببه عنوان وسایل زینتی نیز استفاده کرد. شاید به دلیل همین ویژگی هاست که شرکت محصولش را شبیه به یک خالکوبی می داند.

 

حسگر پوستی, ضربان قلب
از ویژگی های جذاب این محصول می توان به امکان سفارشی سازی آن اشاره کرد.

 

تمام قابلیت های ذکر شده در وب سایت شرکت سازنده ذکر نشده اند اما به نظر می رسد بتوان به طور کلی چنین کاربردهایی را برای حسگرهای پوستی برشمرد.

نتیجه گیری

اگرچه شرکت سازنده سعی کرده است تا این حسگر را تا حد امکان نازک و به رنگ پوست بسازد اما کاربران ممکن است نیاز پیدا کنند تا برای نامحسوس تر کردنش آن را در زیر لباس های خود نصب کنند.

با وجود همه ی فناوری های به کار رفته در ساخت این حسگر پوستی، این محصول هنوز یک نمونه ی اولیه ی ساده به حساب می آید. این قبیل فناوری ها در نهایت منجر به بهبود وضع بهداشت و درمان در جامعه خواهند شد، اما این که چه زمانی این هدف محقق شود بستگی به عزم شرکت های پیشرو در زمینه ی این فناوری ها دارد.

اگر شما از جمله کسانی هستید که دائما درباره ی سلامتی خود نگرانید شاید بد نباشد هرچه زودتر یکی از این حسگرها را برای خود تهیه کنید.

امیدوارم شما خوانندگان محترم مجله ی اینترنتی پروماگ از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا