دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

راهنمای شغلی

درامد شغل برنامه نویسی در ایران و جهان چقدر است؟

اگر میخواهید وارد حوزه برنامه نویسی شوید قطعا به دنبال دانستن این موضوع هستید که درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان چقدر است. این موضوع برای تصمیم گیری شما در انتخاب یا عدم انتخاب این شغل، بسیار تاثیرگذار است.

اگر دوست دارید اطلاعات خوبی در زمینه شناخت برنامه نویسی و درآمد آن در ایران و جهان داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

میزان کسب درآمد از برنامه نویسی به چه چیز‌هایی بستگی دارد؟

میزان درامد برنامه نویسان چه در ایران و چه در سایر کشور‌ها بسیار متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • سابقه برنامه نویسی
  • فریلنسر بودن یا کارمند ثابت بودن
  • زبان برنامه نویسی
  • میزان تجربه
  • میزان مهارت و تخصص
  • پستی که در یک شرکت یا پروژه بر عهده دارد
  • شهر محل کار (در مورد ایران) و یا کشور
  • داشتن سایر مهارت‌های مؤثر در برنامه نویسی
  • تحصیلات
  • مدارک آموزشی

درآمد برنامه نویسی-developer salary

هرچه سابقه بیشتری داشته باشید و بتوانید برای افراد و شرکت‌های مختلفی کار کنید؛ پروژه‌های بعدی را راحت‌تر می‌توانید انجام دهید. بنابراین هم اعتماد افراد بیشتری به شما جلب می‌شود و هم در زمان کم‌تری پروژه‌ها را انجام می‌دهید و در نتیجه به درآمد بیشتری دست پیدا می‌کنید.

یکی دیگر از مواردی که در میزان درامد برنامه نویسی و طراحی سایت مؤثر است، شهر محل کار است. شرکت‌هایی که درشهر‌های بزرگ هستند پروژه‌های بزرگ‌تری می‌گیرند و در نتیجه حقوق بیشتری نیز به کارمندان خود می‌دهند. اما درآمد برنامه نویسی در ایران و کل دنیا در شهر‌های کوچک کم‌تر است. البته تسلط به زبان برنامه نویسی مختلف نیز در میزان درآمد شغل برنامه نویسی تأثیرگذار است.

اینکه به چه زبانی برنامه نویسی می‌کنید نیز در میزان درامد مؤثر است. برخی از زبان‌های برنامه نویسی استقبال‌کننده و خواهان بیشتری دارند و پروژه‌های بیشتری با آن تقاضا می‌شود. اینکه رشته شما به برنامه نویسی مرتبط باشد، می‌تواند به شما در روند برنامه نویسی کمک کند. درامد برنامه نویسان ثابت یک شرکت نیز متفاوت از درامد یک برنامه‌نویس فریلنسر است. همچنین پست سازمانی در حقوق بسیار تأثیر‌گذار است. اینکه یک برنامه‌نویس مبتدی باشید یا یک برنامه‌نویس ارشد، می تواند تفاوت بسیاری در درآمد برنامه نویسی ایجاد کند.

درآمد برنامه نویسی در ایران چقدر است؟

به جرات می‌توان گفت، یکی از مشاغلی که با پیشرفت علم و تکنولوژی رونق بسیار زیادی گرفته است، برنامه نویسی در بخش‌ها و سطوح مختلف است. به طوری که درآمد برنامه نویسی در ایران از بسیاری مشاغل دیگر بالاتر است و بازار کار زیادی دارد. درآمد برنامه نویسی نه تنها در ایران که در جهان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 البته نمی‌توان رقم دقیقی برای این کار بیان کرد چرا که بسیاری از شرکت‌ها میزان حقوقی که برای یک برنامه نویس در نظر می‌گیرند به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما علاوه بر اینکه درآمد برنامه نویسی در ایران را برای شما آورده‌ایم، درآمد برنامه نویسی در کشور‌هایی مثل آمریکا، آلمان و سوئیس را مورد بررسی قرار داد‌ه‌ایم.

درآمد برنامه نویسی در ایران، طبق آماری که در سایت ایران سالری (IRANSALARY)، بر روی جامعه آماری با حدود 3800 نفر در سال 1400 صورت گرفته است، به طور میانگین 10200000 میلیون تومان است که البته این آمار نسبت به آنچه در شرکت‌های بزرگ و به برنامه نویسان حرفه‌ای پرداخت می‌شود، بسیار کم است.

کمترین درآمد برنامه نویسی در ایران، حدود 4200000  تومان است.

طبق آمار سایت کد سابمیت (https://codesubmit. io/) بیشترین درآمد برنامه نویسی مربوط به درآمد برنامه نویسی در آمریکا با متوسط $110,140 در ماه است. پس از آن سوئیس $97,518 است و اسرائیل $71,559 و دانمارک $63,680 در رده‌های بعدی ایستاده‌اند و مقام پنجم مربوط به درآمد برنامه نویسی در کانادا با درآمد $61,680 می‌باشد.

راه‌های کسب درآمد از برنامه‌نویس اندروید چیست؟

برنامه نویسی اندروید در ایران طرفداران خاص خود را دارد. یک برنامه نویس اندروید از راه‌های مختلفی می‌تواند کسب درامد کند:

  1. با استخدام در شرکت خاصی تحت عنوان توسعه‌دهنده اندروید
  2. از طریق فریلنسری و گرفتن پروژه به صورت آزاد
  3. نوشتن اپلیکیشن اندرویدی و انتشار آن در اپ استور‌ها

متوسط درآمد برنامه نویسی در جهان

دستمزد شغل برنامه نویسی در سایر کشور‌ها بر اساس یک سری متغیر تعریف می‌شود و بسیار متفاوت است. متوسط درآمد برنامه نویسی در آمریکا از سایر کشور‌ها بیشتر بوده و برابر 106816 دلار در سال است. یعنی یک برنامه‌نویس در سال 2020 حدود 8900 دلار در ماه درآمد داشته است و نسبت به سایر کشور‌ها، آمریکا در رتبه یک قرار دارد. با توجه به سایت Daxx.com درآمد برنامه نویسی در آلمان حدود 55000 دلار و درآمد برنامه نویسی در کانادا حدود 50000 دلار در سال است.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

طبق آمار و گزارش سایت Stackoverflow در سال 2019 زبان‌های برنامه نویسی Clojure، F#، GO، Scala و Elixir پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در دنیا بودند. این زبان‌های برنامه نویسی برتر دنیا در ایران چندان آشنا نیستند و تقاضای زیادی ندارند. اما کدامیک از زبان‌های برنامه نویسی در ایران درآمد بیشتری دارند؟

درآمد برنامه نویسی در ایران - developer salary in iran

بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد در ایران

آمار دقیقی از درآمد برنامه نویسی در ایران وجود ندارد، اما طبق بررسی‌های انجام شده از سایت جاب ویژن (jobvision) بالاترین میزان دستمزد از زبان برنامه نویسی را پایتون دارد. میانگین حقوق برنامه‌نویسان ارشد پایتون در سال ۱۳۹۸ در شهر تهران، ۹/۸ میلیون تومان در ماه بوده است. پس از پایتون، زبان برنامه نویسی c و c++ قرار دارد که میانگین حقوق آن در سال 1398 و در تهران به میزان 7.8 میلیون تومان برای یک برنامه‌نویس ارشد بوده است. در آمار درآمد برنامه نویسان تهران، سابقه‌ی کاری بیش از ۴۳ درصد از افراد، زیر ۵ سال است.

حقوق متوسط طراحی سایت در ایران در سال 1401

درامد برنامه‌نویس و طراح سایت در ایران به فاکتور‌های متعددی وابسته است. به عنوان مثال میزان تجربه و مهارت و همچنین پلتفرمی که در آن تخصص دارید. اما خوب است که از میانگین درآمد برنامه‌نویس و طراح سایت اطلاع داشته باشید.

درامد مبتدیان در طراحی سایت، حدود 2 تا 5 میلیون تومان است. اما به طور کلی نمی‌توان آمار دقیقی از میزان دستمزد طراحی سایت ارائه کرد و درآمد یک طراح سایت می‌تواند از 2 تا 30 میلیون تومان متغیر باشد.

بسته به عوامل مختلفی مانند محل زندگی، سطح تجربه و همچنین میزان تخصص، درآمد طراحی سایت ممکن است زیاد یا کم شود اما اگر بخواهیم از همه این موارد چشم پوشی کنیم، میزان متوسط برای دستمزد طراحان وب مطابق جدول زیر خواهد بود:

منبعدرآمد فریلنسری (ماهانه)درآمد استخدامی (ماهانه)
مبتدی2-10 میلیون تومان2-5 میلیون تومان
مبتدی – حرفه‌ای5-15 میلیون تومان5-10 میلیون تومان
حرفه‌ای+15 میلیون تومان10-20 میلیون تومان

درآمد یک برنامه‌نویس وب چقدر است؟

نمی‌توان به طور قطع عدد و رقم واحدی را برای جواب به این سوال که میزان درآمد برنامه نویس وب چیست، مشخص کرد. زیرا درامد برنامه نویسی وب به پارامتر‌های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها نحوه کسب درآمد است. اینکه به صورت فریلنسری می‌خواهید کار کنید یا به صورت کارمندی، بسیار در میزان درآمد شما موثر خواهد بود. هرکدام از این دو روش نیز پارامتر‌های خاص خود را برای مشخص شدن حقوق و درآمد دارند که به طور جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم.

درآمد برنامه‌نویس وب در حالت کارمندی

اگر برای کار کردن، سبک کارمندی را می‌پسندید؛ 8 پارامتر اصلی و تأثیر‌گذار بر روی درامد برنامه نویسی وب در حال کارمندی را در نظر بگیرید که به شدت بر روی حقوق شما تاثیر می‌گذارد.

  • میزان تخصص
  • رزومه
  • سابقه
  • زبان برنامه نویسی
  • جایگاه شغلی
  • شرکت
  • مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی
  • شهر

حداقل و حداکثر حقوق برای یک برنامه‌نویس وب در سال 1400 بین 2.5 تا 22 میلیون تومان بوده است. ولی میانگین حقوق، چیزی بین 6 تا 9 میلیون تومان است.

درآمد برنامه‌نویس وب در حالت فریلنسری

پس از صحبت در مورد برنامه نویسی در حالت کارمندی به سراغ درآمد برنامه نویسی فریلنسری می‌رویم. در این حالت مقدار کار و برنامه‌ریزی برای آن کاملاً به خودتان بستگی دارد. شما پروژه می‌گیرید و بدون وابستگی به جایی پروژه را انجام می‌دهید.

بنابراین درآمد برنامه نویسی فریلنسری بسیار بالا و پایین دارد. ممکن است در یک ماه درآمدی نداشته باشید و در ماه دیگر در آمد 50 میلیون تومانی داشته باشید. همه چیز به شما و میزان پروژه‌های دریافتی شما بستگی دارد. 6 مورد از مهم‌ترین موارد موثر در افزایش حقوق درامد یک فریلنسر:

  • تخصص
  • رزومه
  • نمونه کار
  • سابقه
  • ارتباطات
  • نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

در نهایت و با بررسی درآمد برنامه نویسی در مکان ها و شرایط مختلف به این نتیجه میرسیم که به طور کلی درآمد شغل برنامه نویسی از بسیاری مشاغل دیگر در جامعه میانگین بالاتری دارد اما این درآمد بالا بسته به شرایطی که به آنها اشاره کردیم متغیر است.

میتوان گفت مهمترین فاکتورها برای آنکه بتوانید به یک برنامه نویس کامپیوتر حرفه ای با درآمد بالا تبدیل شوید این است که هم مهارت های تخصصی خوبی داشته باشید و هم مهارت های نرم خود را تقویت کرده باشید. تنها جایی که می توانید این دو مورد را با هم یاد بگیرید، در یک بوت کمپ برنامه نویسی است. فراموش نکنید که از همان آغاز شروع برنامه نویسی، به صورت اصولی و درست آموزش کد نویسی یا برنامه نویسی ببینید تا در زمان خود صرفه جویی کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا