دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

درونگرایی و برونگرایی با معرفی تیپ شخصیت میانه رو ؛ تیپ شخصیتی شما کدام است؟

کارل گوستاو یونگ ، روان پزشک سوئیسی، اولین کسی بود که به مفهوم درونگرایی و برونگرایی در انسان پرداخت. اصطلاح شخصیت درونگرا و شخصیت برونگرا ، آنقدر به گوشمان خورده که همه ی ما چیزهایی درباره ی آن می دانیم. اما اطلاعات ما تا چه میزان درست است؟ و آیا ما به طور دقیق با این مفهوم آشنایی داریم؟ این پرسشی ست که مجله ی آنلاین پروماگ در این محتوا قصد دارد به پاسخ آن بپردازد. با ما همراه باشید:

ترجیح می دهید آخر هفته را به خواندن یک کتاب بگذارنید و شام را با صمیمی ترین دوست تان صرف کنید؟ و یا تمایل دارید آخر هفته را به یک میهمانی بزرگ رفته، برقصید و شاد باشید و مرکز توجه قرار بگیرید؟

مثال بالا شاید ساده ترین تعریفی ست که برای درونگرایی و برونگرایی می توان تعریف کرد.

تعریف درونگرایی و برونگرایی :

Introversion به معنایی درونگرایی و Extraversion به معنی برونگرایی ، هر دو یک بُعد اصلی از شخصیت انسان هستند که در واقع به نحوه ی دریافت انرژی انسان از دنیای بیرون از خود، می پردازد. فرض بر این است که افراد درونگرا، انرژی خود را از دنیای درون خود، مانند ایده ها و مفاهیم ذهنی که در مغز در جریان است، دریافت می کنند. در مقابل افراد برونگرا ، انرژی خود را از دنیای بیرون از خود، در تعامل و ارتباط با افراد و اجتماع به دست می آورند. درونگرایی و برونگرایی به عنوان یک طیف پیوسته و واحد در نظر گرفته می شود و به معنای آن است که در همه ی افراد، رفتار و تمایلات برونگرایانه و درونگرایانه مشاهده می شود و تنها بر اساس غالب بودن رفتار، دسته بندی می شود.

شکل ظاهری و رفتاری درونگرایی در رفتار ها و کنش های انفرادی و خویشتن داری قابل مشاهده است و شکل ظاهری برونگرایی در تمایل به گردش و بیرون رفتن، پر حرفی و رفتار های انرژیک نشان داده می شود.

 

درونگرایی و برونگرایی
درونگرایی و برونگرایی به عنوان دو تیپ شخصیتی در جامعه انسانی شناخته می شود.

ویژگی های درونگرایی و برونگرایی به دلیل سطح انرژی درونی ست:

درونگرایی و برونگرایی بر اساس سطح انگیختگی و سطح انرژی دسته بندی می شوند. شخصیت برونگرا به دلیل سطح انگیختگی پایین تر، تمایل دارد کارهای هیجان انگیز تری نسبت به شخصیت درونگرا انجام دهد تا از نظر ذهنی احساس رضایت کند. این در حالی ست که یک فرد درونگرا ، با یک فعالیت انفرادی مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی انفرادی راضی می شود و از دنیای درون خود لذت می برد و انرژی دریافت می کند.

تفاوت درونگرا ها و برونگرا ها :

  • افراد درونگرا به دلیل اینکه قشر جلو مغز ضخیم تری دارند، افکار عمیق تری دارند و برنامه ریزی بیشتری در کارهایشان انجام می دهند. این افراد قبل از اینکه کاری را انجام دهند، بیشتر تفکر می کنند، عجول نیستند و با حوصله بیشتری نسبت به افراد برونگرا به فعالیت می پردازند.
  • تفکر زیاد و واکاوی بیشتر در مسائل باعث می شود، افسردگی و غم در افراد درونگرا بیشتر مشاهده شود، زیرا به مسائل پیرامون خود با جدیت و دقت بیشتری می نگرند.
  • افراد برونگرا نسبت به افراد درونگرا، سیستم پاداش مغزی قوی تری دارند. به این معنی که مغز این افراد نسبت به پاداش درونی، دوپامین بیشتری ترشح می کند. (دوپامین باعث ایجاد لذت در انسان می شود.)
  • مغز افراد برونگرا نسبت به ارتباطات انسانی و تعاملات اجتماعی، دوپامین بیشتری ترشح می کند، در حالی که افراد درونگرا نسبت به دیدن طبیعت و تصویر انسان ها، به یک اندازه دوپامین ترشح می کنند. به بیان دیگر افراد درونگرا با دیدن انسان های دیگر، مانند افراد برونگرا هیجان و شادی دریافت نمی کنند و مانند شخصیت برونگرا به تعامل اجتماعی بالا نیاز ندارند.
  • افراد برونگرا در برابر مشکلات تمایل دارند فریاد بزنند و خود را نشان بدهند و این در حالی ست که افراد درونگرا ، ترجیح می دهند سر در لاک تنهایی خود فرو ببرند.
  • افراد درونگرا بر خلاف تصور رایج، افراد خجالتی نیستند، بلکه این افراد ترجیح می دهند با دایره ارتباطات انسانی کوچکتری نسبت به افراد برونگرا در ارتباط باشند.
  • افراد درونگرا ، به این علت که به مسائل مختلف زیاد فکر می کنند، افراد دقیق تری هستند و درباره ی ایده هایشان بیشتر فکر می کنند و تصمیمات عجولانه نمی گیرند. این در حالی ست که افراد برونگرا ، سریع عمل می کنند و تصمیم می گیرند.
درونگرایی و برونگرایی
افرادی برونگرا از تعامل اجتماعی با افراد مختلف انرژی دریافت می کنند در حالی که افراد درونگرا از نیروی ذهنی خودشان انرژی می گیرند.

شخصیتی که نه درونگرا و نه برونگرا ست !!!

همان طور که گفته شد درونگرایی و برونگرایی یک طیف شخصیتی ست و هر کسی ممکن است در نقطه ای از این طیف بهم پیوسته قرار گرفته باشد. این احتمال وجود دارد که شما دقیقا در نقطه ی وسط طیف درونگرایی و برونگرایی قرار گرفته باشید و تمایلات درونگرایانه و برونگرایانه به یک اندازه در شما وجود داشته باشد. اگر از لحاظ شخصیتی در چنین نقطه ای قرار دارید، باید گفت از ویژگی ها و امتیازات برتر هر دو گروه بهره می گیرید و این مساله نشان دهنده این است که شما فردی میانه رو هستید.

بررسی های عمل آمده بر روی افراد مختلف نشان داده است افراد میانه رو ، که نه به طور کامل برونگرا و نه به طور کامل درونگرا هستند، متوسط درآمد ماهیانه بیشتری دارند و این مساله به معنای آن است که افراد میانه رو ، از هر دو ویژگی های مثبت برونگرایی و درونگرایی بهره می گیرند.

دانستن اینکه شخصیت شما برونگرا یا درونگرا و یا میانه رو ست، به شما کمک خواهد کرد که خود را بهتر بشناسید و بتوانید درک بهتری از دنیای درون خود داشته باشید.      

سخن پایانی:

درونگرایی و برونگرایی هر دو یک ویژگی شخصیتی هستند و اگر چه احتمال داده می شود که یک ویژگی ژنتیکی باشد اما نسبت به یکدیگر ارجحی خاصی ندارند. اما با این وجود باید گفت، جامعه امروز نسبت به افراد برونگرا ، تمایل بیشتری نشان می دهد. شرایط جامعه امروز به گونه ای ست که کار گروهی و ابراز وجود در اجتماع از امتیاز بیشتری نزد افکار عمومی برخوردار است و سیستم کار و اجتماع، امتیاز بیشتری برای افراد برونگرا قائل می شود.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت خواندن این محتوا سپاسگزارم. ازین که همراه بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ بوده اید خرسندم و در پایان پیشنهاد می دهم سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا