دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتکنولوژیدوربین های دیجیتال

عکاسی از طبیعت ، با چه ترفندهایی حرفه‌ای از مناظر عکس بگیریم؟

عکاسی از طبیعت یکی از سبک‌های هنر عکاسی است که برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعت به کار می‌رود. مناظر جذاب، طبیعت بکر، حیات‌وحش و بافت‌های طبیعی، مواردی هستند که ذوق هنری انسان را تحریک می‌کنند. عکاسی طبیعت به چند زیردسته دیگر تقسیم می‌شود از جمله عکاسی طبیعت شهری، عکاسی از مناظر، عکاسی از حیات وحش و عکاسی از آسمان. یکی از سخت‌ترین انواع عکاسی که به تکنیک‌های زیادی نیاز دارد عکاسی طبیعت است زیرا در بسیاری از مواقع مانند عکاسی از حیوانات یا آسمان شب بدون استفاده از فنون عکاسی قادر به ثبت دقیق و شفاف عکس نیستیم. در کنار لذت بردن از تمام این زیبایی‌های رنگارنگ، می‌توان با یک دوربین عکاسی به ثبت این لحظات پرداخت در این مقاله از مجله پروماگ قصد داریم روش های متداول این سبک عکاسی را برای شما شرح دهیم با ما همراه باشید.

عکاسی از طبیعت و گل ها

لذت‌بخش‌ترین سبک عکاسی

عکاسی طبیعت در تعریف علمی یعنی عکس گرفتن از مناظر طبیعی، حیوانات و بافت‌های طبیعی و گیاهی. این عکس‌ها اغلب خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی هستند.

عکاسی از طبیعت را می‌توان یکی از لذت‌بخش‌ترین سبک‌های عکاسی برشمرد. شما در عکاسی چه یک فرد آماتور باشید و چه یک فرد حرفه‌ای، قطعاً از طبیعت سرشار از زندگی، لذت خواهید برد. امروزه عکاسی طبیعت در شاخه‌های مختلفی صورت می‌گیرد مانند عکاسی از حشرات، پرندگان، حیوانات وحشی، آبزیان و موجودات زیر آب، طبیعت، درختان، کوه‌ها، صحراها و … . برخی از انواع این نوع عکاسی نیاز به مهارت و تجربه بیشتر دارد، برای مثال عکاسی از آسمان شب و یا حرکت امواج یا حیوانات به راحتی امکان‌پذیر نیست.

عکاسی از طبیعت و حیات وحش

تفاوت «عکاسی طبیعت» و «عکاسی از مناظر»

معمولاً افراد عکاسی طبیعت را با عکاسی از مناظر اشتباه گرفته و هر دو را یک سبک می‌دانند؛ درحالی‌که عکاسی از مناظر یا همان لند اسکیپ (Landscape Photography) اغلب با سوژه‌های انسانی یا عناصر و سازه‌های ساخت بشر پیوند خورده است ولی عکاسی از طبیعت فقط سوژه‌های طبیعی بدون حضور انسان یا سازه‌های انسانی مدنظر قرار می‌گیرند.

عکاسی از طبیعت

لوازم مورد نیاز برای عکاسی طبیعت

اگر قصد دارید شما هم به طبیعت بروید و عکس‌هایی زیبا و به‌یادماندنی ثبت کنید، لازم است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اکثر مواقع برای عکاسی از طبیعت می‌خواهیم پهنه وسیعی را در تصاویر به ثبت برسانیم پس به لنز‌های واید نیاز داریم. (لنز واید زاویه دید وسیعی را در اختیار عکاس قرار می دهد و این لنزها فاصله کانونی کوتاهی نسبت به سنسور حساس دوربین دارند)
  • برای عکاسی از فاصله نزدیک و از سوژه‌های کوچک مانند حشرات و گل‌ها می‌توان از لنز ماکرو استفاده کرد.
  • بهتر است از سه‌پایه استفاده کنید. سه‌پایه باعث می‌شود لرزشی در دوربین ایجاد نشود تا عکس‌ها از وضوح بیشتری برخوردار باشند.
عکاسی از طبیعت

تنظیمات دوربین و نکاتی کلیدی برای عکاسی طبیعت

  • ساعات طلایی را فراموش نکنید! معمولاً یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت پیش از غروب خورشید را ساعت‌های طلایی عکاسی طبیعت می‌نامند. در این ساعات به عکاسی بپردازید تا آثاری به‌یادماندنی خلق کنید.
  • برای عکاسی از طبیعت، دوربین خود را بر روی عکاسی با فرمت «Raw» تنظیم کنید. اکثر دوربین‌ها به‌صورت پیش‌فرض، عکس‌ها را در قالب «JPG» ذخیره می‌کنند ولی شما می‌توانید آن را بر روی حالت «Raw» قرار دهید تا هنگام ویرایش عکس‌ها، دستتان بازتر باشد. فقط دقت کنید که فرمت «Raw» فضای بیشتری از حافظه دوربین را اشغال می‌کند.
  • برای اینکه به عکس‌های طبیعت عمق ببخشید دریچه دیافراگم کوچک انتخاب کنید. دریچه دیافراگم با اعدادی مانند «f16» یا «f22» برای عکاسی از طبیعت مناسب هستند.
استتار در عکاسی از طبیعت

فیلترهای مناسب برای عکاسی

برای عکاسی از طبیعت زیبا و دلپذیر، معمولاً از دو نوع فیلتر استفاده می‌شود که هرکدام کاربردهای جداگانه‌ای دارند:

فیلتر پلاریزه

فیلترهای پلاریزه شدت نور را کم می‌کنند و باعث می‌شوند آسمان تیره‌تر به نظر برسد. هنگامی‌که آسمان ابری باشد فیلتر پلاریزه بین تیرگی آسمان و روشنی ابرها تضاد چشم‌نوازی را در عکس‌ها ایجاد می‌کند.

فیلتر خنثی

فیلتر خنثی از ورود نور زیاد به لنز دوربین جلوگیری می‌کند و کاربرد فراوان در عکاسی دارد. 

عکاسی از طبیعت و منظره طبیعی

پیشنهاد‌هایی برای عکاسی از طبیعت

در این قسمت برایتان پیشنهاد‌هایی داریم تا بتوانید عکس‌هایی خوب و جذاب از مناظر طبیعی به ثبت برسانید. با در نظر گرفتن این ترفندهای عکاسی طبیعت بدون آنکه تجربه فراوان عکاسی داشته باشید می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای ثبت کنید. این ترفندها تجربه عکاسان طبیعت هستند و به مرور زمان به دست آمده‌اند.

نور خوب را بیابید!

درواقع چیزی به نام نور خوب یا نور بد نداریم؛ منظور از نور خوب همان نور مناسب برای عکاسی طبیعت است. بهترین زمان مناسب برای عکاسی از طبیعت، وقتی است که خورشید در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد.

موقعیت مناسب را بیابید!

پس‌ از اینکه سوژه موردنظر را انتخاب کردید مکان مناسب خود را پیدا کنید و دوربین را بر روی سه‌پایه قرار دهید. موقعیت مناسب این امکان را به شما می‌دهد که کادر مناسب را پیدا کرده و تسلط کافی بر منظره روبروی خود داشته باشید.

عکاسی از طبیعت در زمستان

از تلاش کردن دست برندارید

زرنگ باشید. منظور از زرنگ بودن چیست؟ یعنی برای عکاسی از طبیعت، نیاز است در زمان‌های غیرمعمول به عکاسی بپردازید. صبح زود یا نزدیک غروب از بهترین زمان‌ها برای عکاسی طبیعت هستند. همچنین برای عکس‌هایی کم‌نظیر شاید نیاز باشد مسیرهای عجیب و صعب‌العبوری را طی کنید. شاید نیاز باشد به چند ساعت کوهنوردی بپردازید تا مکان مناسب عکاسی از طبیعت را بیابید. پس اگر عکس‌هایی زیبا و دل‌چسب از طبیعت می‌خواهید، تنبل نباشید!

انعطاف‌پذیر و ریسک‌پذیر باشید!

شاید برای عکاسی از یک منظره زیبا در طبیعت، نیاز باشد از یک نهر آب عبور کنید یا بر روی زمینی ناهموار دراز بکشید! شاید نیاز باشد به مکان‌هایی بروید و موجودات موذی یا موانعی طبیعی برایتان مشکل‌ساز شوند! اگر فردی ریسک‌پذیر باشید و این خطرها را به جان بخرید حتماً یکی دیگر از پیش‌زمینه‌های عکاسی از این مناظر را فراهم خواهید کرد.

منظره موردنظر را بشناسید!

اگر می‌خواهید عکس‌هایی بی‌نظیر و فوق‌العاده از طبیعت بگیرید، بهتر است ابتدا مناظر را به‌خوبی بشناسید. می‌توانید به مناظر اطراف خود سفر کنید و پس از شناخت کامل، یک روز را برای عکاسی انتخاب کنید. با این کار شما با آگاهی و شناخت کامل از منطقه و نحوه نورگیری آن قسمت، شروع به عکاسی خواهید کرد.

عکاسی از طبیعت و حشرات

عکاسی از مناظر طبیعی

در این مقاله نکات و پیشنهادات ساده‌ای را در مورد این سبک عکاسی برایتان ذکر کردیم. شما هم می‌توانید به طبیعت بروید و با کمی پشتکار و کسب تجربه، عکس‌های زیبایی را ثبت کنید. در این نوع از عکسبرداری مکان عکاسی بسیار مهم است. دوربین عکاسی، لباس مناسب و مقداری چای یا قهوه داغ با خود به همراه داشته باشید، با شناخت کافی به یک محل با سوژه‌های طبیعی بروید و عکاسی را از سر بگیرید. با کمی آزمون‌وخطا موفق خواهید شد عکس‌های حرفه‌ای ثبت کنید.

منظره ای زیبا

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما در مجله پروماگ بودید از شما سپاسگزاریم.

عکاسی از دریا و کوه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا