دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آشپزی

نحوه درست كردن قهوه فرانسه

تو هم میخوای وقتی از یه روز خسته کننده کاری به خونه برگشتی، قهوه بخوری و خستگیت در بیاد؟ یکی از قهوه های خیلی خوب و حال خوب کن، قهوه فرانسه است.

اما درست کردن قهوه فرانسه بلدی میخواد. باید نکته های مهم رو بدونی و از وسایل و قهوه با کیفیت استفاده کنی تا در نهایت یه قهوه خوب بخوری. همه این نکات رو نمیدونن و ممکنه اصلا یا این قهوه رو نشناسن، یا خاطره بد از طعم اون دارن. اما اگه نکات مهم رو بلد باشی، عاشق این قهوه میشی. توی این مقاله با کمک سایت نسپیرو میخوایم بهتون توضیح بدیم که چجوری با رعایت یه سری ریزه‌کاری‌ها و فوت‌های کوزه‌گری حرفه‌ای، توی خونه، قهوه‌ای به اصالت و خوشمزگی کافه‌های فرانسوی تهیه کنیم و نکته های ریزی که ممکنه فراموش کنید رو جداگونه بهتون توضیح میدیم.

 

نوشته های مشابه

قهوه فرانسه؛ شاهکار سادگی

قهوه فرانسه، برخلاف اسمش، اصالتی تاریخی نداره. شاید جالب باشه بدونی که اولین دستگاه مخصوص دم‌آوری این قهوه توی قرن هجدهم اختراع شده و به سرعت تبدیل شده به نماد فرهنگ کافه‌نشینی توی فرانسه. این قهوه که خیلی محبوبه، به خاطر سادگی توی تهیه و طعم ملایم و متعادلی که داره و همچنین عطر دلنشینش، توی تمام دنیا طرفداران بی‌شماری داره.

مراحل تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

اینجا مرحله به مرحله تهیه قهوه فرانسه رو با فرنچ پرس بررسی میکنیم.

۱. آسیاب کردن قهوه

اولین قدم، آسیاب کردن دونه‌های قهوه است. برای قهوه فرانسه آسیاب درشت لازم دارید. اگه آسیاب ندارید، می‌تونید از قهوه آسیاب شده مخصوص فرنچ پرس استفاده کنید. اما باید حتما یادتون باشه که که قهوه تازه آسیاب شده، کیفیت و عطر بهتری داره و توی نتیجه آخر کار تاثیر مثبتی بسیار زیادی میزاره.

۲. گرم کردن فرنچ پرس

قبل از اینکه قهوه رو اضافه کنید، محفظه فرنچ پرس رو با آب داغ (حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد) گرم کنید. این کار باعث حفظ دمای آب و دم‌آوری بهتر قهوه می‌شه.

۳. اضافه کردن قهوه

بعد از گرم کردن فرنچ پرس، مقدار مورد نظر قهوه آسیاب شده را داخل محفظه بریزید. حتما دقت کنید که نسبت استاندارد یک قاشق غذاخوری در ازای هر ۱۲۰ میلی‌لیتر آب است.

۴. اضافه کردن آب

توی این مرحله باید آروم و دورانی آب رو به فرنچ پرس اضافه کنید. سعی کنید آب به طور یکنواخت روی تمام پودر قهوه پخش شود.

۵. دم کشیدن

حالا باید وایسید تا قهوه تون دم بکشه. در فرنچ پرس رو بذارید، اما پیستون آن را پایین فشار ندید. اجازه بدید قهوه به مدت ۳-۴ دقیقه دم بکشه. بعد اینکه دم کشید، خیلی آروم و با فشار یکنواخت پیستون فرنچ پرس رو پایین فشار بدید. این کار باعث جدا شدن تفاله قهوه از نوشیدنی می‌شه.

تهیه قهوه

حالا قهوه تون آماده است و میتونین از اون لذت ببرین. امیدواریم این نکات بهتون کمک کنه تا یه قهوه خیلی خوب و با کیفیت درست کنید.

رازهای قهوه دم آوری قهوه فرانسه

درسته که تهیه قهوه فرانسه ظاهرا ساده به نظر می‌رسه، اما برای رسیدن به یک فنجان ایده‌آل، باید به نکات مختلفی توجه کنید و براساس اونها قهوه خودتون رو درست کنید.

۱. دانه‌های قهوه

انتخاب دانه‌های مرغوب، اولین و مهم‌ترین گام برای شماست. برای قهوه فرانسه، دانه‌های عربیکا با رست ملایم تا متوسط رو انتخاب کنید. پیشنهاد ما اینه که قهوه آسیاب شده نخرید، چون عطر و طعم قهوه به سرعت بعد از آسیاب شدن، از بین می‌ره. پس بهتره دونه قهوه بخرید و خودتون، با درجه آسیاب درشت، اقدام به آسیاب کردن دونه ها کنید. دقت کنید که حتما آسیاب اون درشت باشه. اما هر کدوم رو که انتخاب میکنید، حتما یادتون باشه با کیفیت باشه. جایی رو انتخاب کنید که فروش قهوه رو با کیفیت بالا انجام میده و از همونجا خرید کنید.

۲. آب

به کیفیت آبی که میخواید از اون استفاده کنید دقت زیادی داشته باشید. خوبه که از آب تصفیه‌شده یا معدنی با طعم خنثی استفاده کنید. یادتون باشه که دمای آب هم خیلی مهمه که باید حتما اون در نظر داشته باشید. برای قهوه فرانسه، آب با دمای حدود ۹۳ درجه سانتی‌گراد خیلی خوب و مناسبه. اگر از کتری استفاده می‌کنید، اجازه بدید آب چند دقیقه بعد از جوش اومدن، خنک بشه تا به دمای مناسب برسه و بعد از اون استفاده کنید.

۳. ابزار دم‌آوری

همه میدونیم که برای تهیه قهوه نیاز به ابزار مناسب داریم. قهوه فرانسه هم مثل همه است. اما انتخاب ابزار مناسب، خیلی به سلیقه و امکانات شما بستگی داره. سه روش رایج برای دم‌آوری قهوه فرانسه وجود داره که این جا اون ها رو توضیح میدیم.

فرنچ پرس: این وسیله محبوب و مقرون‌به‌صرفه، یه طعم متعادل و غنی به قهوه می‌ده. کافیه پودر قهوه درشت آسیاب‌شده را داخل محفظه بریزید، آب داغ رو خیلی آروم و دورانی روی اون بریزید، حدود ۴ دقیقه صبر کنید تا دم بکشه. بعد از اون، با فشار دادن آرام پیستون، قهوه را صاف کرده و از اون استفاده کنید.

قهوه‌ساز فیلتری: این روش، کار رو خیلی راحت میکنه. کافیه که آب و پودر قهوه رو توی مخزن‌های مخصوص قرار بدید و دکمه شروع رو بزنید. قهوه آروم آروم از روی فیلتر کاغذی عبور میکنه و توی قوری جمع می‌شه.

۴. نسبت قهوه به آب

به طور کلی، برای یه فنجون قهوه فرانسه، برای هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آب، ۶ تا ۸ گرم پودر قهوه درشت آسیاب‌شده نیاز داریم. البته، این مقدار رو می‌تونید با توجه به ذائقه خودتون کم یا زیاد کنید. یادتون باشه که نسبت قهوه به آب خیلی توی طعم نهایی و کیفیت قهوه تاثیر داره و اگر درست و مناسب باشه، باعث میشه یه قهوه خیلی عالی و خوشمزه رو درست کنید.

آموزش درست کردن قهوه فرانسه

۵. نکات ظریف

قبل از استفاده، فرنچ پرس یا قوری رو با آب داغ گرم کنید تا دمای قهوه حفظ بشه.

پودر قهوه را خیلی زیاد هم نزنید، چون باعث تلخی آن می‌شه.

بعد از اینکه قهوه توی فرنچ پرس ته نشین شد، یه کم صبر کنید و بعد اون رو توی فنجون بریزید و نوش جان کنید.

با رعایت این نکات ساده و استفاده از مواد اولیه مرغوب، می‌تونید یک فنجان قهوه فرانسه بی‌نظیر توی خانه درست کنید. به یاد داشته باشید که دم‌آوری قهوه، یه هنره و نیاز به تمرین و تجربه داره. پس نگران نباشید و نا امید نشوید، اگه اولین بار نتیجه ایده‌آل رو نگرفتین، ناامید نشین و به تلاش خود ادامه بدید. مطمئن باشین با کمی آزمون و خطا، به مرور زمان، حرفه ای یاد میگیرید و بهترین قهوه ها رو برای خودتون درست میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا