دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانپزشکیسلامت

عوارض و عواقب کرونا ویروس کووید 19 برای مادران باردار و مادرانی که کودک شیر می دهند

کرونا ویروس کووید 19 نامی برای اولین بار در 11 فوریه 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی به ویروس نوظهور منتشر شده در چین نهاده شد، کرونا کووید 19 یک ویروس است که علائمی شبیه به آنفلوانزا دارد که موجب ایجاد بیماری تنفسی با علائمی چون تب، اسهال و استفراغ ، سرفه های خشک، تنگی نفس و سر درد می شود.

قبل از هرچیز باید خدمت مادران باردار و شیرده عرض کنیم اضطراب و استرس موجب کاهش ایمنی بدن شما می شود، لذا در این شرایط ابتدا خونسردی خود و آرامش خود را حفظ کنید تا در صورت ابتلا شدن به این ویروس بدن شما توانایی مقابله با آن را داشته باشد. این بیماری آنقدر ها هم نگران کننده نیست زیرا در صورت داشتن یک سیستم ایمنی قوی مانند یک سرماخوردگی بر طرف می شود. 

کرونا مانند سرماخوردگی قطعاً همه را در طول زمان درگیر خواهد کرد و همه گیر خواهد شد، ممکن است هر کسی درگیر این بیماری شود امسال و یا سال آینده و یا چندسال بعد این ویروس وارد بدن همه می شود و بدن در صورت داشتن سیستم ایمنی قوی پادتن آن را تولید می کند و بیماری پس از طی دوره خود که حدود 5 روز طول می کشد از بدن خارج خواهد شد.

نوشته های مشابه

طبق گفته پزشکان این ویروس تنها از طریق مایعات مخاطی بدن منتقل می شود، مایعاتی مانند بزاق دهان، مخاط بینی و اشک چشم ، اگر ترشحات این مایعات در حین سرفه زدن و یا عطسه زدن فرد مبتلا در هوا منتشر شود و این ترشحات روی سطوح بریزند سطوح به این ویروس آلوده می شوند. 

اگر شخصی با این سطوح تماس داشته باشد ممکن است آن شخص مبتلا شود، عامل اصلی انتقال هم دست ها هستند دست هایی که به ویروس آلوده هستند اگر به سمت صورت برده شوند درصد ابتلا به این ویروس را افزایش می دهند. پس شستن دست ها اولین و مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

در ادامه ی این مقاله از پروماگ به سوالات مربوط به عوارض و عواقب کرونا ویروس در دوران بارداری و شیردهی پاسخ خواهیم داد.

زنان باردار

سوال : آیا زنان باردار مستعد به عفونت و در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و آیا عوارض و یا مرگ ناشی از کرونا کووید برای زنان باردار در مقایسه با سایرین بیشتر است ؟

جواب ) این بیماری که از حدود دو ماه پیش یعنی اوایل سال 2020 میلادی شیوع پیدا کرده تا کنون مورد بررسی علمی دقیق قرار نگرفته است، لذا اطلاعات علمی موثقی هنوز برای تاثیرات آن روی زنان باردار در دسترس نمی باشد. ولی باتوجه به اینکه بدن مادران باردار در دوران بارداری دچار تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی زیادی می شود که ممکن است مادر را در معرض بیماری های عفونی و تنفسی ضعیف تر و حساس تر کند.

براین اساس مادران باردار بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، همانطور که در موارد دیگر عفونت کروناویروس مرتبط به سال های قبل از جمله سندرم حاد کروناویروس سارس که در سال 2003 شیوع پیدا کرد و همچنین سندرم تنفسی کورناویروس خاورمیانه مرس که در سال 2013 شیوع پیدا کرد که در پی آنها بسیاری از زنان باردار به این ویروس ها مبتلا شدند.

سوال : آیا زنان مبتلا به کرونا ویروس در معرض عواقب نامطلوب بارداری قرار دارند ؟

جواب ) همچنان در این خصوص اطلاعاتی منتشر نشده است، اما از دست دادن بارداری و سقط جنین و مرده زایی در زمان انتشار کرونا ویروس سارس و مرس مشاهده شده است و از طرفی تب های بالا در سه ماه اول بارداری می تواند خطر بروز نقایص خاص هنگام تولد را افزایش دهد.

سوال : در صورت مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا کووید 19، آیا پرسنل مراقبت های بهداشتی باردار (پرستاران و یا کادر درمانی) در معرض خطر عواقب نامطلوب قرار دارند؟

جواب ) پرسنل و کادر مراقبت های بهداشتی باردار باید دستورالعمل های ارزیابی ریسک و کنترل عفونت در معرض افراد مشکوک و یا قطعی مبتلا به کرونا ویروس را رعایت کنند. رعایت روش های کنترلی و پیشگیری می توانند ابتلا به این ویروس را در کادر درمانی بسیار کاهش دهد. اگر امکان جایگزینی کادر درمانی باردار با کادر معمولی میسر است حتماً از حضور پرسنل و کادر مراقبتی باردار در اطراف افرا مبتلا خودداری شود.

انتقال کرونا در دوران بارداری یا هنگام زایمان به جنین و یا نوزاد

سوال : آیا زنان باردار مبتلا به کرونا می توانند در حین بارداری و یا زایمان ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند ؟

جواب ) طبق اعلام پزشکان ویروسی که باعث کرونا می شود ، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده از طریق قطرات تنفسی و بزاقی گسترش می یابد. این که آیا یک زن باردار مبتلا به کرونا می تواند ویروس را به جنین خود منتقل کند و یا نوزاد خود را از طریق سایر مسیرهای انتقال (قبل ، حین یا بعد از زایمان) منتقل کند ، هنوز مشخص نیست. با این حال ، در سری موارد محدود اخیر کودکانی که از مادران مبتلا به کرونا ویروس متولد شده اند بررسی های پزشکی نشان داده که هیچکدام ویروس را منتقل نکرده اند و جنین دچار کرونا نشده است.

علاوه بر این ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر تشخیص داده نشده است. برای کروناهای سارس و مرس نیز گزارشانی مبنی بر انتقال ویروس از مادر به جنین وجود ندارد و به نظر می رسد این ویروس نمی تواند جنین را مبتلا کند.

نوزادان

سوال : آیا نوزادان متولد شده در مادران مبتلا به کرونا در دوران بارداری در معرض خطر عواقب نامطلوب قرار دارند؟

جواب ) براساس گزارشات محدود موجود در این خصوص تاکنون گزارشی منتشر نشده و به نظر می رسد که ویروس نمی تواند نوزادان تازه متولد شده را درگیر کند. با این حال با توجه به داده های محدود موجود مربوط به کرونا کووید 19 در دوران بارداری هنوز مشخص نیست که این موضوع قطعیت دارد یا خیر. براساس اطلاعات موجود از نتایج منفی از سایر عفونت های ویروسی تنفسی ممکن است عواقبی در پی داشته باشد. به عنوان مثال، سایر عفونت های ویروسی تنفسی در دوران بارداری ، مانند آنفولانزا، با پیامدهای جانبی نوزاد از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است.

علاوه بر این ، داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقایص هنگام تولد را افزایش دهد. تولد نوزادان زودرس و با وزن کم در مادران مبتلا به سایر عفونت های کرونا سارس و مرس در دوران بارداری مشاهده شده است.

سوال : آیا ممکن است عوارض ناشی از کرونا موجب بدنیا آمدن نوزادان ناقص و نیازمند به مراقبتهای بالینی شود ؟

جواب) تا این لحظه هیچ گزارش مبنی بر وجود نقص در نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به ویروس کرونا داده نشده است ولی بطور کلی نوزادان نارس و کم وزن در زمان تولد مدت طولانی نیاز به مراقبتهای ویژه و بالینی دارند.

انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به کودک

سوال : آیا ممکن است ویروس از طریق شیر مادر به کودک انتقال یابد ؟

جواب ) انتقال انسان به انسان عمدتاً از طریق مایعات مخاطی اتفاق می افتد، یعنی اگر کودک شما در معرض دراپ های مخاطی فرد مبتلا که از طریق سرفه و عطسه منتشر می شوند قرار بگیرد درصد امکان ابتلا به ویروس نیز افزایش می یابد.

در اطلاعات بدست آمده تا کنون ویروس کرونا در شیر هیچ مادر مبتلا به آن دیده نشده و گزارشی در خصوص انتقال این بیماری از طریق شیر داده نشده است. در خصوص کورناهای سارس و مرس هم گزارشی داده نشده و حتی در مواردی آنتی بادی های ویروس در شیر دیده است یعنی شیر مادر حاوی آنتی بادی ویروس بوده که این می تواند مفید نیز باشد.

این مقاله به مرور بروز رسانی خواهد شد.

منبع : CDC


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر

‫2 دیدگاه ها

  1. با بالا رفتن سن والدین، جسمشان در برابر شرایط، بیماریها، محیط و فضا آسیب پذیر
    میشود. این زمانی است که باید از آنها مراقبت شود تا زندگی شاد
    و سلامتی را داشته باشند.

    با افزایش سن،‌کارهای روزمره دشوارتر میشود.
    توانایی زندگی در خانه باعث احساس راحتی
    و استقلال میشود. خدمات پرستاری در خانه
    همچنین میتواند به بیماران کمک کند
    تا سطح اعتماد به نفس خودشان را حفظ و یا افزایش بدهند.
    زندگی در یک خانه سالمندان یا تسهیلات
    زندگی باعث میشوند تا افراد سالمند احساس شکست، درماندگی،‌افسردگی و یا
    حتی تلخی کنند..

    با توجه به افزایش جمعیت سالخوردگان در کشور مراقبت
    از سالمندان در منزل نیاز جدید جامعه است.
    مراقبت از سالمند در صف گرفتن مجوز به عنوان
    یک رشته دانشگاهی جدید است. نگهداری از سالمند یکی از
    مشغولیت های ذهنی افرادی است که
    والدین سالخورده دارند. سالمندان
    نیاز های خاص خود را دارند که شامل : عاطفی ، معیشتی و … می باشد.
    تمایل سالمندان و فرزندانشان فراهم کردن نیازهای آنان در منزل است.

    مراقبت سالمندان یک شغل نیست بلکه عشق است

  2. سلام متاسفانه چندتا از دوستان و آشنایان ما در بیمارستان در زمان زایمان کرونا گرفتند و دوتاشون هم فوت شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا