دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیمحیط زیست

آیا ممکن است آلودگی هوا ما را مبتلا به سرطان دهان کند؟

مشکل آلودگی هوا مدت هاست که گریبان گیر شهرهای بزرگی چون تهران و اهواز شده است. همه روزه خبرهای جدیدی از تاثیرات منفی ذرات آلاینده بر سلامتی انسان می شنویم. اخیرا نیز دانشمندان کشف کرده اند که احتمال دارد آلودگی هوا در ابتلا به سرطان دهان نقش داشته باشد. آمارها در برخی مناطق جهان، نشان از افزایش شیوع سرطان دهان در دو دهه ی گذشته دارند. به عنوان مثال در انگلستان نرخ ابتلا 68 درصد افزایش پیدا کرده است. درصد مبتلایان از 8 نفر به ازای هر 100هزار نفر جمعیت در بازه ی زمانی بین سال های 1995-1992، به 13 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت در سال های 2014-2012 رسیده است. در ایالات متحده نیز با وجود کاهش کلی مرگ و میر ناشی از سرطان دهان ، در بعضی ایالت ها این آمار به طور چشمگیری افزایش داشته است. اخیرا یک مطالعه عامل خطر جدیدی را برای ابتلا به سرطان دهان معرفی کرده است که می تواند علت این افزایش را توجیه کند. اگر می خواهید بیشتر درباره ی نحوه ی اثرگذاری این عامل بدانید، در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

آلودگی هوا, سرطان دهان, سرطان
پیش از این دانشمندان برای ابتلا به سرطان دهان عواملی چون مصرف دخانیات، مصرف الکل و ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) را برشمرده بودند. اما اخیرا احتمال تاثیر عامل دیگری را نیز بیان کرده اند و آن آلودگی هوا است.

 

پیش از این مطالعه چندین عامل به عنوان افزایش دهنده ی خطر ابتلا به سرطان دهان شناخته شده بودند. این عوامل عبارتند از: مصرف دخانیات حاوی تنباکو، مصرف الکل، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و جویدن بِتِل فراوری شده (بتل فراوری شده مخلوطی از مواد طبیعی است که در برگ گیاه بتل پیچیده می شود و در مناطقی از جنوب شرق آسیا طرفداران خاص خودش را دارد.)

نوشته های مشابه

در هند، شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین مردان بین 69-30 سال، سرطان دهان است. دانشمندان معتقدند که عامل بسیاری از این مرگ و میر ها در هند، جویدن بتل فراوری شده است.

کشف عامل خطر جدیدی برای ابتلا به سرطان دهان

اگرچه دانشمندان تا کنون چندین عامل خطر را برای ابتلا به سرطان دهان برشمرده اند، اما هنوز سوالات بسیاری درباره ی چرایی و چگونگی بروز این بیماری، آن هم فقط در افرادی خاص، وجود دارد. اخیرا دانشمندان احتمال تاثیر عامل خطر دیگری را نیز بیان کرده اند و آن آلودگی هوا است.

محققان تایوانی با بررسی ذرات جامد یا مایع آلاینده ای که قطر 2.5 میکرومتر یا کمتر دارند به این نتیجه رسیده اند. این دانشمندان از پیش می دانستند که این ذرات می توانند تاثیرات منفی بر سلامت قلب و عروق و دستگاه تنفس بگذارند، اما نمی دانستند که در معرض مقادیر بالای این ذرات بودن چه تاثیری بر ابتلا به سرطان دهان دارد.

سرطان دهان, آلودگی هوا, سلامت دهان و دندان
آمارها در برخی مناطق جهان، نشان از افزایش شیوع سرطان دهان در دو دهه ی گذشته دارند.

 

برای فهم این موضوع آن ها اطلاعات بیش از 480 هزار نفر از مردان بالای 40 سال را جمع آوری کردند. همه ی شرکت کنندگان در این پژوهش درباره ی مضرات مصرف دخانیات و جویدن بتل فراوری شده اطلاعات کافی دریافت کرده بودند و از خدمات درمانی خوبی نیز برخوردار بودند.

دانشمندان سپس، داده های مربوط به 66 ایستگاه رصد کیفیت هوا در نقاط مختلف تایوان را جمع آوری کردند. این داده ها و همچنین داده های موجود در پرونده ی سوابق پزشکی شرکت کنندگان، به دانشمندان کمک کرد تا بتوانند میزان مواجهه ی هر نفر را با آلاینده های مزبور تخمین بزنند.

بیشتر بدانید:

آیا واکسن آنفلوانزا فلج می کند؟

آیا مکمل های ال کارنیتین لاغر می کنند؟

افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان تا 43 درصد

این محققان داده های مربوط به این پژوهش را در طی سال های 2013-2012 جمع آوری کرده بودند. در طی این مدت 1617 نفر از شرکت کنندگان در آزمایش به سرطان دهان مبتلا شدند. همان طور که انتظار می رفت مصرف کنندگان دخانیات و کسانی که بتل فراوری شده می جویدند بیشتر از دیگران به سرطان دهان مبتلا شدند.

بعد از در نظر گرفتن طیفی از فاکتورهای موثر، دانشمندان نشان دادند که مواجهه با ذرات آلاینده ی زیر 2.5 میکرومتر باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان شده است.

آن ها با مقایسه ی تاثیر مقادیر مختلف از این آلاینده ها، به این نتیجه رسیدند که مقادیر بالاتر از 40.37 میکروگرم از این نوع آلاینده ها در هر متر مکعب هوا می تواند 43 درصد احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. این پژوهشگران بیان داشته اند: «تا به حال مطالعه ای با این چنین نمونه ی جمعیتی بزرگی که ارتباط میان ذرات آلاینده ی زیر2.5 میکرومتر را با سرطان دهان بررسی کرده باشد، انجام نشده بود. این یافته ها به یافته های قبلی درباره ی مضرات این آلاینده ها برای انسان افزوده است.»

بیشتر بدانید:

ژل ضد خونریزی

سنسور پوستی که می تواند علائم حیاتی شما را ثبت کند

 

دانشمندان در هنگام بررسی ارتباط میان ذرات آلاینده با سرطان دهان به مورد دیگری نیز دست پیدا کردند: «مقادیر بالای اوزون در هوا نیز می تواند ریسک ابتلا را افزایش دهد.»

چالش بعدی در مسیر تحقیقات این خواهد بود که بفهمیم این آلاینده ها چگونه می توانند باعث سرطان دهان شوند. اگرچه هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است، اما برخی نظریات حاکی از وجود ترکیبات سرطان زایی چون هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و فلزات سنگین در میان این ذرات آلاینده  اند.

بدن تقریبا به راحتی می تواند این ذرات را، به دلیل قطر بسیار کوچکشان، جذب کند. این ذرات بعد از ورود به داخل بدن پتانسیل آسیب زدن به بافت ها را خواهند داشت.

آلاینده, ذرات آلاینده, آلودگی هوا, سرطان دهان
دانشمندان نشان داده اند که مواجهه با ذرات آلاینده ای که قطرشان کوچک تر از 2.5 میکرومتر است باعث افزایش 43 درصدی احتمال ابتلا به سرطان دهان می شود.

 

با وجود این که این یافته های محققان می تواند هشداردهنده باشد، اما باید دانست که این مطالعه صرفا یک مطالعه ی مشاهده ای است و نمی تواند دلیلی قطعی برای تاثیر آلاینده ها بر ابتلا به سرطان دهان باشد. هم چنین دقیقا مشخص نشده است که در هنگام تنفس، چقدر از آلاینده های تنفسی با قطر مذکور، می توانند وارد دهان شوند.

علی رغم این که یافته های فوق نیاز به بررسی بیشتری دارند، اما حجم بالای نمونه در این پژوهش باعث شده است که نتایج آن شایان توجه باشند.

امیدوارم شما خوانندگان عزیز مجله ی اینترنتی پروماگ همیشه سالم و تندرست باشید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا