دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

ابزار محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

در ورژن جدید ابزار محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان محاسبه دقیق تر موارد زیر امکان پذیر شده است :

- سن حاملگی
- هفته بارداری
- میزان بارداری طی شده
- وزن تقریبی جنین
- قد تقریبی جنین
- تاریخ تولد تقریبی کودک
- تقویم کامل بارداری

این محاسبات براساس تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی شما و میانگین دوره پریودی و همچنین میانگین روز تخمک گذاری بصورت آنی انجام می شود.

“لطفاً جهت اطلاع موارد زیر را حتماً مطالعه نمایید”

محاسبه سن بارداری

سن حاملگی یا سن کودک از روز اول آخرین دوره قاعدگی مادر محاسبه می شود. از آنجا که تقریبا تاریخ تولد بصورت دقیق قابل محاسبه نیست لذا از روز اول آخرین دوره قاعدگی برای اندازه گیری سن کودک استفاده می شود. اگر مادر دوره قاعدگی عادی داشته باشد و روز اول آخرین دوره قاعدگی خود را بداند، سن حاملگی را می توان از این تاریخ محاسبه کرد. محاسبه سن بارداری از روز اول آخرین قاعدگی مادر محاسبه می شود و نه از تاریخ احتمالی لقاح و سپس براساس سن کودک تاریخ تقریبی زایمان نیز محاسبه می شود.

در صورت اطلاع دقیق از تاریخ لقاح بصورت میانگین براساس مطالعات انجام شده اگر رقم 268 روز را به آن تاریخ اضافه کنید تاریخ بدست آمده می تواند روز تولد نوزاد شما باشد، که معادل 38 هفته و دو روز است.

اما باید به توجه داشته باشید که فاکتورهای مهم دیگری هستند که می توانند تاریخ تولد نوزاد شما را دچار تغییر نمایند، در تحقیقات اخیر مشخص شده که موارد زیر بیشترین تاثیرات را داشته اند :

– سن مادر؛ هرچه مادر در سن های بالاتر حامله شود، تاریخ تولد کودک او زودتر از موعد مقرر رخ خواهد داد.

– وزن مادر؛ اضافه وزن مادر در بدو بارداری و همچنین در طول بارداری می تواند باعث افزایش طول بارداری شود، هر 100 گرم اضافه وزن یک روز تاریخ تولد کودک را افزایش می دهد.

– سابقه زایمان های قبلی؛ اگر مادری در زایمان قبلی خود زودتر و یا دیرتر از تاریخ تعیین شده زایمان کرده باشد، در زایمان حال حاضر نیز با همان سابقه روبرو خواهد شد.

– چند قلو؛ یکی دیگر از دلایل تغییر تاریخ زایمان بارداری دوقلو و یا چند قلویی است، مادرانی که دوقلو باردار هستند معمولا 35 هفته و مادرانی که سه قلو باردار هستند 32 هفته بارداری آنها طول کشیده و به نسبت مادران تک قلو زایمان زودتری داشته اند.

محاسبه سن حاملگی و تعیین تاریخ زایمان تا چه اندازه دقیق است ؟

بارداری اصطلاحی است که برای توصیف وضعیت زن در طی یک دوره زمانی مشخص (9 ماه) به کار می رود، که طی آن یک یا چند فرزند در درون رحم زن رشد می کند. زایمان معمولاً حدود 38 هفته پس از بارداری یا حدود 40 هفته پس از آخرین دوره قاعدگی رخ می دهد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی یک دوره عادی بارداری بین 37 تا 47 هفته به طول می انجامد. در اولین مراجعه به متخصص زنان و زایمان، پزشک معمولاً تاریخ تخمینی (براساس سونوگرام) که کودک در آن متولد می شود را اعلام می کند. از طرف دیگر تاریخ تقریبی زایمان نیز می تواند براساس آخرین دوره قاعدگی فرد نیز تخمین زده شود.

در حالی که می توان سن حاملگی و تاریخ تقریبی زایمان را تخمین زد، طول واقعی بارداری به عوامل مختلفی از جمله سن مادر، طول حاملگی های قبلی و وزن مادر در بدو تولد بستگی دارد. با این وجود هنوز هم عوامل بیشتری در تغییرات طبیعی در دوره بارداری و تغییر تاریخ زایمان مؤثر هستند. 

مطالعات نشان داده اند که کمتر از 4٪ زایمان ها در موعد مقرر اتفاق می افتد، 6٪ در طی یک هفته قبل و بعد از تاریخ تولد کودک تخمین زده شده رخ می دهند و تقریبا 90٪ در طی دو هفته قبل از موعد مقرر رخ می دهند. با توجه به این آمارها نمی توان بصورت صد در صد تاریخ تولد را مشخص نمود، اما در حال حاضر با استفاده از سونوگرافی و این ابزار محاسبه پیش بینی دقیق سن جنین و تاریخ تولد تقریبی امکان پذیر است.

پروفسور گاردوسی استاد دانشگاه بیرمنگام می گوید : “محاسبه زمان بارداری و تعیین تاریخ زایمان، می تواند مادر را وابسته به یک تاریخ خاص کند و مادر با اتکا به تاریخ مشخص شده می تواند موجبات استرس و اضطراب را در خود فراهم کند. لذا بگفته ایشان تاریخ تقریبی زایمان می تواند تنها یک تاریخ احتمالی باشد و ممکن است با تغییراتی در بدن مادر این تاریخ نیز تغییر کند، لذا بهتر است مادر زیاد به آن اتکا نکند” .    

مدیریت بارداری و تاثیرات آن در تاریخ زایمان

چندین فاکتور وجود دارد که روی تاریخ تولد کودک و احتمال تغییر آن تاثیر گذار هستند، این فاکتورها  که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد باید توسط مادر در دوران بارداری رعایت شوند، عدم رعایت بسیاری از آنها منجر به مشکلاتی برای مادر و جنین خواهند شد ، مانند مصرف دارو ، افزایش وزن ، ورزش و تغذیه.

مصرف دارو در طول بارداری :

مصرف برخی داروهای خاص در دوران بارداری می تواند تأثیرات ماندگاری روی جنین داشته باشند. در آمریكا داروها براساس فواید و مضرات بالقوه در مقابل ایجاد خطرات احتمالی برای جنین در گروه های A ، B ، C ، D و X طبقه بندی می شوند. داروهایی که فواید مثبتی برای مادر  و در عین حال خطر کمی برای جنین دارند، در دسته A قرار می گیرند، در حالی که داروهایی با خطرات اثبات شده که خطرات آن برای جنین در مقایسه با مزایای بالقوه آنها برای مادر بیشتر است در دسته X قرار می گیرند. فردی که باردار است برای مصرف دارو باید با پزشک خود مشورت کند. برخی از این داروها می توانند تاریخ زایمان مشخص شده بوسیله محاسبه سن بارداری را تغییر دهند.

افزایش وزن در دوران بارداری :

افزایش وزن مادر در دوران بارداری یک رخ داد عمدتا اجتناب ناپذیر و لازم برای بارداری می باشد، که بین افراد مختلف متفاوت است. این عامل جنبه های بسیاری از رشد جنین مانند وزن کودک، جفت، افزایش فشار خون در بارداری و ذخیره های چربی و پروتئین را تحت تأثیر قرار می دهد. مديريت وزن مناسب باید توسط مادر جدی گرفته شود زيرا افزايش ناكافي يا زياد وزن مي تواند براي مادر مضر باشد و روی جنين اثرات منفي داشته باشد، از جمله مضرات ناشی از اضافه وزن می توان به مواردی چون تغییر تاریخ زایمان و نياز به سزارين و احتمال مسمویت حاملگی و دیابت بارداری اشاره کرد، در حالی که این اثرات بین زنان متفاوت است، طبق اعلام انستیتوی پزشکی افزایش وزن نرمال حاملگی 11 تا 15 کیلوگرم است. افزایش وزن نرمال براساس شاخص توده بدن به شرح زیر می باشد : 

  • افزایش وزن 12 تا 18 کیلوگرم در کل برای کسانی که (BMI 18.5-24.9) دارند.
  • افزایش وزن 11 تا 15 کیلوگرم برای کسانی که (BMI 25-29.9) دارند.
  • افزایش وزن 5 تا 9 کیلوگرم برای کسانی که چاق در نظر گرفته می شوند که (BMI> 30.3) دارند.

ورزش و تاثیرات آن روی زنان باردار :

در برخی مواقع ورزش کردن در دوران بارداری می تواند تغییراتی در تاریخ تولد کودک ایجاد کند، مطالعات نشان می دهند که ورزش های هوازی در دوران بارداری باعث بهبود یا حفظ آمادگی جسمانی و همچنین احتمال کاهش ریسک سزارین و جلوگیری از زایمان زودرس می شوند. اما ممکن است برای برخی از زنان این موضوع متفاوت باشد، ورزش های منظم هوازی معمولاً برای خانم های باردار توصیه می شوند، زنانی که مرتباً قبل از بارداری ورزش می کنند باید بتوانند برنامه های ورزشی خود را ادامه دهند. 

متخصصان کالج آمریکایی مامایی ، زنان و زایمان اظهار می دارند : “با توجه به یک حاملگی بدون عارضه صدمات جنین در نتیجه ورزش بعید نیست. با این وجود احتیاط لازم است و یک زن باردار در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ناشی از ورزش باید با پزشک خود مشورت کند :

  • خونریزی واژن
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تورم
  • نشت مایعات آمنیوتیک
  • کاهش حرکت جنین
  • ضعف عضلانی 
  • احساس درد در قفسه سینه

سن بارداری و تغذیه مناسب در دوران بارداری :

تغذیه در دوران بارداری جهت تامین سلامتی مادر و نوزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تغذیه مناسب در دوران حاملگی به دلیل افزایش نیاز بدن مادر به انرژی و نیازهای ریز مغذی خاص باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تغذیه نامناسب می تواند باعث کاهش و یا افزایش زمان بارداری شود.

برخی از ویتامین ها مانند ویتامین B9 که به اسید فولیک نیز معروف است، می تواند به کاهش خطر نقایص خاص جنین کمک کند، در حالی که سایر مواد مغذی مانند DHA امگا 3 که برای رشد مناسب مغز و شبکیه چشم ضروری هستند نمی توانند توسط نوزادان به طور موثری تولید شوند و فقط می توانند از طریق جفت در دوران بارداری یا در شیر مادر بعد از تولد به بدن جنین برسند. 

ریز مغذی های بسیاری وجود دارند که به رشد مناسب جنین کمک می کنند. تعداد بیشماری نظر در مورد آنچه زنان باردار باید یا نباید در دوران حاملگی خود بخورند وجود دارد. تمام این نظرات می توانند از فردی به فرد دیگر تغییر کنند. زنان باردار برای حصول اطمینان باید با پزشك خود و یا متخصص تغذیه مشورت كنند تا در تعیین بهترین نوع تغذیه آنها را راهنمایی کند. برای اطلاع بیشتر از تغذیه مناسب دوران بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

محاسبه سن بارداری با استفاده از سونوگرافی

محاسبه سن حاملگی و تعیین سن جنین با استفاده از سونوگرافی معمولاً از اوایل هفته 5 یا 6 پس از اولین روز آخرین دوره قاعدگی مادر انجام می شود، تعیین سن جنین توسط سونوگرافی در اوایل بارداری تقریباً دقیق است. اما بعد از هفته 8 تا هفته 18 دقت آن افزایش می یابد. 

منابع :

  • Jukic, AM, Baird, DD, Weinberg, CR, et al. 2013. “Length of human pregnancy and contributors to its natural variation. Human Reproduction 28(10): 2848-55. PMC3777570.
  • Moore, Keith. 2015. “How accurate are ‘due dates’?” BBC, February 3, 2015. www.bbc.com/news/magazine-31046144.
  • Institute of Medicine. 2009. “Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines.” National Academies Press.
  • Davies, GA, Wolfe, LA, Mottola, MF, et al. 2003. “Exercise in pregnancy and the postpartum period.” Journal of Obstetrics and Gynaecology Canada 25(6): 516-29.
  • Artal, R., O’Toole, M. 2003. “Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for exercise during pregnancy and the postpartum period.” British Journal of Sports Medicine 37: 6-12. doi:10.1136/bjsm.37.1.6
  • Lammi-Keefe, CJ, Couch, SC, Philipson, E. 2008. “Handbook of Nutrition and Pregnancy.” Humana Press.

ابزارهای مرتبط :

ابزار تعیین جنسیت جنین

با استفاده از این ابزار براحتی می توانید قبل و بعد از بارداری جنسیت جنین خود را متوجه شوید.

ابزار محاسبه شاخص توده بدن

با استفاده از این ابزار براحتی می توانید وضعیت وزن بدن خود را محاسبه کنید.

مقالات مرتبط :

‫6 دیدگاه ها

  1. من ۳۸ ساله هستم
    زمان شروع آخرین پریودیم هم ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ هستش میخواستم جنسیت بچه رو بدونم لطفا

  2. مامانی عزیز سلام سن بارداری رو درست حساب کرد گفتم اگر خواستید استفاده کنید برای من اوکی بود

  3. جالبه بود هم سن بارداری رو درست گفت هم به صورت تقریبی وزن و قد نی نیمو حساب کرد وای خدا نفسم قدش سه سانته

  4. درقسمت سن بارداری دقیق بود چون من آی یو آی کرده بودم سن تخمک گذاری روهم می دونستم بازم ننوشتم ببینم چقدر درسته محاسباتش که واقعا دقیق بود .
    تعیین جنسیت هم گفت پسر که البته منم برای جنس پسر آی یو آی تعیین جنسیت کردم .سونو بدم جوابش روحتما میام می گم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا