دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

ابزار محاسبه شاخص توده بدنی و هر آنچه که باید در مورد BMI بدانید

ابزار محاسبه شاخص توده بدنی که وضعیت وزن شما و توصیه های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد و همچنین این ابزار بصورت گرافیکی وضعیت شاخص توده بدنی شما را به نمایش می گذارد.

شاخص توده بدنی یا همان BMI

BMI اندازه گیری میزان لاغری یا چاقی بدن فرد بر اساس قد و وزن اوست و برای تعیین کمیت توده بدن در نظر گرفته شده است. شاخص توده بدنی به طور گسترده توسط پزشکان و عموم مردم به عنوان یک شاخص کلی در مورد اینکه فرد از نظر وزن خود دارای وزن سالم و مناسب است یا خیر، استفاده می شود. از مقدار بدست آمده از محاسبه شاخص توده بدنی به طور خاص، بمنظور تعیین طبقه بندی وزن فرد، که نشان می دهد آیا فرد دارای کمبود وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن و یا چاقی است استفاده می شود. 

دامنه های شاخص توده بدنی بر اساس عواملی مانند منطقه و سن متفاوت است و بیشتر به زیر گروه هایی از جمله وزن کم (لاغری) یا وزن خیلی کم (لاغری خطرناک)، چاق و یا وزن بسیار زیاد (چاقی مفرط) تقسیم می شوند.

اضافه وزن می تواند اثرات سلامتی مضر قابل توجهی داشته باشد، در حالی که BMI یک اندازه گیری اولیه و ابتدایی از وزن بدن است، اما یک آزمایش مفید برای اطلاع از نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی یا اقدامات اضافی مفید است.

برای دیدن دسته بندی های مختلف BMI خود و وضعیت آن وزن و قد خود را وارد ابزار کنید و کلید محاسبه را بزنید، خواهید دید که آیا از وزن مناسب برخوردار هستید یا خیر.

 جدول شاخص توده بدنی برای بزرگسالان

جدول شاخص توده بدنی زیر توصیه شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر اساس مقادیر BMI برای بزرگسالان است. این جدول برای آقایان و خانم ها در سن 18 سال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. 

وضعیت بدن براساس شاخصبازه شاخص توده بدنی
لاغرشاخص کمتر از 18.5
نرمالشاخص بین 18.5 تا 24.9
اضافه وزنشاخص بین 25 تا 29.9
چاقشاخص بین 30 تا 34.9
چاقی مفرطشاخص بیش از 35

 جدول BMI برای زنان باردار

جدول شاخص توده بدنی زیر توصیه شده از انستیتوی پزشکی بر اساس مقادیر BMI برای زنان باردار است. در این جدول ملاک محاسبه وزن زن باردار در شروع بارداری است، که با توجه به محاسبه شاخص توده بدنی با استفاده از ابزار بالا باید وزن های مشخص شده در جدول زیر به آن اضافه شود، تا شاخص توده بدنی مناسب یک خانم باردار تعیین گردد. 

مقدار مجاز افزایش وزن در دوران بارداریبازه شاخص توده بدنیوضعیت بدن براساس شاخص
12 تا 18 کیلو گرمشاخص بین 18.5 تا 24.9نرمال
11 تا 15 کیلوگرمشاخص بین 25 تا 29.9اضافه وزن
5 تا 9 کیلوگرمشاخص بیش از 30.3چاق

امراض ناشی از افزایش وزن

اضافه وزن و شاخص توده بدنی غیر استاندارد داشتن خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی و شرایط ناسالمی بدن را افزایش می دهد. در زیر لیستی از خطرات بالقوه ناشی از اضافه وزن ، مطابق با اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مشخص شده است : 

  • فشار خون بالا
  • سطوح بالاتر کلسترول LDL ، که به طور گسترده ای به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شود، سطح پایین تر کلسترول HDL است که به عنوان یک کلسترول خوب نرمال، و مقادیر بالای تری گلیسیرید در نظر گرفته می شود.
  • دیابت نوع دو
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • سکته مغزی
  • بیماری کیسه صفرا
  • استئوآرتریت، نوعی بیماری مفصلی است که در اثر از بین رفتن غضروف مفاصل ایجاد می شود.
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی
  • برخی سرطانها (آندومتر ، پستان ، روده بزرگ ، کلیه ، کیسه صفرا ، کبد)
  • کیفیت پایین زندگی
  • بیماری های روانی مانند افسردگی بالینی ، اضطراب و موارد دیگر …
  • دردهای بدن و مشکل در عملکردهای بدنی خاص
  • به طور کلی، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با کسانی که دارای شاخص توده بدنی سالم هستند.

همانطور که در لیست بالا مشخص است، امراض خطرناک، در بعضی موارد کشنده برای افراد با شاخص توده بدنی بالا وجود دارد. به طور کلی، یک شخص باید سعی کند BMI زیر 25 کیلوگرم بر متر مربع را حفظ کند، اما در حالت ایده آل باید با پزشک خود مشورت کند تا مشخص کند آیا برای اینکه سالم تر باشد، نیاز به ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و تغذیه خود دارد یا خیر.

امراض ناشی از کمبود وزن

همانگونه که در بخش قبل امراض ناشی از چاقی توضیح داده شد، برای افراد دارای شاخص توده بدنی پایین و لاغر نیز خطراتی وجود دارد که در زیر ذکر شده اند : 

  • سوء تغذیه ، کمبود ویتامین ، کم خونی (کاهش توانایی رگ های خونی در انتقال خون)
  • پوکی استخوان، بیماری که باعث ضعف استخوان می شود و خطر شکستن استخوان را افزایش می دهد.
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن.
  • مسائل مربوط به رشد و نمو، به ویژه در کودکان و نوجوانان.
  • مشکلات تولید مثلی برای زنان به دلیل عدم تعادل هورمونی که می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند، زنان کم وزن نیز در سه ماهه اول شانس بیشتری برای سقط جنین دارند.
  • عوارض بالقوه در نتیجه جراحی.
  • به طور کلی ، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با کسانی که دارای شاخص توده بدنی سالم هستند.

در بعضی موارد، کمبود وزن می تواند نشانه برخی از بیماری های زمینه ای یا بیماری مانند بی اشتهایی عصبی باشد که خطرات خاص خود را دارد. اگر فکر می کنید شما یا شخصی که می شناسید کم وزن است ، با پزشک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر دلیل کمبود وزن بدیهی به نظر نمی رسد.

ابزارهای مرتبط :

ابزار تعیین جنسیت جنین

با استفاده از این ابزار براحتی می توانید قبل و بعد از بارداری جنسیت جنین خود را متوجه شوید.

ابزار محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

با استفاده از این ابزار می توانید سن بارداری خود را به روز، هفته، وزن و قد تقریبی جنین و تاریخ زایمان را محاسبه کنید.

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا