دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP ؛ و تاثیر آن بر زندگی و نگرش های فردی….

مهارت ارتباط در روابط بین فردی، آرزوی هر فرد بالغی است. تا امروز چقدر، چوب رفتار احساسی یا نابالغانه خود را خورده اید؟ یا در ارتباطات کاری بابت نداشتن مهارت ارتباطی صحیح، چقدر آسیب دیده اید؟ گفتگوی هوشمندانه و بهره بری از قدرت کلمات در ارتباطات اجتماعی و عاطفی می تواند شما را به موفقیت نزدیک تر کند. برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP ، یک روش روان درمانی بر پایه ی رشد فردی و تغییر نگرش به دنیای اطراف ماست که می تواند برایتان سودمند و مفید باشد. بخش آموزش پروماگ در این محتوا سعی دارد، درباره ی برنامه ریزی عصبی کلامی و ارزیابی نکات مثبت و منفی آن، با شما به گفتگو بنشیند…

برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP :

برنامه ریزی عصبی کلامی یا عصبی زبانی، از واژه ی Neuro linguistic Programming  ترجمه شده است و به طور اختصار NLP  نامیده می شود. بر اساس برنامه ریزی عصبی کلامی ، می توان بین پردازش زبانی (کلام) و فرآیند های عصبی و الگوهای رفتاری، از طریق تجربه و دانش، برنامه ریزی و تغییر ایجاد کرد، به شکلی که بتوان این الگو ها را در زندگی روزمره به کار برد.

به بیان ساده تر می توان گفت ان.ال.پی ، به معنی ایجاد ارتباط بین نشانه های کلامی و سیستم اعصاب است. در واقع با استراتژی های برنامه ریزی عصبی کلامی می توان، ارتباط های موثری بین واکنش های کلام و غیر کلامی با سیستم اعصاب ایجاد نمود و از آن به شکل مثبت و بهینه استفاده کرد.

برنامه ریزی عصبی کلامی ، رویکرد منظمی است که می تواند مسیر زندگی عاطفی و اجتماعی شما را تغییر دهد. این برنامه با ایجاد برنامه ریزی مجدد ذهنی از طریق مسیر های عصبی جدید، نگرشی جدید در زندگی شما ایجاد می کند.

برنامه ریزی عصبی کلامی NLP
NLP به ما می آموزد که با تغییر رفتار ، متفاوت و مثبت فکر کنیم.

برناه ریزی عصبی کلامی چه تاثیری بر رشد فردی دارد؟

برنامه ان.ال.پی می تواند به تغییر ساختاری ذهن انسان کمک کند تا انسان بتواند از ذهن خود استفاده بهتری کند:

  • برنامه ان.ال.پی به شما کمک می کند با تغییرات ذهنی، شدت هیجانات عاطفی ناشی از تجربیات بد را کاهش دهید.
  • می توانید از برنامه ان.ال.پی ، برای شناخت بهتر خود و مخاطبان استفاده کنید.
  • ان.ال.پی کمک می کند بتوانید خود و دیگران را تحت کنترل بیشتر خود در آورید.
  • تاثیر ان.ال.پی در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس به قابل مشاهده است.
  • افزایش مهارت گفتگو در حضور جمع، مصاحبات شغلی و سخنرانی از اثرات ان.ال.پی است.
  • افزایش متقاعد سازی دیگران، یکی دیگر از فواید برنامه ان.ال.پی است.
  • ان.ال.پی باعث افزایش EL یا هوش هیجانی می شود.
  • رهایی از عادات بد یکی دیگر از فواید ان.ال.پی است. با استفاده از این برنامه می توانید ذهن خود را با عادت های درست برنامه ریزی کنید.

برنامه ان.ال.پی در واقع یک رویکرد و روش است و نمی توان اثرات آن را تنها در موارد بالا خلاصه کرد. در واقع از برنامه و روش  NLP ، می توان در بسیاری از مسائل روان شناختی استفاده کرد و این برنامه می تواند در بسیاری از مشکلات رفتاری مفید باشد.

NLP  یک رویکرد با هدف اثر بخشی فردی است:

برنامه ریزی عصبی کلامی ، در واقع یک رویکرد و روش است نه مجموعه ای از دستور العمل ها. اساس و برنامه ی NLP  بر اساس تغییر تفکر افراد به مسائل پیرامون جهان است. ان.ال.پی با قالب های فکری در ارتباط است و سعی می کند پیش فرض های قبلی را تغییر دهد.

برنامه ان.ال.پی به شما کمک خواهد کرد که از محدودیت های فردی آزاد شوید و واقعیات را بهتر درک کنید و در عملکرد های خود از آن استفاده کنید. با استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی می توانید از رفتار خود و اطرافیان شناخت کافی بدست آورید و تکنیک هایی را به کار برید که مهارت گفتگو را در شما افزایش می دهد. با برنامه ان.ال.پی می توانید از ایجاد سوتفاهم در گفتگو اجتناب کنید و به نحوی سخن بگویید که برای طرف مقابل، قابل فهم باشد.

برنامه ریزی عصبی کلامی NLP
تغییرات کوچک باعث تغییرات بزرگی در زندگی تان خواهد شد.

شکل گیری رفتار جدید بر اساس برنامه ریزی عصبی کلامی:

NLP  برنامه ای است که با رسوخ در سطح ناخودآگاه، باعث می شود بتوانید تغییرات مفیدی در ذهن خود ایجاد کنید.

امروزه ثابت شده است بیش از نود و پنج درصد از رفتار های انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرید. باید گفت این ضمیر ناخودآگاه ما است که در مواقع لزوم و پیش از اینکه فکر کنیم، اختیار رفتار ما را در دست می گیرد و به شکلی ما را وادار به رفتار می کند که در کودکی یاد گرفته ایم.

البته رفتار های خود آگاه هم در انسان وجود دارد، اما نکته ترسناکی که در این ارتباط وجود دارد، این است که تقریبا همه ی رفتار های ما ناآگاهانه است و ضمیر ناخودآگاه مان، مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد.

برنامه ریزی عصبی کلامی ، سعی دارد با تکنیک هایی به ما بیاموزد که چگونه رفتار های نامطلوب خود را کنترل کنیم و بتوانیم به صورت خودآگاه، آن ها را تغییر دهیم.

مخالفان برنامه ریزی عصبی کلامی:

برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP اگرچه برنامه سودمند و مفیدی برای زندگی به نظر می رسد اما مخالفان بسیاری نیز دارد. از سال  1970 که برنامه ان.ال.پی توسط ریچارد بندلر و جان گریندر در آمریکا مطرح شده است، همواره موافقان و مخالفان، درباره ی آن تحقیق و بررسی های متعدد انجام داده اند. به طوری که در حال حاضر نمی توان ادعای موافقان را تایید کرد و یا با قاطعیت نظر مخالفان را پذیرفت.

مخالفان ان.ال.پی معتقدند ادعای طرفداران برنامه ان.ال.پی ، به اندازه کافی اثر بخش نیست و نمی توان ادعای موافقان را به طور کامل قبول کرد.

برنامه ریزی عصبی کلامی NLP
NLP به معنی ایجاد ارتباط بین نشانه های کلامی و سیستم اعصاب است.

شاید این مطالب برایتان سودمند باشد:

آموزش چرتکه ؛ روش نوین یادگیری ریاضیات با نتایج باور نکردنی!

برنامه‌ریزی عصبی کلامی

استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است از عود سرطان سینه پیشگیری کند

کلام پایانی:

هدف گروه آموزش پروماگ از نگارش این محتوا، آشنایی شما با برنامه ی NLP  در زندگی روزمره تان است. در انتها باید گفت این خود شما هستید که درباره ی مفید بودن ان.ال.پی در روند زندگی تان، می توانید تصمیم درست بگیرید.

امیدواریم این محتوا برایتان سودمند باشد و بتوانید از اطلاعات آن استفاده بهینه کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ؛
    مطلبتون جالب بود.
    اگر ممکن هست در مورد چگونگی آموزش و پیاده سازی این برنامه ریزی عصبی هم مطلبی منتشر کنید.

    1. سلام دوست عزیز. خوشحالم که این مطلب مورد پسندتون واقع شد. حتما در آینده نزدیک در این ارتباط مطلبی منتشر خواهیم کرد. اوقات خوشی براتون آرزو می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا