دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

محاسبه وزن بارداری بصورت هفته به هفته و بررسی وضعیت وزن بارداری شما بوسیله نمودار

ابزار محاسبه وزن بارداری بصورت هفته به هفته میزان افزایش مجاز وزن شما مادر باردار را با استفاده از وزن قبل از بارداری و وزن هفته کنونی بارداری محاسبه می کند. با دریافت وزن کنونی شما و مقایسه آن با وزن نرمال میزان کمبود و یا افزایش وزن تان را مشخص می کند. این محاسبات وزن بارداری براساس استانداردهای انجمن بهداشت بارداری آمریکا انجام می شوند، اگر پس از محاسبه وزن در محدوده وزن مجاز حداقل و حداکثر قرار گرفت حتماً باید بوسیله دکتر متخصص زنان و زایمان وزن تان بررسی شود تا در معرض خطر قرار نداشته باشید.

در انتهای نتایج یک نمودار در اختیار شما مادر گرامی قرار خواهد گرفت، که براساس آن می توانید وضعیت وزن بارداری خود را بصورت گراف مشاهده کنید.

میزان افزایش وزن توصیه شده در دوران بارداری

بارداری می تواند منجر به تغییرات چشمگیر در بدن و امور روزمره مادر شود. یکی از آنها افزایش وزن بدن است که برای رسیدن مواد مغذی کافی به بدن مادر بمنظور رشد جنین و ذخیره مواد مغذی کافی و آماده سازی برای شیردهی رخ می دهد. در حالی که افزایش وزن مادر در دوران بارداری طبیعی و ضروری است، مطالعات نشان داده اند که محدوده مشخص افزایش وزن با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) هر فرد منجر به نتایج مثبت تر هم برای جنین و هم برای مادر می شود.

به طور کلی توصیه می شود که زنان باردار در طی 3 ماه اول بارداری فقط 450 گرم تا 1600 گرم و در هفته های آخر بارداری 450 گرم در هفته افزایش وزن داشته باشند. رسیدن به 450 گرم وزن در هفته با استفاده از  300 کالری در روز امکان پذیر است، که این مقدار کالری تقریباً معادل خوردن یک چیزبرگر یا ساندویچ به همراه یک لیوان شیر است.

انستیتوی پزشکی یک راهنمای افزایش وزن بر اساس شاخص توده بدنی یا همان BMI ارائه می دهد، که در جدول زیر نشان داده شده است. اما توجه داشته باشید که اینها فقط توصیه ها هستند و افزایش وزن بین زنان متفاوت است. به همین ترتیب برای تعیین دقیق تر نیازهای خاص هر شخص باید با پزشک خود مشورت نمایید.

بازه شاخص توده بدنیوضعیت بدن براساس شاخصمقدار مجاز افزایش وزن در دوران بارداریمقدار مجاز در بارداری دوقلو
شاخص کمتر از 18.5لاغر13 تا 18 کیلوگرم 
شاخص بین 18.5 تا 24.9نرمال10 تا 16 کیلوگرم17 تا 24.5 کیلوگرم
شاخص بین 25 تا 29.9اضافه وزن6.8 تا 11 کیلوگرم14 تا 22.6 کیلوگرم
شاخص بیش از 30.3چاق5 تا 9 کیلوگرم11 تا 19 کیلوگرم

 جدول افزایش وزن در قسمت های مختلف بدن مادر

افزایش وزن در دوران بارداری فقط به وزن جنین مربوط نمی شود. بیشتر افزایش وزن بارداری مربوط به بافتهایی می شود که امکان رشد جنین را فراهم می کنند و بدن را برای شیردهی آماده می کنند. در جدول زیر قسمت هایی که افزایش وزن پیدا می کنند لیست شده اند.

جدول افزایش وزن قسمت های مختلف بدن در بارداری
افزایش سایز سینه ها0.4 تا 1.36 کیلوگرم
افزایش رحم0.9 کیلوگرم
جفت0.68 کیلوگرم
مایع آمنیوتیک0.9 کیلوگرم
افزایش حجم خون1.36 تا 1.8 کیلوگرم
افزایش حجم مایع بدن0.9 تا 1.36 کیلوگرم
ذخیره چربی2.7 تا 3.62 کیلوگرم

عوارض بالقوه افزایش وزن بارداری بیش از حد مطلوب

برای افزایش وزن کم یا بیش از حد مطلوب در دوران بارداری عوارض جانبی وجود دارد. افزایش وزن بارداری بیش از حد می تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و باعث تولد نوزاد نارس و یا زایمان زودرس شود. افزایش بیش از حد وزن بارداری می تواند باعث افزایش درد زایمان، زایمان جنین بزرگتر بیش از اندازه مطلوب که در پی آن عوارض زایمان ایجاد خواهد شد، عدم امکان حفظ وزن پس از زایمان و همچنین افزایش خطر نیاز به سزارین شود.

کلام آخر

کنترل افزایش وزن در دوران بارداری یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی است، که هر خانم بارداری باید کنترل آن را جدی بگیرد. با استفاده از این ابزار محاسبه وزن بارداری بصورت هفته به هفته می توانید اطلاعات کاملاً دقیقی بدست آورید و سپس در صورت داشتن اضافه وزن بارداری و یا کاهش وزن حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

ابزارهای مرتبط :

ابزار تعیین جنسیت جنین

با استفاده از این ابزار براحتی می توانید قبل و بعد از بارداری جنسیت جنین خود را متوجه شوید.

ابزار محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

با استفاده از این ابزار می توانید سن بارداری خود را به روز، هفته، وزن و قد تقریبی جنین و تاریخ زایمان را محاسبه کنید.

مقالات مرتبط :

یک دیدگاه

  1. مادران عزیز سلام من سن بارداری و تاریخ زایمانمو با این نرم افزارها محاسبه کردم واقعا دقیق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا