دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تناسب اندام

اصول رژیم لاغری و بهترین استراتژی برای کاهش وزن

راهبردهای مختلفی برای تنظیم اصول رژیم لاغری وجود دارد. این راهبردها می توانند از تاکید بر مصرف برخی مواد غذایی شروع شوند و به ممنوعیت مصرف برخی دیگر از مواد غذایی ختم شوند. حالا بهتر است این راهبردها را به طور کاملتری بررسی کنیم.

چند استراتژی بسیار مهم برای کاهش وزن و لاغری

امروزه دلایل متعددی برای دچار شدن به اضافه وزن و چاقی وجود دارد. برای بسیاری از موارد در مورد کاهش وزن باید علت اصلی ایجاد اضافه وزن را پیدا کرد تا بتوان با رفع کردن آن به کاهش وزن دست یافت. اما برخی از راهبردها وجود دارند که می توانند برای همه موارد موثر عمل کنند؛ بدون آنکه آسیبی را برای افراد به همراه داشته باشند این مورد بیشتر در زمانی پیش می آید که بدون دستور پزشک متخصص رژیم های نظیر رژیم کاهش وزن کانادایی و… را میگیرید. این راهبردها را در ادامه برایتان معرفی خواهیم کرد.

اولین استراتژی؛ قانون حذف

حذف کردن یکی از راهبردهایی است که باید برای کاهش وزن انجام شود. این اولین راهبرد برای دست یافتن به کاهش وزن است. نمی شود خواهان تناسب اندام بود و همه مواد غذایی مفید و مضر را نوش جان کرد. البته بهتر است این موارد را با جایگزین های دیگری پر کنید تا به روند کاهش وزن سرعت ببخشید. به گزینه های زیر دقت کنید:

  • سس ها را حذف کنید و مواردی مانند آبلیمو، سرکه سیب را جایگزین آنها کنید
  • حذف فست فود
  • حذف شیرینیجات و شکلات ها که بهتر است به جای آنها میوه خشک مصرف کرد
  • مصرف آرد و نان سفید را قطع کنید و گزینه های سبوس دار را انتخاب کنید
  • روغن های پالم را به طور کامل از سبد غذایی حذف کنید
  • قند و شکر را کنار بگذارید
  • گزینه های کم چرب را به جای پرچرب تهیه کنید

دومین استراتژی؛ سبزیجات و میوه

یکی از بهترین گزینه هایی که باید برای کاهش وزن مصرف شود، میوه ها و سبزیجات هستند. این موارد حاوی فیبر هستند. موضوعی که باعث می شود در تمام رژیم ها به مصرف آنها تاکید شود، مشکلات گوارشی ناشی از فقدان آنها است. در واقع در بسیاری از موارد، چیزی که سبب اضافه وزن می شود، مشکلات گوارشی است. یکی از برجسته ترین این مشکلات ابتلا به یبوست است. برای کنترل یبوست لازم است که مواد غذایی مصرف شود که حاوی فیبر است و به حرکت روده ها کمک می کنند.

البته در این بین میوه و سبزیجاتی منظورمان است که نشاسته و کربوهیدرات کمتری داشته باشند. گزینه هایی مانند موز و سیب زمینی که حاوی نشاسته و کربوهیدرات هستند ممکن است کمی برای یبوست مفید نباشند و بهتر است گزینه های مناسب تر را انتخاب کرد.

میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه از یبوست در طول رژیم جلوگیری می کنند، سبب تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز می شوند که باید در طول رژیم به بدن رسانده شود تا از ضعف بدن و افت آنها که مشکلاتی را در طولانی مدت بروز خواهد داد را ایجاد کند. حتی سلامت پوست در طول رژیم به مصرف این خانواده از مواد غذایی وابسته است.

سومین استراتژی؛ غذا خوردن را طول دهید

یکی از موثرترین راهکارها برای اینکه اصول رژیم لاغری را رعایت کرده باشید، به مدت زمانی بر میگردد که برای خوردن غذا صرف می کنید. بهتر است 20 دقیقه برای خوردن غذا زمان صرف کنید. این به این معنی نیست که تند تند مقدار زیادی غذا را در این مدت نوش جان کنید. بلکه حدود 8 قاشق برنج به همراه 3 قاشق خورشت را باید در این مدت نوش جان کنید.

چهارمین استراتژی؛ قبل از غذا را جدی بگیرید

اینکه قبل از غذا چه خوراکی نوش جان می کنید، نکته بسیار مهمی است که در کاهش وزن تاثیر دارد. در بسیاری از موارد توصیه می شود یک بشقاب سالاد به همراه چند قطره روغن زیتون و آبلیمو مصرف شود. این راهکار مقداری از حجم معده را پر می کند و باعث می شود که سرعتر احساس سیری کنید. از این طریق از پرخوری پیشگیری می شود. حتی از ابتلا به یبوست نیز جلوگیری خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که برای پیش از غذا توصیه می شود، سوپ است. البته مقدار سوپی که مجاز هستید، حدود دو ملاقه است و باید این مقدار از نوع بدون چربی و کمی آبکی باشد. به ویژه سوپ جو که حاوی بسیاری از مواد مغذی و ویتامین ها است برای رژیم لاغری گزینه بسیار مناسبی است که پیشنهاد می کنیم از آن غافل نشوید.

پنجمین استراتژی؛ نوشیدنی سالم بنوشید

یکی از بهترین گزینه هایی که برای کاهش وزن کمک شایانی به شما می کند، نوشیدنی های سالم است. این نوشیدنی ها می توانند از هوس های غذایی، ریزه خواری و پرخوری جلوگیری کنند. بهترین نوشیدنی هایی که می توانید برای این منظور نوش جان کنید شامل موارد زیر است :

  • آب یکی از بهترین و سالم ترین نوشیدنی هایی است که بهتر است مصرف شود (مطالعه بیشتر در رژیم آب درمانی).
  • مصرف دمنوش به علاوه بر اینکه ویتامین ها و مواد مغذی مفیدی را به بدن می رساند می تواند سبب جلوگیری از گرسنگی شود.
  • از چای سبز برای بالا برای چربی سوزی بهتر است غافل نشوید.
  • قهوه سبز یکی از گزینه هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.
  • شربت سکنجبین را جایگزین نوشابه و نوشیدنی های گازدار کنید تا به دلیل وجود سرکه به افزایش چربی سوزی کمک کند.

ششمین استراتژی؛ ظرف غذا و سهم غذایی مشخص کنید

وقتی در حال آماده کردن غذا هستید بهتر است مقدار کمتری را از سابق تهیه کنید و برای هر فرد مقدار مشخصی را در نظر بگیرید. برای اینکه پرخوری نکنید یک ظرف کوچکتر برای خود انتخاب کنید. مقداری که برای پخت برای خودتان مشخص کردید را درون آن بکشید و مابقی را برای سایر افراد در نظر بگیرید. راه برگشتی نخواهید داشت اما می توانید هر مقدار که می خواهید سالاد بدون سس نوش جان کنید تا از گرسنگی و پرخوری جلوگیری شود.

در آخر

استراتژی هایی که در این متن بیان شد، اصولی برای لاغری در اختیار قرار می دهد که هر فردی می تواند از آنها کمک بگیرد. برای نتیجه بهتر می توانید از روندهایی که برای خودتان توسط متخصصین تجویز می شود استفاده کنید. این راهکار یعنی نسخه ای شخصی برای تغذیه درست داشتن.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا