دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

درک کردن دیگران چه فوائدی در پی دارد؟ چگونه دیگران را بهتر درک کنیم؟

تاکنون راهکارهای زیادی برای موفقیت و کامیابی پیشنهاد شده که احتمالا همه ی آن ها کارساز است اما کمتر کسی از درک کردن دیگران به عنوان راهکاری برای دستیابی به موفقیت سخنی به میان آورده است. ما ناگذیر از داشتن ارتباطات اجتماعی هستیم و درک کردن دیگران ، گزینه ای ست که به طور مستقیم بر عملکرد ما در ارتباط با دیگران اثر می گذارد. در ادامه همراه مجله ی آنلاین پروماگ باشید تا بیشتر در این ارتباط صحبت کنیم:

درک کردن دیگران به چه معناست؟

درک کردن دیگران به این معنی ست که بدانیم چه چیزی دیگران را وادار به عمل و رفتار می نماید. هر چه ما بتوانیم مهارت درک دیگران را در خودمان تقویت کنیم، بهتر می توانیم عواطف، احساسات و نیاز های مردمان را بشناسیم و این روشی است که انسان ها را به یکدیگر نزدیک تر می سازد.

چرا ما به درک کردن دیگران نیاز مندیم؟

ما چاره ای نداریم جز اینکه با انسان ها در تعامل و ارتباط متقابل باشیم. هر چه ارتباطی که با دیگران برقرار می سازیم، سالم تر و به دور از تنش ها و تعارضات باشد، آرامش و آسودگی خیال ما بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر ما ناگزیریم که با دیگران ارتباط سالم و موثری برقرار سازیم و درک کردن دیگران این مسیر را برای ما هموار ترمی سازند.

 

درک کردن دیگران

 

مردم به اینکه چقدر به آن ها اهمیت می دهید علاقمندید:

افراد اهمیت نمی دهند که درباره ی آن ها چقدر اطلاعات داریم، بلکه برایشان حائز اهمیت است که چقدر به آن ها و دغدغه هایشان اهمیت می دهیم و این رازی ست که ارتباط شما با دیگران را متحول می سازد. از منظر روانشناسی افراد تمایل دارند، حرف هایشان شنیده شود و احساساتشان درک شود. آن ها دوست دارند در ذهن شما دوست داشتنی باشند و درک احساس دیگران به معنی دوست داشته شدن آن هاست.

اگر بیاموزید که چگونه اطرافیان را درک کنید، می توانید روی آن ها اثر مثبت بگذارید.  

عدم درک کردن دیگران عاملی برای تنش و تعارضات اجتماعی ست:

شاید در وهله ی اول به نظر برسد، مردمان به خاطر وجود سوء تفاهمات و اختلاف سلیقه، با یکدگیر دچار چالش می شوند اما این دلیل واقعی تعارضات اجتماعی نیست. بلکه مردم به این دلیل با یکدیگر دچار درگیری و چالش می شوند که احساس می کنند از سوی دیگران درک نمی شوند. به بیانی دیگر اگر بتوانیم احساس درک شدن دیگران را به آن ها منتقل کنیم، میزان سوء تفاهمات اجتماعی به شدت کاهش می یابد.

 

درک کردن دیگران

 

مصداق هایی برای درک کردن دیگران :

اگر می خواهید درک کردن دیگران در شما نمود بیشتری داشته باشد، باید این مساله را در روابط تان نشان دهید. به عنوان مثلا باید درک کنید که چگونه فکر می کنند یا راجع به مسائل مختلف چه طرز فکری دارند. چگونه مورد تشویق قرار می گیرند یا در مسائل گوناگون چگونه واکنش نشان می دهند و سایر مواردی که احتمال اکنون به ذهن شما خطور کرده است.

  • برای درک احساس دیگران باید زبان بدن را بشناسید:

انسان ها احساسات و حالت درونی خود را از طریق کلام، آوا های گوناگون، حالات بدنی و به طور کلی زبان بدن به دیگران منتقل می سازند. انتقال احساسات در جوامع مختلف تحت تاثیر فرهنگ، تاریخ و جغرافیا قرار دارد که البته دارای اشتراکات قابل توجهی نیزهست. برای درک کردن دیگران اولین گام این است که با زبان بدن آشنایی داشته باشید تا بتوانید احساسات درونی آن ها را بهتر بشناسید.

  • هوش هیجانی خود را تقویت کنید:

در تعریف هوش هیجانی آماده است : توانایی درک احساسات خود و دیگران. پرواضح است که برای درک کردن دیگران لازم است مهارت های هوش هیجانی را بیاموزید و در خود تقویت کنید. افرادی که هوش هیجان بالاتری دارند مهارت زیادی در کنترل و درک احساسات دیگران دارند و ازین ویژگی در جهت رسیدن به موفقیت استفاده می کنند.

  • همیشه به دنبال نشانه های کلامی نباشید:

افراد درونگرا تمایل کمتری برای صحبت کردن و در میان گذاشتن احساسات خود با دیگران دارند. در هر صورت چه با فرد درونگرا و چه با فرد برونگرا مواجه هستید، لازم است بتوانید او را در موقعیت های مختلف درک کنید. همیشه منتظر نباشید تا افراد بیایند و با شما احساسات شان را در میان بگذارند و از دغدغه هایشان بگویند، بلکه این شما هستید که باید بتوانید از نشانه های غیر کلامی، آن ها را درک کنید.

  • سوال بپرسید:

می توانید برای درک کردن بهتر دیگران از آن ها بابت گفته ها و صحبت هایشان سوال بپرسید. البته این ابدا به معنی کنجکاوی نیست. اگر احساس می کنید شخصی احتیاج به همفکری، همدردی یا همراهی دارد از او اجازه بگیرید و به او کمک کنید.

  • به تصمیم دیگران احترام بگذارید:

اگر چه همه ی افراد تمایل دارند که از سوی دیگران درک شوند و احساساتشان مورد پذیرش قرار گیرد، اما در پاره ای از موارد هم ترجیح می دهند احساسات و عواطف خود را بروز ندهند و در این باره سکوت کنند. اگر چنین چیزی را حس کرده اید، به تصمیم دیگران احترام بگذارید.

پر واضح است که منظور ما از بیان این مصادیق، تشویق به کنجکاوی در زندگی خصوصی افراد نیست بلکه منظورمان این است که بتوانید از زاویه دید آن ها، به مسائل مختلف نگاه کنید.

 

درک کردن دیگران

 

سخن پایانی:

این ما هستیم که به درک کردن دیگران نیازمندیم؛ نه امتیازی که بتوانیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم! درک کردن دیگران از ما انسانی مورد اعتماد و دوست داشتنی می سازد و راهی است که در مسیر آن می توانیم زندگی آسوده تری را تجربه کنیم.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

مطالب مرتبط را بیشتر را در پروماگ بخوانید:

کمال گرایی اسمی زیبا اما با عملکرد ناموفق ؛ بررسی رفتارهای کمال گرایانی در انسان.

تشکر کردن از دیگران ؛ موقعیت های جدیدی برای سپاسگزاری کردن از دیگران….

پورنوگرافی و جنبه ی آموزشی آن ؛ آیا می توان به فیلم های پورنو از دید آموزش نگریست؟

آموزش همدلی و درک احساسات دیگران به کودکان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا