دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

ده روش آموزش کتابخوانی در کودکان ؛ تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سن کودکی…

کتابخوانی یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌تواند کودک شما با آن خو بگیرد. کتاب‌ ، دریچه‌ای است که کودک را به عالم تخیل و رویا می‌برد و در عین حال می‌تواند حقایق زندگی را در قالب داستان‌های آموزنده به او بیاموزد. داشتن فرزندی کتابخوان مانند این است که ماهی‌گیری را به کودک خود آموخته باشید نه ماهی‌ خوردن را. اگر چه فوائد کتابخوانی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان کودکی کتابخوان و اهل مطالعه پرورش داد. در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم شما را با روش‌های آموزش کتابخوانی به کودکان آشنا کنیم تا فرزند شما به کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر علاقمند شود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

 

کتابخوانی در کودکان

ده روش آموزش کتابخوانی به کودکان

کتاب‌های جذاب و رنگی برای کودک تهیه کنید:

همه‌ی کودکان به کتاب و خوانش آن علاقه نشان می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که کتاب‌ها دارای عکس‌های رنگی و جذاب است و کودک می‌تواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. هر چه سن کودک کمتر باشد، به کتاب‌های رنگی با عکس‌های ساده و پرانرژی، بیشتر توجه نشان می‌دهد. کتاب‌های نقش برجسته مقوایی، سه‌ بعدی، موزیکال و حتی لمسی، از انواعی هستند که کودکان را به سرعت به خود جذب می‌کند و تهیه این کتاب‌ها می‌تواند نقش موثری در آموزش کتابخوانی به کودک از همان سنین ابتدایی زندگی داشته باشد.

برای کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند و نمی‌توانند خودشان به تنهایی کتاب بخوانند، کتاب‌هایی با عکس‌های ساده و بزرگ که نوشته‌ی کمتری دارد تهیه کنید تا کودک بتواند با عکس‌های کتاب ارتباط بگیرد.

با هیجان و جذابیت برای کودک کتاب بخوانید:

خود را وارد داستان کنید و با هیجان و انرژی برای کودک کتاب بخوانید. اگر داستانی که می‌خوانید هیجان انگیز است، باید این هیجان، در صدا و لحن کلام‌تان نمود داشته باشد. اگر داستان به بخش غم‌انگیز یا خنده‌داری می‌رسد، این موضوع باید در صدای شما پیدا باشد، تا کودک بتواند بهتر با کتاب الفت بگیرد و ارتباط موثرتری برقرار سازد.

کتاب‌های متناسب با سن کودک تهیه کنید:

انتخاب کتاب مناسب و متناسب با سن کودک، یکی از آیتم‌های مهمی است که در سوق دادن فرزندتان به سمت کتاب‌خوانی موثر است. یک کتاب مناسب، باید برای سن کودک شما نگاشته شده باشد و به گونه‌ای باشد که چالش‌ها و داستان‌های آن برای کودک قابل فهم و قابل درک باشد و در عین حال، آنقدر ساده و پیش پا افتاده نباشد که باعث تحریک حس کنجکاوی او نشود. چنانچه کتابی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید و می‌خرید، مناسب سن او نباشد، ممکن است باعث دلزدگی او از کتاب شود.

در خرید و انتخاب کتاب برای فرزندتان، حتما از فروشنده کمک بخواهید و به شناسنامه کتاب توجه کنید.

 

کودک را با کتاب درگیر کنید:

یکی دیگر از مواردی که باعث تقویت کتاب‌خوانی و علاقمندی کودک به کتاب می‌شود، درگیر کردن او با داستان کتاب است. برای رسیدن به این منظور، درباره‌‌ی داستان از کودک سوال بپرسید و از او بخواهید انتهای داستان را حدس بزند. همچنین درباره‌ی تصاویر درون کتاب از او سوال بپرسید. یا از او بخواهید، قهرمان داستان یا اشیاءای که توجهش را جلب کرده را نقاشی کند.

به عنوان مثال با نشان دادن تصویر زرافه از او بپرسید که زرافه‌ها چند تا پا دارند؟ یا چرا گردن زرافه‌ها بلند است؟ با سوالاتی این چنینی، سعی کنید کودک را با داستان کتاب و تصاویر، حیوانات و رنگ‌ها و اشکال درون کتاب درگیر کنید تا او توجه بیشتری به داستان نشان دهد.

هنگام کتابخوانی کودک را در آغوش بگیرید:

کتابخوانی برای کودک، باید به کاری لذت‌بخش تبدیل شود. سعی کنید هنگام کتابخوانی کودک‌تان را در آغوش بگیرید و در کنار هم کتاب بخوانید. اجازه دهید خود کودک کتاب را در دست بگیرد و شما او را نوازش کنید، تا کودک احساس آرامش و لذت بیشتری ببرد و فرآیند کتابخوانی برایش جذابتر باشد.

در انتخاب کتاب‌ها، به علاقه کودک توجه کنید:

هر کودکی، علایق خاص خودش را دارد. در انتخاب کتاب مناسب برای کودک دلبندتان، حتما باید به علاقه کودک توجه کنید. به عنوان مثال، برخی کودکان به داستان‌های تخیلی علاقه دارند و برخی دیگر به داستان‌های هیجان‌انگیز مانند زندگی دایناسورها علاقه نشان می‌دهند، برخی دیگر داستان‌ انسان‌ها و شعرهای کودکان را می‌پسندند. سعی کنید گروهی از کتاب‌ها را برای کودک‌تان انتخاب کنید که مورد پسند و علاقه او می‌باشد تا او رغبت بیشتری به کتابخوانی از خود نشان دهد.

کتاب‌‌هایی که به زندگی روزمره شباهت بیشتری دارد را انتخاب کنید.

داستانی که برای فرزندتان می‌خوانید، هر چه بیشتر به زندگی روزمره او نزدیک باشد، بیشتر مورد توجه کودک قرار می‌گیرد. بنابراین سعی کنید از داستان‌های واقعی‌تر که احساسات انسانی و کودکانه را شامل می‌شود، بیشتر استفاده کنید تا کودک بهتر بتواند با داستان کتاب ارتباط برقرار سازد.

کودک را به خواندن کتاب مجبور نکنید:

هر فعالیتی که از روی اجبار به کودک تحمیل شود، برای او آزار دهنده خواهد بود. اگر کودک تمایلی به خواندن کتاب ندارد، او را مجبور نکنید و یا اگر خسته شده است، ادامه‌ی داستان را به زمان دیگری موکول کنید و اجازه دهید کودک به فعالیت مورد علاقه‌اش بپردازد و سپس مابقی داستان را برایش بخوانید.

خودتان اهل کتاب باشید:

همه‌ی کودکان، از والدین و اطرافیان الگو بر می‌دارند و چنانچه کتابخوانی و مطالعه در خانواده شما، همه‌گیر باشد، بالطبع کودکان هم ازین روال الگو می‌گیرند و به مطالعه توجه و علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

در انتخاب و خرید کتاب، کودک را مشارک دهید:

کودکان از اینکه قدرت انتخاب داشته باشند، لذت می‌برند، بنابراین یکی از روش‌هایی که کودک را به کتابخوانی علاقمند ساخته و به سمت مطالعه سوق می‌دهد این است که او را به کتاب ‌فروشی بروید و در انتخاب و خرید کتاب مشارکت دهید. هر چه مشارکت کودک در روند خرید و خواندن کتاب بیشتر باشد، علاقه‌ی او نیز به کتابخوانی بیشتر خواهد بود.

 

سخن پایانی:

کتابخوانی یکی از مفیدترین فعالیت‌هایی است که  کودک می‌تواند در دوران طفولیت و بزرگسالی تجربه کند و به آن خو بگیرد. اگر بتوانید در سنین کودکی، فرزندتان را به کتاب و کتابخوانی علاقمند کنید می‌توانید امیدوار باشید که او در آینده فردی اهل مطالعه و کتابخوانی باشد و همواره از فوائد مطالعه کتاب در زندگی‌اش سود ببرد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم.

مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

فرهنگ کتابخوانی در کودک ؛ چگونه فرزندی کتاب خوان پرورش دهیم؟

مهارت دست‌ورزی در کودکان ؛ بازی‌هایی برای تقویت عضلات دست و چشم کودک…

آموزش نظم به کودک ؛ روش های ساده و کاربردی برای پرورش کودکی منظم…

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را چگونه و با چه فعالیت هایی پر کنیم؟

کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا