دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پوشاک

آیا حجاب از الزامات دین اسلام است

در متن قرآن کریم که کتاب مقدس مسلمانان است آیات مختلفی از حجاب آمده است همچنین در احدایثی منسوب به پیامبر اکرم به حجاب توسط همسران خود پیامبر اشاره شده است. با این حال همواره این سوال پیش میاید که آیا حجاب در دین الزامی است؟

برخی از علمای دین اسلام از حجاب به عنوان راهی برای مهار کردن میل جنسی مردان وجنس مذکر سخن به میان آورده اند و در مقابل این بیان برخی نیز از الزام وجود عفت در مردان سخن میگویند. موضوعی که اینجا مطرح می شود اینست که پوشاندن سر و بدن و به عبارتی حجاب در زنان حتی قبل از اسلام نیز مطرح بوده و زنان در بسیاری از ادیان مانند یهودی مسیحی و هندو نیز در بسیاری از مقاطع تاریخ در نقاط مختلف جهان روسری و شال به سر میکرده اند.

یقیناً موضوع پوشیدن شال و روسری با دین گره خورده است . بسیاری از خانمهایی که از پوشش شال و روسری استفاده میکنند در واقع از آن به عنوان راهی برای نشان دادن بندگی خود و تسلیم بودن در برابر خدا و یادآوری دائمی برای تمسک به اعتقادات اسلامی مانند صادق بودن و سخاوتمند بودن در مقابل نیازمندان حرف میزنند. اما موضوع دیگری نیز علاوه بر این، در پوشیدن روسری و شال در میان دختران و زنان مطرح است و آن حفظ فرهنگ جامعه ای است که در آن رشد کرده و بالیده است.

نوشته های مشابه

اثبات هویت

استعمارگران فرانسوی و انگلیسی زنان مسلمان را تشویق و گاها مجبور به برداشتن شال و روسری و الگوبرداری از فرهنگ زنان اروپایی می کردند. در نتیجه، در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، حجاب در دوران استقلال طلبی و جنبش های ناسیونالیستی به نماد هویت ملی و مخالفت با غرب تبدیل شد  تا به وسیله آن مخالفت خود را از فرهنگ استعمارگرانه این کشورها نشان دهند.

امروزه نیز برخی از دختران برای نشان دادن افتخار به هویت قومی خود شال و روسری به سر می کنند. ولی مسئله ای که در این میان بروز می دهد بحث تجددگرایی و به روز شدن با صنعت مد روز در جهانی است که ارتباطات همواره بیش از پیش گسترش یافته و وسیله ای برای اظهارنظرهای گوناگون در مورد طرز پوشش جوانان شده است و لذا متخصین صنعت مد بر این باورند که برای حفظ فرهنگ حجاب خصوصا در میان دختران جوان به روز شدن و همخوانی داشتن طراحی روسری و شال دخترانه با مد و ترندهای روز می باشد.

در این بین بسیاری از تولید کنندگان لباس روی به تولید انواع مدل روز شال دخترانه کرده اند تا هم زیبایی را به جوانان ارائه کنند و هم موضوع حجاب را به عنوان یک سنت دیرینه و باستانی حفظ نمایند. و این گونه با چنین روش هایی دختران با به سر کردن شال های دخترانه زیبا هم از نیش زبان برخی افراد به دور میمانند و هم دنباله روی فرهنگی جهانی هستند که رگه های فرهنگ دینی و سنتی خود همچنان در آن پاربرجا و استوار است.

تولید کنندگان برندهای مختلف و مطرح روسری و شال دخترانه و زنانه نیز دست به کار شده و به طراحی نمونه های شیک و نوینی  از انواع مختلف پوشش های ناب ایرانی و اسلامی روی آورده اند که علاوه بر وقار، زیبایی و نوگرایی را نیز در آن به نمایش بگذارند و به روزترین و زیباترین انواع مدل شال و روسری را به جوانان و نوجوانان جهت هویت یابی و تفکر در این باره به ارمغان آورند.

بعید است رابطه ناگسستنی دختران سرزمین ما با روسری و پوش های اسلامی کمرنگ شود. خوشبختانه روز به روز دختران و زنان جامعه ما با انبوهی از مدل های جدید این پوشش زیبای سنتی مسحور شده‌اند و وقتی صحبت از الگو و طراحی بر روی شال و روسری دخترانه می‌شود، تنوع بی‌پایان طراحی های این لباس زیبا همواره ادامه می یابد. طرح های متنوعی که  پلی ارتباطی میان نسل‌های قدیمی‌تر و نسل‌های جوان‌تر به شمار می آیند از طرح گل‌های شکوفه‌دار بر روس ابریشم زیبا گرفته تا پشمینه‌های بافته شده ای که روح هنرپرست این جامعه شرقی را تسخیر می کند، با هر تغییر فصل، آنها نیز تغییر شکل می‌دهند و رابطه ما با این روسری‌ها همواره در گرو زیبایی های مدرن آنها درهم تنیده می شود، زیرا علاوه بر اینکه یک اکسسوری مد بسیار محبوب هستند، راحتی، محافظت و وقار را نیز فراهم می‌کنند. کدام زنی است که نخواهد یک روسری مد روز به عنوان ترند پوشاک در کمد لباسش جای نگیرد.

شال و روسری ترمه

شال و روسری ترمه

در حال حاضر شال و روسری های پشمینه ترمه محبوبیت زیادی پیدا کردند، زیرا به طور غیرقابل انکاری نرم، گرم و مجلل هستند. در زمانی نه چندان دوراین جنس روسری بسیار زیبا  و کمیاب در نظر گرفته می شدند زیرا ترمه از بزهای کشمیری که در مناطق کوهستانی کشمیر هند زندگی می کنند بافته می شد. انحصار آنها طرفداران زیادی را به خود جلب کرد که به سمت بافت ظریف و پرزدار آن جذب شدند.

در واقع، نام «پشمینا» در زبان کشمیری به «طلای نرم» ترجمه می‌شود. به طور سنتی، بزها توسط قبایل عشایری که در مناطقی در ارتفاعات بسیار بالا زندگی می کنند، پرورش می یابند که دمای هوا در زمستان به -40 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. به همین دلیل، بز کشمیری برای گرم نگه داشتن خود، پوشش ضخیمی از پشم تولید میکنند که با افزایش دما در فصل بهار، این پشمینه ها موچینی می شود و پشم مورد استفاده برای تهیه شال و روسری های جنس ترمه پشمینه از آن بدست می آید.

بسیاری از روسری ها به عنوان پشمینه در بازارهای توریستی در سرتاسر جهان فروخته می شوند، اما یک ترفند ساده برای بررسی اصالت جنس این روسری ها که آیا از پشم پشمینه واقعی ساخته شده است یا خیر وجود دارد. اگر کل روسری بتواند از حلقه ی ازدواجتان عبور کند، می توانید مطمئن باشید که احتمالا یک پشمینه اصیل است.  شال‌ها به زنان این امکان را می‌داد که مدل‌های مد روز را دنبال کنند، و همواره با پوشاندن موی سر خود از عفت و نجابت خود محافظت کنند.

روسری ابریشم به عنوان یک اکسسوری پر زرق و برق

شال و روسری ابریشمی به‌عنوان نوعی ابراز و اکسسوری برای ابراز وجودخصوصا در میان دختران جوان، به سرعت وارد دنیای مد شد.  این مواد امکان چاپ الگوهای روشن و جزئیات واضح و طرح های زیبا بر روی روسری و شال دخترانه را فراهم می کند.  محبوبیت این مدل روسری در اروپا حدود دهه نود میلادی با استفاده بازیگران مطرح سینمایی -افرادی مانند آدری هپبورن و گریس کلی- که در فیلم‌ها روسری می‌پوشیدند یا روسری‌های شیک خود را در سراسر نیویورک و موناکو به نمایش گذاشتند، افزایش یافت.

روسری های ابریشمی شهرت پیدا کردند و خیلی زود به نمادی از زرق و برق، قدرت و نجابت تبدیل شدند. 

طرح‌های سبک و ملایمی که روی این جنس روسری و شال دخترانه چاپ می شود روحیه زنان و دختران جوان را تسخیر می‌کند که به نوبه خود به این معنی است که زنان با تنوع زیبایی شال روسری‌های خود حس خوشایند زنانگی را در خود احساس می کنند.  این جنس روسری نه تنها به عنوان یک اکسسوری در میان افراد ثروتمند و مشهور بود، بلکه به آنها اجازه حفظ حریم خصوصی خود را نیز می داد.

منبع: شال دخترانه چتر زیبایی


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا