دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

حمل و نقلحمل و نقل شهری

سریع ترین قطار های جهان از قلب اروپا (فرانسه) تا آسیایی شرقی

در عصر جدید، قطارهای تندرو نقش مهمی در جابه‌‌جایی مسافران برعهده دارند. سریع ترین قطار های جهان مهم‌ترین عامل حمل و نقل در دنیا به حساب می‌آیند. از این‌‌رو، با افزایش روزافزون جمعیت و ضرورت استفاده از حمل و نقل پرسرعت جهت رسیدن به مقصد، نیاز به طراحی و ساخت اینگونه از قطارها بیش از پیش احساس می‌‌شود. امروزه در دنیای مدرن که هر روز بشر به تکنولوژی‌‌های پیشرفته‌‌ای دست می‌‌یابد، انتظار می‌رود قطارهای فوق سریع جایگزین مناسبی برای قطارهای معمولی باشند و مدل‌‌های مختلفی از آن‌‌ها ابداع شوند. بنابراین این مقاله از مجله پروماگ به معرفی تعدادی از سریع ترین قطار های جهان به همراه ویژگی‌‌ها و امکانات آن‌ها پرداخته است.

سریع ترین قطار های جهان

سریع ترین قطار های جهان

در حال حاضر، قطارهای مختلف با شتاب‌‌های متفاوت در جهان به عرصه تولید رسیده‌‌اند که روز به روز بر سرعت و قدرت آن‌‌ها افزوده می‌‌شود. بنابراین، به طور قاطع این نکته را می‌‌توان متذکر شد که در برهه‌‌ای از زمان هر قطاری جزو سریع‌ترین قطارها در نوع خود بوده است، اما رفته‌رفته هر کدام جای خود را به یکی پس از دیگری داده‌اند و شتاب و قدرت قطارهای جدید بر آن‌‌ها حاکم شد. بااین‌حال، کشورهای جهان بنا بر شرایط اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی آن منطقه، قطارهایی با سرعت‌‌های متفاوت را مورداستفاده قرار می‌‌دهند که حاکی از قدرت اقتصادی و صنعتی آن‌‌ها است.

تاریخچه سریع ترین قطار های جهان

قطار به‌عنوان امن‌‌ترین مسیر حمل‌ونقل از گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیری به خود دیده است. شاید آغاز به کار قطار را بتوان به سال 1500 میلادی نسبت داد، زمانی که ریل‌‌ها از جنس چوب بودند و لوکوموتیو توسط اسب‌‌های قدرتمند جا‌‌به‌‌جا می‌‌شد. در حقیقت، تکامل‌یافته این وسیله، برای نخستین بار توسط ریچارد ترویتیک با موتور بخار بر روی ریل‌‌های فولادی به حرکت درآمد و به دنبال آن، قطارهای جدیدی به عرصه ظهور رسیدند.

شخص دیگری که گام مؤثری در این زمینه برداشت، جورج استفنسون انگلیسی بود که قطاری مجهز به موتور بخار را برای جابه‌‌جا کردن مسافران ساخت. از آن زمان به بعد قطارها با اهداف مختلفی از قبیل جابه‌‌جایی مسافر، حمل بار و گردشگری شکل گرفتند که امروزه نقش بسیار پر رنگی در سیستم حمل‌ونقل شهرها و کشورها ایفا می‌‌کنند.

چند نمونه از سریع ترین قطار های جهان

 انواع قطارها بنا بر استانداردهای بین‌‌المللی به قطارهای معمولی، تندرو، شب‌‌رو، گردشگری و پانورامیک دسته‌‌بندی می‌‌شوند. در این میان، قطارهای تندرو با میانگین سرعت 320 کیلومتر در ساعت از جایگاه ویژه‌‌ای در جوامع شلوغ و پرجمعیت برخوردار هستند که در زیر به تعدادی از سریع‌‌ترین آن‌‌ها اشاره‌شده است.

۱- ماگلو ژاپن

قطارهای مگلو یا ماگلو دسته‌‌ای از قطارها هستند که با بهره‌‌گیری از فناوری نوین  magnetic  levitation  از طریق یک میدان مغناطیسی قدرتمند بدون اتصال به سطح ریل حرکت می‌‌کنند. ماگلو نوعی مدرن از سریع ترین قطار های جهان است. در این روش، قطار با شیوه‌‌های مکانیکی رایج، به عبارتی چرخ و ریل کار نمی‌‌کند. در واقع، این‌گونه از قطارها به‌طور شناور و معلق در فاصله کمی از ریل قرار می‌‌گیرند و با سرعت زیاد مسافران را به مقصد می‌‌رسانند. با رونمایی از این قطار جدید، کشور ژاپن رکورد سریع‌ترین قطار جهان را شکست. در آزمایش‌های اولیه از این مدل جدید ماگلو، رکورد استثنایی 603 کیلومتر در ساعت به ثبت رسید و ماگلو عنوان سریع‌‌ترین قطار جهان را از آن خود کرد.

شکل 1. قطار پرسرعت ماگلو ژاپن
شکل 1. قطار ماگلو

۲- ماگلو شانگهای چین

 قطار ماگلو چین یکی از سریع‌‌ترین قطارهای جهان بوده که قادر است با حداکثر سرعت ۴۳1 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد. موتور قدرتمند این وسیله حمل‌ونقل می‌‌تواند در عرض ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه مسافران را از «لانگ یانگ رود» به فرودگاه بین‌‌المللی «پودنگ» برساند. در این قطار نیز همانند ماگلو ژاپن از تکنولوژی magnetic levitation بهره گرفته‌شده و توسط میدان مغناطیسی بین قطار و زمین، بدون هیچ‌گونه تماسی با سطح ریل همانند پرنده به پرواز در می‌‌آید. عدم وجود چرخ در این وسیله، جالب‌توجه‌ترین نکته در ساختار آن محسوب می‌‌شود و در عین‌‌حال، طراحی منحصر به‌‌فردی به آن بخشیده است. این قطار پرسرعت توانایی جا‌‌به‌‌جایی ۵۶۴ مسافر را دارد و قادر است در عرض 4 دقیقه سرعت خود را از حالت سکون به 431 کیلومتر در ساعت برساند. ماگلو چین نیز از سریع ترین قطار های جهان به شمار می‌آید.

شکل 2. قطار ماگلو چین
شکل2. قطار ماگلو چین

۳- هارمونی CRH 380E چین

قطار تندرو هارمونی CRH 380E چین با حداکثر سرعت 380 کیلومتر بر ساعت که در مراحل آزمایشی آن را به‌سرعت ۴۱۶،۱۴ کیلومتر بر ساعت رسانده، ۴۹۴ مسافر را در مسیر شانگهای به نانجینگ جابه‌‌جا می‌‌کند. شرکت چینگ دائو سیفانگ سازنده این قطار بوده و بدنه آن را از جنس آلومینیوم و بخش لوکوموتیو آن را همانند سر ماهی ساخته است. در این قطار، امکاناتی نظیر چراغ مطالعه، پورت برق، صفحه‌نمایش الکترونیکی، خدمات غذا و همچنین نوشیدنی اختصاصی در اختیار مسافران قرار می‌‌گیرد.

ماگلو چین
شکل 3. قطار تندرو هارمونی CRH 380E

۴- قطار AVG ایتالو

قطار AVG ایتالو، سریع‌‌ترین قطار اروپایی محسوب می‌‌شود که با حداکثر سرعت 360 کیلومتر در ساعت، مسافران را میان دو شهر ایتالیایی رم و ناپل جابه‌‌جا می‌‌کند. این قطار فرانسوی به سفارش شرکت ایتالیایی  Nuovo Trasporto Viaggiatoriدر سال ۲۰۰۸ میلادی به ایتالیا وارد شد و قادر است مسافت ۲۲۵ کیلومتری را در مدت‌زمان یک ساعت طی کند. یکی از ویژگی‌‌های منحصر به‌‌فرد AVG ایتالو، سازگاری بدنه آن با محیط‌زیست است به‌طوری‌که، ۹۸ درصد از قطعات آن از قابلیت بازیافت برخوردار هستند. این قطار در سه کلاس کلاب، پریما و اسمارت در دسترس مسافران قرار می‌‌گیرد و هر یک از صندلی‌‌های چرمی با قابلیت تنظیم بهره می‌‌برند. تماشای تلویزیون و استفاده از وای فای در این قطار رایگان است.ایتالو از سریع ترین قطار های جهان محسوب می‌گردد. 

شکل 4. قطار AVG ایتالو
شکل 4. قطار AVG  ایتالو

5- زیمنس 103 Velaro E/AVS اسپانیا

قطار سریع‌‌السیر زیمنس 103 Velaro E/AVS توسط شرکت مهندسی آلمانی زیمنس طراحی و تولیدشده است. موتورهای قدرتمند زیمنس آن را قادر خواهند ساخت تا با بیشینه سرعت 350 کیلومتر در ساعت مسافت میان بارسلونا و مادرید را در مدت‌زمان ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طی ‌‌کند و یکی از سریع ترین قطار های جهان به شمار می رود. این قطار در سال ۲۰۰7 میلادی به سفارش راه‌آهن ملی اسپانیا وارد صنعت حمل‌ونقل این کشور شد و با امکانات متعدد مسافران را تحت تاثیر قرارداد.

شکل 5. قطار سریع‌‌السیر زیمنس 103 Velaro E/AVS

6- تالگو 350 اسپانیا

 قطار تالگو ۳۵۰ (Talgo) با حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت وظیفه جا‌‌به‌‌جایی مسافران بین مادرید و بارسلونا را بر عهده دارد. این قطار سریع‌‌السیر دارای ۲ واگن برای راننده و ۱۲ واگن مختص مسافران است. تالگو 350 با امکانات متنوع، در چهار کلاس کلاب، فرست، بیسترو و کوچ به مسافران سرویس می‌‌دهد. از جمله امکانات این قطار می‌‌توان به صندلی‌‌های راحت سرنشینان و امکانات صوتی و تصویری اشاره کرد. در شکل شماره (6) بخش ابتدایی قطار را که جهت کنترل بهینه امواج فشار همانند منقار اردک طراحی‌شده، مشاهده می‌‌کنید.

سریع ترین قطار جهان
شکل 6.  قطار تالگو ۳۵۰

7- شینکانسن هایبوسا - سری E5 ژاپن

قطار شینکانسن هایبوسا (Shinkansen Hayabusa) سری E5 یکی از قطارهای تندرو در کشور ژاپن محسوب می‌‌شود که زیر نظر شرکت راه‌آهن شرقی ژاپن راه‌‌اندازی شده است. این قطار مسافربری با بیشینه سرعت 320 کیلومتر در ساعت وظیفه جابه‌‌جایی مسافران را از توکیو به سمت آئوموری بر عهده دارد. شینکانسن هایبوسا سری E5 مسافت ۷۱۵ کیلومتر را در مدت‌زمان ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه طی می‌کند. این قطار دارای ۱۰ واگن و دماغه‌‌ای 15 متری جهت افت صوت ارتعاشاتی است که در کلاس گرن با امکانات و جذابیت‌های فوق‌‌العاده، پذیرای مسافران خواهد بود.

شکل 7. قطار شینکانسن هایبوسا سری E5

8- یورو دوپلکس فرانسه

قطار دو طبقه یورو دوپلکس (Euro duplex) نسل سوم از خانواده قطارهای TGV به شمار می‌‌رود که زیر نظر شرکتSNCF فرانسه مشغول به کار است. این قطار، با حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت، بین شبکه‌‌های ریلی فرانسه، سوئیس، آلمان و لوکزامبورگ حرکت می‌‌کند. یورو دوپلکس با توانایی جابه‌جایی 1020 مسافر، در سال 2011 میلادی وارد شبکه ریلی شرکت آلستوم فرانسه شد. از ویژگی‌‌های بارز این نسل از قطار نسبت به سایر هم‌‌ خانواده‌‌های آن می‌‌توان به وزن کمتر، فضای بهتر و راحت‌‌تر و همچنین وجود نمایشگر اطلاعات سفر در هر واگن اشاره کرد. یورو دوپلکس یکی از سریع ترین قطار های جهان به شمار می‌رود.

شکل 8. قطار یورو دوپلکس

9- قطار TGV دوپلکس فرانسه

قطار سریع‌‌السیر TGV دوپلکس فرانسه، قادر است با بیشینه سرعت 320 کیلومتر در ساعت به مسافران سرویس دهد. این قطار ۵۰۸ سرنشینه و سبک، یکی از راحت‌‌ترین قطارهای فرانسه است و یکی از سریع ترین قطار های جهان به شمار می‌رود. که شهرهای مختلف فرانسه را می‌‌پیماید. شرکت سازنده این قطار TGV دوپلکس، آلستوم نام دارد که از آلومینیوم با کیفیت و مناسب برای ساخت آن بهره برده است. این دسته از قطارها به سبب طراحی سازگار با محیط‌زیست، از قطعات تجدید پذیر ساخته‌شده‌اند و در کلاس‌‌های متفاوت استاندارد، فرست کلاس و pro TGV مورد بهره‌‌برداری قرار می‌‌گیرند.

شکل 9.  قطار TGV دوپلکس 

10- قطار ETR500 فرچیاروسا

سریع‌‌ترین قطار ایتالیا با نام ETR 500 فرچیاروسا به واسطه شرکت Trenitalia  مسافران مسیرهای میلان، رم و ناپل را با بیشینه سرعت 300 کیلومتر در ساعت به مقصد می‌‌رساند. این نوع قطار با ارائه خدمات مختلف در کلاس‌‌های متفاوت، به مسافران سرویس می‌‌دهد. این قطار یکی از سریع ترین قطار های جهان به شمار می‌رود.

سریع ترین قطار ETR 500
شکل 10. قطار ETR500  فرچیاروسا

11- قطار THSR 700T تایوان

قطار  THSR 700Tیک قطار پرسرعت در تایوان است که از  سال ۲۰۰۷ میلادی بین دو شهر تایپه و کائوشیانگ حرکت می‌‌کند. این قطار با سرعت 300 کیلومتر در ساعت زمان سفر بین این دو منطقه را از ۴،۵ ساعت به ۱،۵ ساعت می‌‌رساند. قطار THSR 700Tبا ۱۲ واگن به‌وسیله شرکت‌‌های صنایع سنگین کاوازاکی، نیپون شریو و هیتاچی ساخته‌شده است. برخورداری از امکانات امنیتی نظیر حسگرهای دود و آتش، سیستم کنترل ایستگاه و سیستم عیب‌‌یابی از جمله دلایل محبوبیت این قطار به شمار می‌‌روند.

شکل 11.  قطار  THSR 700T

سریع ترین قطار های جهان

قطارهای تندرو که به‌سرعت برق و باد در حال جابه‌‌جا کردن مسافران از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر هستند، از امن‌ترین مسیرهای ارتباطی جهان به شمار می‌‌روند. امروزه، در بسیاری از کشورهای جهان قطارهای پر سرعتی به چشم می‌‌خورند که در مدت‌زمان اندک افراد را به مقصد می‌‌رسانند و هزینه ناچیزی را دریافت می‌‌کنند. از همه مهم‌‌تر، سبب صرفه‌‌جویی در زمان و کاهش ترافیک درون‌شهری می‌‌شوند که نتیجه آن رضایت مسافران و آحاد جامعه است. سریع ترین قطار های جهان از ژاپن تا تایوان برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما مخاطبان همیشگی مجله اینترنتی پروماگ تشکر می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا