دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشموفقیت

مثبت اندیشی انفعالی به چه معناست؟ چگونه در دام امید منفی گرفتار نشویم!

مثبت ‌اندیشی، یکی از گزینه‌هایی ست که شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌سازد و این روزها نقل مجلس مطب‌های روان‌شناسی و سمینارهای انگیزشی ست ؛ اما مثبت اندیشی زمانی پرفایده است که همراه با تغییر و تحول درون باشد. اگر خودتان قصد نداشته باشید، شرایط زندگی‌تان را تغییر دهید، تفکرات شما هرچند هم که مثبت باشد، معجزه نخواهند کرد. به بیان دیگر، اگر مثبت اندیشی تنها در حصار ذهن شما محصور باشد، کاری از پیش نمی‌رود و شما برای اینکه رویایتان به حقیقت بپیوندد ناچارید وارد کارزار عمل شوید. اگر حس کرده‌اید که علی‌ رغم میلی که برای تغییر دارید، هیچ چیزی در زندگی‌تان تغییر نمی‌کند، دلیل آن این است که شما دچار مثبت اندیشی انفعالی شده‌اید و امید منفی دارید. در ادامه همراه وب‌سایت پروماگ باشید تا بیشتر در این زمینه گفتگو کنیم:

مثبت اندیشی انفعالی چیست؟

با شنیدن این عبارت، شاید فکر ‌کنید مثبت اندیشی انفعالی ، چیز خوبی ست! اما معنای آن، برخلاف اسم فریبنده‌ای که دارد چندان امید بخش نیست. همه‌ی ما در زندگی، با مفاهیم ارزشمندی همچون امید، مثبت اندیشی یا مثبت گرایی برخورد کرده‌ایم و تلاش‌مان بر این اساس بوده که از گرایشات منفی و منفی نگری به دور باشیم تا درهای خوشبختی به روی ما باز شود! تا این جای کار همه‌ی این توصیه‌ها که بارها در مجلات و مقالات خوانده‌ایم درست است و نقش زیادی در افزایش انرژی ذهنی و انگیزه ما دارد. اما چه کسی قرار است، شرایط را برای ما تغییر دهد یا چه کسی قرار است اوضاع را برای ما بهبود دهد؟ چه کسی قرار است سوپرمن زندگی ما باشد؟ پاسخ واضح و روشن است. اگر به فکر نجات دهنده‌ای به جز خودتان هستید، دچار مثبت اندیشی انفعالی شده‌اید و امید منفی دارید!

 

تغییر دادن شرایط، علاوه بر داشتن امید و تفکرات مثبت، نیازمند عمل نیز هست.

 

چه کسانی گرفتار مثبت اندیشی انفعالی هستند؟

شاید اگر از کودکی، کارتون‌های سوپر من یا زورو را کمتر می‌دیدیدم در ناخودآگاهمان در انتظار یک ابرقهرمان نبودیم که اوضاع درونی زندگی‌مان را سر و سامان بدهد. اگر دست روی دست گذاشته‌اید تا شرایط‌تان خوب به خود تغییر کند، یا در انتظار یک فرصت ایده‌آل برای رشد هستید و یا در انتظار کسی هستید که به توانایی‌های شما آگاه باشد و شما را به جایگاه رفیعی که در ذهنتان است، برساند، باید گفت شما دچار مثبت اندیشی انفعالی شده‌اید. اگر چه امید داشتن به بهبود شرایط، باعث وجود انگیزه در آدمی می‌شود، اما اگر خودتان را دست کم گرفته‌اید و در انتظار کسی یا چیزی هستید که مانند یک ابر قهرمان، وارد چرخه‌ی زندگی شما شود، امیدتان سیاه است.

تغییر و بهبود اوضاع زندگی، بر عهده چه کسی ست؟

بدون شک، این شما هستید که مسئول تغییر شرایط زندگی خود هستید. اگر خودتان ناجی و دلسوز خودتان نیستید، از چه کسی انتظار دارید که بیش از خودتان برایتان دل بسوزاند؟ زندگی از زمان پیدایش آن تا کنون که قرن‌ها از آن می‌گذرد، بدون چالش و دشواری نبوده است و بدون شک در آینده هم بدون چالش نخواهد بود. در گذر سال‌ها و قرن‌ها، این خود انسان‌ها بوده‌اند که با دست‌های توانمند خود، شرایط زندگی‌شان را تغییر داده‌اند. تحول از دورن آدمی نشأت می‌گیرد و به محیط پیرامون او انتشار می‌یابد. بنابراین اگر تفکرات مثبتی در ذهن‌تان جای گرفته و دوست دارید شرایط خود را تغییر دهید، ابتدا باید به ایده‌هایتان جامه عمل بپوشانید و تحول را از دنیای درونی خودتان آغاز کنید.

 

مثبت اندیشی انفعالی به راحتی شما را از تحقق رویاهایتان دور خواهد ساخت.

 

مثبت اندیشی با مثبت اندیشی انفعالی متفاوت است:

مثبت اندیشی و داشتن تفکرات مثبت گرایانه، به این معنی ست که تصورات مثبت و درستی از خودمان و محیط پیرامون‌مان داشته باشیم و با سرزنش کردن‌های افراطی، به جان خودمان نیفتیم. اگر چه دلایل قابل قبولی برای پذیرش مثبت اندیشی و گرایش به انرژی‌های مثبت در ما وجود دارد اما همه‌‌ی این‌‌ها زمانی مفید واقع خواهند شد، که خودتان تغییر را در وجودتان بپذیرید.

چگونه در دام امید واهی گرفتار نشویم؟

در زیر راهکارهایی را برای عملگرایی بیشتر پیشنهاد میدهیم:

  • خودتان را دوست داشته باشید و سعی کنید برای بهبود شرایط تلاش کنید.
  • تغییر را هر چند کم و کوچک باشد، انجام دهید.
  • عملگرا باشید تا ایده‌آل گرا.
  • سعی کنید سطح انگیزه و انرژی را در وجودتان بالا نگهدارید.
  • کار امروزتان را به فردا موکول نکنید.
  • نظم و اولویت‌بندی در کارها را در خودتان تقویت کنید.
  • منتظر نباشید کسی شرایط را برایتان تغییر دهد.
  • در انتظار شرایط ایده‌آل برای عمل نباشید.
  • به واقعیت و آنچه پیرامو‌ن‌تان می‌گذرد توجه کنید.

 

مثبت اندیشی انفعالی
شما تنها کسی هستید که باید برای بهبود شرایطی که در آن گرفتار هستید تلاش کنید.

 

سخن پایانی:

مثبت اندیشی انفعالی به این معنی ست که اگر چه با نگاه و نگرش مثبتی به زندگی و آینده می‌نگریم اما این تنها یک دیدگاه و نگرش است که فقط در ذهن‌ ما جاری ست و تا زمانی که خودمان نخواهیم و دست به کار نشویم، به واقعیت نخواهد پیوست.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم. تیم نگارش پروماگ در بخش آموزش، آرزومند است روزهای امیدبخشی در پیشرو داشته باشید.

به شما پیشنهاد می‌دهیم مقالات مرتبط را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا