دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

روشهای پس انداز کردن را بیاموزیم. چگونه هزینه هایمان را در جهت ذخیره مالی کاهش دهیم؟

داشتن پس انداز کافی، هیچ ارتباطی با میزان درآمد شما ندارد. البته برای پس انداز کردن باید درآمد مالی داشته باشید! درآمد شما به هر میزانی باشد، می توانید بخشی از آن را پس انداز کنید. پس انداز کردن، مانند سایر جنبه های زندگی، نیاز به آموزش و یادگیری روش های خاص خود را دارد. اگر با راه و روشهای پس انداز کردن آشنایی نداشته باشید، درآمد مالی تان هر چقدر هم بالا باشد، چیزی در کیسه ی شما باقی نمی ماند. مجله ی آنلاین پروماگ در این محتوا قصد دارد، شما را با راه و روشهای پس انداز کردن بیشتر آشنا سازد. با ما در این محتوا همراه باشید:

آیا پس انداز کردن ، سودمند است؟

برخی از افراد، پس اندار کردن را مساوی با خسیس بودن می پندارند و تصورشان بر این است که تنها افراد خسیس و ترسو هستند که به پس انداز کردن رو می آورند. اگر شما هم چنین تصوری دارید، باید گفت باور کاملا اشتباهی در ذهن تان شکل گرفته که باید آن را تغییر دهید. پس انداز کردن نه تنها عادت بد و ناپسندی نیست، بلکه نشانه ی آینده نگری و دور اندیشی نیز هست. شما همواره باید بخشی از درآمدتان را ذخیره کنید تا بتوانید در موقع لزوم، بدان دسترسی داشته باشید و این ابدا چیز بد یا خجالت آوری نیست!

 

روشهای پس انداز کردن

 

راه و روشهای پس انداز کردن

اول پس انداز کنید، سپس خرج کنید:

به شخصه همیشه تصور می کردم افرادی که پس انداز زیادی دارند، حتما درآمد زیادی نیز دارند که می توانند مازاد آن را پس انداز کنند! یکی از اصلی ترین روشهای پس انداز کردن این است که، پس از دریافت حقوق یا درآمد مالی و درست قبل از خرج کردن آن، اقدام به پس انداز کردن بخشی از آن کنید. در ابتدای هر ماه یا هر بازه ی زمانی که درآمدی کسب می کنید، مبلغی را هر چند اندک از آن پس انداز کنید. اگر هر ماه قبل ازین که درآمدتان را خرج کنید، مبلغی از آن را پس انداز نکنید، مطمئن باشید بازار و اجناس رنگارنگی که در آن وجود دارد به شما این اجازه را نخواهد داد که پولی در پایان ماه در جیب شما باقی بماند.

فایده ی دیگر پس انداز کردن قبل از خرج کردن این است که مخارج خود را بر اساس مبلغ باقیمانده تنظیم می کنید و با این کار از خرید چیزهایی که واقعا نیازتان نیست، خودداری می کنید.

از پول کاغذی به جای کارت اعتباری استفاده کنید:

بازار لبریز از وسایل، لوازم و اجناس وسوسه انگیز است؛ اما این شمایید که باید اختیار جیب تان را داشته باشید. برای این کار، کافی است مبلغی را معین کنید و به همان اندازه پول کاغذی با خود به همراه ببرید تا وسوسه نشوید هر چه دیدید و دلتان خواست را بخرید. این روش یکی از مهم ترین روشهای پس انداز کردن و مقابله با وسوسه شدن در برابر اجناسی است که واقعا بدان نیاز نداریم.

اگر نگران گم شدن یا دزدیده شدن پول هایتان هستید، پیشنهاد ما این است که یک کارت اعتباری مخصوص این کار همراه داشته باشید و قبل از خروج منزل، مبلغی که برای مخارج در نظر گرفته اید، توی کارت تان انتقال دهید تا مجبور نشوید بیش از مقدار تعیین شده هزینه نمایید.

سرمایه گذاری کنید:

هر چند ماه که پس اندازتان به مبلغ قابل توجهی رسید، آن را سرمایه گذاری کنید. با این کار علاوه بر اینکه وسوسه نمی شوید آن را خرج کنید، بر میزان پس اندازتان هم افزوده اید. شما مطابق نظرتان می توانید سرمایه گذاری های بلند مدت یا کوتاه مدت انجام دهید. درست و مطمئن سرمایه گذاری کنید و هرگز برای بدست آوردن سود بیشتر، دست به اقدامات و سرمایه گذاری های خطرناک نزنید. پولتان را جایی سرمایه گذاری کنید که از ایمن بودن آن اطمینان دارید.

 

ثروتمند ترین افراد جهان نیز پس انداز می کنند.

 

چند قلک داشته باشید:

قلک داشتن، تنها مختص کودکان نیست و شما هم می توانید برای خودتان قلک هایی داشته باشید. قلکی که ما از آن صحبت می کنیم، الزاما نباید شبیه یک قلک باشد. یک پاکت ساده و معمولی هم می تواند حکم قلک را داشته باشد. چند قلک یا پاکت، برای مصارف مختلف تدارک ببینید و ماهیانه مبلغی متناسب با درآمدتان را برای مصارف خاصی در آن ها قرار دهید.

به عنوان مثال، قلکی برای سفر اختصاص دهید و هر ماه مبلغی را درون آن ذخیره کنید. با انجام این کار زمانی که قصد سفر دارید، مبلغ قابل توجهی پول ذخیره کرده اید و توانسته اید بخشی یا حتی همه ی مخارج سفرتان تامین کنید. علاوه بر این، فشار مالی به شما تحمیل نمی شود و مجبور نیستید از پس انداز اصلی تان خرج نمایید. همین روش را برای خرید وسایل خاصی که مورد نیاز تان است یا دادن کادو به دوستان یا نزدیکان، به کار ببرید.

از پول های غیر مترقبه هم پس انداز کنید:

معمولان علاوه بر درآمدمان، پول های دیگری نیز نصیب ما می شود. از جمله پول های غیر مترقبه می توان به کادو، عیدی، ارث، پاداش یا حتی برنده شدن در یک بخت آزمایی اشاره کرد.

اغلب افراد می پندارند که چون این پول ها حاصل زحمت ما نیستند، می توانیم به راحتی خرج شان کنیم و نیاز نیست آن را پس انداز کنیم. اما روشهای پس انداز کردن و آینده نگری به شما می گوید اگر نمی خواهید تمام این پول ها را پس انداز کنید، لااقل بخش قابل توجهی از آن را ذخیره کنید.

نیاز کاذب را بشناسید:

نیاز واقعی چیزی ست که بدان احتیاج داریم و بدون داشتن آن، بخشی از زندگی ما مختل می شود یا با دشواری همراه خواهد بود. اما نیاز کاذب چیزی است که چشمان ما می بیند و ذهنمان برای آن نیاز می سازد و ما تصمیم می گیریم آن را تهیه کنیم. نگاهی به کابینت های آشپزخانه و کمد اتاق تان بیندازید و ببینید چقدر ازین اجناس دارید که فکر می کردید نیازتان است اما در واقع نیازی بدان ها نداشته اید. یکی دیگر از رایج ترین روشهای پس انداز کردن پول این است که در دام نیاز کاذب گرفتار نشوید.

در معرض تبلیغات قرار نگیرید:

دنیای سرمایه داری با انبوهی از تبلیغات رنگارنگ و وسوسه انگیز ما را فرا گرفته است. تبلیغات می خواهند به هر نحوی که شده، پول را از جیب شما درآورند. صادقانه می گویم گول تبلیغات را نخورید. عضویت خود را از کانال ها و پیام های تبلیغاتی لغو کنید تا هر روز با انبوهی از پیشنهادات وسوسه انگیز برای از دست دادن پولتان مواجه نشوید.

 

پاکت ها یا قوطی های مختلف برای مصارف گوناگون تهیه کنید و هزینه هایتان را از پیش ذخیره کنید.

 

از فروشگاه های کوچک و محلی خرید کنید:

من همیشه از طرفداران پروپاقرص فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای بوده و سال ها از مشتریان وفادار آن ها بوده ام. اما مدت ها ست پی برده ام رفتن به این فروشگاه و قرار دادن خود در معرض انبوهی از کالاهای جدید و زیبا، مساوی ست با از دست دادن حساب های بانکی که برایشان زحمت کشیده ام. زمانی که به هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ می روید، با انبوهی از کالاهای مختلف و جذاب مواجه می شوید که شاید نیاز واقعی شما نباشد اما با دیدن آن ها وسوسه خواهید شد که آن ها را بخرید! و دقیقا زمانی که به خانه می آیید و عطش خرید فروکش کرد متوجه می شوید که نیاز چندانی هم به آن ها نداشته اید. بنابراین به یاد داشته باشید یکی از روشهای پس انداز کردن این است که از فروشگاه کوچک که فقط اقلام مورد نظر شما را دارند، خرید کنید.

بازارگردی نکنید:

حتما این بخش از دوبیتی باباطاهر را شنیده اید که می گوید ” هر چه دیده بیند، دل کند یاد.” با بازار گردی، ناخواسته در معرض نیاز کاذب قرار می گیرد. شما کالاهایی را می بینید که تا قبل از دیدن آن ها، احساس نیازی بدان ها نداشته اید اما اکنون حس می کنید که باید آن ها را بخرید!

قانون 24 ساعت را رعایت کنید:

قانون 24 ساعت به شما می گوید زمانی که وسوسه خرید کالایی به سراغ تان آمد، 24 ساعت تأمل کنید. در این مدت، اگر کالای مورد نظر، نیاز واقعی تان نباشد، احتمالا از ذهن تان خارج خواهد شد و ذهن این فرصت را دارد که مسائل را بررسی کنید و در برابر وسوسه ی خرید ایستادگی کند. اگر هنوز بعد از گذشت 24 ساعت به خرید کردن مایل بودید، برای خرید اقدام کنید و مطمئن باشید که ذهن تان به حد کافی زمان برای بررسی شرایط را داشته است.

هدیه دادن را محدود کنید:

این را بدانید که هیچ کس به دلیل این که شما به او هدیه ی گرانبها یا مبلغ قابل توجهی پول هدیه داده اید، شما را دوست نخواهد داشت. ارزش شما به میزان هدیه ای که می دهید نیست. البته که هدیه دادن خوب و پسندیده است اما هرگز در دادن هدیه به دیگران، ولخرجی نکنید و سعی نکنید ازین طریق برای خودتان اعتبار کسب کنید.

یکی از روشهای پس انداز کردن پول که برای تامین مبلغ هدیه مناسب است، قرار دادن همان قلک یا پاکت مخصوص هدیه هاست که بدان اشاره کردیم. با انجام این کار، می توانید هر ماه مبلغ کمی را جهت مراسماتی که باید به دیگران هدیه بدهید، پس انداز کنید.

برخی از کالاهایتان را با دوستان و نزدیکان تان معاوضه کنید:

ما در این دنیا زندگی نمی کنیم که هر چه می بینیم بخریم و در اطراف مان جمع کنیم. گاهی لازم است اجناس یا حتی لباس هایی که دیگر احتیاجی بدان ها نداریم را با نزدیکان مان معاوضه کنیم. به عنوان مثال، اگر قرار است به یک عروسی بروید، می توانید لباسی که خواهرتان یا دوست نزدیک تان تهیه کرده است را از آن ها قرض بگیرید و مبلغی را که برای خرید لباس در نظر گرفته بودید را پس انداز کنید. بسیاری از کالا هایی که داریم و دلمان را زده اند، این قابلیت را دارند که با نزدیکانمان معاوضه شوند.

روز بدون خرج داشته باشید:

در طی یک ماه یا حتی هفته، روزی را تعیین کنید که هیچ هزینه ای در آن نکنید و مبلغ آن روز را کاملا به حساب پس اندازتان واریز کنید.

 

پس انداز کردن نوعی آینده نگری محسوب می شود.

 

ارزش ریالی یک ساعت کارتان را محاسبه کنید و بر طبق آن خرج کنید:

این مورد یکی از روش های امتحان شده و مورد علاقه ی من است که همیشه آن را انجام می دهم. ارزش ریالی کار من، مشخص است و زمانی که می خواهم کالایی را بخرم، محاسبه می کنم با خرید این کالا چند ساعت باید کار کنم؟ و بعد تصمیم می گیرم آیا کالای مورد نظر، ارزش چند ساعت کارم را دارد یا خیر؟ با انجام این روش ساده از خرید بسیاری از کالاها که واقعا مورد نیازم نبوده اند، منصرف شده ام.

مخارج تان را بودجه بندی کنید:

بودجه بندی مخارج، یکی دیگر از روشهای پس انداز کردن است. بودجه بندی ممکن است موردی باشد یا روزانه. در روش بودجه بندی روزانه، باید میزان حقوقی دریافتی تان را بعد از برداشتن پس انداز، به تعداد روزهای ماه تقسیم کنید و هر روز مطابق همان مبلغی که تقسیم کرده اید، هزینه کنید. اگر مخارج یک روزتان بیش از مقدار تعیین شده است، می توانید یک روز قبل یا یک روز بعد کمتر خرج کنید.

بودجه بندی می تواند موردی هم باشد یعنی مبلغی را برای خرید مایحتاج اساسی هر ماه در نظر بگیرید و مطابق همان میزانی که در نظر گرفته اید مایحتاج تهیه کنید، نه بیشتر! ، به عنوان مثال، بودجه ای را برای خرید گوشت و مرغ، اجناس سوپری، میوه و سبزیجات، مواد بهداشتی، درمان و مواردی ازین دست تعیین کنید.

لیست خرید و لیست مخارج داشته باشید:

همیشه لیست مخارج تان را نگهدارید و در پایان ماه بررسی کنید که هزینه جاری شما در چه حدود است. انجام این کار، به شما خواهد گفت تا چه حد هزینه های غیر ضروری انجام داده اید که می توانستید از خرید آن ها اجتناب کنید.

علاوه بر لیست مخارج، لازم است لیست خرید نیز داشته باشید. وجود لیست خرید جامع، به شما کمک خواهد کرد در فروشگاه به دنبال کالاهای مختلف سرگردان نشوید و پول و هزینه تان صرف امور غیر ضروری نشود.

 

تقسم بودجه
با بودجه بندی مناسب، می توانید درآمدتان را مدیریت کنید.

 

مهارت هایتان را افزایش دهید:

این گزینه هم یکی از گزینه های مورد علاقه من هست. با افزایش مهارت ها می توانید، بخشی از هزینه هایتان را کاهش دهید و آن را پس انداز کنید. به عنوان مثال، می توانید با یادگیری کمی مهارت در کوتاه کردن مو، موی فرزندان تان را خودتان کوتاه کنید. با انجام این کار، علاوه بر اینکه کودک خود را در معرض آلودگی های محیطی آرایشگاه قرار نداده اید، می توانید مبلغی که برای این کار خرج می کردید را پس انداز کنید، همچنین است که مهارت مفیدی نیز یاد گرفته اید. این از جمله کارهایی ست که من هر ماه انجام می دهم.

دست از چشم و هم چشمی بردارید:

خود را در بازی رقابت ناسالم و چشم و هم چشمی با اعضای فامیل، دوستان یا نزدیکان تان قرار ندهید. این کار به بهای ته کشیدن تمام پول و پس انداز شما ختم خواهد شد. خودتان باشید و از داشته هایتان هر چند اندک، لذت ببرید و هرگز برای خوشامد و خوشایند دیگران، پول تان را خرج نکنید.

خود را در معرض خرج کردن قرار ندهید:

برای مدیریت مالی و روشهای پس انداز کردن لازم است خود را در معرض کارهایی که باعث می شود پول و سرمایه شما خرج شود، قرار ندهید. یک مثال آشکار برای این مورد، بازار گردی ست. زمانی که کالایی نیاز ندارید، بازار گردی نکنید و خودتان را در معرض وسوسه ی خرید قرار ندهید.

دوباره و دوباره پس انداز کنید:

کار شما برای پس انداز کردن، تنها در اول ماه اتمام نمی یابد. هرگز فکر نکنید اگر اول ماه مبلغی را پس انداز کردید، کارتان را برای پس انداز کردن انجام داده اید. درست است که با توجه به شرایط امروز، پول به آسانی خرج می شود، اما اگر درست و بهینه خرج کنید، حتما در پایان ماه، مبلغی هر چند اندک برای شما باقی خواهد ماند و پیشنهاد ما به شما این است: مبلغ باقیمانده را هم پس انداز کنید.

 

روشهای پس انداز کردن
پس انداز داشتن، یک فرهنگ است. فرهنگ پس انداز را به کودکان مان آموزش دهیم.

 

سخن پایانی:

خرید کردن نوعی لذت در مغز ایجاد می کند و باعث شادی و نشاط در انسان می شود، اما این شما یید که باید خودکنترل باشید و در برابر وسوسه ی کالاهای رنگارنگ مقاومت کنید. همان طور که در این مقاله گفته شد، اگر چه مقدار پس انداز شما، به میزان درآمدتان مرتبط است، اما هر چند هم درآمدتان کم باشد، دلیل نمی شود که شما هیچ پس اندازی نداشته باشید! حتما چیزهایی وجود دارند که شما با مدیریت و مصرف بهینه می توانستید از خرید آن ها صرفنظر کنید. در پایان باید گفت، پس انداز کردن به این معنا نیست که پول تان را نباید خرج نکنید! بلکه هدف آن این است که پول تان را بهینه و در جای درست خرج کنید و برای روز مبادا چاره ای اندیشیده باشید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله توانسته باشد در کاهش هزینه ها در جهت افزایش سرمایه و پس اندازتان مفید واقع شود.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش پروماگ بخوانید:

مدیریت مالی کودکان ؛ چگونه مدیریت مالی را به کودکان آموزش دهیم؟

همسر اداری تهدیدی جدی برای از بین رفتن ارزش های خانوادگی و اجتماعی شما!.

حریم خصوصی چیست و با چه روش هایی می توان از آن محافظت نمود؟

شادی در زندگی روزمره را با چه رفتارهایی ایجاد کنیم؟ پروماگ به شما می گوید!

تشکر کردن از دیگران ؛ موقعیت های جدیدی برای سپاسگزاری کردن از دیگران….

پورنوگرافی و جنبه ی آموزشی آن ؛ آیا می توان به فیلم های پورنو از دید آموزش نگریست؟

مدیریت مالی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا