دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

آیا می دانستید شیرینی جات باعث سنگ کلیه می شود؟

همانطور که می دانید شیرینی جات جزو مواد غذایی بسیار خطرناک محسوب می شوند زیرا می توانند سلامت اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند. شما با خوردن هر نوع مواد غذایی حاوی قند مصنوعی، به جسم خود آسیب می زنید. یکی از اعضای بدن که بسیار تحت تاثیر خوردن شیرینی جات قرار می گیرد، کلیه می باشد. در صورتی که شما از این قندهای مصنوعی در طول روز مصرف کنید، احتمال به وجود آمدن سنگ در کلیه تان را افزایش می دهید و از این رو باید برای درمان این مشکل، از بهترین دکتر اورولوژی در تهران که تخصص و مهارت فراوان در این زمینه دارد، کمک بگیرید. اگر شما نیز بر اثر خوردن مواد غذایی خطرناک از جمله شیرینی جات، به سنگ کلیه مبتلا شده اید، می توانید به سایت های جراحا، تاپتنا، نوبت دات آی آر، پذیرش24 و … مراجعه کنید تا دکتر متخصص مورد نظر خود را بیابید.

آیا می دانستید شیرینی جات باعث سنگ کلیه می شود

تاثیر مصرف قند و شکر بر روی کلیه

در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که خوردن غذاهای حاوی قند بالا ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط باشد. بین 1 الی 5 درصد آسیایی ها از سنگ در کلیه شان رنج می برند. اکنون دانشمندان برای نخستین بار در یک مطالعه دریافتند که خوردن غذاهای حاوی قند بالا، مانند بستنی و کلوچه، می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را بالا ببرد. در یک مطالعه، آن ها برای اولین بار نشان دادند که استفاده از قند افزوده محتملا باید به فهرست عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند، اضافه گردد. شکر افزوده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شود، اما به ویژه در نوشیدنی های شیرین، آبمیوه ها، شکلات، بستنی، کیک و کلوچه ها رایج است.

نوشته های مشابه

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 28000 مرد و زن بالغ را که بین سال‌های 2007 تا 2018 در ایالات متحده جمع‌آوری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. در این اطلاعات، بر اساس داده‌های ارائه شده توسط خود افراد، در نظر گرفته می‌شود که هر فرد روزانه چه مقدار از قند افزوده استفاده می‌کند. مقدار متوط تمام قندهای اضافه شده در رژیم غذایی روزانه شرکت کنندگان 272.1 کالری بود که برابر 13.2 درصد از تمام انرژی کسب شده آن ها در یک روز است. بعد از بررسی عوامل موثر بر خطر سنگ کلیه، دانشمندان دریافتند افرادی که محتوای قند افزوده بالایی دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

تاثیر مصرف قند و شکر بر روی کلیه

ریسک به وجود آمدن سنگ در کلیه، در چه افرادی بیشتر است؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، کسانی که تقریبا 25 درصد از مواد غذایی روزانه شان را قند و شکر تکمیل می کرد، 39 درصد بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می شوند اما آن دسته از افرادی که بیش از 25 درصد از انرژی شان را در طول روز از این دسته مواد غذایی تامین می کنند، 88 درصد بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند.

این بررسی ها در ضمن نشان داده است کسانی که با نژادهای «دیگر» – از جمله بومیان آمریکا یا آسیایی‌ها مقدار بالاتر از حد نرمال شکر افزوده استفاده کنند، بیشتر از آمریکایی-مکزیکی‌ها، دیگر هیسپانیک‌ها، افراد سفید غیرهیسپانیک و افراد سیاه‌پوست غیرهیسپانیک دچار سنگ کلیه می شوند.

چه راه هایی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؟

برای درمان و از بین سنگ کلیه از راه حل های درمانی مختلفی می توان استفاده کرد که در ادامه ذکر می شوند :

1 . سنگ شکنی خارج بدنی (ESWL) یا سنگ شکنی : روشی به نام لیتوتریپسی اغلب برای درمان سنگ های کلیه که خود به خود از بین نمی روند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از امواجی استفاده می شود که بسیار پرقدرت و پرانرژی اند، ابن امواج سبب شکستن سنگ بزرگ به قطعات کوچک می شوند و سپس این قطعات کوچک از طریق مجاری ادراری از بدن خارج می گردند. این روش تقریبا 45 الی 60 دقیقه زمان می برد و موجب بروز درد متوسط ​​می گردد. از این رو باید برای بیمار بیهوشی سبک انجام شود تا فرد راحت باشد و دردی حس نکند. ESWL می تواند سبب بروز خون در ادرار، کبودی در پشت یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه ها و سایر اندام های مجاور و ناراحتی حین عبور قطعات سنگ از مجرای ادرار گردد.

2 . جراحی نفرولیتوتومی از راه پوست : در شرایطی که روش های درمانی دیگر از جمله ESWL موثر واقع نمی شوند، می توان از این روش جراحی برای برداشتن سنگ کلیه استفاده نمود و با به وجود آوردن برش بسیار کوچک در پوست از پهلو، محل سنگ کلیه را در دسترس قرار داد. برای جراحی نفرولیتوتومی از راه پوست، بیمار توسط پزشکان بیهوش عمومی می شود و یک تا دو روز در بیمارستان می ماند.

3. سنگ شکنی ترانس حالب (TUL) : یک لوله نازک مجهز به دوربین می تواند از پیشابراه به مجرای ادرار و مثانه عبور داده شود. پس از یافتن محل سنگ، از ابزارهای مخصوصی برای به دام انداختن سنگ و شکستن آن به قطعات کوچک استفاده می شود تا از ادرار عبور کند. سپس یک لوله کوچک (استنت) در مجرای ادرار برای تسکین تورم و کمک به بهبودی قرار می گیرد. این جراحی نیاز به بیهوشی عمومی یا موضعی دارد.

4. جراحی غده پاراتیروئید : در حقیقت غده پاراتیروئید متشکل از 4 غده بیضی شکل مجزا است که در پشت تیروئید واقع شده اند و هدف آن تنظیم کردن کلسیم در بدن است. پرکاری غده پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدیسم) در اثر یک تومور خوش خیم کوچک در یکی از غدد پاراتیروئید یا بیماری دیگری به وجود می آید که سبب می شود این غدد هورمون پاراتیروئید تولید کنند. هیپرپاراتیروئیدیسم سطح کلسیم را می افزاید و در نهایت احتمال به وجود آمدن سنگ کلیه افزایش می دهد.

چه راه هایی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد

کلام آخر

بسیاری از افراد از وجود سنگ در کلیه شان رنج می برند. در حقیقت سنگ کلیه در بیشتر موارد بر اثر داشتن رژیم غذایی غلط به وجود می آید. در حقیقت مصرف شیرینی جات می تواند تاثیر کاملا مستقیم بر کلیه ها بگذارد و کلیه ها را سنگ ساز کند. شما با خوردن شیرینی جات حاوی قند مصنوعی، کلیه تان را سنگ ساز می کنید و ممکن است درد بسیار زیادی در کلیه تان حس کنید. از این رو بهتر است سعی کنید در طول روز قند و شکر کمتر مصرف کنید.

ما نیز سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم و راه های درمان سنگ کلیه را برای شما ذکر کنیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا