دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

آموزش جنسی به کودکان ؛ چرا باید به دنبال آموزش جنسی باشیم و آن را به کودکان خود آموزش دهیم؟

آیا آموزش جنسی s*e*x education  یک ضرورت است؟ ضرورت آموزش جنسی به کودکان و حتی بزرگسالان ، امروزه یک مبحث مهم در حوزه‌ی آموزش محسوب می‌شود که طبیعتا طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. ما در این محتوا قصد داریم ضرورت آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چرا باید کودکان خود را با مسائل جنسی آشنا کنیم! در ادامه با وب‌سایت پروماگ همراه باشید:

آموزش جنسی به چه معناست؟

 فرهنگستان زبان فارسی، اصطلاح آموزش جنسی ، به انگلیسی s*e*x education را این گونه تعریف می‌کند:

آموزشی که می‌تواند فرصت‌هایی ساختار یافته برای جوانان فراهم سازد تا نگرش‌ها و ارزش‌های خود را واکاوی کنند و برای انتخاب آگاهانه در زندگی جنسی مورد نیازشان، تصمیم‌گیری و کسب مهارت کنند.

طبق تعریف فوق، آموزش جنسی محدود به افراد جوان‌سالی است که احتمالا در حال فراهم سازی مقدمات ازدواج و طبیعتا مواجه با مقوله آمیزش جنسی یا همان زناشویی هستند. در حالیکه واقعیت این است که موضوعات جنسی را نمی‌توان تنها از زاویه رابطه زناشویی تعریف کنیم و برای آن آموزش ترتیب دهیم.

وقتی از آموزش یا تربیت جنسی صحبت می‌کنیم، باید گروه کودکان خردسال تا  نوجوانان در حال بلوغ، افراد متاهل و یا در شرف ازدواج، والدین مسنی که دارای فرزند هستند، معلمان، مربیان و بسیاری افراد دیگر را نیز در نظر بگیریم. هر کدام از افرادی که در اینجا نام برده شد، لازم است سطحی از آگاهی‌های جنسی را داشته باشند که لزوما شباهتی با دسته دیگر ندارد.

متاسفانه به دلایل مختلف، از جمله محدود کردن تربیت جنسی به یادگیری روش‌های آمیزش جنسی، در بسیاری از فرهنگ‌ها نگاه مثبتی به این مقوله وجود ندارد و همین تابو بودن و ممنوعیت آموزش جنسی ، باعث شده است که جامعه دچار آسیب‌های متعددی شود که همه‌ی ما کم و بیش بسیاری از آن‌ها را دیده و لمس کرده‌ایم.

 

 در ادامه، درباره‌ی دلایل موافقان و مخالفان این بحث بیشتر خواهیم گفت.

دیدگاه موافقان و مخالفان آموزش جنسی به کودکان

نظر افرادی که با آموزش مسائل جنسی به کودکان مخالف است، بیشتر بر این مبنا استوار است که بیان صریح و عریان موضوعات جنسی، باعث آسیب دیدن فرهنگ عمومی، کمرنگ شدن ارزش‌های اخلاقی در سطح اجتماع، ترویج بی‌بندوباری، تحریک نیازهای غریزی افراد، رواج بی حیایی، بلوغ زودرس کودکان، سست شدن بنیان خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه و مسائلی مانند آن می‌شود.

در مقابل، صاحب‌ نظرانی طرفدار این دیدگاه هستند که آموزش‌ صحیح جنسی ، باید در دسترس افراد قرار داشته باشد. این گروه معتقدند بسیاری از آسیب‌هایی که در حوزه مسائل جنسی ، مبتلا به جامعه است، به دلیل عدم آگاهی‌های مناسب در این زمینه اتفاق می‌افتد.

 بر اساس تحقیقات ثابت شده علمی، کودکان آموزش دیده به مراتب کمتر در معرض آزار جنسی قرار می‌گیرند. پدر و مادرانی که آموزش جنسی صحیح دیده باشند، از رفتارهایی که کودکان‌شان را در معرض آسیب جنسی قرار می‌دهد، اجتناب می‌کنند. اختلافات زناشویی زیادی مستقیما به دلیل نا آگاهی نسبت به مقوله رفتارهای استاندارد جنسی به وجود می‌آید. و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر آن‌که غریزه، نیاز، کنجکاوی یا هر چه اسمش را بگذاریم، باعث می‌شود افراد به دنبال آشنا شدن با مسائل جنسی پا در مسیری اشتباه برای ارضای کنجکاوی‌های  خود باشند. باشند.

در دنیای ارتباطات، تنها با فشردن یک دکمه و یک جستجوی ساده، انبوهی از اطلاعات درست و نادرست و بدون فیلتر‌های استاندارد در معرض دید افراد از جمله کودکان قرار دارد و بی‌توجهی به لزوم انجام آموزش‌های صحیح و به موقع به افراد، می‌تواند برای فرد و برای جامعه، بسیار خطرناک باشد.

در اینجا باید اشاره کرد، دغدغه بخشی از جامعه که نگران ارزش‌های اخلاقی جامعه است را، باید در طرح مباحث آموزش جنسی در نظر گرفت تا از افراط و تفریط جلوگیری نمود، نه در لزوم آموزش جنسی!

به عنوان پدر یا مادر و یا آموزگار، قرار نیست به یک کودک خردسال، روش‌های آمیزش جنسی را توضیح دهیم اما ضرورت دارد که او را با خطراتی که در این زمینه، تهدیدش می‌کند آشنا کرد. باید یک نوجوان تازه بالغ شده را به مشکلات ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی آگاه نمود و یا به یک کودک باید آموزش داد که چگونه از بدن و اندام‌های جنسی خود محافظت کند و یا در برابر رفتار پرخطر افراد مزاحم، چه واکنشی از خود نشان دهد.

 

فقدان آموزش جنسی در کودکان  ، چگونه جبران می‌شود؟

 تابو بودن و شرم‌آور بودن گفتگو راجع به مسائل جنسی، باعث شده است که آموزش در این زمینه، به شدت محدود و ناکافی و حتی به بیان دیگر، وجود نداشته باشد. پرسشی که این جا مطرح می‌شود، این است که فقدان آموزش مسائل جنسی چگونه جبران می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، طبیعی است که مسائل جنسی، خصوصا برای نوجوانان و کودکانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند، بسیار مهم و کنجکاوی برانگیز است و مادامی که منبع درستی برای کسب اطلاعات مورد نیازشان نیابند، این اطلاعات را از طریق دیگری بدست می‌آورند. فقدان آموزش جنسی صحیح، با استفاده از فیلم‌های مستهجن، کلیپ‌های پو*ر*نوگرافی، سایت‌های اروتیک با محتویات ناصحیح جنسی، صحبت‌های دوستانه و نجواهای درگوشی و حتی جوک‌های جنسیتی پر می‌شود.

به بیانی دیگر باید گفت زمانی که ما مبنع درست اطلاعاتی را در اختیار کودک یا نوجوان خود قرار ندهیم، او منابع آموزش جنسی نادرست را جستجو خواهد کرد. با یک نگاه موشکافانه به اطراف خود می‌بینیم که فقدان آموزش جنسی صحیح و اصولی، چگونه افراد را به سمت ایده‌های جنسی ناصحیح و نادرست متاثر از فیلم‌های پو*ر*نوگرافی سوق داده است.

 افزایش افسارگسیخته‌ی بی‌بندوباری جنسی، تجاوز به کودکان و حتی حیوانات، هم‌جنس‌بازی، بی‌هویتی جنسی، افزایش آمار طلاق و خیانت‌های زناشویی، رفتارهای عجیب و نامعقول جنسی همه و همه متاثر از تفکری است که ما را واداشته است که راجع به مسائل جنسی آموزش نبینیم، تحقیق نکنیم، یاد نگیریم و آن را به کودکان خود آموزش ندهیم!

اگر در خانه معلم و آموزگار کودک خود نباشید، جامعه برای او مربی‌گری خواهد کرد.

 

آموزش جنسی، با آموزش س*ک*س پرهیزی متفاوت است!

آنچه بیشتر در مدارس ما آموزش داده می‌شود، آموزش س*ک*س پرهیزی است. اگر چه س*ک*س پرهیزی، با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه‌ی امروز ایرانی، خود یک نوع آموزش محسوب می‌شود اما ابدا کافی نیست و کمبود آن، باید توسط پدر و مادر و در محیط خانواده جبران شود.

 اختلاف سن بلوغ طبیعی، با سن ازدواج رسمی در کشور ما، بیش از ۱۰ سال است. تنها مواجه ما با این فاصله زمانی، پرهیز دادن افراد از رفتارهای جنسی و خویشتن‌داری‌های اخلاقی است. در حالیکه

تربیت جنسی ، به معنای آگاهی‌بخشی به همه افراد جامعه برای مواجه صحیح با مسائل مربوط به نیاز‌های غریزی و پیشگیری از کارهایی است که می‌تواند آسیب زا باشد.

 

آموزش جنسی به کودکان
دسترسی به آموزش صحیح جنسی ، حق همه‌ی افراد از جمله کودکان است.

 

سخن پایانی

بطور خلاصه باید گفت، موضوع غرایز جنسی، یک واقعیت انسانی است که با توجه به مقتضیات زمانی امروز، باید با آن برخورد کنیم. در حالیکه سن ازدواج رسمی نسبت به دهه‌های قبل بسیار بالاتر رفته، نمی‌توان با نسخه‌های قدیمی با این موضوع برخورد کنیم.

با توجه به مقتضیات زمانی جامعه و معضلاتی که در اثر ناآگاهی‌های افراد نسبت به موضوعات جنسی، به وجود می‌آید، لازم است به همه افراد و گروه‌های سنی آموزش‌های صحیح و استاندارد ارائه شود. این آموزش‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن ظرافت‌های فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی جامعه و حیطه‌بندی گروه‌های سنی، تدوین شود و از اصل ضرورت نیاز به این دست آموزش‌ها، نمی‌توان با بی‌توجهی رد شد.

در صورت عدم وجود منابع استاندارد و کنترل شده در این زمینه، افراد به ویژه کودکان و نوجوانان ممکن است به دنبال ارضاء کنجکاوی‌های خود از طریق منابع غیر علمی و غیر اخلاقی باشند و همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، تغییر دادن چیزی که در سنین نوجوانی و کودکی در ذهن ثبت شده‌ باشد، چندان آسان نیست!

سیما گودرزی هستم، امیدوارم همراهی با این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد. ازین که همراه وب‌سایت پروماگ بوده‌اید، سپاسگزارم.

 

بیشتر بخوانید: 

کنترل کودکان در اینترنت ؛ چگونه کودک را در استفاده از فضای مجازی کنترل کنیم؟

پاسخگویی به سوالات کودکان ؛ چگونه به سوالات عجیب کودکان پاسخ بدهیم؟

رفتار بالغانه والدین با فرزندان ؛ چگونه مانند یک پدر و مادر عاقل و بالغ با کودکمان رفتار کنیم؟

حیوان خانگی برای کودکان آری یا خیر؟ آیا برای کودک خود حیوان خانگی تهیه کنیم؟

دانلود کتاب آموزش جنسی از اپلیکیشن فیدیبو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا