دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

حیوان خانگی برای کودکان آری یا خیر؟ آیا برای کودک خود حیوان خانگی تهیه کنیم؟

حیوان خانگی می‌تواند یک عضو دوست‌ داشتنی برای منزل شما باشد و بتواند نشاط و سرزندگی را بیشتر به منزل شما هدیه آورد. با این وجود، اگر صاحب فرزند باشید، ممکن است این فکر برایتان ایجاد شود که داشتن  و حضور حیوان خانگی برای کودکان آسیب‌زا هست یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. در ادامه همراه وب‌سایت پروماگ باشید تا ابعاد بیشتری از مبحث حیوان خانگی برای کودکان را مورد واکاوی قرار دهیم:

حیوان خانگی برای کودکان ؛ آری یا خیر؟

در پاسخ باید گفت همه چیز بستگی به شما دارد! این شما هستید که با توجه به مطالبی که در ادامه خواهیم گفت باید تصمیم بگیرید که برای کودک دلبندتان حیوان خانگی تهیه کنید یا خیر!

بشر از ابتدای پیدایش تا کنون، راه و رسم زندگی با طبیعت و به طور خاص، حیوانات را آموخت. حیوانات بخش مهمی از محیط زیست و زندگی ما محسوب می‌شوند و بدون حضور آن‌ها، دنیا سهم قابل توجهی از زیبایی‌اش را از دست خواهد داد. با این وجود، نگهداری یک حیوان خانگی، فوائد و مضرات خاص خودش را دارد و هنگامی که پای کودکان در میان است، حساسیت موضوع بیشتر خواهد بود.

بررسی‌های که امروزه توسط روان‌شناسان حوزه کودک صورت گرفته، ثابت کرده است که نگهداری از حیوان خانگی برای کودکان می‌تواند در اصلاح برخی رفتارهای ناهنجار کودک مفید واقع شود. در هر صورت، هر موضوعی به موازات محاسنی که دارد، ممکن است معایبی هم داشته باشد. هزینه‌‌ی نگهداری، کثیف‌کاری و بهداشت حیوان و حتی بروز برخی بیماری‌ها، از معایب قابل اتکاء نگهداری از حیوان خانگی هستند و لازم است با بررسی همه‌ی ابعاد قضیه، در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

 

فوائد داشتن حیوان خانگی برای کودکان :

برقراری ارتباط بیشتر با دنیای اطراف:

برقراری ارتباط با دنیای اطر‌اف، نوعی مهارت است که می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر کودک شما در برقراری ارتباط با دیگران و گروه همسالان خود مشکل دارد، وجود یک حیوان خانگی به او کمک می‌کند که پیشرفت قابل توجه‌ای در این زمینه داشته باشد.

تقویت ادراک احساسی:

وجود حیوان خانگی برای کودکان باعث تقویت قوه‌ی ادراکی و احساسی آن‌ها خواهد شد. از آن‌جا که حیوانات قادر به صحبت کردن با انسان نیستند، کودک برای پی بردن به احساسات و نیازهای حیوان، ناگزیر است به جای او فکر کند و احساس کند و همین موضوع، باعث افزایش حس همدلی و تقویت قوای احساسی در کودک می‌شود.

تقویت مسئولیت‌پذیری:

مسئولیت‌پذیری، حسی است که از کودکی باید ایجاد و تقویت شود. وجود یک حیوان خانگی برای کودکان باعث می‌شود، آن‌ها قبول و پذیرش مسئولیت را آغاز کنند و در ادامه، با نگهداری حیوان خانگی تلاش بیشتری انجام دهند.

 

تقویت همکاری:

وجود حیوان خانگی برای کودکان با افزایش همکاری آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. کودک برای نگهداری و مراقبت از حیوان خانگی که البته او را بسیار دوست دارد، باید با خواهر یا برادر، پدر و مادر و حتی دامپزشک همکاری کند و این روال باعث می‌شود که کودک کار گروهی و همکاری را یاد بگیرد.

افزایش اعتماد بنفس:

نگهداری از حیوان خانگی برای کودکان یک مسئولیت بزرگ است. زمانی که کودک این مسئولیت را قبول می‌کند باید بتواند به درستی آن را به انجام برساند، اگر چه البته لازم است در این مسیر او را کمک کنید.

انجام مسئولیت، باعث افزایش اعتماد ‌به ‌نفس و ایجاد حس قدرتمندی و توانایی در کودک می‌شود و ازین رو، نگهداری از حیوان خانگی برای کودکان با اعتماد بنفس کم ، سودمند خواهد بود.

پُر کردن تنهایی کودکان تک فرزند:

بسیاری از والدین به دلیل مشغله‌ها و دغدغه‌هایی که دارند، ترجیح می‌دهند به داشتن یک فرزند بسنده می‌کنند. تک فرزندی، اگر چه مسئولیت شما را کاهش می‌دهد و وقت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما معایبی نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تنهایی کودک دلبند شما است. وجود یک حیوان خانگی باعث خواهد شد، احساس تنهایی کودک به طرز قابل توجهی رفع شود و کودک‌تان یک دوست و همدم دوست داشتنی داشته باشد. اگر چه هیچ حیوان خانگی نمی‌تواند کسری‌های عاطفی را برای کودک جبران کند اما تا حدودی می‌تواند از شدت آن بکاهد.

یک سرگرمی جذاب:

از آنجا که حیوانات برای کودکان جذاب هستند و همه‌ی کودکان به حیوانات علاقه دارند، مراقبت و نگهداری از یک حیوان خانگی ، می‌تواند سرگرمی قابل توجهی برای کودک شما باشد و در کنار این‌که، اوقات فراغت او را پُر می‌کند، نکات آموزشی نیز برای او در بر داشته باشد.

 

حیوان خانگی برای کودکان

آموزش مفاهیم زندگی به کودک :

حیوانات خانگی همانند انسان‌ها نیاز به مراقبت و پرستاری دارند و با چالش‌های مختلفی در طول زندگی‌شان روبرو خواهد بود. نگهداری از یک حیوان خانگی می‌تواند یک نمونه درس زندگی، برای کودک شما باشد و او را با چالش‌ها و مفاهیم روزمره زندگی بیشتر درگیر کند. چالش‌هایی مانند تولد، رشد، مرگ حیوان، بیماری، سلامتی، رعایت بهداشت و تغذیه و بسیاری از موارد دیگر که مختص زندگی حیوانی است.

احترام به طبیعت و موجودات زنده:

هر حیوان خانگی، جزئی از طبیعت است و نگهداری از آن، به کودک احترام به طبیعت و موجودات زنده را آموزش می‌دهد. در حقیقت، همزیستی با حیوانات خانگی برای کودکان ، نزدیکی بیشتر  آن‌ها با طبیعت را در پی دارد ؛ چیزی که زندگی ماشینی امروز، آن را از انسان‌ها گرفته است.

تمرین مهربانی:

کودک با نگهداری از حیوان خانگی، مهربانی و دوست داشتن را تمرین می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن‌ است افرادی که در دوران کودکی خود حیوان خانگی داشته‌اند، ارتباط اجتماعی بهتری در بزرگسالی با دیگران برقرار می‌کنند و می‌توانند فردی مهربان برای اطرافیان خود باشند.

کنترل پرخاشگری و خشونت:

دوستی و مسالمت با حیوان خانگی، می‌تواند کودک را از حصار پرخاشگری که به دور خود کشیده، برهاند و او را بیشتر به سوی مهربانی و مسالمت با زندگی و اطرافیانش سوق دهد.

سخن آخر:

حیوان خانگی در کنار فوائدی که دارد، یک مسئولیت بزرگ است که نمی‌توان با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کرد. چنانچه تمایل به نگهداری حیوان خانگی دارید و قصد دارید یک پت یا حیوان خانگی برای کودک‌‌ خود تهیه کنید، باید بررسی‌های لازم برای نگهداری و هزینه‌هایی که باید در این راه خرج کنید را انجام دهید.

اگر مسئولیت نگهداری از یک حیوان را بر عهده می‌گیرید، باید سلامت روحی و جسمی حیوان را تضمین کنید و با کم‌کاری باعث آسیب رساندن به حیوان زبان‌بسته نشوید.

همچنین، نگهداری حیوان خانگی برای کودکان باید تحت نظر پزشک متخصص اطفال صورت گیرد تا به طور تخصصی بررسی شود که وجود پت برای کودک شما ضرری نداشته باشد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با بخش آموزش پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

سایر مقالات پروماگ را مطالعه کنید:

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

مهارت دست‌ورزی در کودکان ؛ بازی‌هایی برای تقویت عضلات دست و چشم کودک…

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

چگونه می توانیم سلامت جسمی و روحی کودکمان را حفظ کنیم ؟

۷ ویژگی رفتاری کودکان شاد که والدین باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا