دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمان

هر آنچه که باید در مورد سه ماهه سوم بارداری خود بدانید …

سه ماهه سوم بارداری می تواند برای مادران نگران کننده و استرس زا باشد و مادران باردار نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. مادران در این دوره پایانی بارداری از طرفی برای دیدن فرزند خود هیجان زده هستند و از طرف دیگر برای حفظ سلامت خود و فرزندشان تلاش می کنند. در اینجا لیستی از نگرانی های اصلی مادران در این دوره را به همراه راهنمایی هایی برای کمک به شما ارائه داده ایم.

سفر کردن در سه ماهه سوم بارداری

به طور کلی مسافرت در دوران بارداری یکی از دغدغه های مهم مادران است. معمولا خطراتی که در طول مدت مسافرت مادران باردار را تهدید می کنند عبارتند از: 

  • تشکیل لخته های خونی به دلیل نشستن طولانی مدت
  • خطر عفونت
  • سقط غیر منتظره یا مشکل در بارداری

به طور کلی اگر باردار هستید بهتر است تا حد امکان از سفرهای طولانی مدت با اتومبیل یا هواپیما اجتناب کنید. اگر در مواقع اضطراری مجبور به سفر شدید، حتما حرکات کششی پا انجام دهید و حداقل هر یک ساعت یک بار قدم بزنید. 

بنا به نظر پزشکان مادران باردار می توانند تا قبل از 32 تا 34 هفتگی بارداری به صورت هوایی سفر کنند. البته درصورتی که مادری دارای علایم زایمان زودرس باشد، سفر هوایی برای او ممنوع است. ازطرفی، خطوط هوایی اجازه سوار شدن مادران باردار را به هواپیما به دلیل احتمال زایمان در حین سفر نمی دهند. 

در صورتی که به دلایلی در سه ماهه سوم بارداری مجبور به سفر شدید، بهتر است در مقصد خود با پزشکی برای مواقع اضطراری یا زایمان در ارتباط باشید. فراموش نکنید که تمام پرونده های پزشکی خود را در طول مدت سفر به همراه خود ببرید.  

در طول سفرتان در این دوره به شدت از خوردن آب تصفیه نشده، شیر غیر پاستوریزه و گوشت و سبزیجات نیم پز اجتناب کنید.

 

سه ماهه سوم بارداری

اقدامات لازم در صورت حرکت نکردن جنین

یکی از نشانه های مهم سلامت جنین، حرکت های او به ویژه در سه ماهه سوم بارداری است. با رسیدن به ماه های آخر رحم شما بزرگتر می شود و نوع حرکت های کودک نیز می تواند متغیر باشد. در این دوره جنین بیشتر می چرخد و دست و پای خود را می کشد. حتما در این دوره به حرکات فرزند خود توجه کنید و در صورتی که حرکات او کم بود یا حرکتی از اون ندیدی چیز شیرینی بخورید و به سمت چپ خود دراز بکشید. تعداد حرکات فرزند خود را در طی یک ساعت بشمارید. جنین شما باید در طی یک ساعت حداقل 10 بار حرکت کند. اگر جنین در این مدت کمتر از این دفعات حرکت کرد حتما با پزشک خود تماس بگیرید و از او راهنمایی های لازم را بخواهید.

استفاده از کمربند ایمنی در بارداری

معمولا در یکی از نکات مهمی که حین رانندگی باید به آن توجه کرد استفاده از کمربند ایمنی به خصوص در صندلی جلو است. اما شاید این سوال پیش بیاید که چطور در بارداری از کمربند ایمنی استفاده کنید تا به شکم شما فشاری وارد نشود. بهتر است نوار کمربند را به زیر شکم خود هدایت کنید تا هم از تصادف و هم از فشار ناشی از کمربند در بارداری در امان بمانید.

 

سه ماهه سوم بارداری

به پشت خوابیدن در سه ماهه سوم بارداری

به طور کلی، زنان در سه ماهه آخر بارداری نباید به پشت بخوابند. رحم در این دوره به سنگین ترین وزن خود می رسد و هنگامی که به پشت بخوابید، رحم سنگین می تواند جریان خون را به رحم و جنین کاهش دهد. اکثر زنان در طول سه ماهه سوم بارداری با مشکل خواب مواجه هستند و بیشتر کارشناسان به آنها توصیه می کنند تا به پهلوی خود بخوابند. خوابیدن به پهلوی چپ بهترین گزینه است زیرا رحم در این دوره به طور طبیعی به سمت راست می چرخد و خوابیدن روی پهلوی چپ باعث بهبود جریان خون می شود. حتما در این حالت یک بالش نسبتا نازک بین پاها قرار دهید.

اشعه ایکس در دوران بارداری

اشعه ایکس متوسط با استفاده از محافظ مناسب سربی بر روی شکم در دوران بارداری کاملا بی خطر است. در برخی مواقع اگر اشعه ایکس برای رادیو گرافی در دوران بارداری برای رفع مشکل احتمالی انجام نشود می تواند مشکلات بسیار جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد. گاهی اوقات نیز رادیوگرافی از لگن و نوزاد برای بررسی شرایط زایمان مادر ضروری است.

 

سه ماهه سوم بارداری

سخن آخر

اگر بارداری سالم و کنترل شده ای داشته باشید، می توانید زایمان راحتی را برای خود رقم بزنید. سه ماهه سوم بارداری مهمترین بخش دوره بارداری است و رعایت نکردن برخی نکات مهم می تواند خطرات جبران ناپذیری برای مادر و فرزند داشته باشد. پس با رعایت نکات مهم در این دوره و مشورت با پزشک خود می توانید به راحتی و سلامت از این دوره عبور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا