دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانسلامت

روغن چای در حین بارداری – مزایا، احتیاط ها و عوارض جانبی آیا روغن درخت چای ایمن است؟

هنگامی که شما حامله هستید، بدن شما به علت هورمون های بارداری نوظهور تغییرات خاصی می کند. به علت این تغییرات هورمونی ممکن است با مشکلات خاص پوستی در دوران بارداری مواجه شوید، روغن درخت چای در بسیاری از موارد میتواند، مشکل پوستی شما را از بین ببرد. خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد باکتریایی روغن درخت چای یک راه درمان موثر برای آکنه و سایر عوارض پوستی است که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شوند. در این مقاله از مجله پروماگ بطور کامل در خصوص استفاده از روغن درخت چای در بارداری صحبت می کنیم لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

 برای مبارزه با مشکلات پوستی در دوران بارداری چه کاری می توان انجام داد؟ 

روغنهای ضروری مثل روغن درخت چای می توانند به شما در مبارزه با مشکلات پوستی در دوران بارداری کمک کنند. خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد باکتریایی روغن درخت چای، آن را یک درمان موثر برای آکنه و سایر عوارض پوستی تبدیل کرده است، که ممکن است در دوران بارداری بوجود آید. با این حال، زنان باردار ممکن است برای داروهای گیاهی به این باور برسند که آنها بدون هیچ عارضه جانبی در مقایسه با درمان های معمول پزشکی، ایمن هستند. اما استفاده کورکورانه این گزینه های طبیعی ممکن است ایمنی یا مزیت ویژه ای را در حین بارداری تضمین نکند. بنابراین زنان باردار باید قبل از استفاده از آن، با کاربرد صحیح و  مناسب روغن چای آشنا شوند. 

روغن چای یا Tea Tree Oil چیست؟  

روغن درخت چای یا Melaleuca alternifolia روغنی است که از درخت چای به دست می آید. این روغن برای خواص ضد میکروبی و ضدعفونی کننده شناخته شده است که باعث می شود انتخاب رایجی برای درمان بیماری های پوست مانند آکنه، زگیل، چروک، نیش حشرات، عفونت های قارچی و باکتری باشد. و همچنین مصرف آن مزایای مختلف برای مو و ناخن نیز بهمراه دارد. 

نوشته های مشابه

آیا استفاده از روغن درخت چای در هنگام بارداری ایمن است؟  

بله، استفاده از روغن درخت چای در هنگام بارداری ایمن است، اما نباید به صورت مستقیم و خالص روی پوست  بکار برده شود. اسانس روغنهای اساسی مانند روغن درخت چای، در مقایسه با محصولات موجود در شکل های دیگر از همان گیاه قوی تر هستند. بنابراین، قبل از به کار بردن آن، باید طرز استفاده درست از این روغن را بدانید.

پزشکان معمولا توصیه می کنند روغن درخت چای را قبل از استفاده از آن رقیق کنید. همچنین استفاده موضعی از روغن درخت چای، درصورتیکه کاربرد صحیح آن را بلد باشید، میتواند در زمان بارداری، بسیار مفید واقع شود. خوردن این روغن زمانی که باردار هستید میتواند برای نوزاد بسیار خطرناک باشد. بنابراین، این روغن را هرگز نخورید. همچنین نباید در اطراف دهان استفاده شود. 

کارشناسان حتی پیشنهاد می کنند که روغن چای در هنگام بارداری، بویژه در سه ماهه اول بارداری، باید با احتیاط استفاده شود. روغن درخت چای اگر به درستی مورد استفاده قرار نگرفته باشد، می تواند باعث انقباضات رحم و منجر به عدم رشد جنین در مراحل اولیه رشد آن شود. این خطر در طی سه ماهه دوم و نهایی کاهش می یابد.

 مزایای روغن درخت چای برای زنان باردار

 برخی از مزایای روغن درخت چای برای زنان باردار به شرح زیر است:  

  • استفاده از این روغن برای درمان آکنه در دوران بارداری می تواند در حفظ تعادل در تولید چربی پوست و غلبه بر غدد سباسه پوست کمک کند. 
  • روغن درخت چای حاوی فیتوکسید است که ممکن است در درمان عفونت های تنفسی و بینی در دوران بارداری سودمند باشد. 
  • این روغن ممکن است در مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله E. coli موثر باشد، در نتیجه از ابتلای زنان باردار به عفونت های مثانه و تبخال پیشگیری کند.
  • خواص ضد عفونی کننده این روغن می تواند به شما در مبارزه با عفونت های قارچی کمک کند. این عفونت های قارچی باعث شکنندگی و یا تغییر رنگ ناخن ها می شوند.
  • استفاده موضعی از این روغن در حاملگی نیز می تواند به جلوگیری از بروز علائم کشش پوست یا ترک های ناشی از کشیدگی پوست کمک کند.  
  • خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی روغن درخت چای باعث از بین رفتن علائم هموروئید (بواسیر)، مانند تورم، درد و ناراحتی در حاملگی می شود.

استفاده از روغن درخت چای در بارداری

اثرات مضر روغن درخت چای

 برخی از خطرات استفاده از روغن درخت چای در طول بارداری عبارتند از : 

  • استفاده از این روغن در دوران بارداری در بعضی از زنان باردار باعث ایجاد حساسیت، التهاب و تحریک پوست می شود. 
  • خوردن آن در دوران بارداری باعث ایجاد مسمومیت شدید می شود. که ممکن است باعث درد شکم، ناتوانی در راه رفتن، سردرگمی، اسهال و حتی کما شود. 
  • استفاده نامناسب از این روغن در طول بارداری می تواند برای سلامت جنین مضر باشد.
  • گاهی اوقات استفاده موضعی از روغن درخت چای در برخی از زنان باردار ممکن است موجب خشکی پوست و بثورات جلدی شود. 
  • استفاده از این روغن توسط یک زن باردار با سابقه اگزما می تواند یک واکنش بد ایجاد کند. 
  • استفاده از این روغن همچنین می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در برخی از زنان شود. 

چگونگی استفاده از روغن درخت چای در حین بارداری 

روش های امن استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری :  

  • برای درمان قارچ ناخن در دوران بارداری، شما می توانید چند قطره از روغن درخت چای غلیظ را دو بار در روز به منطقه آسیب دیده بمالید. 
  • شما می توانید با اضافه کردن 1.5 اونس سرکه سیب 1.5 اونس آب آشامیدنی به 6 قطره روغن درخت چای یک تونر برای داشتن پوست درخشان در دوران بارداری تهیه کنید. 
  • شما می توانید با اضافه کردن چند قطره از این روغن به مایع شستشوی صورت خود اثربخشی آن را افزایش دهید و همچنین با این کار می توانید به کم شدن جوش ها و آکنه های پوست خود کمک کنید.
  • شما می توانید در لوسیون خود چند قطره از این روغن بریزید تا پوست نرمی در حین بارداری داشته باشید. 
  • شامپو روغن درخت چای همچنین یک گزینه برای زنان باردار با مشکل شوره سر است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، کمی از روغن چای را به شامپو اضافه کنید. 
  • زنان باردار می توانند با اضافه کردن 4-5 قطره روغن فوق به آب حمام و یا وان روزانه خود پوست سالم تری داشته باشند. 

چه کسانی نباید از این روغن استفاده کنند؟ 

افرادی که شرایط زیر را دارند باید از مصرف روغن درخت چای اجتناب کنند:

  • مسائل تنفسی مزمن مانند آسم
  • افراد مبتلا به بیماری سل

هشدارهای استفاده از روغن درخت چای :  

  • برای جلوگیری از بروز یک واکنش آلرژیک، ابتدا یک آزمایش پچ پوستی انجام دهید. روغن را در قسمت کوچکی از پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه در صورت مشاهده هر گونه واکنش نامطلوب احتمالی از مصرف این روغن خودداری کنید.
  • از استفاده از روغن درخت چای بصورت خالص و رقیق نشده پرهیز کنید. راه امن برای استفاده از روغن فوق حالت رقیق آن است. 
  • هنگام خرید به تاریخ انقضاء روغن درخت چای دقت کنید، زیرا بعد از پایان یافتن تاریخ انقضا، روغن شروع به ذخیره مواد سرطانی می کند. 
  • هنگام استفاده از روغن درخت چای در یک اتاق بسته که تهویه مناسبی ندارد مراقب باشید، زیرا این روغن بوی تندی دارد که می تواند باعث ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری شود. 

روغن چای رقیق شده برای استفاده در دوران بارداری بهتر است تا خطرات احتمالی آن را کاهش دهد. در صورت عدم اطمینان در مورد غلظت صحیح، قبل از استفاده از آن به پزشک مراجعه کنید، که پس از بررسی وضعیت بدن شما، دوز مناسب را تجویز کند.

روغن درخت چای

کلام آخر

بسیاری از خانم های بر این باورند که گیاهان داروئی در برابر درمان های پزشکی گزینه مناسب تری هستند، اما باید بدانید که بسیاری از گیاهان داروئی پیامدهای خطرناکی برای زنان باردار بهمراه دارند. پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف هر گونه دارو چه گیاهی و چه شیمیایی ابتدا در مورد آن بخوبی تحقیق کنید و سپس از آن استفاده کنید. روغن درخت چای نیز یکی از این گیاهان داروئی خطرناک است، که باید طبق اصول و با رعایت نکات ایمنی در دوران بارداری مصرف شود. لازم بذکر است استفاده از هرگونه دارو در دوران بارداری بهتر است با نظر پزشک متخصص انجام شود.

 از شما برای اینکه بار دیگر با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید سپاسگزاریم، امیدواریم بارداری سالم و شادی داشته باشید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا