دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تجهیزات منزل

اصول نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نکات مهمی که باید بدانید

نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی از اقدامات بسیار مهم برای افزایش طول عمر و کارایی آن است که به شیوه های مختلف انجام میشود. این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که شرکت های سازنده این دستگاه ها در این زمینه نیز خدمات تخصصی ارائه می دهند. در ادامه به چند مورد از اصول و نکات مهم در نگهداری دستگاه آب شیرین کن RO اشاره خواهیم داشت.

اصول نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی از چند ممبران داخل محفظه مخصوص تشکیل شده است که از ورود املاح و فلزات سنگین موجود در آب جلوگیری می کنند. اجزای داخلی دستگاه در برابر املاح، مواد شیمیایی و آلودگی های موجود در برابر آب آسیب پذیرند. به همین دلیل باید نسبت به نگهداری از آنها اقدامات متعددی انجام شود. از مهم ترین نکات و اصول در نگهداری از دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلرزدایی آب

یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای جلوگیری از آسیب به ممبران ها، حذف کلر آب است. در تصفیه خانه ها برای گندزدایی آب از کلر استفاده میشود که یک تهدید جدی برای ممبران ها به شمار می رود. کلر بعد از تماس با ممبران ها به بافت آن آسیب وارد نموده و کارایی آنها را از بین میبرد. به همین دلیل برای نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی در پیش تصفیه باید کلر از بین برود. با تزریق بی سولفیت سدیم در دوز مناسب و متناسب با مقدار کلر موجود در آب می توان مانع از تاثیر کلر بر ممبران شد.

نوشته های مشابه

شستشو و احیای فیلترشنی و کربنی

در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی از فیلترشنی و فیلتر کربنی برای حذف ذرات ریز معلق در آب و برخی از املاح استفاده میشود. به مرور روی بستر شن و سیلیس و کربن اکتیو لایه هایی از گل و لای تجمع پیدا کرده و راندمان دستگاه را کاهش می دهد. به همین دلیل باید به صورت مرتب در مرحله پیش تصفیه فیلترشنی و کربنی با بک واش یا شستشوی معکوس تمیز شوند.

علاوه بر شستشوی معکوس، لازم است نسبت به احیای فیلترشنی و کربنی اقدام شود. سیلیس و کربن اکتیو با توجه به کیفیت آنها باید سالانه یا هر شش ماه یک مرتبه تعویض شوند.

نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی با آنتی اسکالانت

یکی از مهم ترین عواملی که کارایی و راندمان دستگاه RO را کاهش می دهد، لایه های رسوب روی ممبران ها است. برای کاهش مواد رسوب کننده روی ممبران ها در مرحله پیش تصفیه باید آنتی اسکالانت در دوز مناسب تزریق شود. در این مرحله زمان و دوز آنتی اسکالانت اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند کارایی دستگاه در کاهش TDS را افزایش دهد.

نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

تعویض فیلترکارتریج

در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی برای جلوگیری از انباشته شدن مقدار زیاد گل و لای و املاح روی ممبران ها از فیلتر کارتریج نیز استفاده میشود. این فیلترها دارای چندین لایه بوده و الیاف آنها به مرور زمان در اثر تماس با املاح کارایی خود را از دست می دهد. متناسب با کیفیت فیلترکارتریج و الیاف به کار رفته در آن باید 3 تا 6 ماه یک مرتبه نسبت به تعویض آنها اقدام شود. نکته بسیار مهم اینکه، زمان تعویض فیلترها ثابت نیست و مقدار ذرات معلق در آب نیز بر این مساله تاثیرگذار است. اگر آلودگی آب در سطح بالایی باشد، فیلترها در زمان های کوتاهتری باید تعویض شوند.

احیای رزین های سختی گیر

در مرحله پیش تصفیه در دستگاه ها از سختی گیر رزینی استفاده میشود تا درجه سختی آب با حذف کلسیم و منیزیم کاهش پیدا کند. با گذشت زمان دانه های رزین کارایی خود را از دست داده و نیاز به احیا و شستشو دارند. برای نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به صورت دوره ای بک واش و احیای رزین انجام شود که در اغلب دستگاه ها به صورت خودکار انجام میشود. برای احیای دانه های رزین از محلول آب و نمک استفاده شده و سدیم از دست رفته آنها جایگزین می گردد.

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

از مهم ترین اقدامات در نگهداری از آب شیرین کن های صنعتی، شستشوی معکوس یا بک واش ممبران ها است. منافذ روی ممبران ها به مرور با مقدار زیادی املاح و گل و لای مسدود میشود و کارایی دستگاه را کاهش می دهد. با پمپاژ آب در جهت عکس مواد انباشته شده روی ممبران ها جدا شده و در نهایت آب موجود در دستگاه تخلیه میشود.

رسوب گیری ممبران ها

مواد رسوب شده روی ممبران ها با بک واش و شستشو با آب فشار قوی امکان پذیر نیست و نیاز به مواد شوینده دارد. برای این منظور مواد اسیدی و قلیایی مناسب وارد دستگاه شده و با آب داخل آن رقیق می گردد. سپس از روی ممبران ها عبور داده شده و رسوب های تشمیل شده روی منافذ جدا میشوند. در نهایت آب حاصل از شستشو تخلیه میشود.

تعویض به موقع ممبران

ممبران های داخل دستگاه تصفیه آب صنعتی دارای تنوع بالایی است و از نظر کیفیت نیز با هم فرق دارند. حتی باکیفیت ترین این غشاها به مرور زمان کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارند. با اندازه گیری کیفیت آب خروجی و بررسی مرتب وضعیت ممبران ها می توان زمان تعویض آنها را تشخیص داد.

نکات مهم در نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای افزایش طول عمر و کارایی دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO لازم است به موارد زیر دقت شود:

  • از پمپ فشار قوی با دور موتور مناسب برای دستگاه باید استفاده شود
  • تجهیزات و ابزارهای اندازه گیری ابزار دقیق در دستگاه باید استفاده شود. این ابزارها باید به صورت مرتب بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.
  • کیفیت آب خروجی به صورت مرتب و روزانه باید بررسی و در صورت کاهش نسبت به احیا و شستشوی دستگاه اقدام شود.
  • فشارسنج ها هفته ای بررسی و کارکرد آنها ثبت شود
  • کیفیت آب خروجی باید به صورت روزانه بررسی و مقدار آلاینده های آنها اندازه گیری شود

جمع بندی

برای مراقبت و نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی باید توجه ویژه ای به پیش تصفیه شود تا از ورود آلاینده ها به ممبران جلوگیری گردد. علاوه براین، ممبران ها در زمان مناسب شستشو و در صورت لزوم تعویض شوند. استفاده از مواد شوینده اسیدی و قلیایی برای رسوب گیری ممبران ها، تمیز کردن و احیای فیلتر شنی و کربنی و سختی گیر رزینی از دیگر موارد مهمی هستند که باید به آن توجه شود. بررسی و نظارت آب شیرین کن صنعتی باید به صورت روزانه و هفته ای انجام شود و اطلاعات آن یادداشت گردد تا زمان مناسب شستشو و احیای دستگاه انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا