دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

پرورش گیاهان دارویی در خانه چگونه امکان‌پذیر است؟

با پرورش گیاهان دارویی، داروخانه‌ای کوچک و زیبا در خانه داشته باشید! گیاهان دارویی همچون گل‌های رنگارنگ زینتی زیبایی‌بخش محیط خانه‌ شما خواهند بود! همچنین می‌توان در کنار زیبایی از خواص درمانی متنوع آن‌ها نیز بهره برد! ما در ادامه برخی از گیاهان دارویی را که می‌توان در خانه پرورش داد را به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

5 گیاه دارویی که می‌توان در خانه پرورش داد

مطمئناً همه ما کم‌ و بیش به گیاهان و گل‌ها علاقه‌مند هستیم. بسیاری از ما نیز تعدادی از آن‌ها را در محیط زندگی خود پرورش می‌دهیم. چراکه گیاهان فضای سرسبز، با نشاط توام با آرامش و سرزندگی برایمان به ارمغان می‌آورند. استفاده از محصول نهایی پس از پرورش گیاهان دارویی دلیل خوبی برای کاشت این گیاهان در خانه است. 

به نظر شما آیا بهتر نیست گیاهانی را در خانه پرورش دهیم که در کنار زیبایی، خواص دارویی فراوانی نیز داشته باشند؟ مسلماً پرورش گیاهان دارویی می‌تواند تجربه متفاوت و هیجان‌انگیزی برای ما رقم بزند! گیاهان دارویی عوارض داروهای شیمیایی را نداشته و با استفاده از آن‌ها می‌توان به اقتصاد خانواده نیز کمک کرد! در ادامه ۵ گیاه دارویی که در خانه نیز پرورش پیدا می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد.

پرورش گیاهان دارویی

1 پرورش گیاه دارویی اسطوخودوس

پرورش گیاهان دارویی را با گیاه دارویی اسطوخودوس آغاز می‌کنیم. با اسطوخودوس فضایی آرامش‌بخش خلق کنید! این گیاه زیبا می‌تواند در میان سایر گل‌هایتان جلوه‌ای خاص و متفاوت داشته باشد. دم‌کرده اسطوخودوس نوعی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است که شما را در داشتن خوابی راحت کمک می‌کند! پلی فنول موجود در این گیاه نیز در درمان نفخ معده بسیار مؤثر است.

نحوه پرورش گیاه دارویی اسطوخودوس

برای پرورش اسطوخودوس می‌بایست قلمه‌های کوچک گیاه را تهیه کرده و آن را در گلدان بکارید. گلدان را در مکانی قرار دهید که روزانه حدود ۸ ساعت نور آفتاب به آن بتابد. برای این‌کار می‌توانید از پنجره‌های جنوبی خانه و یا تراس برای رشد بهتر اسطوخودوس استفاده کنید. اسطوخودوس به آبیاری چندان زیادی احتیاج نداشته و تنها در صورت خشک شدن خاک مقدار کمی به آن آب بدهید! خاک گلدان را نیز با مخلوطی از شن تهیه کنید تا آب به‌خوبی از آن خارج شود. در غیر این صورت ریشه گیاه پوسیده و خراب خواهد شد. این گیاه از مقاومت بالایی برخوردار است و در دمای پایین نیز به رشد خود ادامه می‌دهد.

2 پرورش گیاهان دارویی – رزماری

گیاه دارویی و خوش‌رنگ رزماری با رایحه معطر و دل‌نشین خود زیبایی و طراوت را برایتان به ارمغان می‌آورد! اسید «کارنوسیک» موجود در این گیاه با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند! رزماری به‌عنوان یک گیاه ضدعفونی‌کننده و ضد نفخ نیز شناخته می‌شود. همچنین می‌تواند به افزایش ترشحات گوارشی و صفرا نیز کمک کند. رزماری همچنین برای افرادی که از آسم، سرفه، تپش قلب، اضطراب و میگرن عصبی رنج می‌برند بسیار مناسب خواهد بود! جالب است بدانید بوییدن عطر این گیاه می‌تواند در تقویت حافظه بسیار مؤثر باشد! برگ و سرشاخه این گیاه را دم کنید تا از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

نحوه پرورش گیاهان دارویی رزماری

 ازآنجایی‌که رزماری تنها تحت شرایطی خاص بذر تولید می‌کند می‌بایست برای پرورش آن قلمه گیاه را تهیه کنید. نور مستقیم آفتاب و آبیاری مناسب از لازمه‌های نگهداری و پرورش گیاه دارویی رزماری محسوب می‌شود! دمای مناسب برای رشد گیاه رزماری بین ۷ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

پرورش گیاهان دارویی رزماری

3 پرورش گیاه دارویی بابونه

بابونه گیاهی زیبا و دارویی است که قابلیت نگهداری و پرورش در محیط خانه را دارد! این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده از خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریایی بالایی برخوردار است. از خواص این گیاه می‌توان به خنثی کردن سلول‌های سرطانی، مقابله با عفونت‌های باکتریایی، ترمیم سریع زخم‌ها، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، کاهش اضطراب و … اشاره کرد.

نحوه پرورش گیاهان دارویی بابونه

برای پرورش این گیاه بذر یا تخم بابونه را تهیه کرده و آن را در گلدان بکارید. حدود شش تا هشت هفته گلدان را در فضایی گرم نگهداری کرده و سپس آن را به مکانی آفتاب‌گیر منتقل کنید. محل نگهداری گیاه باید دارای تهویه مناسب باشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است! هفته‌ای یک‌بار گیاه را آبیاری کنید تا پس از دو ماه بتوانید گل‌های آن را برداشت کنید.

4 جوانه بروکلی، گیاهی دارویی با خواص باورنکردنی

جوانه بروکلی گیاهی سرسبز و پر از خواص دارویی است که تنها در ۷۲ ساعت به بار می‌نشیند! سولفورفان موجود در این گیاه سلول‌های ضد سرطانی بدن را فعال و تومورهای سرطانی را خنثی می‌کند! جوانه بروکلی یک منبع غنی از مواد معدنی است که با کنترل قند و کلسترول، بدن را از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در امان نگه می‌دارد! جالب است بدانید خواص و فواید جوانه بروکلی از ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از بروکلی‌های بزرگ و رسیده است.

نحوه پرورش گیاهان دارویی - جوانه بروکلی

برای پرورش این گیاه دوست‌داشتنی، مقداری دانه کلم بروکلی را در کوزه‌ای با دهانه گشاد قرار دهید! دو فنجان آب بر روی دانه‌ها بریزید و درب کوزه را ببندید. به مدت ۳ روز و در هرروز سه بار آب کوزه را عوض کنید. در روز سوم ساقه گیاه حدود دو سانتی‌متر رشد می‌کند! با رشد جوانه‌ها آبیاری را متوقف کنید تا آب موجود توسط جوانه‌ها جذب شوند. اکنون این گیاه مغذی، شیرین و بسیار لذیذ برای مصرف آماده است! حال جوانه‌ها را خارج کرده و آن‌ها را در کنار وعد‌ه های غذایی خود میل کنید. این جوانه‌ها را می‌توان تا حدود ۵ روز در یخچال نگهداری کرد.

5 پرورش گیاه دارویی آویشن

آویشن گیاهی دارویی است که از زمان‌های بسیار دور توسط اطباء برای درمان بیماری‌های مجاری تنفسی علی‌الخصوص برونشیت تجویز می‌شد. این گیاه خوش‌رنگ و بو فاقد کالری بوده و از خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار بالایی برخوردار است! سرسبزی و پرپشت بودن گیاه آویشن می‌تواند زیبایی‌بخش محیط خانه و طعم‌دهنده وعده‌های غذایی شما باشد.

نحوه پرورش گیاهان دارویی نوع آویشن

 بذر این گیاه را در سطح فوقانی خاک و درون گلدان بکارید! چند روزی منتظر بمانید تا این گیاه سر از خاک درآورد. بهتر است گلدان را در مکانی قرار دهید که نور کافی به گیاه برسد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. در حد معمول آویشن را آبیاری کنید تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

پرورش گیاهان دارویی در خانه

 ما در این مقاله به معرفی ۵ گیاه دارویی که می‌توان در خانه پرورش داد پرداختیم. همان‌طور که ملاحظه کردید پرورش گیاهان دارویی نیاز به امکانات خاص پیچیده‌ای ندارد! در واقع می‌توان به‌راحتی این گیاهان را در محیط خانه و در کنار سایر گیاهان نگهداری کرد و علاوه بر زیبایی از خواص دارویی آن‌ها نیز استفاده کرد.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما در مجله پروماگ همراه بودید از شما متشکریم. در مطالب بعدی با آموزش پروش انواع گیاهان در خانه همراه شما خواهیم بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا