دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

بن سای این درختچه های زیبا و خاص قابل نگهداری در آپارتمان را بیشتر بشناسید

من که عاشق سرسخت گل و گیاه هستم همیشه دلم میخواست داخل خانه ام یک درخت داشته باشم، اما شرایط آپارتمان نشینی و کمبود جا مانع می شد تا به این خواسته ام برسم، تا اینکه یک روز توی نمایشگاه گل و گیاه تهران به غرفه بن سای رسیدم واقعاً از دیدن این درخت های کوچک شده زیبا و رویایی شوکه شدم، باورم نمیشد که به روش بن سای یک جنگل از درخت های زنده و واقعی درست کنند و بشود داخل آپارتمان از آنها نگهداری کرد…!!

با مسئول غرفه صحبت کردم و ایشان گفتند که تمام درخت ها قابلیت تبدیل شدن به بن سای و امکان ایجاد جنگلی از درختچه های کوچک شده را دارند، اگر به روش های نگهداری اصولی این درخت ها آشنا باشید می توانید سالیان سال داخل آپارتمان از داشتن این جنگل های بن سای لذت ببرید،

این موضوع باعث شد که یک تحقیق اساسی در مورد درخت های کوچک شده انجام بدهم، که در ادامه ی این مقاله از مجله پروماگ قصد دارم بخشی از این تحقیق را با شما به اشتراک بگذارم، ابتدا در مورد بن سای و انواع آن صحبت خواهم کرد و در انتها روش های نگهداری از این گیاه خاص را خدمت شما خواننده گرامی ارائه خواهم کرد، پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

جنگل بنسای

بن سای (بنسای – بونسای) چیست ؟

واژه بن سای در اصل یک واژه ژاپنی به معنای کوچک شده است، بن سای یا درختچه های زینتی به درخت های کوچک شده می گویند که در واقع در طبیعت 3 تا 6 متر ارتفاع رشد می کنند، ولی در حالت بنسای حداکثر ارتفاع آنها به 60 سانتیمتر می رسد. تقریباً تمام درخت های موجود در طبیعت که مشاهده می کنید، طی یک فرآیند خاص و البته زمانبر قابلیت تبدیل شدن به درختچه های کوچک را دارند. یکی از دلایل گران بودن این درختچه ها زمانبر بودن تولید آنهاست.

 درختچه ها اگر بدرستی نگهداری شوند می توانند تا 200 سال عمر کنند، امروزه تولید این درخت های کوچک شده در تمام دنیا به یک صنعت تبدیل شده و در ایران هم گلخانه های خاص و شرکت هایی هستند که در زمینه تولید و فروش آنها در انواع مختلف فعال هستند.

انواع بن سای 

بنسای فیکوس

فیکوس Ficus

فیکوس یکی از سرسخت ترین بن سای هاست، نگهداری آن از انواع دیگر راحت تر است، این نوع درختچه بیشتر مناسب مناطق گرمسیر و معتدل است و در دمای پایین دچار ریزش برگ می شود. اگر بدنبال یک بنسای جذاب بانگهداری آسان هستید این نوع گزینه مناسبی می باشد.

بونسای فیکوس رزتا

فیکوس رتوزاجینسینگ Ginseng ficus (Ficus Retusa)

یکی دیگر از بن سای های محبوب فیکوس رتوزاجینسینگ است، نگهداری از آن نیز راحت است، تنه ضخیم و ریشه های نمایان که در انتها بصورت غده می شوند ظاهر جذابی به آن داده است.

بن سای فیکوس برگ بیدی

فیکوس برگ بیدی Willow Leaf Ficus

بن سای های برگ بیدی یکی از ظریف ترین و زیباترین درختچه های کوچک شده هستند، تنه باریک و خشن و در کنار آن برگ های ریز و سبز، ترکیبی عالی بوجود آورده است.

بنسای بنجامین

درختچه بنجامین

یک درختچه بسیار زیبا و جذاب که نگهداری نسبتاً آسانی دارد، اما این نوع گیاه نسبت به تنش های نور، دما، رطوبت و جابه جایی از حساسیت بالایی برخوردار است و ممکن است دچار ریزش موقت برگ شود. اگر این درختچه را برای دفتر محل کار خود با منزل خود انتخاب می کنید نسبت به نیازهای این نوع گیاه توجه ویژه داشته باشید.

درختچه نارون

اگر به کارهای کلاسیک علاقمند هستید و یا دکوراسیون منزل تان را به سبک کلاسیک طراحی کرده اید، انتخاب بن سای نارون یک ایده بسیار عالی و مناسب برای شماست. این درختچه به یک فضای خنک و نور زیاد نیاز دارد، آبیاری آن باید دقیق و به موقع انجام شود و خاک گلدان باید همیشه خیس باشد، کم آبی قاتل این گل زیباست.

بنسای خرفه ای

بن سای خرفه ای

بن سای خرفه ای یک درختچه همیشه سبز است، که برگ های ریز و گوشتی آن حس طراوت خاصی القاع می کنند، نور زیاد نیاز دارد و اگر نور کافی به آن برسد لبه برگ های آن قرمز رنگ می شود و در پاییز گل های سفید کوچکی روی آن نمایان می گردد. به آبیاری بیش از حد حساس است و در عین حال خشکی را نیز نمی تواند تحمل کند، لذا باید سطح خاک آن باید همیشه مرطوب و نه خیس باشد.

در ادامه چند نوع خاص و ارزشمند که نگهداری سختی دارند را بدلیل جلوگیری از طولانی شدن مقاله فقط بصورت عکس و نام معرفی می کنیم. 

بنسای افرا ژاپنی قرمز
افرا ژاپنی قرمز
بنسای درخت باران
درخت باران
بنسای ارغوان
بن سای ارغوان
بنسای جاکاراندا
بنسای جاکاراندا

نکاتی که در نگهداری بن سای باید به آنها دقت کنید

می توان گفت که روش نگهداری انواع بن سای ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از آنها بسته به نوع و اصالت آن روش آبیاری، کودهی و هرس خاص خود را دارد، اما در ایران در حال حاضر در اکثر گل فروشی ها یک نوع از درختچه های بنسای ارائه می شوند، که از ترکیب دو نوع فیکوس میکرو کارپا (ficus microcarpa) با پایه فیکوس رتوزا (Ficus retusa) به هم پیونده خورده اند، این بنسای ها با پایه غده ایی شکل و برگ های شبیه به جینسینگ هستند، به همین دلیل معمولا در گلفروشی ها به اسم بونسای جینسینگ نیز عرضه می شوند.

بونسای فیکوس میکروکارپا
تصویر بونسای جینسینگ (فیکوس میکروکارپا)

 

  • خاک : حتماً از خاک مخصوص بنسای استفاده کنید، خاک مناسب باید نرم و زهکش خوبی داشته باشد.
  • نور : این گیاه نیازمند نور ملایم است و از نور مستقیم خورشید باید محافظت شود، در صورت داشتن نور کافی و مناسب، گیاه شادابی خواهید داشت.
  • آبیاری : هرگاه سطح خاک گلدان تا عمق 2 سانت خشک شد درختچه شما نیاز به آبیاری دارد، معمولا در زمستان هر هفته یکبار و در تابستان هر هفته دوبار آبیاری انجام شود.
  • تغذیه : تمام بن سای ها نیاز به کودهی دارند، برای اینکار حتماً کود مخصوص که بصورت مایع می باشد را از گل فروشی ها تهیه نموده و مرتب براساس دستورالعمل نوشته شده روی بطری کود، گیاه را با آن تغذیه نمایید.
  • رطوبت : درختچه های بن سای بشدت رطوبت دوست هستند، در منزل از طریق غبار پاشی روی برگ ها رطوبت لازم را برای گیاه خود تامین کنید.
 
باتشکر از شما بازدید کننده گرامی که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، امیدوارم شما هم با تهیه بن سای از زیبایی آن در منزل و آپارتمان خود لذت ببرید.

 

پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر در مورد گل و گیاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا