دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

علوم پایهمتریال

پلیمر جدید جهت ساخت پلاستیک های قابل بازیافت در منزل

پلاستیک یک ماده مفید و در عین حال مضر برای طبیعت

امروزه پلاستیک یک ماده بسیار کاربردی و مفید است که در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد ولی این ماده کاربردی بدلیل عدم تجزیه در طبیعت مشکلات زیست محیطی فراوانی بوجود آورده استفاده روز افزون از این ماده بسیاری از دریاها ، اقیانوس ها و جنگل ها را آلوده کرده است. شیمیدانان دانشگاه کلرادو بدنبال راه حل مناسبی برای تجزیه پذیر کردن پلاستیک هستند در حال حاضر آنها توانسته اند پلیمری بسازند که براحتی تجزیه می شود و یا برای چندین بار قابل استفاده مجدد است.

این پلیمر جدید بعنوان یک پلاستیک برای مصارف روزانه طراحی شده که بسیار سبک ، ضد حرارت و قوی و با دوام است و تفاوت اصلی آن با پلاستیک های معمولی در قابلیت تجزیه و بازیافت پذیری متعدد آن برای استفاده مجدد است در حالی که پلاستیک های معمولی جهت بازیافت و یا تجزیه نیازمند ترکیب با مواد شیمیایی سمی هستند و پروسه تجزیه آنها بسیار سخت و زمان بر است.

ساختار این پلیمر بگونه ای است که نسبتاً سازگار با محیط زیست می باشد مونومرهای آن را می توان در دمای اتاق در عرض چند دقیقه با مقدار کمی کاتالیزور بدون نیاز به هیچگونه حلالی به پلیمر تبدیل کرد.

اما درخشش این پلیمر زمانیست که بعنوان یک پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد که از نظر شیمیایی قابل بازیافت است تا براحتی با مقدار کمی کاتالیزور در حالت مونومر قرار بگیرد و سپس آن را می توان به حالت پلیمرایز بدون نیاز به هیچگونه خالص سازی در آورد.

پلیمرهای قابل بازیافت متعددی توسط این تیم قبلاً تولید شده اما این پلیمر جدید با فرمول خاص خود بهبود یافته و پلیمرهای قدیمی دارای مقاومت حرارتی پایین و وزن مولکولی بالا بوده و نیاز به تولید در شرایط بسیار سرد دارند در حالی که تمام این موارد در این پلیمر جدید بهبود یافته اند.

محققان این دانشگاه امیدوارند که با این پلیمر بتوانند فرآیندهای بازیافت را راحتر و زباله های پلاستیکی که هم اکنون بسیاری از نقاط جهان را آلوده نموده اند را از بین ببرند و برای همیشه زباله های پلاستیکی را حذف کنند. این تیم در حال بررسی و ایجاد زیرساخت های مناسب برای تولید این پلیمر هستند تا بتوانند در مقیاس تجاری آن را تولید کنند.

“پلیمر ها می توانند به طور شیمیایی بازیافت شوند و در اصل، بی نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرند.” یوجین چن، پژوهشگر برجسته در این پروژه می گوید: تکنولوژی این پلیمر قابل بازیافت بگونه ای است که پلاستیک های حاصل از آن براحتی در فروشگاها و منازل بازیافت شوند.

منبع : دانشگاه کلرادو

 

دکمه بازگشت به بالا