دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بازی و نرم افزار

معرفی ژانرهای بازی‌های ویدیویی

سال‌های زیادی است که بازی های ویدیویی جز جدانشدنی از سرگرمی های روزمره جوانان است. این سرگرمی فراگیر، شامل عناوین متعددی می‌شود که سالانه به تعداد آن ها اضافه می‌شود. گستردگی سبک های مختلف بازی های ویدیویی در حدی است که مانند صنعت سینما، حالا باید بازی ها را در ژانر های مختلف دسته بندی کرد. پس دقیقا مشابه دسته بندی ای که برای فیلم و سریال یا کتاب ها داریم، بازی های ویدیویی هم شامل ژانرهای مختلف می‌شوند.

تفاوت ژانرها در بازی های ویدیویی باعث می‌شود که گیمرها با سلایق مختلف به دنبال بازی‌هایی باشند که در ژانر مورد علاقه آن هاست. به عبارت دیگر، هر گیمری یک دسته مشخص از بازی‌های ویدیویی را دنبال می کند و علاقه بیشتری نسبت به دیگر سبک ها دارد. از طرفی ناشران بازی‌های ویدیویی هم از این قاعده مستثنی نیستند. آن ها هم هر کدام باید ژانر بخصوص شناخته می‌شوند که در تولید آن بازی‌ها مهارت بیشتری دارند. به عنوان نمونه کمپانی اکتیویژیون بیشتر بازی‌هایی که فروش می‌رساند از ژانر تیراندازی اول شخص است.

امروزه بسیاری از بازی‌ها هستند که مشمول دو یا چند ژانر و زیر ژانر می‌شوند. این بازی ها همچنین می‌توانند در دسته بندی ژانرهای ترکیبی قرار بگیرند که از جمله مهم ترین آن ها باید به ژانر مترویدواینیا اشاره کرد.

در این پست قصد داریم به ژانرهای کلی بازی های ویدیویی و دسته بندی اصلی آن‌ها بپردازیم و آن ها را به صورت مختصر تعریف کنیم.

بازی های ورزشی

ژانر بازی‌های ورزشی ویدیویی یکی از پرمخاطب ترین سبک ها است که حتی کسانی که خیلی اهل ویدیوگیم هم نیستند آن‌ها را تجربه می‌کنند. نمونه خوب و معروف بازی های ورزشی سری بازی FIFA است که هر ساله نسخه جدید از آن منتشر می‌شود. بسیاری از بازی‌های دیگر هم هستند که طرفداران زیادی دارند و به صورت غیرمستقیم با این ژانر در ارتباطند. به عنوان مثال بازی‌های شبیه‌سازی مسابقه ای امروزه در این ژانر دسته بندی می‌شوند. جالب ست بدانید که اولین بازی ویدیویی ساخته شده هم از این ژانر است. درواقع اولین بازی ویدیویی یک شبیه ساز پینگ-پونگ بود که خیلی مورد استقبال قرار گرفت و تا حالا هم سعی می‌شود بازی‌هایی مشابه آن تولید شوند.

تیراندازی اول شخص (FPS)

شناخته شد‌ه ‌ترین بازی‌های ویدیویی، در ژانر تیراندازی هستند. بازی های تیراندازی اول شخص، به بازی هایی گفته می‌شود که شما در نقش یک موجود ( انسان یا هرچیز دیگری) قرار دارید که زاویه دید شما از چشم این موجود است. در مقابل بازی‌هایی هستند که زاویه از پشت سر شخص تیرانداز است که به آن ها سوم شخص می‌گویند. شرکت های بازی سازی زیادی هستند که به این سبک از بازی ها علاقه دارند و اکثر تولیدات آنها محدود به این بازی هاست. از جمله معروف ترین این بازی‌ها سری Call Of Duty و سری Battlefield است. اما این ژانر گسترش خود را مدیون بازی هایی مثل سری Doom  و Half Life است.

تیراندازی اول شخص

بازی های پرش سکو (Platformer):

شاید بتوان گفت بازی های پلتفرمر در بین تمام بازی های ویدیویی از نظر فنی، فرایند ساخت راحت تری دارند. در این سبک بازی ها یک نقطه ابتدایی وجود دارد که گیمر باید از آن شروع کند و با گذشتن از چالش هایی از جنس سکو (پلتفرم) به نقطه انتهایی برسد. این بازی ها بیشتر بدارای چندین مرحه می‌باشند که بازیکن با گذشتن از هر مرحله با پلتفرم های چالش برانگیزتری در مرحله بعدی روبرو می‌شود. از بازی های پلتفرمر ژانر های ترکیبی ای ساخته شده که مهمترین آن ها بازی های مترویدواینیا است. بازی‌های سوپر ماریو(Super Mario) یا همان قارچ خور شناخته شده ترین بازی در سبک پلتفرمر است.

بازی های مسابقه ای (Racing)

همانطور که از اسم آن ها پیداست، شما در این بازی ها به انواع و اقسام مختلفی به مسابقه دادن با حریفان خود می‌پردازید. انواع و اقسام بازی های رکوردی چند نفره و رانندگی مسابقه ای را باید جز این ژانر دانست. در این ژانر بازی هایی مثل Need For Speed  و Forza محبوبیت ویژه ای دارند و اصلا این ژانر با این بازی‌ها شناخته می‌شود. اما همانطور که پیشتر گفتیم، این روزها این دسته از بازی‌ها بیشتر با همان بازی های ورزشی دسته بندی می‌شوند.

بازی های مسابقه ای

بازی های اکشن – ماجراجویی (Action – Adventure):

این دسته از بازی‌ها را باید ژانری متشکل از چند ویژگی دانست. در این بازی ها هم مکانیزم‌های مبارزه خیلی پر رنگ هستند و هم ماجراجویی در محیط بازی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید با گشت و گذار در محیط به پیشروی در بازی بپردازید و با امکانات مبارزه ای که در اختیار شماست، دشمنان خود را شکست دهید. این بازی ها این روزها خیلی هم پرطرفدار هستند و سازنده های بازی‌های ویدیویی در تلاش اند تا بازی های با کیفیت تری را در این سبک بسازند. از بهترین بازی‌های این سبک سری Assassin’s Creed است که سال هاست تولید و عرضه می‌شود.

بازی های Moba

“MOBA” مخفف “Multiplayer online battle arena” است پس بازی های MOBA را می‌توان “بازی‌های آنلاین چندنفره مبارزه محور” ترجمه کرد. گاهی اوقات بازی‌های MOBA را به عنوان بازی‌های “عملکرد و استراتژی در لحظه” نیز می‌توان نامید. در واقع، بازی های موبا زیرشاخه ای از بازی های ویدیویی استراتژیک است که در آن دو تیم از بازیکنان در یک میدان نبرد از پیش تعریف شده با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این بازی ها در بین گیمرهای پلتفرم کامپیوترهای شخصی از محبوبیت بسیار زیادی برخورداست و به نوعی برتری کامپیوتر را نسبت به کنسول‌ها نشان می‌دهد. از بهترین بازی‌های Moba باید به بازی فوق العاده Dota 2 اشاره کرد.

بازی های نقش آفرینی (RPG)

المان هایی از بازی‌های نقش آفرینی در تمامی بازی ها وجود دارد. ایده اصلی این بازی‌ها این است که شما یک کاراکتر می‌سازید و سعی می‌کنید در طول بازی با استفاده از منابع محتلف مانند پول، تجربه و یا مواد مختلف کاراکتر خودتان را تقویت کنید. در نهایت در یک دنیایی شروع به کاوش هایی می‌کنید که عمدتا خطی نیستند و می‌تواند به هر سمتی که خواستید سرک بکشید. با قوی تر شدن در بازی و شکست دشمنان، داستان بازی را جلو می‌برید و چالش های آن را پشت سر می‌گذارید. ژانر بازی های نقش آفرینی آنقدر بزرگ است که هم سبک های دیگر بازی ها از آن الهام می‌گیرند و هم زیر ژانرهای متعددی از آن بوجود آمده است. یکی از این ژانر ها، ژانر بازی های روگ لایک است که بسیار پرطرفدار و جذاب است. از بهترین بازی های RPG می ‌توان به بازیWorld Of Warcraft اشاره کرد.

بازی های نقش آفرینی

بازی‌های بقا – ترسناک

یکی از دسته بازی‌هایی که همیشه مورد بحث و استقبال طرفداران ویدیوگیم بود همین سبک بقا – ترسناک است. در این بازی‌ها شما در یک محیط با طراحی‌های ترسناک قرار دارید و باید سعی کنید با المان‌هایی که در بازی وجود دارد در بازی زنده بمانید. از جمله بهترین بازی های این سبک سری Resident Evil و Dead Space هستند.

جمع بندی

بازی‌های ویدویی به عنوان یک سرگرمی محبوب مانند فیلم و سریال‌ها در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گرند یا اصطلاحا ژانرهای مختلفی دارند. در این پست سعی شد تا مهمترین ژانرهای امروزی بازی های ویدیویی معرفی شوند تا وقتی یک بازی با ژانر مشخص منتشر می‌شود دقیقا بدانیم درمورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. شما چه ژانرهای دیگری را می‌شناسید و بنظرتان جذاب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا