دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

افسردگی در کودکان چیست و چگونه می تواند آینده کودکانمان را تحت شعاع قرار دهد؟

شاید تصور کنید افسردگی تنها مخصوص بزرگسالانی است که دچار بحران های روحی مانند از دست دادن عزیزان یا ورشکستگی شده اند. حتما برایتان سخت و غیر قابل باور خواهد بود که بدانید کودک دلبندتان دچار افسردگی شده است! بسیاری از والدین از احتمال وجود افسردگی در کودکان کاملا بی اطلاع هستند. باید گفت، افسردگی در کودکان یکی از اختلالات شایع و رایج دوران کودکی است که نیازمند درمان به موقع و قطعی زیر نظر متخصص و روان شناس است. ما در این محتوا سعی داریم شما را با اختلال افسردگی در کودکان و نشانه های آن بیشتر آشنا سازیم تا بتوانید با دانش بیشتری در روند رشد کودک خود نقش داشته باشید.

افسردگی در کودکان:

هر کودکی ممکن است در طی دوران زندگی اش، بیماری افسردگی را تجربه کند. افسردگی با عدم عزت نفس و کمبود اعتماد به نفس رابطه مستقیم دارد. اختلال افسردگی در کودکان زمانی شکل می گیرد که کودک تصور و پنداره مثبتی از خود نداشته باشد و تصورات بد او نسبت به خودش به نقطه اوج خود برسد. افسردگی با افزایش سن بیشتر و عمیق تر خواهد شد و درمان آن با دشواری صورت خواهد پذیرفت. اگر چه افسردگی در کودکان بیماری جدی و مهمی تلقی می شود اما با درمان به موقع می توان از عواقب مخرب آن پیشگیری کرد.

افسردگی در نوزادان:

بررسی ها نشان داده است نوزادان هم، احساس غم و ناراحتی را تجربه می کنند، اما این حالت در آن ها عمیق نیست و نمی تواند تبدیل به بیماری جدی تبدیل شود و دوام داشته باشد.

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان می تواند با تغییر در عادات خلقی رخ دهد.

میزان ابتلا کودکان به افسردگی:

افسردگی در نوجوانان بیشتر از کودکان دیده می شود، اما سن ابتلا کودکان به افسردگی در حال کاهش است و در مقابل میزان ابتلا کودکان به افسردگی، در حال افرایش است. افسردگی با افزایش سن در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. تقریبا 2.5 درصد از کودکان آمریکایی به افسردگی مبتلا هستند و این آمار در کشور های جهان سوم و درحال توسعه از جمله کشور ما، بیشتر است.

سن ابتلا به افسردگی در کودکان :

افسردگی در کودکان بر اثر کمبود اعتماد نفس و پنداره مثبت کودک نسبت به خودش، به وجود می آید. پنداره و تصور مثبت کودک از خود، می تواند در عزت نفس و حس احترام کودک به خود موثر باشد. زمانی که کودک احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشد، در معرض ابتلا به افسردگی قرار خواهد گرفت.

کودکان در گروه سنی زیر چهار سال هنوز تصور دقیقی از شناخت خود ندارند و با مفهوم احترام و ارزش ذاتی خود آشنا نیستند. می توان گفت به طور معمول، کودکان زیر چهار سال به افسردگی های مزمن و حاد دچار نخواهند شد. کودکان بعد از چهار سالگی با مفهوم و ارزش خود بیشتر آشنا شده و بر اساس آن با دیگران ارتباط برقرار می کنند و اگر تصور خوبی از خود نداشته باشند، در این ارتباطات به انزوا دچار خواهند شد.

علت به وجود آمدن افسردگی در کودکان :

کودکان به علت های مختلفی ممکن است دچار افسردگی شوند. هر عامل ناراحت کننده ی کوچک یا بزرگی در زندگی کودک، حتی از دست دادن یک عروسک، ممکن است او را غمگین سازد. حالت غم و ناراحتی در کودکان چنانچه بیش از دو هفته تا یک ماه پایدار باشد، باید کودک از لحاظ ابتلا به افسردگی تحت نظر پزشک قرار گیرد و مورد بررسی بالینی قرار گیرد.

در زیر شما را با شایع ترین دلایل که نرخ ابتلای کودک به افسردگی را افزایش خواهد داد، آشنا خواهیم ساخت:

  • عوامل ژنتیکی:

طبق آمار بدست آمده مشخص شده است، کودکانی که والدین آن ها دچار افسردگی بوده اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار خواهند گرفت. بنابراین یکی از مهمترین دلالیل به وجود آمدن افسردگی زودرس در کودکان، عوامل ژنتیکی و وراثت است. چنانچه خودتان یا همسرتان در گذشته علائم افسردگی را داشته اید، باید بیشتر مراقب کودکان خود باشید.

  • عوامل مخرب خانگی:

عوامل مخرب خانگی مانند محیط پر تنش عصبی، می تواند کودک را به افسردگی زودرس دچار سازد. طلاق و از هم گسیختگی خانوادگی با میزان شیوع افسردگی در کودکان، ارتباط مستقیم و فزاینده دارد.

  • اعتیاد والدین:

بررسی ها نشان داده است که کودکانی که والدین معتاد دارند، به دلیل شرایط نامساعد محیطی، بیشتر به بیماری افسردگی مبتلا خواهند شد.

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان باعث انزوای اجتماعی آن ها می شود.

افسردگی باعث افت تحصیلی کودک و فعالیت های اجتماعی می شود:

افسردگی در کودکان باعث از دست دادن انگیزه در زندگی آن ها خواهد شد. زندگی کودک مملو از شادی و نشاط است و چنانچه نشاط و طراوت کودکی او تحت تاثیر افسردگی کاهش یابد، زندگی و آینده او ممکن است دچار بحران های روحی و جسمی شود.

افت تحصیلی یکی از شایع ترین پیامد های افسردگی در کودکان است. کودکان افسرده به سختی تمرکز می کنند و از انجام تکالیف درسی سر باز می زنند. این کودکان توجه کافی به کلاس درس و حرف های معلم نخواهند داشت و این روند باعث می شود که کودکان افسرده، افت تحصیلی قابل توجهی را تجربه کنند.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان:

تشخیص افسردگی در کودکان و نوجوانان پروسه دشواری است و ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود. کودکان قادر به بیان احساسات خود نیستند، بنابراین هر چه سن کودک کمتر باشد، تشخیص افسردگی در او دشوار تر خواهد بود.

افسردگی در کودکان تنها با نظر پزشک قابل تشخیص و درمان است. پزشک با بررسی بالینی کودک و گرفتن آزمون از  اوو والدین، می تواند افسردگی را در کودک تشخیص دهد. پزشک با توجه به میزان و شدت بیماری در کودک، ممکن است روش مشاوره و روان درمانی را در پیش بگیرد و یا ممکن است دارو درمانی را در دستور کار قرار دهد. حتی اگر لازم است از هر دو روش با هم استفاده نماید.

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان باعث کاهش عملکرد یادگیری و تمرکز در آنان می شود.

نشانه ها و علائم افسردگی در کودکان:

همه ی کودکان نشانه های افسردگی را به شکل نمود بیرونی یکسان، از خود بروز نمی دهند، اما هر گونه تغییرات محسوس در روابط اجتماعی، تحصیلی و بیو ریتمی در زندگی کودک، می تواند علائمی از شکل گیری افسردگی باشد و کودک باید در اسرع وقت از نظر پزشک بررسی شود.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان با نشانه های بزرگسالان تفاوت های اساسی دارد. علائم افسردگی در کودکان، در همه ی کودکان یکسان نیست و هر کودک با توجه به شرایط محیطی و خانوادگی خود، علائم متفاوتی از افسردگی را بروز می دهد.

در زیر به شایع ترین نشانه های افسردگی که در عموم کودکان رایج است اشاره خواهیم کرد:

  • بروز خشم و بد اخلاقی
  • منزوی شدن از جمع و محیط های اجتماعی
  • تغییر و اختلالات خواب مانند بی خوابی یا پرخوابی
  • بروز اختلالات در اشتها مانند پر اشتهایی یا کم اشتهایی
  • عدم تمرکز
  • افزایش و کاهش وزن
  • کمبود انرژی و خستگی مداوم
  • دردهای روان تنی بدون علت قابل توجیه پزشکی مانند سر درد یا درد پا.
  • حرف زدن از مرگ و خودکشی
  • اگر علائم و نشانه های افسردگی در کودک بیش از یک ماه تداوم داشته باشد، باید کودک از نظر ابتلا به افسردگی تحت نظر پزشک بررسی شود.
افسردگی در کودکان
خشونت و پرخاشگری می تواند یکی از دلایل افسردگی در کودکان باشد.

افسردگی در کودک چه نوع عواقبی را متوجه کودک خواهد کرد؟

یکی از اصلی ترین نگرانی ها در ارتباط با افسردگی در کودکان ، مساله خودکشی در نوجوانی و بزرگسالی است. نتایج آمار و ارقام اثبات کرده است درصد قابل توجهی از افراد بزرگسالی که اقدام به خودکشی می کنند، در کودکی به افسردگی دچار بوده اند.

افسردگی در کودک باعث طرد شدگی اجتماعی او در بزرگسالی می شود.

افت تحصیلی و ترک تحصیل در کودکان مبتلا به افسردگی بیشتر دیده می شود.

نقش والدین در درمان کودکی که دچار افسردگی شده است:

اگر کودکتان دچار افسردگی شده است، در اولین گام باید اطلاعات و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید و کودکتان را در اسرع وقت به پزشک و روان پزشک ارجاع دهید.

از درمان خودسرانه و بدون مشورت پزشک اجتناب کنید و کودک خود را تحت نظر پزشک مداوا نمایید.

در نظر داشته باشید، بیماری افسردگی در کودکان بیماری جدی است و در صورتی که کودکتان را به موقع به روانشناس ارجاع دهید، قابل درمان است و می توانید به راحتی از عواقب آن در آینده پیشگیری کنید.

بیماری کودکتان را جدی بگیرید و آن را نادیده یا سهل نگیرید.

کودک را از رفتن به جمع و یا مدرسه محروم نکنید و اجازه بدهید او در محیط های اجتماعی مانند کلاس های درسی و ورزشی، حضور فعال داشته باشد.

با کمک گرفتن از روان پزشک، علت افسردگی را در کودک کشف کنید تا بتوانید از رخ دادن مجدد آن جلوگیری کنید.

برای کودک بیماری اش را توضیح دهید و به او بگویید که مشکل او قابل حل شدن و درمان است.

کودک را در برقراری رابطه  با همسالان خود تشویق کنید.

اجازه ندهید کودک خود را برای بیماری سرزنش کند و خود را مقصر به وجود آمدن شرایط موجود بداند.

افسردگی در کودک
هر گونه تغییر عادت خلقی در صورتی که بیش از یک ماه دوام داشته باشد، زنگ خطری برای والدین است.

به شما پیشنهاد می دهیم این محتوا را در مجله آنلاین پروماگ بخوانید:

حفظ حریم خصوصی چیست و پروماگ چه راهکاری برای حفظ آن ارائه می دهد!

محافظت کودکان از فضای مجازی با راهکار هایی که پروماگ به شما پیشنهاد می دهد…

افسردگی 

سخن آخر:

افسردگی در کودکان و بزرگسالان بیماری خاموشی است، بخش آموزش پروماگ در این محتوا سعی کرده است شما را با بیماری افسردگی در کودکان بیشتر آشنا ساخته و علت ها و نشانه های آن را به شما بشناساند. قابل توجه است که این محتوا تنها جبنه ی اطلاع رسانی داشته و جای تشخیص پزشکی را نخواهد گرفت. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا