دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

ده روش ساده برای کنترل خشم و عصبانیت

خشم انواع مختلفی دارد. خشم در نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است. کنترل خشم راه و رسم خود را دارد. در این مقاله 10 روش کنترل خشم و عصبانیت را مورد بررسی قرار می دهیم. هر آنچه را برای خود می پسندید برای دیگران بپسندید و هر آنچه که برای شما ناپسند است برای دیگران نیز نخواهید.

کمی بیشتر فکر کن

ما گام اول کنترل خشم را فکر کردن قرار داده ایم! وقتی در مورد عواقب رفتارمان فکر کنیم ناخودآگاه متوجه خیلی از مسائل می شویم. بارها دیده شده که فکر کردن در زمان صحیح سبب می شود که در واکنشمان تجدید نظر کنیم. گاه عصبانیت آنقدر زیاد است که واکنش هایی از خودمان نشان می دهیم که جبران آن واقعاً کار دشواری است پس باید احتیاط کنیم. بسیاری از اتفاقاتی که در خیابان های عمومی شهر می افتد و افراد با هم درگیر می شوند در نهایت منجر به یک اتفاق جبران ناپذیر است. پس از عصبانیت به سرعت تصمیم نگیرید و کمی با خود فکر کنید چون در آن لحظه افکار منفی همراه شماست و با کمی تامل، تصمیم بهتر و درست تری به سراغتان می آید.

برای خودت حواس پرتی ایجاد کن

ایجاد حواس پرتی یکی از جدیدترین تکنیک های کنترل خشم است و اینطور که آمار نشان می دهد بسیار نتیجه بخش است. در این روش می بایست زمانی که بسیار عصبانی هستید، برای مدتی هرچند کوتاه ذهنتان را از موضوع بیرون بکشید. می توانید قدم بزنید و یا به سراغ فیلم مورد علاقه خود بروید. می توانید آشپزی کنید و به نوعی تصمیم گرفتن در خصوص موضوع مورد نظر را به آینده موکول کنید. به این صورت می توانید نتیجه بهتری را تجربه کنید.

محل را ترک کن

دوستی می گفت پدرم به محض عصبانیت محل را ترک می کند! این روش به نوبه خود یکی از بهترین روش های کنترل خشم محسوب می شود. در صورتی که از موضوعی ناراحت هستید بهتر است موقعیت خود را تغییر دهید. به این ترتیب می توانید آرامش خود را پیدا کنید. حتی می توانید حالت نشستن خود را تغییر دهید. در زمان عصبانیت خود سعی کنید، محیط را ترک کنید اگر در منزل هستید اولین پارک نزدیک به منزل را پیدا کنید و کمی قدم بزنید.

بخشیدن را تمرین کن

فراموشی یکی از بهترین نعمت هایی است که خداوند به انسان ارائه کرده است. بخشیدن روحتان را صیقل میدهد و اجازه می دهد حالی خوش داشته باشید. بهترین راه کنترل خشم بخشیدن و فراموش کردن است. شاید این کار در ابتدا سخت و ساده لوحانه به نظر برسد اما کافیست یک بار ببخشید تا ببینید چه اتفاقات خوبی برای شما رقم می خورد. شاید بارها مجازات سنگین را در ذهن خودتان مرور کرده باشید اما یک بار بخشیدن ذهنتان را جوانتر می کند. با انتقام گرفتن یک روز خوشحال می شوید و با بخشیدن یک عمر حال دلتان خوب است.

هدف خودت را پیدا کن و آن را دوست داشته باش

اینکه همه ما یک رسالتی در زندگی داریم کاملاً مشخص است. وقتی هدف و رسالت خود را در زندگی پیدا کنید، کمتر چیزی شما را مورد آسیب قرار می دهد و تمرکز شما فقط و فقط روی رسالت خودتان خواهد بود. به این ترتیب رفتارها و گفتارها مانع رشد شما نمی شود و به نوعی توجه شما به سمت هدفتان است. در چنین جریانی کنترل خشم بسیار آسانتر می شود و آرامش بیشتری نیز خواهید داشت. از سوی دیگر بهتر است هدفی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید. عشق به هر چیزی معجزه می دهد آن را باور کنید.

آب بخور و نفس عمیق بکش

برای کنترل خشم بهتر است حداقل یک بار هم که شده نفس عمیق بکشید! کشیدن نفس عمیق سبب می شود که آرامش بیشتری به سراغ شما بیاید و به نوعی در کنترل خشم کمک زیادی می کند. شما می توانید پنجره را باز کنید و از هوا بیرون استفاده کنید. می توانید شیوه های درست نفس کشیدن را یاد بگیرید. از سوی دیگر نوشیدن آب نیز می تواند یک رویکرد بسیار جالب باشد. نوشیدن آب سبب می شود که مغز آرام بگیرد و کنترل خشم آسانتر می شود. آب و اکسیژن باعث می شود که انرژی و حال خوب به شما تزریق شود و این موضوع برای شما بسیار حائز اهمیت است. نوشیدن آب سبب می شود که ضربان قلب از حالت تند و نامنظم به وضعیت منظم تغییر داشته باشد. سبب می شود آدرنالین خون تنظیم شود و به نوعی بدن را ریکاوری می کند.

کنترل خشم با تلقین

شاید از شنیدن این جمله کمی تعجب کنید که چرا باید برای خودم بازیگری کنم؟ بازیگری همان تلقین در مسیر درست است. در واقع باید به خودتان تلقین کنید که چطور می توانید عصبانیت را کنترل کنید. مثلاً با خود بگویید من عصبانی نیستم یا من خیلی دیر عصبانی می شوم. همیشه تکرار کنید که همه چیز روی روال است و از این بابت خیال خود را جمع کنید. این کار در ابتدا برایتان خنده دار و بی فایده به نظر می رسد اما مطمئن باشید یکی از بهترین روشهایی است که می تواند تاثیر زیادی بر روی ذهن شما داشته باشد.

هم صحبت پیدا کن

درد و دل کردن همیشه برای رسیدن به آرامش کمک زیادی می کند. بهتر است کسی را برای درد و دل انتخاب کنید که دلسوز شما باشد و با دانایی به حرف های شما گوش دهد. در هر صورت بسیار مهم است که آرامش را در یک بستر درست پیدا کنید. کسی که قرار است راز شما را فاش کند هرگز نمی تواند هم صحبت خوبی برای شما باشد.

دهن بین نباش

در کنترل خشم دهن بین بودن بسیار مشکل ساز است. بارها پیش آمده که در زمان عصبانیت فردی روبروی ما قرار می گیرد که سبب می شود عصبانیت ما چندین برابر شود. یا حرفهایش بیشتر آسیب می رساند یا رفتارش و یا نوع برخوردی که دارد به هر صورت اجازه نمی دهد که آرامش به شما باز گردد. بهتر است از این افراد فاصله بگیرید و سعی کنید خودتان را وارد تنش های گروهی نکنید.

زبان سرخ، سر سبز را به باد می دهد

در صورت عصبانیت مواظب زبان خود باشید. بهتر است نوع بیان خود در هر اعتراضی را جدی در نظر بگیرید و کلام و بیانات شما بسیار قدرت دارند و به نوعی اگر به دقت به آن توجه شود آبی بر روی آتش می شود. شاید گفتن یک کلمه باعث شود که در دیگران عصبانیت زیادی ایجاد شود. فن بیان موضوع بسیار مهمی است که هم نیاز به آموزش دارد و هم باید تقویت شود. بهتر است بدانید از چه کلماتی استفاده می کنید و چقدر حق استفاده از کلمات را دارید.

برخورداری از خدمات مشاوره به منظور کنترل خشم

وقتی تکنیک های مهم کنترل خشم را یاد بگیریم، دیگر اجازه نمی دهیم هیچکسی اوقات خوش ما را تلخ کند. خانم دکتر لیلا جبلی به شما آموزش می دهد که برای کنترل خشم، در ابتدا خودتان را پیدا کنید و هوشمندانه ترین رفتار را داشته باشید. باید یاد بگیریم که همه روز برای ما نمی تواند روز خوبی باشد، زندگی سرازیری هایی دارد که باید با احتیاط از آن عبور کنیم. کسی که خودش را دوست داشته باشد هرگز با کلام خود دیگران را آزار نمی دهد. دوست داشتن خود یکی از رازهای کنترل خشم است و بهترین نتایج را به دنبال دارد.

ده روش کنترل خشم

آدرس سایت خانم دکتر لیلا جبلی : https://drjebeli.com

منبع : https://drjebeli.com/anger-management


پیشنهاد مجله آنلاین پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا