دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشزندگیتو بسازموفقیت

خودپنداره مثبت و عزت نفس را با این روش، در خود پرورش و رشد دهید!

داشتن عزت نفس و خودپنداره مثبت ، یعنی تصور خوب، مثبت و روشنی درباره ی خودتان داشته باشید. اینکه چگونه درباره ی خود، می اندیشید و یا چه احساسی نسبت به خودتان دارید، از عزت نفس شما منشا می گیرد. داشتن خودپنداره مثبت ، برابر با داشتن عزت نفس است.

عزت نفس پایین، انسان را با مشکلات بسیاری مواجه می سازد و حتی گاهی سلامت روانی انسان را دستخوش مشکلات جدی می نماید. ما در این محتوا از مجله ی آنلاین پروماگ قصد داریم، درباره ی خودپنداره مثبت و عزت نفس, همچنین تفاوت آن ها با اعتماد به نفس، با شما سخن بگوییم و شما را با راهکاری علمی آشنا می سازیم که باعث می شود عزت نفس از دست داده ی خود را دوباره بازیابی کنید و خودپنداره مثبت را در خودتان تقویت نمایید.. امیدواریم ما را تا انتهای این مقاله همراه کنید.

عزت نفس با اعتماد به نفس تفاوت دارد:

شاید تا کنون عزت نفس و اعتماد به نفس را در کنار هم قرار می دادید و آن ها را در یک گروه دسته بندی می کردید، اما اعتماد به نفس با عزت نفس، دو مقوله ی تفکیک شده از هم هستند که شاید چندان هم به هم ارتباطی نداشته باشند!

اعتماد به نفس، از اعتماد به توانایی ها و توانمندی ها سرچشمه می گیرد، اما عزت نفس به خودپنداره مثبت که شخص شما نسبت به خودتان دارید، گفته می شود. بنابراین ممکن است فردی، اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، اما نمی توان گفت که او از عزت نفس بالایی هم نزد خود، برخوردار هست.

عزت نفس در واقع ارزیابی خودتان، از دیدگاه خودتان است که باعث شکل گیری احساس و خودپنداره مثبت شما نسبت به خودتان خواهد شد. عزت نفس از احساسات خوب شما، احساسات دیگران نسبت به شما و از دریافت تجربه های مثبت شکل می گیرد؛ اما اعتماد به نفس ، از باور به توانایی ها و توانمندی های شخصی شکل می گیرد و هر چه شما موفقیت های بیشتری را در زندگی کسب کرده باشید و رویاهای پیروزمندانه بیشتری در ذهن تان متصور باشید، اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهید کرد.

عزت نفس، داشتن حس خوب و احساس مثبت درونی است و همان حسی ست که باعث می شود با قدرت بیشتری با مشکلات زندگی روبرو شویم. اگر ما عزت نفس پایینی داشته باشیم، نمی توانیم پنداره درستی نسبت به خودمان داشته باشیم و در نتیجه توانمندی ها و قدرت درونی مان را زیر سوال می بریم و نخواهیم توانست با فراز و فرود های زندگی قاطعانه و منطقی برخورد کنیم.

 

خود پنداره مثبت
خودپنداره مثبت و عزت نفس حس خوب شما را به زندگی می سازد.

چطور عزت نفس و خودپنداره مثبت را در خودمان تقویت کنیم؟

بخش قابل توجهی از عزت نفس ما، به نحوه ی برخورد اطرافیان مان در دوران کودکی مربوط می شود. اگر به هر دلیلی، امروزه از احساس عزت نفس کمتری برخوردار هستیم، دلیل نمی شود که تا ابد این روال را ادامه دهیم. وقت آن رسیده باورهای غلطی را که ناخواسته از سوی خود و محیط مان، به خودمان تحمیل کرده ایم را کنار بگذاریم و خود را به عنوان فردی ارزشمند و شایسته بشناسیم که می تواند در راه رسیدن به شایستگی های بیشتر، تلاش کند.

زمانی که می خواهید تغییری در خودتان ایجاد کنید، نیاز به خود شناسی دارید. خود شناسی به عنوان اصلی ارزشمند محسوب می شود که حتی در قرآن هم به وجود آن تاکید شده است.

در مسیر کسب خودپنداره مثبت و عزت نفس، لازم است باورهای منفی را که در ذهنتان نسبت به خودتان شکل گرفته، شناسایی کنید. خود شناسی باعث خواهد شد بررسی کنید چه باور های غلطی نسبت به خودتان در ذهنتان شکل گرفته و چرا عزت نفس شما پایین است!

باور های منفی را پیدا کنید و آن ها را در تکه کاغذی یادداشت کنید. از خودتان خجالت نکشید و هر آن چه که در درونتان هست را به روی کاغذ بیاورید؛ شما می خواهید خودتان را تغییر دهید بنابراین باید با خودتان رو راست باشید!

در گام بعدی بررسی کنید که این افکار و باور های ذهنی، از کجا، چه زمانی و به چه دلیلی، در ذهن شما شکل گرفته و چطور تبدیل به باور ذهنی شما نسبت به خودتان شده است؟ دقت داشته باشید که این ها افکار عموما باورها و تلقینات ذهنی خودتان است و بسیاری از دلایل شما، اصلا وجود خارجی ندارند.

در گام بعد، به دنبال شواهدی باشید که این باور ها را به چالش می کشد. به عنوان مثال اگر فکر می کنید دیگران به شما اهمیت نمی دهند و از نظر آن ها فردی دوست داشتنی نبوده اید، مثال هایی در جهت نقض این افکار پیدا کنید. این دسته از تفکرات و تفکرات این چنینی، ساخته ذهن خود شما ست و وجود شما برای اطرافیان تان لازم و دوست داشتنی ست اما شما این را حس نمی کنید! اگر دوستانتان شما را در روز تولدتان غافلگیر کرده اند و یا اگر همسرتان با یک شاخه گل از شما قدر دانی کرده است، اگر فرزندانتان به شما عشق می ورزند و اگر پدر و مادرتان به شما تلفن می زنند و مشتاق دیدار شما هستند و بسیاری موارد دیگر ….. همه دلایلی هستند که به شما ثابت می کند برخلاف نظر خودتان، دیگران شما فردی دوست داشتنی و مقبول می پندارند!

 

خودپنداره مثبت
خودپنداره مثبت باعث می شود، احساس رضایت از زندگی بیشتری را تجربه کنید.

 

هر چه شواهد بیشتری در نقض باور های ذهنی خود بیاورید و هر چه بیشتر خودپنداره های منفی ذهنی تان را به چالش بکشید، عزت نفس بیشتری در خودتان حس خواهید کرد. در به چالش کشیدن تفکرات منفی درباره ی خودتان اصرار بورزید تا میزانی که به خودتان ثابت شود، آن چیزی که در مورد خودتان می پنداشتید، اشتباه بوده و شما فردی دوست داشتنی هستید. تا جایی به این روش ادامه دهید که تلقینات ذهنی گذشته از شما دور شود و اصول جدید را پذیرفته و جایگزین تفکرات اشتباه قبلی کرده باشید و آرامش را تجربه کنید.

 

خودپنداره مثبت
کمبود عزت نفس و خودپنداره مثبت مانند زنجیری بر پای، شما را به عذاب های روحی متصل خواهد کرد.

 

سخن پایانی:

رشد کردن حق شماست. اگر تا امروز مسیر را اشتباه رفته اید و یا از سوی محیط، باور های غلطی به شما تحمیل شده است و به خودتان تلقین کرده اید به حد کافی دوست داشتنی نیستید، وقت آن رسیده کنترل مسیر پیش رویتان را در دست بگیرید و آن طوری که دوست دارید آن را به پایان برسانید.

ازین که این محتوا را در  مجله ی آنلاین پروماگ مطالعه کرده اید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات خود را راجع به این محتوا برای ما بنویسید. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. سایر مقالات بخش آموزش را می توانید در این آدرس مطالعه نمایید.

به شما پیشنهاد می دهیم سایر مقالات پروماگ را مطالعه کنید:

هدف گذاری را با پروماگ تجربه کنید! راهکار ها و اعتبار سنجی اهداف….

انگیزه را در خودمان ایجاد کنیم. پروماگ از روش های ایجاد انگیزه می گوید…

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟ 

یک دیدگاه

  1. سلام من۳۵ ساله چندین سال خصوصا از ۲۰ سالگی به بعد خودانگاره منفی داشتم و دوره های موقتی افسردگی و اضطراب رو تجربه کردم تا ۳۲ سالگی که به یک بیماری روحی زمینه ای مبتلا شدم که دکترها بهش سایکوز میگفتن و الان هم مجبورم که قرص های ارامبخش و ضد روانپریشی مصرف کنم. سوالم اینه که ایا این بیماری قرار بوده به هرشکل به من بریه یا خودم و محیط باعثش شدیم و اینکه خیلی به این فکر میکنم که بتونم به یک شکلی درمان قطعی بکنمش تا دیگه نیازی به قرص و دارو نداشته باشم. به نظرتون امکن پذیره؟؟ لطفا جواب بدید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا