دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

مشاجره و اختلاف نظر در بین زوجین ؛ جزء جدا نشدنی زندگی زناشویی!

با قاطعیت می توان گفت که هیچ زوجی نیستند که در زندگی زناشویی خود، دعوا و مشاجره را تجربه نکرده باشند! اگر در اطرافتان زوجی را می بینید که مدعی هستند بدون اختلاف نظر و بگو مگو به زندگی خود ادامه می دهند، باید به سلامت عقلی یا صحت گفته ایشان شک کنید. حتما از بزرگتر ها زیاد شنیده اید، که دعوا نمک زندگی است، اگر از آن ها بپرسید خواهند گفت که زندگی آن ها هم با مشاجرات گاه و بی گاه همراه بوده است… ما به شما می گوییم، که اختلاف نظر و تضاد سلیقه، در زندگی مشترک امری عادی محسوب می شود ، اما در واقع نحوه درست دعوا کردن و حل و فصل کردن صحیح ماجرا ست که برگ برنده ی زن و شوهر هایی است که ادعای زندگی مسالمت آمیز را دارند. در این محتوا همراه مجله آنلاین پروماگ باشید تا پنج روش کاربردی برای مدیریت دعوا با همسرتان را به شما پیشنهاد دهیم:

چرا مشاجره بین زوجین، امری عادی است؟

تنها حیوانات به دلیل آن که فاقد شعور هستند، بدون اختلاف نظر و دعوا، در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را تجربه می کنند. همین نکته کافی است تا بدانید، زمانی که دارای نظر، رای و شعور هستید، حتما با دیگران وارد تعارض خواهید شد و همسرتان هم ازین قاعده مستثنی نیست.

همه ی زوجین با هم اختلاف نظر دارند و با یکدیگر مشاجره خواهند نمود. حتی روانشناسان بزرگ هم که در مطب های روان شناسی نشسته اند و از شما هزینه های گزاف بابت حق مشاوره دریافت می کنند، ادعا ندارند که با همسرشان دعوا و مشاجره نمی کنند. تنها تفاوت آن ها با ما، در نحوه ی ابراز عقیده و اختلاف نظر هاست که زندگی آن ها را به میدان نبرد تبدیل نکرده است.

افراد بسیاری هستند که راه ابراز خواسته و مشاجره را یاد گرفته اند و با تدبیر و درایت نظرات خود را بازگو می کنند و یک اختلاف کوچک را به یک جنگ تمام عیار تبدیل نمی کنند!

 

مشاوره
همه ی زوجین در طول زندگی مشترک مشاجره و بگو مگو را تجربه می کنند.

 

ناراحتی ها و دلخوری های خود را در زمان مناسب ابراز کنید:

زمان و مکان مناسب برای ابراز دلخوری می تواند از دعوا و کشمکش جلوگیری کند. گاهی مسائل ما خیلی بزرگ و لاینحل نیستند، اما مطرح کردن آنان در زمان و مکان مناسب باعث می شود که به یک دعوای درست و حسابی تبدیل شوند. زمان مناسب برای مطرح کردن مشکلات و خواسته ها، یک قاعده کلی برای تمام زوجین نیست و برای هر فردی متفاوت خواهد بود.

به طور کلی مطرح کردن مشکلات در زمان خستگی، خواب آلودگی، گرسنگی یا زمانی که همسرتان در اضطراب یا نگرانی است، باعث حاد شدن موضوع می شود. بهتر است مشکلات خود را زمانی با همسرتان  مطرح کنید که او و خودتان شرایط روحی و جسمی پایداری را تجربه می کنید تا از گفتگوی خود بهترین نتیجه را بگیرید. بنابراین تا پیدا شدن شرایط مطلوب، لازم است صبر کنید.

برای حل دعوا از نزدیکانتان کمک نگیرید:

هرگز برای حل مشاجرات و اختلاف دیدگاه، بین خود و همسرتان از دیگران کمک نگیرید. اگر حس می کنید از حل شدن بعضی تعارضات عاجز مانده اید، به سراغ مشاوران حرفه ای بروید و از آن ها بخواهید به شما کمک کنند.

کمک گرفتن از اطرافیان باعث می شود دامنه ی دعوا گسترش بیشتری بیابد و حتی موضوع از کنترل شما خارج شود. یکی از بدترین عواقب بازی دادن دیگران در دعوا ها، از بین رفتن حرمت هاست. چه شما و چه همسرتان در بین خانواده طرف مقابل، وجهه شخصیتی را برای خود دارید که دوست ندارید با پا در میانی دیگران و یا دخالت اطرافیان از دست برود. تجربه نشان داده است که از دست دادن وجهه ی همسرتان در مقابل اطرافیان کار دعوا را گسترش خواهد داد. اگر لازم است از کسی کمک بگیرید، حتما از مشاوران و افرادی که در این زمینه دانش دارند و نسبت به هر دو شما بی طرف هستند، راهنمایی بگیرید.

اجازه ندهید حریم ها از بین برود:

هر انسانی برای وجهه بیرونی خود و تصورات ذهنی اطرافیان نسبت به شخصیت خویش، ارزش قائل است. به گونه ای رفتار ننمایید که به همسرتان این گونه القا شود که دست او را خوانده اید. اگر همسرتان را به لحاظ شخصیتی تخریب کنید، باعث می شوید او دلیلی برای تغییر اوضاع نداشته باشد! او ترجیح می دهد ملاحظه کاری و حفظ حرمت ها را کنار بگذارد و به طور جدی وارد دعوا و بگو مگو شود. بنابراین لازم است با درایت و مدیریت مشاجره، فضا را کنترل کنید.

 

مشاجره
مدیریت دعوا و مشاجره بین زوجین را باید در زندگی مشترک فرا گرفت.

 

اگر همسرتان متوجه اشتباه خود شده است، اشتباهش را مدام به رویش نیاورید.

وقتی از مساله ای آزرده خاطر هستید و به اصطلاح زخم خورده اید، کنترل کردن احساسات بسیار سخت خواهد بود. اما با کنترل بهتر بر روی خودتان، می توانید از خیلی مشکلات آتی جلوگیری کنید. حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از انجام کاری، از عملکرد خود پشیمان شده اید. اگر  همچین حالتی برای همسرتان پیش آمده است، مدیریت به خرج دهید و قضیه را دائما به روی او نیاورید. اجازه ندهید حس کند که شما مچ او را گرفته اید و اوضاع را با یک تذکر سر بسته و غیر مستقیم خاتمه دهید.

پل های پشت سر خود را خراب نکنید:

اگر با همسرتان بگو مگو و یا جر و بحث می کنید، همیشه راه بازگشتی برای خود و همسرتان بگذارید. حتی اگر حق با شماست، پل های پشت سرتان را چنان خراب نکنید که نه خودتان راه و رمقی برای بازگشت داشته باشید و نه همسرتان رغبتی! لازم است برای بعد از دعوا و مشاجره هم برنامه ریزی کنید و بدانید با مطرح کردن مساله به کجا خواهید رسید. با برنامه ریزی و جلوگیری از پرداختن به حواشی می توانید از پیشروی به سمت و سویی که بگو مگوی شما را به مشاجره جدی تبدیل خواهد نمود، اجتناب کنید.

شاید این مطالب در پروماگ برایتان مفید باشد:

افسردگی در کودکان چیست و چگونه می تواند آینده کودکانمان را تحت شعاع قرار دهد؟

اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر، خستگی کمتر و جذابیت بیشتر

روش‌های حل اختلاف نظر بین زوجین

 

مشاجره
زن و شوهرهایی که زندگی شادتری دارند، روش حل تعارضات را آموخته اند.

سخن آخر:

دعوا و کشمکش بین زوجین مساله ای کاملا روتین و عادی است. برای صحت این ادعا کافی است، از یک روانشناس بپرسید که چقد محتمل است زوجی بدون بگو مگو به زندگی خود ادامه دهند؟

تا اینجای کار خیالتان آسوده باشد که تنها شما نیستید که با همسرتان بگو مگو و کش مکش دارید. نکته مهم و اساسی، نحوه دعوا کردن و ابراز عقیده کردن است که یک مساله ساده یا حتی سخت را می تواند به یک مشکل پیچیده و غیر قابل حل تبدیل کند. لازم است روش دعوا کردن و مشاجره را به صورت صحیح و اصولی یاد بگیرید تا در آینده زندگی آرام تری را تجربه کنید. ازین که این محتوا را در بخش آموزش پروماگ مطالعه کردید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا