دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

متریال

از پیگمنت های سیاه چه می دانید؟

امروزه از انواع پیگمنت ها (رنگدانه ها)  برای رنگ آمیزی اجسام استفاده می شوند. استفاده از این مواد به حدی فراگیری شده که اگر آنها وجود نداشته باشند، هیچ جسم رنگی در اطراف ما نخواهد بود. در میان انواع رنگدانه های رنگی، پیگمنت های مشکی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. چرا که حجم زیادی از مصرف را به خود اختصاص داده اند. پیگمنت های مشکی موجود در دنیا تعداد محدودی دارند  که مهمترین آنها شامل : پیگمنت کربن بلک ساده، پیگمنت کربن بلک بتنی و پیگمنت اکسید آهن مشکی می شود. در ادامه به بررسی این پیگمنت ها می پردازیم.

پیگمنت کربن بلک

پیگمنت کربن بلک

پیگمنت کربن بلک از گذشته به عنوان یک رنگدانه مشکی مورد استفاده قرار می گرفته که نام دیگر این رنگدانه دوده است. در گذشته از دوده چراغ نفتی برای مشکی کردن اجسام استفاده می کردند اما امروزه پیگمنت دوده با فرایند های جدیدتری تولید و به بازار عرضه می شود. مصرف اصلی پیگمنت کربن بلک صنایع لاستیک سازی، رنگسازی و همچنین پلاستیک است. قدرت رنگدهی این پیگمنت بسیار بالا است و به دلیل وزن خیلی سبکی که دارد کار کردن با آن بسیار سخت است. جالب است بدانید که  اگر یک کیسه پیگمنت کربن بلک را باز کنید و و تنها کمی به آن دست بزنید به دلیل سبکی بالا در هوا پخش می شود، وقتی به خانه می روید متوجه مشکی شدن پوست و لباس هایتان می شوید.

پیگمنت کربن بلک بتنی

پیگمنت کربن بلک ساختاری آلی دارد و به همین دلیل با آب سازگار نیست. امروزه بسیاری از فعالین بتن به دنبال آن هستند که بتوانند بتن های مشکی با استفاده از رنگدانه های مشکی تولید نمایند. یکی از راه حل ها برای این صنعتگران استفاده از پیگمنت کربن بلک بتنی است. این نوع پیگمنت دوده به نحوی تولید شده است که سازگاری بیشتری با آب دارد، در نتیجه فعالین این صنعت می توانند با استفاده از این نوع پیگمنت به تولید بتن ها و سنگ های مصنوعی مشکی بپردازند.

پیگمنت اکسید آهن مشکی

امروزه با وجود تولید پیگمنت کربن بلک بتنی همچنان شاهد عدم سازگاری بهینه این نوع پیگمنت با محیط آبی موجود در بتن هستیم. در چنین شرایطی یکی از گزینه های عالی به عنوان پیگمنت سیاه، اکسید آهن مشکی است. این نوع پیگمنت ساختاری معدنی دارد و به همین دلیل با محیط آبی سازگار است و راحتی می تواند در محصولاتی نظیر رنگ های پایه آب، بتن یا سنگ های مصنوعی به کار گرفته شود. اما این نوع پیگمنت نیز مشکلات خاص خودش را دارد که اصلی ترین عیب آن، بور بودن رنگش است. اکسید آهن مشکی مثل کربن بلک بتنی سیاه پرکلاغی نیست و به همین دلیل رنگ محصول نهایی بیشتر شبیه رنگ طوسی است. با توجه به معایب و مزایایی اکسید آهن های مشکی و پیگمنت کربن بلک مشکی بتنی، امروزه صنعتگران بتنی از ترکیب آنها در تولید محصولاتشان استفاده می کنند.

پیگمنت اکسید آهن مشکی

نانو پیگمنت کربن بلک

پیگمنت های کربن بلک ساختاری نانو دارند و به همین دلیل می توانند خواص ویژه ای را در محصول ایجاد کنند. به همین دلیل امروزه استفاده از آنها تنها محدود به خواص مشکی کردن آنها نیست و از آنها جهت ایجاد خواص مختلف در مواد استفاده می شود.

تولید پیگمنت کربن بلک

امروزه شرکت های مختلفی در ایران اقدام به تولید پیگمنت کربن بلک کرده اند و مواد تولیدی آنها نیز از خواص خوبی برخوردار است. اما عمده محصولات ایرانی در صنعت لاستیک مصرف می شوند و مناسب صنعت رنگسازی و بتن نیستند. تولید پیگمنت های کربن بلک ویژه صنعت رنگسازی و پیگمنت کربن بلک بتنی نیاز به آمایش خاصی دارند که متاسفانه هنوز گریدهای ایرانی به آن کیفیت مد نظر دست نیافته اند. به همین دلیل امروزه شاهد آن هستیم که عمده پیگمنت های کربن بلک مصرفی در صنعت رنگسازی و بتن وارداتی هستند.
منبع : نیاز شیمی


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا