دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

آموزش نظم به کودک ؛ روش های ساده و کاربردی برای پرورش کودکی منظم…

آموزش نظم به کودک ، یکی از چالش‌هایی است که امروزه بیشتر والدین در روند تربیتی فرزندشان، با آن مواجه هستند. وجود نظم و انضباط، باید از همان دوران کودکی در انسان نهادینه شود، تا او در بزرگسالی، فردی منضبط  و پایبند به نظم و قانون باشد. البته باید توجه داشته باشید، که روحیه‌ی کودکان بسیار لطیف، شکننده و آسیب پذیر است و چنانچه سخت‌گیری بیش از حد، اعمال شود، می‌تواند بر روان آن‌ها آسیب زننده باشد. از آنجا که آموزش نظم به کودکان مساله‌ای است که بسیاری والدین با آن درگیر هستند، در این محتوا از وب‌سایت پروماگ، بر آنیم موثرترین روش‌های آموزش نظم به کودکان را معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

آموزش نظم و انضباط به کودک

روش‌های آموزش نظم به کودک

کودک منظم، در خانواده‌ی منظم متولد می‌شود.

اگر خودتان انسان‌های منظمی نیستید، سعی نکنید کودکتان را منظم تربیت کنید، چون این کار تقریبا غیرممکن است. کودک شما زمانی، نظم و انضباط را می‌آموزد که در یک فضای منظم و در یک خانواده‌ی با انضباط رشد کند. کودکان از شرایط محیط اطراف خود می آموزد و شرایط محیطی، تاثیر زیادی در شکل گیری خلق و خوی آن‌ها دارد.

 برای آموزش نظم به کودکان ، نیازی نیست محیط خانواده را به یک کلاس درس تبدیل کنید؛ کافی است خودتان منظم زندگی کنید و اجازه دهید کودکتان ببیند، بیاموزد و عمل کند. حتی سعی کنید با کمک یک متخصص کودک، خواب و تغذیه‌ی کودکتان را طبق یک برنامه‌‌ی منظم تنظیم کنید، تا او با نظم، خو بگیرد.

کودک را در ایجاد نظم همراهی کنید:

در شروع آموزش نظم به کودک ، او را همراهی کنید. به عنوان مثال از او بخواهید در مرتب کردن لباس‌ها به شما کمک کند و یا به او بخواهید با کمک هم، رخت‌خوابش را مرتب کنید.

بعد از بازی کودک، با او بگویید: “حالا بیا، اسباب‌بازی‌ها را در جای خودش بگذاریم.” یا بگویید: “بیا مدادرنگی‌ها را در جعبه مخصوص خودش بگذاریم.”

 با این کار، کودک را به ایجاد نظم، عادت می‌دهید و او به مرور یاد می‌گیرد که ایجاد نظم را در دستور کار روزمره خودش قرار دهد.

 

آموزش نظم به کودک

برای منظم بودن کودک، پاداشی در نظر بگیرید.

پاداش دادن به کودک در ازای نظم بیشتر، سبب می‌شود کودکتان نسبت به نظم و انضباط حس بهتری پیدا کند و رفتار کودک را به سمت نظم و انضباط بیشتر سوق دهد.

پاداش یا تشویق کودک، ممکن است مادی یا غیر مادی باشد. به عنوان مثال می‌توانید کودکتان را در آغوش بگیرید و یا او را در ازای نظم بیشتر، به پارک ببرید. یا اجازه دهید مدت زمان بیشتری به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد.

نکته‌ی حائز اهیمت در این زمینه، این است که نوع پاداش را از قبل تعیین کنید و برای کودک توضیح دهید که در ازای چه فعالیتی  این پاداش به او تعلق می‌گیرد.

فوائد و ثمرات نظم را برای کودک توضیح دهید:

کودک را باید از فوائد نظم و انضباط آگاه کنید و برای او توضیح دهید که چرا منظم بودن، عملی پسندیده و شایسته تشویق است. در این مسیر می‌توانید از قصه‌های کودکانه و داستان‌های آموزنده بهره بگیرید. در زمینه آموزش نظم به کودکان کتاب‌ها و قصه‌های گوناگونی وجود دارند، که بدون شک، خواندن آن برای کودکتان، مفید و سودمند خواهد بود و می‌تواند در آموزش نظم به کودک کارساز واقع شود.

 

 

اشتباهات کودک را شناسایی و ریشه‌یابی کنید.

وقتی که اتاق کودک، مملو از اسباب بازی‌های بزرگ و کوچک است که کف اتاق ریخته شده، و یا زمانی که کتاب‌ها و لوزام مدرسه کودک، در اتاقش پخش شده و معلوم نیست که هر کدام کجا هستند، برقراری نظم برای کودک دشوار خواهد بود و او نمی‌داند که چطور و چگونه می‌تواند این حجم از ریخت‌وپاش و بی‌نظمی را سروسامان دهد.

 سعی کنید رفتارهای نادرست کودکتان را شناسایی کنید و در جایی ثبت کنید تا به بتوانید به مرور آن را اصلاح کنید. در نظر داشته باشید که همزمان نمی‌توان همه‌ی رفتارهای منفی و بی‌نظمی‌های کودک را اصلاح کرد. با اولویت بندی کارها، به مرور زمان و گام به گام، نظم را در رفتارهای کودکتان افزایش دهید.

سعی کنید اصلاح رفتار کودک، را از اشتباهات کوچک شروع کنید، با از بین بردن اشتباهات کوچک، اصلاح مشکلات بزرگتر، آسان‌تر خواهد شود.

در روند آموزش نظم به کودک ، محبت و جدیت را از هم جدا نکنید.

برای آموزش نظم به کودک ، نیازی به بدرفتاری‌های بی‌مورد نیست. مادامی که هدف ما آموزش است، باید با مهربانی و به دور از خشونت رفتار کنیم، اما این ابدا به این معنا نیست که از جدیت خود بکاهیم و متاسفانه بسیاری از والدین، در هنگام آموزش، از جدیت لازم برخوردار نیستند.

به عنوان مثال ممکن است فکر کنید، انجام چند مورد بی‌نظمی ، چندان مهم نباشد، اما توجه داشته باشید که انسان در دوران کودکی شبیه یک ظرف است که هرگز خالی نمی‌ماند و اگر این ظرف با نظم و انضباط پر نشود، با بی‌نظمی پر خواهدشد. بنابراین سعی کنید در روند آموزشی کودک، جدی و البته مهربان باشید.

در مسیر آموزش، از خلاقیت کمک بگیرید.

همیشه خلاقانه‌ترین روش‌ها، موفق‌ترین روش‌ها هستند. با انجام بازی‌های خلاقانه، تاثیر نظم و انضباط در زندگی و موفقیت را به او نشان دهید. برای مثال، با کمک کودکتان، یک جعبه کوچک، برای اسباب‌بازی‌هایش درست کنید و یا با استفاده از لگوهای هم اندازه و همرنگ، تاثیر نظم در زیبایی را به او تفهیم کنید.

اجازه دهید عواقب بی‌نظمی برای کودک ملموس باشد:

همانطور که نظم و فوائد آن باید برای کودک مشخص و واضح باشد، کودک باید با عواقب بی‌نظمی هم آشنا باشد. اگر کودک‌تان بی‌نظمی می‌کند، اجازه دهید او با عواقب کارش آشنا شود. با این روش، به او می‌فهمانید نتیجه‌ی هر عمل منفی، یک اتفاق منفی است.

اگر کودکتان بی‌نظمی می‌کند، سعی نکنید کارهای او را جبران کنید، بلکه اجازه دهید او خودش عواقب کارش را درک کند. اشتباهات، سبب افزایش تجربه‌ی کودک می‌شود و می‌تواند نقش موثری در آموزش نظم به کودک داشته باشد. 

 

سخن پایانی:

آموزش نظم به کودک ، سبب ایجاد عادت‌های مفید در کودکان می‌شود و فوائد آن برای هیچکس پوشیده نیست. وجود نظم و انضباط، تضمین کننده‌ی موفقیت‌های شغلی، تحصیلی و اجتماعی هر شخصی است و آموزش آن به کودکتان می‌تواند نقش موثری در موفقیت‌های آتی او داشته باشد.

سیما گودرزی هستم و از همراهی شما با بخش آموزش پروماگ سپاسگزارم.

 امیدواریم این محتوا برای شما مفید و سودمند واقع شده‌باشد.


مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا