دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

اولویت بندی کارهای کودکان و پیشنهادات آموزشی پروماگ برای کودکان شما….

با شروع فصل مدرسه، یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین که همان انجام تکالیف مدرسه توسط کودکان است، آغاز خواهد شد. دنیایی پر از اسباب بازی های رنگارنگ و جذاب، در مقابل تکالیف خسته کننده ی مدرسه… کدامیک برای بچه های ما جذاب تر است؟ پاسخ بسیار روشن است. مجله ی آنلاین پروماگ، قصد دارد محتوای امروز را به آموزش اولویت بندی کارهای کودکان اختصاص دهد. امیدواریم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

اولویت بندی در کارها یعنی چه؟

اتاق تریاژ یک بیمارستان را در نظر بگیرید؛ اولویت بندی در کارهای روزانه، به اندازه همان اتاق تریاژ برای زندگی شما مهم است. در اتاق تریاژ، بیماری زودتر به اتاق پزشک می رود که وضعیت اورژانسی تری دارد. کارها و فعالیت های روزانه هم، باید بر اساس ارزش و بهایی که دارند در صف بررسی و انجام قرار گیرند.

 اولویت بندی کارهای کودکان یعنی، کودک یاد بگیرد به اندازه ی ارزشی که هر کاری دارد، برای آن زمان، بها و ارزش صرف کند.

اولویت بندی کارهای کودکان :

اولویت بندی کارهای کودکان مفهوم مهمی است که کودکان باید از ابتدای زندگی، با آن آشنا شوند. اما زمانی که پای کودک در میان است، تفهیم ارزش ها و ضد ارزش ها به آن ها کمی دشوار خواهد بود. چرا که میدان دید شما و کودکانتان متفاوت است.

از نظر کودک، بازی فعالیتی بیهوده نیست، بلکه بخش مهمی از زندگی اوست که او دوست دارد با رغبت تمام آن را انجام دهد و ترجیح می دهد هیچ چیز را با آن جایگزین نکند.

بازی فعالیتی است که کودک آن را آزادانه و با میل و خواسته خود و در جهت کسب لذت انجام می دهد. با افزایش سن کودک، باید از میزان بازی کودکان کاسته شود و اهداف بزرگتری در راستای برنامه های روزانه کودک قرار گیرد. کودکان به مرور باید با مفهوم تکالیف و مسئولیت های روزانه بیشتر آشنا شوند و در این راستا گام بردارند.

  • کودکان را با مفهوم زمان و زمان بندی آشنا سازید.

زمان مفهومی است که کودکان با آن آشنا نیستند. گذر زمان برای کودکان با آنچه بزرگسالان درک می کنند متفاوت است. بنابراین زمانی که کودکانتان مشغول انجام کاری مانند بازی هستند، زمان را به آن ها یادآوری کنید. ساعت شنی یکی از مفید ترین اسباب بازی ها برای تفهیم ارزش زمان به کودک است.

 

اولویت بندی کارهای کودکان
اولویت بندی کارهای کودکان را با مفهوم زمان آمیخته کنید.

 

در اتاق کودکان ساعت نصب کنید و مفاهیم زمان را به کودکان آموزش دهید. با استفاده از یک ساعت زنگدار می توانید فعالیت های کودکان را زمان بندی کنید. ساعتی را که در اتاق کودک قرار می دهید را ساده انتخاب کنید همچنین ساعت اتاق کودک باید تمام عدد های ساعت را داشته باشد و در آن از تصاویر شلوغ استفاده نشود.

  • کارهای کودک را برای او ارزش گذاری کنید:

کودکتان را با مفهوم ارزش و ارزش گذاری کار ها بیشتر آشنا سازید. برای کودکان کار های مفید و غیر مفید را تعریف کنید. برای این کار لازم است به کودکتان پیامد ها و نتایج فعالیت های روزانه شان را نشان دهید و برایشان یادآوری کنید.

به عنوان مثال، مسواک زدن را فعالیتی مفید معرفی کنید که انجام آن را از تماشای تلویزیون مفید تر است.

  • کارهای روزانه کودک را فهرست کنید:

وظایف و فعالیت هایی که کودکتان در طول روز باید انجام دهد را برای او فهرست کنید. یک چارچوب زمانی مشخص برای انجام هر کاری در نظر بگیرید. لازم است در تهیه فهرست، سخت گیرانه عمل نکنید. با توجه به سن کودک، زمان مناسبی را برای بازی او و فعالیت های مورد علاقه اش در نظر بگیرید. به کودک آموزش دهید هر کاری را که انجام می دهد، علامت بزند یا هایلایت کند، تا با انجام تکالیف روزانه، احساس غرور کند و تشویق شود.

توجه داشته باشید که اصلی ترین فعالیت زندگی کودک، بازی است و این روند با افزایش سن کودک کاهش می یابد. بنابراین اوقات او را با تنظیم برنامه ای سخت و فشرده، تلخ نکنید.

 

اولویت بندی کارهای کودکان
اولیت بندی کارهای کودکان باید از ابتدای کودکی در رفتار کودک نهادینه شود.

 

  • کودک را از ابتدا با مفهوم مسئولیت پذیری آشنا سازید.

کودک باید از ابتدای زندگی با مفهوم مسئولیت پذیری آشنایی داشته باشد و بداند در انجام فعالیت های روزانه، چه مسئولیت هایی را بر عهده دارد. تکالیف و مسئولیت های کودک می تواند درسی و مربوط به آموزش او باشد و یا می تواند فعالیت های غیر درسی مانند نظم و بهداشت را در بر گیرد.

کودکان به دلیل بازیگوشی، فراموش کارند. وظایف کودک را به او یادآوری کنید و آن ها را برایش یادداشت کنید و در میدان دید وی قرار دهید.

  • کودکتان را در انجام تکالیف همراهی کنید:

در انجام تکالیف درسی یا غیر درسی، دوست مهربانی برای کودک باشید. والدین الگوی خوبی برای کودکان هستند. زمانی که شما آن ها را در انجام تکالیف شان همراهی کنید، این فعالیت برایشان لذت و شادی را به ارمغان خواهد آورد. سعی کنید مشابه کاری که کودک انجام می دهد را انجام دهید تا آن ها به تقلید از شما، آن کار را انجام دهند. به عنوان مثال، کتابی در دست بگیرید و مطالعه کنید و به کودک بگویید او هم شما را در کتاب خوانی همراهی کند.

 

اولویت بندی کارهای کودکان
آموزش زمان، یکی از اصلی تری بخش ها در آموزش اولویت بندی کارهای کودکان است.

 

  • اجازه دهید کودکتان پیامد های بی مسئولیتی را تجربه کند:

انجام تکالیف درسی بر عهده ی کودکان است و زمانی ارزشمند خواهد بود که کودک خود مسئولیت انجام آن را بر عهده بگیرد. کودک کم کم و در پروسه رشد، باید بداند زمانی که تکالیف خود را انجام نمی دهد، چه پیامد هایی برای او خواهد داشت.

  • برای انجام تکالیف درسی یا غیر درسی کودک را دچار استرس نکنید:

همواره به یاد داشته باشید که هدف شما از داشتن فرزند و تربیت، پرورش کودک است. اگر کودک را به انجام تکالیف درسی مجبور کنید و یا او را متحمل استرس و اضطراب کنید، به روان کودک آسیب زده اید.

اولویت بندی کارهای کودکان
برای آموزش اولویت بندی کارهای کودکان، آنان را در انجام تکالیفشان همراهی کنید.

کلام آخر:

اولویت بندی در کارهای کودکان ، پروسه ای ارزشمند است که شما باید آن را به کودک آموزش دهید. برای این منظور لازم است خودتان هم فردی با برنامه باشید که کارهای روزانه تان را اولیت بندی می کنید. الگوی خوبی برای کودکتان باشید و بدانید که کودکان از شما می آموزند و کارهای شما را تقلید می کنند.

ازین که این محتوا را در آمورش مجله ی آنلاین پروماگ خواندید از شما سپاسگزاریم. نظرات ارزشمند خود را برای ما بنویسید.

خواندن این مقالات را به شما پیشنهاد می دهیم:

کودک آزاری و مصادیق بارز آن چیست؟ چگونه کودکانمان را محافظت کنیم؟

مسئولیت پذیری کودکان را با راهکار های پیشنهادی پروماگ در کودکتان درونی سازید!

آموزش برنامه ریزی به کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا