دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

معماری و دکوراسیون

آپارتمان شمالی بخریم یا جنوبی ؟

بیشتر افراد خانه های شمالی را بیشتر دوست دارند و وقتی برای خرید خانه یا اجاره آپارتمان به آژانس های املاک مراجعه می کنند تاکید خاصی بر شمالی بودن ساختمان دارند. و معمولا اولین سوالی که از مشاورین املاک می پرسند راجب شمالی و یا جنوبی بودن آپارتمان است.

اگر شما هم دوست دارید تا تفاوت های یک ملک شمالی و جنوبی را بدانید و با مزیت های آن آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تشخیص شمالی و یا جنوبی بودن ساختمان

اگر شما داخل یک خیابان بایستید طوری که دست راست شما رو به طلوع آفتاب (شرق) باشد قطعا روبروی شما شمال و پشت سر شما جنوب خواهد بود. بنابراین چنانچه ساختمانی در روبرو شما قرار دارد این ساختمان شمالی (ساختمانهای شمالی معمولا حیاطشان جلو است) و اگر در پشت سرتان ساختمانی بود جنوبی (در ساختمانهای جنوبی معمولا حیاط پشت خانه قرار دارد) خواهد بود.

به عبارت دیگر ساختمانی را شمالی می گویند که ورودی آن از گذر (کوچه یا خیابان) به داخل حیاط باز می شود.در حالی که بنای جنوبی ، ساختمانی است که ورودی آن از گذر به داخل سطح اشغال بنا باز می شود و حیاط در جنوب ملک است. یعنی شما از کوچه یا خیابان مستقیم وارد ساختمان می‌شوید و سپس در آن‌طرف ساختمان با حیاط روبه‌رو خواهید شد.
در ساختمان های شمالی سازه از سمت جنوب (سمت حیاط) نور مستقیم و از سمت شمال نور غیر مستقیم (از نورگیر) دارد.اما در ساختمان های جنوبی ، ملک از هر دو طرف نور مستقیم دارد.
در سازه های جنوبی ، میزان سطح اشغال مفید طبقات به دلیل عدم نیاز به نورگیر اضافی بیشتر از نمونه شمالی است .ضمن اینکه تعداد پارکینگ های قابل ایجاد در آن ها بیشتر و به همین دلیل ، معمولاً گران تر هستند.
در ساختمان های به اصطلاح دوکله ، نحوه ساخت معمولاً مشابه سازه های جنوبی است اما نحوه قرار گرفتن سازه در شمال یا جنوب زمین بستگی به فرم غالب محله و نقشه های تفصیلی گذر دارد.

خرید آپارتمان

مزایای خانه شمالی و جنوبی چیست؟

اگر قصد خرید آپارتمان در شهرهای بزرگ را دارید، به جهت شمالی و یا جنوبی بودن ساختمان توجه کنید. چرا که خانه های شمالی نورگیر هستند و این مورد به عنوان یک امتیاز محسوب می شود.

نور جنوب در نیم کره شمالی زمین جهت اصلی نورگیری است. چرا که خورشید برای این قسمت همواره از طرف جنوب می تابد و در نتیجه انرژی گرمایی و نورانی زیادی دارد.

نور شرق و غرب نورهایی هستند که تنها ساعات محدودی از روز درک می شنود. نور شرق به هنگام صبح با انرژی گرمایی کم و روشنایی متوسط بوده و نور غرب که به اصطلاح نور تیزی است، چشم را اذیت نمی کند. درباره نور شمال باید توجه داشت که این نور از انعکاس خورشید روی سطوح دیگر درک می شود. چرا که هرگز خورشید متمایل به شمال نمی شود و به دلیل انعکاسی بودن انرژی نورانی و گرمایی متعادلی دارد. با این تفاسیر، برای مثال بهتر است آشپزخانه سمت نور شمال باشد.

دو مزیت اصلی خانه های شمالی، یکی در یافت نور بیشتر به خصوص در آشپزخانه و پذیرایی و دیگری که اهمیت آن بیشتر است این است که این خانه ها به خاطر دید خوبی که ساکنان آن به حیاط و ورودی دارند از امنیت بیشتری به نسبت خانه های جنوبی برخوردار است.

نکات کلی

  • از لحاظ نور گیر بودن، بناهای ساختمانی شمالی به مراتب گزینه مناسب تری هستند.
  • در ملک هایی که واحدهای آپارتمان آن شمالی هستند و هر طبقه واحد های متعددی دارد، مثلا دو واحدی هستند، واحدی که جلوی ساختمان و رو به آفتاب قرار دارد، دارای پنجره های بزرگ تر است و نورگیری بهتری هم دارد.از لحاظ ارزش و همچنین پسند عموم مردم شرایط بهتری دارند، اما واحدهای پشتی در ساختمان های شمالی ممکن است پنجره هایی با ارتفاع کمتر داته باشند. بدین جهت که مشرف به املاک مجاور نباشند. حتی اگر نور خوبی هم داشته باشند، به خاطر نداشتن دید مناسب، این واحدها از نظر پسند عمومی و همچنین ارزش در سطح پایین تری نسبت به ساختمان های شمالی دارند.

پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا