دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

اعتماد بنفس در کودک ؛ چگونه و با چه روش هایی کودکی قوی و با اعتماد به نفس پرورش دهیم؟

به جرات می‌توان گفت مهمترین مسئولیتی که هر فرد در طول زندگی با آن مواجه می‌شود، پدر یا مادر شدن است. قبول مسئولیت و تربیت و پرورش یک انسان، بسیار مهم است و حساس‌تر از آن است که با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کرد. اما متاسفانه، آموزش‌های لازم و ضروری در این ارتباط، در سیستم آموزشی ما وجود ندارد و اولین و مهمترین منبع الهام در نحوه تربیت کودک، شیوه‌ای ست که خودمان مستقیما  با آن مواجه بوده‌ایم و از پدر و مادر خود آموخته‌ایم. صرف نظر از اینکه این شیوه تربیتی چه اندازه درست و اصولی بوده است، بدلیل تغییر ویژگی‌های هر دوره زمانی، لازم است وقتی که تعهد فرزنددار شدن را می‌پذیریم، همت بیشتری کنیم و آگاهی خود را نسبت به شیوه‌های نوین و درست تربیتی که امروزه در دنیا رایج است، افزایش دهیم. در این محتوا قصد داریم به یکی از ویژگی های اخلاقی مهم، که هر پدر و مادری باید آن را در فرزند خود رشد داده و شکوفا سازد، یعنی اعتماد بنفس در کودک بپردازیم. با ما همراه باشید:

چرا پرورش اعتماد بنفس در کودک دارای اهمیت است؟

بدون شک اعتماد به نفس در کودک یکی از مهمترین پایه‌های سلامت روانی و موفقیت کودک در آینده‌ی اوست که وجود یک زندگی شاد را برای او تضمین می‌کند. کودکانی که دارای اعتماد بنفس بیشتری هستند، در برابر تنش‌ها، احساسات مثبت یا منفی و بطور خلاصه، فشارهای زندگی آماده‌تر و توانمندتر هستند. چنین کودکانی، مسئولیت‌پذیری بیشتری در زندگی خواهند داشت و قدرت بیشتری در مواجهه با سختی‌ها داشته و مشکلات را بهتر مدیریت می‌کنند. در واقع، ایجاد اعتماد بنفس در کودک بهترین هدیه ای ست که برای شادکامی آینده به او می‌بخشید.

 

اعتماد به نفس کودک
ایجاد اعتماد بنفس در کودک از جمله مسئولیت هایی ست که بر عهده ی هر پدر و مادری ست.

 

اعتماد بنفس در کودک چگونه بوجود می‌آید؟ 

شما، پادشاه ایجاد اعتماد بنفس در کودک تان هستید و این یکی از مسئولیت‌هایی ست که در راستای تربیت و پرورش کودک بر عهده‌ی شماست. افزایش اعتماد بنفس اگرچه بسیار مهم است، اما کاری نیست که  شما توان انجام آن را نداشته باشید. در ادامه، چند راهکار ساده که می‌تواند به بیشترشدن اعتماد بنفس کودک شما بینجامد، اشاره می‌کنیم:

  1. به فرزند تان اطمینان دهید که او را بدون قید و شرط دوست دارید.

عشق شما به فرزندتان باید بدون هرگونه قید و پیش‌شرطی باشد. هرگز نباید او را به خاطر یک رفتار یا یک ویژگی ظاهری و یا اخلاقی، از محبت خود محروم کنید. اجازه دهید کودک شما مطمئن باشد در هر حال دوستش دارید و از او حمایت می کنید، حتی زمانی که اشتباهی انجام می‌دهد یا تصمیم اشتباهی گرفته است. دقت داشته باشید که تشویق و تنبیه، اصول علمی خود را دارند و هرگز به معنای کم یا زیاد شدن عشق ما به فرزندمان نیست.

  1. به کودک نحوه ایجاد احساس مثبت در خودش را آموزش دهید.

علاوه بر اینکه باید احساس خوشایندبودن و مثبت‌بودن را در کودک‌تان تقویت کنید، لازم است به او بیاموزید که از بکار بردن جملاتی مانند “من نمی‌توانم” ، “من خوب نیستم” و یا “چرا من نمی‌توانم” خودداری کند و به جای بکار بردن این کلمات، عبارت‌هایی که به او احساس عزیزبودن و توانمندی می‌دهد را با خود بازگو کند.

  1. به کودک مسئولیت بدهید.

مسئولیت‌هایی متناسب با سن و توان کودک، به او واگذار کنید. اینکار علاوه بر اینکه حس شادی، لذت و مسئولیت پذیری را در کودک ایجاد می‌کند، اعتماد بنفس در کودک شما را بطور محسوسی افزایش خواهد داد.

  1. با فرزند خود بازی کنید.

وارد بازی کودک خود شوید و به او اجازه دهید که او رئیس شما باشد. در حین بازی‌های رقابتی شما بازنده باشید تا کودک‌تان احساس توانمندی و موفقیت کند. البته گاهی هم برای اینکه توان تحمل شکست در آینده را بیشتر پیدا کند، باید تلاش کنید و رئیس کوچکتان را شکست بدهید!

  1. با فرزند خود صحبت کنید و از او نظر خواهی کنید.

گاهی درباره‌ی مسائل زندگی با فرزندتان همکلام شوید و از او مشورت بگیرید. با این کار علاوه بر اینکه به کودک‌تان احساس مهم بودن می دهید، روش درست حل مسئله و مواجهه درست با مشکلات را به او می‌آموزید.

  1. او را تشویق کنید.

تشویق کودک به تنهایی چندان کارساز و مهم نیست؛ بلکه درست و بجا تشویق‌کردن است که دارای اهمیت است و در تربیت کودک شما، نتیجه بخش خواهد بود.

  1. در برابر دیگران کودک را تحسین و تمجید کنید.

در برابر دیگران ویژگی‌های مثبت کودک را بازگو کنید و او را تحسین کنید. البته مانند هر کار دیگری از افراط و تفریط در تحسین و تمجید کودک پرهیز کنید تا در او ایجاد غرور کاذب نشود.

  1. به نقاشی و یا کاردستی کودک توجه کنید.

یکی دیگر از کارهایی که نقش مهمی در ایجاد اعتماد بنفس در کودک دارد، توجه نشان دادن به چیزهایی ست که کودک خلق می‌کند. برای اینکار می‌توانید کاردستی یا نقاشی کودک را با تشریفات و توجه خاصی به دیوار آویزان کنید تا در معرض دید شما و خودش باشد.

  1. گاهی به کودک حق انتخاب دهید.

درست مانند واگذار کردن مسئولیت به کودک، دادن حق انتخاب به او، یکی دیگر از عوامل بسیار مهم برای افزایش اعتماد به نفس در کودک است و البته طبیعی ست که این حق انتخاب باید متناسب با سن او باشد.

  1. برای غلبه بر ترس و شکست به کودک خود کمک کنید.

شکست، بخشی جدا نشدنی در زندگی انسان‌ها ست. به کودک خود آموزش دهید چگونه با شکست‌ها مواجه شود و بر ترس از عدم موفقیت غلبه کند. همراهی شما او را در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند و اعتماد بنفس فرزندتان را بالا می‌برد.

 

اعتماد بنفس در کودک

 

سخن پایانی:

اعتماد بنفس در کودک از جمله مهارت‌هایی ست که می‌تواند کودک‌ را از مواجهه با بسیاری از خطرات و مشکلات برهاند. بخش زیادی از مشکلاتی که برای کودکان رخ می‌دهد، به علت عدم توانایی آن‌ها در “نه گفتن به کسانی ست که او را تهدید می‌کنند و او مجبور است به کاری تن دهد که نمی‌تواند در برابر آن مخالفت کند.

سیما گودرزی هستم و امیدوارم که این محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد. ازین که این مقاله را در وب‌سایت پروماگ مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزارم.

 


مقالات بیشتر را بخوانید:

   منبع:

biglifejournal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا