دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را چگونه و با چه فعالیت هایی پر کنیم؟

با شروع فصل تابستان، کم‌کم مبحث اوقات فراغت کودکان هم بر سر زبان‌ها می‌افتد. اگر چه اوقات فراغت تنها مخصوص فصل تابستان نیست، اما از آن‌جا که معمولا کودکان و نوجوانان در طول سال تحصیلی مشغول خواندن و یادگیری درس هستند، در تابستان وقت آزاد بیشتری دارند و به همین دلیل والدین دغدغه‌ی جدیدی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان خود خواهند داشت. اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که هر فردی اعم از کودک یا بزرگسال، کارها و وظایف روزمره‌ی خود را به انجام رسانده و وقت آزادی در اختیار داشته باشد تا به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد. با توجه به اینکه فصل تابستان نزدیک است و بسیاری از والدین تمایل دارند، اوقات فراغت و مفرحی را برای کودکان خود بسازند، وب‌سایت پروماگ محتوایی را در این زمینه نگاشته است که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

چرا پر کردن اوقات فراغت کودکان لازم است؟

زمان، با ارزش‌ترین دارایی ماست و هر لحظه، از میزان آن کاسته می‌شود. بنابراین نباید اجازه دهیم زمان، به بطالت و انجام کارهای بی‌ارزش از دست برود. طبیعی است که این مساله برای کودکان نیز صادق است و ما به عنوان پدر یا مادر، نباید اجازه دهیم انرژی زیادی کودکی و زمان ارزشمند آن‌ها، برای صرف کارهای بیهوده اتلاف شود.

اوقاعت فراغت چند ویژگی خاص دارد. اول اینکه فرد باید وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد را به انجام رسانده باشد و دوم اینکه، فرد باید به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد. با توجه به این تعریف، اوقات فراغت تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و می‌تواند برای هر کدام از ما وجود داشته باشد.

چنانچه برنامه‌ی خاصی برای اوقات فراغت خود یا فرزندان‌تان نداشته باشید، سپری کردن این زمان‌ها، می‌تواند بسیار کسل‌کننده و خسته‌کننده باشد و چه بسا شما یا کودکتان را دچار افسردگی و کسالت نماید. استفاده مناسب و فعال از اوقات فراغت می‌تواند شما یا فرزندتان را به فردی مفید و شاداب تبدیل کند و انرژی کافی را برای یک شروع پرانرژی ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف لازم است، برای اوقات فراغت خود یا کودکتان برنامه‌ریزی کنید و اجازه ندهید وقت با ارزش‌‌تان هدر رود.

 

پر کردن اوقات فراغت با چند پیشنهاد ساده، اما مفید….

مطالعه و کتابخوانی:

شاید این تیتر، خیلی به نظر کلیشه‌ای و تکراری باشد، اما به راستی هیچ فعالیتی مانند مطالعه کردن مناسب برای اوقات فراغت کودکان و بزرگسالان نیست. سعی کنید خودتان اهل مطالعه و کتابخوانی باشید و ازین راه، الگوی مناسبی برای کودک خود باشید.

کودکان به شدت از رفتار والدین الگو می‌گیرند و آن را تکرار می‌کنند، بنابراین اگر دوست دارید کودک اهل کتاب و  مطالعه داشته باشید و اوقات فراغت خود را با کتاب پر کند، خودتان اوقات فراغت‌تان را با مطالعه پر کنید. در تابستان کودک‌تان را در کتابخانه محل یا مدرسه عضو کنید و ازین طریق دسترسی او را به کتاب هموار کنید.

شرکت در کلاس‌های آموزشی و مفید:

معمولا در تابستان کلاس‌های آموزشی مفیدی برگزار می‌شود و شما می‌توانید بر حسب علاقه کودک خود، او را در این کلاس‌ها ثبت نام کنید. از آنجا که ماهیت اوقات فراغت کاری آزاد و بدون اجبار است، فرزندتان را برای حضور در کلاسی خاص مجبور نکنید و اجازه دهید او بر حسب تمایل خود، کلاس مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

کلاس‌های ورزشی، هنری، سرگرمی و مواردی ازین دست، بهترین گزینه‌ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان هستند.

برخی از والدین در تابستان نیز کودکان خود را به کلاس‌های آموزشی درسی و تقویتی می‌فرستند که این کار با نفس اوقات فراغت منافات دارد و ممکن است باعث دلزدگی و خستگی کودک شما از درس و مدرسه شود. بنابراین حضور کودکان در کلاس‌های آموزشی درسی توصیه نمی‌شود، مگر  اینکه کودک خودش علاقمند به حضور در این کلاس‌ها باشد.

 

فعالیت‌ ورزشی:

امروزه بیش از هر زمان دیگری، به ورزش و سلامتی اهمیت داده می‌شود و تاثیر آن بر روی جسم و روان کودکان و بزرگسالان غیر قابل انکار است. اما با حضور وسایل دیجیتال و هوشمند مانند تلویزیون، گوشی موبایل و تبلت، کودکان زمان بسیار زیادی را بدون حرکت، پای برنامه‌های تلویزیونی یا کامپیوتر می‌گذرانند و این مساله برای سلامتی‌ آن‌ها، آسیب‌زا است.

اگر کودک‌تان اوقات زیادی را به تماشای تلویزیون می‌گذراند یا به بازی‌های کامپیوتری علاقمند است، حتما یک فعالیت ورزشی مفید را برای او در نظر بگیرید. دوچرخه‌سواری، پیاده روی، شنا و یا ثبت نام او در کلاس‌های ورزشی می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تقویت سلامتی او، همچنین پُر کردن اوقات فراغت کودکان باشد.

برنامه‌های مفرح خانوادگی:

اوقات فراغت ، فرصت مناسبی است که همه‌ی خانواده به یک فعالیت دلخواه بپردازند و یا یک سفر کوتاه را تجربه کنند. اگر همیشه مشغول به کار هستید و وقت کمی را دارید که با خانواده و کودک خود سپری کنید، تابستان و اوقات فراغت، زمان مناسبی است که همه با هم یک فعالیت خانوادگی را انجام دهید.

پیاده‌روی خانوادگی، رفتن به منزل مادربزرگ و پدربزرگ، گردش‌های کوتاه درون‌شهری و پیک‌نیک ، یا حتی رفتن به سینما، می‌تواند اوقات فراغت کودکان را پر کرده و خاطره‌ی خوبی را در ذهن آن‌ها به یادگار بگذارد.

عکاسی:

یکی از فعالیت‌های مفید که به پر کردن اوقات فراغت کودکان کمک می‌کند، این است که برای کودکتان یک دوربین عکاسی بخرید و از او بخواهید که تابستان را به عکاسی بپردازد و یک آلبوم کوچک از فعالیت‌ها و مناظر قابل توجه‌ تهیه کند.

عکاسی می‌تواند توجه کودک شما را به دنیای اطراف بیشتر جلب کند تا او یک کار هنری ارزشمند و خاطره‌ساز را انجام دهد.

 

اوقات فراغت کودکان

داستان نویسی:

اگر کودک شما اهل مطالعه و ادبیات است ثبت نام او در کلاسهای داستان نویسی و قصه گویی ، میتواند اوقات فراغت مفیدی را برای او پر کند و همچنین برای تقویت قوه خلاقیت او مفید و سودمند باشد.

کارهای مفید و انسان دوستانه:

هیچ چیز مانند احسان و نیکوکاری، خوشحالی درونی را برای شما به همراه نخواهد آورد و اگر دوست دارید کودکی مفید و فعال داشته باشید، باید از همان سنین کودکی او را با فعالیت‌های انسان دوستانه آشنا کنید. می‌توانید او را در گروه‌های حمایت از حیوانات یا محیط زیست ثبت نام کنید. یا خودتان هم دست‌ به کار شوید و با فرزندتان به گروه‌های انسان‌دوستانه کمک‌های فیزیکی برسانید.

اگر وقت این کار را هم ندارید، با کمک فرزندتان چند نهال کوچک یا گیاه بکارید و مراقبت از آن را به کودک‌تان بسپارید.

سپری کردن اوقات با گروه همسالان و دوستان:

شاید فکر کنید اوقات فراغت ، یعنی انجام کارهای مفید که به یادگیری ختم شود. اما اوقات فراغت هرگز به معنی ثبت نام کودک‌تان در انواع کلاس‌های مختلف نیست. حضور کودک در گروه همسالان می‌تواند اوقات شاد و مفرحی و البته مفیدی را برای کودک شما به همراه داشته باشد و در روحیه‌ی او موثر واقع شود.

بازی:

بازی ، بخشی مهمی از زندگی کودک است و لازم است کودکان اوقاتی از روز را به بازی بگذرانند. بنابراین فکر نکنید بازی کردن کودک به معنی اتلاف وقت اوست. کودکان خصوصا در گروه سنی پیش از دبستان تا ده سال، به وسیله‌ی بازی آموزش می‌بینند و کودکی که، کمتر بازی می‌کند کودکی ناراحت و ناآرام خواهد بود.

هرگز اوقات فراغت کودکان خود را با کلاس‌های متفرقه و ریز و درشت آنچنان پر و شلوغ نکنید که او نتواند با خیالی آسوده به بازی و فعالیت‌های دلخواهش بپردازد.

 

کلام آخر:

بدیهی است هر آنچه در این مقاله گفته شد، تنها چند پیشنهاد است و شما با اندکی تفکر، میتوایند اوقات فراغت کودکان خود را با بسیاری برنامه های مفید دیگر پوشش دهید. 

اگر چه سپری کردن زمان به بطالت، کار بسیار نامفیدی است اما مفید بودن اوقات فراغت به این معنی نیست که کودک خود را در انواع کلاس‌های آموزشی و ورزشی یا هنری ثبت نام کنید و از صبح تا شب، خودتان و کودکتان در مسیر رفت و آمد به کلاس‌های مختلف باشید.

اگر چه حضور فعال در کلاس‌های تابستانی، می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت کودکان سودمند باشد، اما بدون حضور در کلاس‌های گرانقیمت و رنگارنگ هم، می‌توان اوقات فراغت با ارزش و مفیدی نیز برای کودکان فراهم کرد. برای این منظور لازم است با کودک خود دوست باشید و برای او زمان بگذارید و البته، کمی خلاقیت به خرج دهید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزام. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا