دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

خوراندن دارو به کودک ؛ چگونه و با چه روش هایی به کودکان خردسال دارو بدهیم؟

خوراندن دارو به کودک ، یکی از چالش‌هایی ست که والدینی که کودک خردسال دارند، حتما با آن مواجه شده‌اند. شکل نرمال و رایج دارو که برای کودکان خردسال تجویز می‌شود، قطره یا شربت است و به همین علت باعث می‌شود کودک طعم دارو را بیشتر احساس کند. کودکان طعم دارو را دوست ندارند، خصوصا آن‌که قرار باشد در زمان بیماری دارویی را مصرف کنند و این مساله به تنهایی، سختی کار را دوچندان خواهد کرد چرا که کودک بیمار، بی‌حوصله و لجباز است و احتمالا برای خوردن دارو مقاومت نشان می‌دهد. با این وجود، خوراندن دارو به کودک اجتناب‌ناپذیر است و باید به دنبال راهکارهایی بود که بتوان به شکل ساده‌تر و راحت‌تری به کودک دارو را خوراند تا او بتواند سلامتی خود را به زودی بدست آورد. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم چند پیشنهاد ساده در جهت خوراندن دارو به کودک ارائه دهیم. امیدواریم این محتوا را تا انتها دنبال کنید:

 

خوراندن دارو به کودک

توصیه های ضروری در خوراندن دارو به کودک

از پیمانه مناسب اندازه‌گیری استفاده کنید:

از آنجا که شکل رایج داروی مصرفی برای کودکان، شربت و قطره می‌باشد، در اندازه‌گیری شربت یا شمردن قطره‌های دارو، باید دقت کافی را به خرج دهید و هرگز این دو را نباید با یکدیگر اشتباه بگیرید.

 قطره‌ها معمولا قطره‌چکان دارند و شما می‌توانید با دقت این قطره‌ها را بشمارید و در قاشق بریزید. از پزشک بخواهید اگر مقدور است از واحد سی‌سی، به جای قطره استفاده کند تا شما راحت‌تر بتوانید به کودک دارو بخورانید و کمتر اشتباه کنید. همچین اگر دارو بر واحد سی‌سی باشد، می‌توانید آن را در سرنگ بریزید.

از سرنگ استفاده کنید:

 بهترین وسیله‌ای که می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری و همچنین خوراندن دارو به کودک استفاده کنید، سرنگ است. یک سرنگ تمیز بردارید، سوزن آن را دور بیندازید و از آن برای اندازه‌گیری شربت‌ استفاده کنید. اگر میزان داروی مصرفی کمتر از پنج سی‌سی است، از سرنگ‌های پنج و اگر بیشتر است از سرنگ 10‌  سی‌سی استفاده کنید.

کودکان معمولا به علت تقلا، تکان‌خوردن یا اجتناب از خوردن دارو، ممکن است بخشی از دارو را از توی قاشق زمین بریزند و شما متوجه نشوید دقیقا چه مقدار از شربت را به کودک خود خورانده‌اید، اما استفاده از سرنگ این مشکل را حل می‌کند و علاوه بر اندازه‌گیری دقیق‌تر، می‌توانید به شکل راحت‌تری به کودک دارو بخورانید. همچنین اگر قرار است بیرون از منزل بروید، می‌توانید حجم مشخص دارو را در سرنگ بریزید و با خود حمل کنید.

نکته‌ی مهمی که در استفاده از سرنگ باید مد نظر قرار دهید، این است که سرنگ را به یکباره در دهان کودک تخلیه نکنید زیرا با این کار، دارو به ته حلق کودک پاشیده می‌شود و باعث سرفه و شکستن در گلوی او خواهد شد. دارو را به آرامی در دهان کودک بریزید و بعد از استفاده، حتما سرنگ را بشویید و بعد از چندبار استفاده دور بیندازید.

از قاشق مخصوص مندرج استفاده کنید:

این قاشق را می‌توانید به صورت جداگانه از داروخانه‌ها تهیه کنید. این قاشق به شکل یک استوانه کوچک است که قاشق در سر آن قرار دارد و شکل طراحی آن به گونه‌ای ست که اگر قاشق را بر روی زمین بگذارید، دارو از توی آن نمی‌ریزد، همچنین کودک راحتتر می‌تواند دارو را از توی آن بخورد.

دارو‌ها و شربت را بدون مشورت با پزشک با شیر یا آبمیوه مخلوط نکنید.

بهترین مایعی که می‌توانید طعم دارو را با آن از دهن کودک بزدایید، آب است. برخی از داروها بعد از ترکیب با شیر یا آبمیوه، خاصیت دارویی خود را از دست می‌دهند، بنابراین از ریختن دارو در آبمیوه یا شیشه‌شیر کودک اجتناب کنید و سعی کنید دارو را فقط با آب ولرم به کودک بخورانید.

حتما بروشور داروی مصرفی را بخوانید:

داروها ممکن است با همدیگر تداخل داشته باشند و یا ممکن است اثر یکدیگر را خنثی کنند. همچنین مصرف برخی از مواد غذایی ممکن است اثر دارو را خنثی کند، بنابراین حتما دستورالعمل دارو را مطالعه کرده و یا از داروساز مشورت بگیرید.

به جای شربت استامینوفن، از شیاف آن استفاده کنید:

شربت استامینوفن داروی مناسبی برای کاهش تب در کودکان است. اگر کودک شما طعم آن را دوست ندارد یا از خوردن آن اجتناب می‌کند و یا حالت تهوع دارد، از شکل شیاف آن استفاده کنید. از آنجا که لزوم پایین‌ آوردن تب در کودک بسیار ضروری و فوری است، نباید در این مورد زمان را از دست داد، بنابراین با استعمال دوز مناسب از شیاف استامینوفن، سرعت عمل خود را بالاتر ببرید.

بالا بودن تب در کودکان زیر پنج سال، ممکن است باعث تشنج شود و تا زمانی که تب کودک به طور کامل پایین نیامده است با دستمال نخی یا گاز استریل که با آب ولرم مرطوب شده است، کودک را تن‌شویه کنید.

اگر لازم است کودک چند دارو را با هم مصرف کند:

حتی‌الامکان از دادن چند دارو به طور همزمان به کودک پرهیز کنید چرا که برخی دارو‌ها ممکن است با هم تداخل داشته باشند و اثر دارویی خود را از دست بدهند. علاوه بر این، دادن چند دارو با هم به کودک، ممکن است باعث واکنش معده و حالت تهوع در کودک شود و دستگاه گوارش او دارو را پس بزند.

با شکم خالی به کودک دارو ندهید:

خوراندن دارو زمانی که معده کودک خالی ست، ممکن است باعث حالت تهوع در او بشود، بنابراین حتما بررسی کنید زمانی که کودک دارو میل می‌کند، معده‌اش خالی نباشد و دارو را با حجم کافی آب بنوشد.

اگر کودک شما به علت بیماری حالت تهوع داشت:

برخی مسمومیت‌ها یا ویروس‌ها، باعث حالت تهوع و استفراغ در کودک می‌شوند و اگر کودک شما بعد از خوردن دارو دچار استفراغ شد، لازم است دارو را مجددا به او بخورانید. برای جلوگیری ازین حالت، بهتر است با پزشک مشورت کرده و در صورتی که لازم است برای کودک داروی ضدتهوع استفاده کنید.

همچنین اگر کودک شما دچار اسهال است، برای او شیاف استعمال نکنید.

به زور به کودک دارو ندهید:

خوراندن دارو به کودک به شکل زوری، باعث لجبازی بیشتر در او می‌شود و حتی ممکن است باعث واکنش در بدن او شده و او دارویی را که به زور به او خورانده‌اید را بالا بیاورد. بنابراین سعی کنید از روش‌های مسالمت‌آمیز برای خوراندن دارو به کودک استفاده کنید.

به حافظه تان اعتماد نکنید

از آنجا که بدن کودکان حساسیت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد، لازم است دقت بیشتری در زمان و میزان مصرف دارو به خرج دهید. زمانی که به کودک دارو می‌دهید را یادداشت کنید و از زنگ هشدار تلفن همراه‌تان برای یادآوری ساعت دارو استفاده کنید.

 

خوراندن دارو به کودک

 

روش‌هایی برای آموزش خوراندن دارو به کودک

بهترین روش برای خوراندن دارو به کودک این است که او را آموزش دهید و ذهن او را در این ارتباط آماده کنید:

فوائد خوردن دارو را برای کودک شرح دهید:

اگر کودک شما در سن و سالی ست که معانی جملات شما را درک می‌کند، با او صحبت کنید و از فوائد خوردن دارو برای او بگویید و سعی کنید مساله را با گفتگو حل کنید چرا که اگر کودک شما بپذیرد دارو را بخورد، کار شما راحت‌تر خواهد بود.

از کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی بهره بگیرید:

کتاب‌ها یا انیمیشن‌های کارتونی بسیاری هستند که می‌توانند در زمان بیماری کودک، به شما یاری برسانند و شما با استفاده از آن، کودک خود را متقاعد کنید که داروی مورد نیاز را بخورد.

برای کودک قصه بگویید:

قصه گویی روش مناسب دیگری است که می‌توانید با اسفتاده از آن، کودک را به خوردن دارو ترغیب کنید. همچنین در قالب قصه و داستان برای کودک توضیح دهید که نباید سرخود و بدون اجازه، از دارو و شربت استفاده کند.

با کودک بازی کنید:

از اسباب‌بازی‌های کودکانه مانند کیت‌های پزشکی استفاده کنید و به وسیله‌ی آن با کودک خود بازی کنید و از او بخواهید به عروسک‌هایش دارو بخوراند. شما به راحتی می‌توانید در قالب بازی‌های آموزشی کودک را متقاعد کنید که خوردن دارو برایش مفید است.

خودتان را برای کودک الگو قرار دهید:

مصرف دارو اجتناب ناپذیر است و معمولا خود ما هم روزانه یا گهگاه دارو مصرف می‌کنیم. یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش خوراندن دارو به کودک این است که خودتان را برای او الگو قرار دهید و به او نشان دهید که شما هم گاهی مجبور هستید برای بدست آوردن سلامتی، دارو مصرف کنید. البته همواره باید به کودک هشدار دهید که نباید بدون اجازه شما دارو مصرف کند.

اجازه دهید خود کودک سرنگ محتوی دارو را بنوشد:

کودکان استقلال را دوست دارند و اگر کودک شما به سنی رسیده است که می‌تواند خودش دارو درون سرنگ را بخورد و می‌تواند آن را به درستی انجام می‌دهد، این کار را بر عهده‌ی او بگذارید.

از روش‌های خلاقانه استفاده کنید:

هر کودکی علائق و سلائق مخصوص به خود را دارد و شما با شناختی که نسبت به کودک خود دارید، می‌توانید از روش‌های خلاقانه و بازی‌مانند، برای خوراندن دارو به کودک خود استفاده کنید. سعی کنید زمان خوردن دارو را تبدیل به کاری مفرح و شاد تبدیل کنید و از خوراندن دارو به زور و دعوا، حتی‌الامکان اجتناب کنید.

 

خوراندن دارو به کودک

 

سخن پایانی:

خوراندن دارو به کودک گاهی تبدیل به یک چالش بزرگ و جدی در خانواده می‌شود خصوصا اگر حال جسمی کودک بد باشد و او به دارو، نیاز فوری داشته باشد. از آنجا که لجبازی در سنین زیر دبستان از خصوصیات ذاتی بیشتر کودکان است، سعی کنید مساله را به لجبازی نکشانید چرا که کارتان سخت و دشوار خواهد شد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با وب‌سایت پروماگ و بخش آموزش سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

بدغذایی در کودکان ؛ با چه روش هایی می توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد؟

جملات ممنوعه به کودکان ؛ این عبارات را هرگز به کودک خود نگویید!

آموزش جنسی به کودکان ، چرا و چگونه باید صورت گیرد؟روش آموزش مسائل جنسی به کودکان!

بلوغ زودرس در کودکان چیست و چه اختلالاتی به همراه دارد؟ بلوغ را در کودکمان بهتر بشناسیم!

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مرگی خاموش که خواب شیرین پدر و مادر ها را آشفته می سازد!

۱۰ ممنوعیت دارویی برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا