دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

جملات ممنوعه به کودکان ؛ این عبارات را هرگز به کودک خود نگویید!

کودکان ثمره‌ی زندگی ما هستند و همه‌ی ما دوست داریم کودکانی با اعتماد بنفس و قوی داشته باشیم. امروزه روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که هفت سال اول کودکی، زمانی ست که شخصیت کودک شکل می‌گیرد. این دوران از نظر رواشناسی، بسیار بااهمیت و مهم تلقی می‌شود و باعث شکل‌گیری شخصیت کودک در بزرگسالی خواهد شد. با این وجود بسیاری از ما به علت ناآگاهی و ناخواسته، با بیان کردن جملاتی کلیشه‌ای که شاید چندان از بار معنایی آن‌ها، مطلع نباشیم به کودک خود برچسب می‌زنیم و باعث می‌شویم بخشی از شخصیت کودک مورد حمله یا تخریب قرار گیرد.

ما در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم به معرفی جملات ممنوع به کودکان بپردازیم که ممکن است ناخواسته بر زبان آورید و باعث شوید روح و روان کودک شما آسیب ببیند. در ادامه همراه این مقاله باشید:

عبارات و جملات ممنوع به کودکان 

القا حس مردانگی به پسربچه‌ها:

مرد که گریه نمی کنه ، مرد که نمی‌ترسه، مثل مرد باش  و یا تو مرد هستی

بسیاری از مردم ازین جملات برای فروکش کردن احساسات پسربچه‌ها استفاده می‌کنند و این حس را به آن‌ها القا می‌کنند که به این دلیل که پسر یا مرد هستند نباید بسیاری از احساسات را داشته باشند یا بروز دهند. بکار بردن این جملات در طول تاریخ، بار سنگینی را بر دوش مردها‌ گذاشته است و القا همین جملات در کودکی باعث شده است مردان بزرگسال، از ابراز کردن بسیاری از احساسات انسانی که حق آن‌ها ست، اجتناب کنند و این مساله، هیچ ارمغانی جز تحمیل فشار و تحمل بار احساسی زیاد برایشان به همراه نداشته است. خوب است بدانید یکی از دلایلی که مردان، عمر کمتری به نسبت زنان دارند، همین ابراز نکردن احساسات‌شان است چون آن‌ها از کودکی یاد گرفته‌اند که نباید ضعیف باشند و بیان احساسات آن‌ها را ضعیف نشان می‌دهد.

لطفا مانع ابراز احساسات پسرهای کوچک نشوید و اجازه دهید آن‌ها به‌راحتی، خشم، ناراحتی، ترس و بغض خود را ابراز کنند. این نکته را در نظر داشته باشید این احساسات کاملا انسانی هستند و اگر کارکردی نداشتند خداوند آن را در وجود پسرها یا مردان قرار نمی‌داد. پسر کوچک شما حق دارد که بترسد، ناراحت شود، احساس ناامنی کند، گریه کند و یا هر احساس دیگری داشته باشد و بتواند آن را بدون قضاوت شدن ابراز کند.

 

القا حس مردانگی به پسران، از جملات ممنوعه به کودکان است که بار روانی سنگینی را به آن ها تحمیل میکند.

القا تفکرات جنسیت‌زده به دختر‌ها:

بسیاری از خانواده‌ها، انجام رفتار‌های خاصی را برای دختربچه‌ها ناشایست می‌دانند. کودکان تمایل دارند رفتارهای بزرگترها را فارغ از جنسیتی که دارند، تکرار کنند و آن را به سبک کودکانه‌ی خود انجام دهند. به غیر ازین، امروزه امکان بسیاری از مشاغل و کارها برای خانم‌ها فراهم شده است و زن‌ها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی را بر عهده بگیرند. القاء تفکرات جنسیت‌زده به دختران از سری جملات ممنوعه به کودکان است که باعث می‌شود آن‌ها از انجام کارهایی که مورد علاقه و پسندشان هست، باز بمانند و نتوانند آنچه را که هستند و دوست دارند به انجام برسانند.

مقایسه کردن کودک با کودکان دیگر:

هر کودکی قابلیت‌ها و ویژگی‌های رفتاری منحصربفردی دارد. مقایسه کردن کودک با خواهر یا برادر بزرگتر، یا کودکان فامیل، تنها حس کینه و حسد را در دل کودک شما تقویت می‌کند و ابدا روش مناسبی برای انگیزه دادن به کودک برای نمایش رفتارهای مناسب‌تر نیست! به‌کار بردن جملاتی مانند “مثل فلانی باش” ، یا “از فلانی یاد بگیر” و جملاتی ازین دست، تنها باعث تحقیر شدن و از دست دادن عزت نفس در کودک شما می‌شود. سعی کنید بین فرزندان‌تان یا سایر کودکان فامیل، رقابت ایجاد نکنید و به جای آن، کودکتان را با خصوصیات رفتاری که دارد بپذیرید و اجازه دهید او همانی باشد که هست و دوست دارد باشد.

به کار بردن جملاتی مانند ” تو دیگه بزرگ شدی! “

کودک شما اگر بزرگ شده بود به او واژه‌ی کودک اطلاق نمی‌شد. از نظر کنوانسیون حقوق کودک، هر فرد زیر 18 سال کودک است! اجازه دهید کودکان در دنیای کودکانه‌ی خود غوطه‌ور باشند و از آن‌ها توقعات بیش از حدود سن‌شان نداشته باشید. وقتی دائما به کودکتان می‌گویید و القا می‌شود که او دیگر بزرگ شده، او را از دوران کودکی‌اش جدا می‌سازید و وارد دنیایی می‌کنید که هنوز آمادگی کافی برای ورود به آن را ندارد و این مساله بدون شک، بر روی شانه‌های نحیف او سنگینی خواهد کرد.

 

به کار بردن عبارات جنسیت زده از جملات ممنوعه به کودکان است که در نهایت باعث تحقیر دختران در جامعه می شود.

تقویت روحیه‌ی انتقام‌گیری در کودکان:

حتما این جمله را بارها شنیده‌اید که برخی از والدین به فرزندان‌شان می‌گویند: ” اگر فلانی تو را زد، تو هم او را بزن!!! “به نوبه‌ی خود، اصلا نمی‌توانم درک کنم که این چه جور جمله‌ای ست و چرا باید به کرات آن را از زبان دوست و آشنا شنیده باشیم؟ این جمله و جملاتی مانند این، تنها روحیه‌ی انتقام‌گیری و تلافی‌کردن را در کودک‌مان ایجاد و تقویت می‌کند. با بکار بردن چنین جملاتی به کودک خود یاد می‌دهید که پاسخ هر کار اشتباهی را با اشتباه دیگری از همان نوع بدهد و چگونه می‌توان انتظار داشت که کودکان ما، گذشت و مهربانی را یاد بگیرند؟ این نکته را در نظر بگیرید که زنجیره خشونت باید در هرجایی که هست، گسسته شود و بدی را نباید با بدی پاسخ داد، آن‌هم در سطح کودکان خردسال که بدی و خوبی از نظر ذهن کوچک‌شان، چندان هم جدی نیست!

جملاتی که باعث برچسب زدن به کودک می‌شود:

بسیاری از جملاتی که ما به کودکان خود می‌گوییم در واقع برچسب‌هایی هستند که به آن‌ها می‌زنیم. جملاتی مانند “تو بچه‌ی باهوشی هستی” یا “تو بچه‌ی خنگی هستی” و یا “دروغگو هستی” و یا “تو راستگو هستی” همه‌ی این‌ها اتیکت و لیبلی ست که ما بر کودک خود می‌چسبانیم. کودک شما همان چیزی خواهد بود که شما می‌گویید، بنابراین از برچسب زدن‌های منفی به کودکان اجتناب کنید.

جملات ممنونه
از بکار بردن عبارات و جملات ممنوعه به کودکان اجتناب کنید و با این کار اجازه ندهید شخصیت آنها تخریب شود.

سخن پایانی:

جملاتی که در این مقاله از آن‌ها یاد شد، عباراتی هستند که به طور روزمره آن‌ها را می‌شنویم و حتی ممکن است به طور ناخواسته آن‌ها را بکار برده باشیم. کودکان هر آنچه را که ما در سنین کودکی به آن‌ها می‌گوییم و القا می‌کنیم در ذهنشان حک می‌کنند و رفتارهایشان در بزرگسالی را بر همین اساس دسته‌بندی می‌کنند. بنابراین در ذهن پاک کودکان، آزادی و امنیت را جای دهید و از بازگو کردن هر گونه جمله‌ی جنسیت‌زده چه به دختران و چه به پسران اجتناب کنید. این ما هستیم که ارائه برخی رفتارها را برخلاف فطرت کودکمان برای او ممنوع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم او نهاد واقعی‌اش را که هدیه خداوند است شکوفا سازد!

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با وب‌سایت پروماگ و بخش آموزش سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

 


مطالب مرتبط را در وب‌سایت بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا