دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

محیط زیست

خفاش‌ها – رازها و فواید حضور این موجودات مرموز در طبیعت

خفاش‌ها برای طبیعت مفید هستند. آن‌ها برای انسان ضرری ندارند و می‌توانند در نزدیکی محل زندگی‌ ما و به صورت مسالمت آمیز با انسان‌ها زندگی کنند. شاید عجیب به نظر برسد ولی خفاش‌ها نیز همانند عنکبوت‌ها، کِرم‌ها، زنبور و … برای رشد گیاهان و سلامت درختان مفید هستند و حضور آن‌ها در حوالی محل زندگی ما می‌تواند هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی را رقم بزند. اگر می‌خواهید بدانید که چطور خفاش‌ها را به باغتان جذب کنید و از رازهای فواید حضور این موجود مرموز در باغ و باغچه خود آگاه شوید، ما را تا انتهای این مقاله از مجله پروماگ همراهی کنید.

چه حیواناتی برای باغ و باغچه مفید هستند؟

حتماً برایتان سؤال خواهد بود که آیا واقعاً وجود حیوانات برای باغ و باغچه مفید است؟ و اگر جواب مثبت است، چه حیواناتی برای باغ مفید هستند؟ با کمی تفکر به این نتیجه می‌رسیم که حضور برخی موجودات در حد تعادل می‌تواند سلامت گل و گیاه و درختان را تضمین کند.

به‌عنوان‌مثال حضور پرندگان در باغ می‌تواند از ازدیاد جمعیت حشرات جلوگیری کند و به نحوی تاثیر مثبتی بر روی سلامت گیاهان بگذارد.

حشراتی مانند کفشدوزک‌ها، زنبورها، عنکبوت‌ها، کرم‌های خاکی و … نیز هر کدام به طریقی در زیبایی گیاهان و درختان تأثیر گذار هستند و نقش اساسی در سلامت گیاهان ایفا می‌کنند؛ این موجودات از هجوم آفت‌ها جلوگیری کرده و بیمار شدن گیاهان را به حداقل می‌رسانند. خفاش ها هم از آن دسته موجوداتی هستند که حضورشان در باغ ها و باغچه ها فواید بسیاری دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

خفاش‌ها در طبیعت

از خفاش‌ها مراقبت کنید و به آن‌ها سرپناه دهید

اما حیوانات دیگری نیز برای باغ و باغچه ما مفید هستند که ممکن است به دلیل نیاز به سرپناه، آب یا غذا به باغ شما پناه آورده باشند. یکی از این موجودات می‌توانند خفاش‌ها باشند! بله خفاش‌ها! این موجودات مرموز و شبگرد که ظاهرشان برای بسیاری از افراد، ترسناک و دلهره‌آور است ولی بد نیست بدانید که خفاش‌ها نه‌تنها در سلامت باغ تأثیرگذار هستند بلکه در آسایش و سلامت خود شما نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند!

خفاش‌ها یکی از ماهرترین و حاذق‌ترین شکارچیان پشه ها هستند که حضور آن‌ها در شب می‌تواند هم ما و هم باغمان را از گزند این حشرات موذی، مصون دارد. برای این منظور اگر محیط باغ و فضای بیرونی خانه‌تان مناسب حضور خفاش‌ها نیست می‌توانید با ساخت خانه خفاش، این موجودات را به باغ و باغچه خود جذب کنید.

چطور خفاش‌ها را به باغمان جذب کنیم

برای جذب خفاش‌ها به باغ، باید محیط را باب میل آن‌ها و هم‌راستا با نیازهایشان آماده کنید. همه حیوانات به آب نیاز دارند و وجود منابع آب مانند حوض یا استخر می‌تواند در جذب خفاش‌ها به باغ مؤثر باشد. باغتان را همیشه سرسبز و با طراوت نگه‌دارید و از سموم و آفت‌کش‌ها استفاده نکنید تا یک زیستگاه عالی برای خفاش‌ها تدارک ببینید. ساخت سرپناه نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد تا با ایجاد حس امنیت و آرامش، محیط را برای زندگی خفاش‌ها آماده کنیم.

روش ساخت یک سرپناه برای خفاش

با توجه به موارد ذکر شده، می‌دانیم که پیش‌نیازهای حضور موجودات مفید در باغ، چه مواردی هستند ولی شاید وجود یک سرپناه، مهم‌ترین گزینه باشد. به همین منظور در ادامه روش ساخت یک سرپناه برای خفاش و جذب این موجود جالب به باغ را بیان می‌کنیم:

۱- در قسمتی از باغ خود، یک محل امن را برای خفاش‌ها انتخاب کنید. بهتر است محلی که انتخاب می‌کنید روی یک درخت یا یک چوب بلند قرار داشته باشد و نور آفتاب به‌خوبی به آن بخش بتابد تا گرمای مورد نیاز خفاش‌ها تامین شود.

۲- با استفاده از چند تکه چوب، یک خانه چوبی دنج برای خفاش‌ها بسازید. سعی کنید یک مستطیل کاملاً پوشیده طراحی کنید که فقط در قسمت زیرین آن، ‌فضایی برای رفت‌ و آمد خفاش‌ها وجود داشته باشد. هم در داخل و هم زیر این مکعب نیز چوب‌هایی را به شکل افقی نصب کنید تا این حیوانات با توجه به طبیعت خود بتوانند به‌صورت برعکس بر روی آن‌ها آویزان شوند. سپس خانه چوبی را در محلی که از پیش تعیین کرده بودید نصب کنید.

استفاده از جعبه یا لانه برای جذب خفاش‌

۳- جعبه چوبی باید در ارتفاع مناسب نصب شود و حداقل 15 فوت (4.6 متر) و حداکثر 25 فوت (7.6 متر) از سطح زمین فاصله داشته باشد. ارتفاع‌هایی کمتر یا بیشتر از این محدوده، مورد علاقه خفاش‌ها نیست و امکان اینکه به‌سوی مکان مورد نظر شما جذب شوند، بسیار کم است. پس سعی کنید محلی که انتخاب می‌کنید ارتفاع مورد نظر شما را دارا باشد.

۴- اطمینان حاصل کنید که شکارچیان خفاش‌ها، در نزدیکی باغ و محل زندگی‌تان وجود ندارند. به‌عنوان‌مثال اگر در جوار محل زندگی شما جغد، شاهین یا هر پرنده بزرگ دیگری رفت‌ و آمد می‌کند، قطعاً ‌خفاش‌ها به باغ شما نخواهند آمد. پس محل قرارگیری خانه آن‌ها را با اطمینان از امنیت و سلامت آن‌ها انتخاب کنید.

۵- در نزدیکی خانه خفاش‌ها یک منبع آب مانند حوض یا ظرف آب قرار دهید. بهتر است منبع آبی که در نظر می‌گیرید بزرگ باشد چون خفاش‌ها علاقه دارند تا بتوانند در مواقعی به نظافت خود بپردازند و حمام کنند.

۶- تمام موارد ذکر شده، مراحلی بودند که برای جذب خفاش به باغ می‌بایست انجام دهید ولی با تمام این تدابیر، ممکن است بعد از گذشت زمان، هیچ خفاشی به لانه‌ای که ساخته‌اید نیاید و در آنجا زندگی نکند؛ در این صورت مکان خانه چوبی را عوض کنید و به محلی انتقال دهید که نور آفتاب بیشتری به آن بتابد و گرم‌تر باشد.

خفاش در طبیعت

تلاش‌های حفاظتی برای حفظ گونه خفاش

در ادبیات و داستان‌های عامیانه این گونه جانوری مورد پسند قرار ندارد و داستان‌هایی درباره آن تعریف شده که از محبوبیت این جانور در بین انسان‌ها کاسته است. خون آشام بودن خفاش یا شبکور حقیقت دارد ولی تنها ۳ گونه این جانور خون‌خوار هستند. بقیه گونه‌های خفاش حشره خوارند. این موضوع برای باغ‌ها اهمیت دارد. زیرا حشره‌ها آفت درختان و باغات هستند.

حشره‌هایی که خفاش‌ها شکار می‌کنند مزاحم و آفت محسوب می‌شوند. در عین حال گونه جانوری خفاش نیز نیاز به حفاظت دارد. در کشورهایی مانند مالزی اگر کسی لانه این جانور را خراب کند جریمه می‌شود. برای حفظ این گونه جانوری در بریتانیا اقداماتی انجام شده است. در مالزی و ساراواک برای حفظ این گونه تلاش می‌شود . خفاش در پوشش جانوران حفاظت شده‌ است. در تگزاس نیز برای حفظ خفاش به جذب گردشگر برای تماشای پرواز شبانه آن اقدام کرده کرده‌اند.

خفاش
خفاش ها موجوداتی مفید و ارزشمند هستند که بسیاری از کشورهای دنیا از آنها محافظت می کنند.

 خفاش را به باغمان جذب کنیم تا درخت ها و گیاهان بهتری داشته باشیم

همان‌طور که متوجه شدیم خفاش‌ها می‌توانند در کنار ما هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و برای سلامت ما و گیاهانمان نیز مفید واقع شوند. اگر از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواهد برای حیوانات پناهگاه بسازید، می‌توانید خفاش‌ها را هم مدنظر قرار دهید تا با ایجاد محلی برای زندگی این حیوانات، باغ و باغچه خود را در برابر هجوم حشرات موذی و مضر محافظت کنید.

از شما مخاطبان همیشگی پروماگ متشکریم که مانند گذشته همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا