دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

محیط زیست

۶ شهر سبز دوستدار طبیعت که با سیاست حفظ محیط زیست اداره می‌شوند

شهر سبز چیست؟ به شهری که بر مبنای حفظ محیط زیست ساخته و نگهداری شود شهر سبز می‌گویند. سبزترین شهرهای دنیا با اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی، توجه به حمل‌ونقل عمومی، بازیافت زباله و گسترش فضای سبز، طبیعتی دوستانه و پاک و توام با حس نشاط و سرزندگی به وجود آورده‌اند. در مقاله پیش رو از مجله پروماگ شما را با ۶ شهر سبز و رویایی آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی ۶ شهر سبز در نقاط مختلف جهان

در  ادامه به سبزترین شهرهای دنیا سفر خواهیم کرد تا با شهرهایی که با سیاست حفظ محیط زیست آلودگی‌های زیست محیطی خود را کاهش داند آشنا شویم. در این شهرهای دوستدار طبیعت کمترین میزان هدررفت انرژی و تولید آلودگی دیده می‌شود. سلامت شهروندان مورد توجه قرار گرفته و از بازیافت به عنوان راهکاری برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی استفاده می‌گردد. در شهر سبز از انرژی‌های پاک استفاده می‌شود و وسایل نقلیه عمومی برقی دارد. دوچرخه وسیله مهمی در این شهرهاست و آسمان آبی زیبایی در تمام شهر دیده می‌شود. در این شهرها سوخت فسیلی استفاده نمی‌شود و یا استفاده از آن به شدت محدود شده است. بسته به جغرافیایی که شهر در آن واقع شده است از انرژی خورشیدی یا بادی برای تولید برق استفاده می‌شود.

1- شهر سبز کوریتیبا در آمریکای جنوبی

یکی از سبزترین شهرهای آمریکای جنوبی «کوریتیبا» نام دارد. وجود باغ‌های گیاه‌شناسی، موزه‌هایی از عناصر طبیعت و گیاهان خشک‌شده و همچنین پارک‌های ساحلی و جنگلی، طبیعتی دوستانه و دل‌نشین در «کوریتیبا» خلق کرده است. از سال ۱۹۸۰ تاکنون بیش از ۷۰ درصد زباله‌های تولید شده در این شهر بازیافت می‌شوند و دوباره مورداستفاده قرار می‌گیرند. مسئولین «کوریتیبا» با احداث یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی موفق شده‌اند هوایی تمیز و مطبوع برای شهروندان به وجود آورند. ناگفته نماند در کنار تمام بزرگ‌راه‌های کوریتیبا درخت‌هایی زیبا و سرسبز کاشته شده که لذت سفر در آن را دوچندان کرده است.

شهر سبز کوریتیبا

بیشتر بخوانید

2-شهر سبز سنگاپور

شاید باور اینکه سنگاپور سبزترین شهر آسیا لقب گرفته برایتان سخت باشد اما این شهر در مبارزه با آلودگی و تخریب محیط زیست در جهان نمونه است! احداث سیستم وسیع حمل‌ونقل عمومی، وجود قوانین بازدارنده در استفاده از خودروهای شخصی و قرار دادن سطل‌های تفکیک زباله در هر خانه نقش مهمی در تمیزی هوا و پاکیزگی این شهر ایفا می‌کند.

فرهنگ درختکاری به‌قدری در بین عموم مردم سنگاپور شایع است که حتی بسیاری از افراد در مناسبت‌های مختلف به یکدیگر درخت هدیه می‌دهند! طبیعت دوستانه و زیبایی‌های فراوان این شهر باعث شده تا اهالی آن هم با یکدیگر صمیمی و مهربان باشند.

شهر سبز سنگاپور

3-شهر زیبای کپنهاگ

«کپنهاگ» لقب پایتخت سبز اروپا را یدک می‌کشد! این شهر رؤیایی سراسر سبزی و نشاط است. در واقع مردم این شهر پس از خارج شدن از منزل مستقیماً به دل طبیعت پای می‌گذارند! اغلب اتوبوس‌های «کپنهاک» برقی هستند و مردم برای عبور و مرو بیشتر از دوچرخه استفاده می‌کنند که این امر انتشار گازهای آلوده را به حداقل رسانده و با تنفس در این شهر به‌نوعی روح و جسم آدمی زنده می‌شود. جالب است بدانید اکثر فروشگاه‌های «کپنهاگ» نیز محصولاتی سازگار با طبیعت عرضه می‌کنند! اثرگذاری فضا و طبیعت دوستانه این شهر به‌قدری بر روی اهالی منطقه زیاد بوده که از آن‌ها به‌عنوان یکی از شادترین انسان‌های جهان یاد می‌شود.

شهر سبز کپنهاک

4- شهر سبز و زیبای سانفرانسیسکو

یکی از سبزترین شهرهای آمریکای شمالی «سانفرانسیسکو» نام دارد که در ایالت کالیفرنیا واقع است. تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، وجود سیستم مدرن حمل‌ونقل عمومی و همچنین راه‌اندازی سیستمی با سطل‌های زباله رنگی برای بازیافت، طبیعتی پاک همراه با سرزندگی به وجود آورده است. شما می‌توانید با عبور از روی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پل‌های جهان (پل گلدن گیت) که در دل این شهر ساحلی طراحی شده طبیعت باشکوه، چشم‌انداز زیبا و همچنین شهرسازی و معماری دوستدار طبیعت آن را تماشا کنید. شهر سبز سانفرانسیسکو به طبیعت زیبایش شهرت دارد. زیبایی این شهر به پاکی هوا و نبود آلودگی است.

در عکس زیر نمایی از خیابان زیبای «لمبارد» در شهر دیدنی سانفرانسیسکو را مشاهده می‌کنید.

شهر سبز سانفرانسیسکو

بیشتر بخوانید

5- شهر زیبای استکهلم

نخستین شهری که جایزه پایتخت سبز اروپا را به دست آورد استکهلم سوئد است. شهر سبز استکهلم پیشگامی در زمینه حفظ محیط زیست برای اروپا محسوب می‌شود. نوع معماری و برنامه‌ریزی این شهر به‌گونه‌ای پیش می‌رود که تا سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در آن به عدد صفر برسد! قرارگیری در کنار رودخانه‌های زیبا و همچنین وجود درختان پر تعداد و رنگارنگ مناظری رویایی و دیدنی به وجود آورده است. این شهر توجه خاصی به سیاست‌های زیست‌محیطی دارد و در این راستا اغلب عبور و مرور در آن به‌وسیله دوچرخه و قایق صورت می‌گیرد. پیدا کردن یک زباله در خیابان‌‌های استکهلم کار ساده‌ای نیست و در آن چیزی جز زیبایی، آرامش و سرزندگی یافت نمی‌شود.

در عکس زیر نمایی از شهر استکهلم و طبیعت زیبا و رنگارنگ آن را مشاهده می‌کنید.

شهر زیبای استکهلم

6- شهر سبز آمستردام

آمستردام شهری با نزدیک به یک‌میلیون جمعیت و یک‌میلیون دوچرخه! پر بیراه نیست اگر این شهر را بهشتی در قلب اروپا بدانیم! وجود درختان سرسبز، رودخانه‌های پرتعداد، پارک‌های آبی و جنگلی در کنار بافت تاریخی، آمستردام را به منطقه‌ای دیدنی و هیجان‌انگیز در کشور سوئد تبدیل کرده است. تقریباً اکثر مردم این شهر برای رفت‌وآمد در آن از دوچرخه استفاده می‌کنند که این امر علاوه بر پاکیزگی محیط، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز خواهد شد. البته استفاده از قایق نیز در آمستردام مرسوم بوده که می‌توانید با آن سفری هیجان‌انگیز در این شهر داشته باشید.

طبیعت زیبای آمستردام

شهرهای سبز دوستدار طبیعت

درست است که وجود زیرساخت‌ها و خدمات پرتعداد حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی در ایجاد شهری پاک و دوستدار طبیعت دارد اما ما نیز می‌توانیم خودمان با رعایت نکاتی ساده و کم‌هزینه مانند تفکیک زباله و عدم ریختن باقیمانده غذا و … در طبیعت، استفاده کم‌تر از خودروهای شخصی، توجه به حفظ منابع طبیعی و مواردی از این‌ دست برای داشتن شهری سبز و زیبا پیش‌ قدم شویم. پس بیایید از این‌ پس از دریچه‌ای متفاوت به طبیعت نگاه کنیم تا رویاهایمان به حقیقت بپیوندد و شهر ما نیز به زمره سبزترین شهرهای جهان بپیوندد. به امید چنین روزی!

امیدوارم شما خوانندگان محترم مجله اینترنتی پروماگ از خواندن مطلب فوق بهره کافی برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا