دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

رفتار بالغانه والدین با فرزندان ؛ چگونه مانند یک پدر و مادر عاقل و بالغ با کودکمان رفتار کنیم؟

به راستی سن یک عدد است‌! به رغم افزایش سن عددی، بسیاری از انسانها به لحاظ فکری و عقلی هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند، حتی اگر به عنوان پدر یا مادر، الگوی فرزند خود باشند. این موضوع به سادگی از رفتارهای غیر معقول این دسته افراد قابل مشاهده است. والدینی که هنگام عصبانیت، قادر به کنترل کردن خشم خود نیستند و زمانی که اشتباهی از فرزندشان سر می‌زند بی آنکه علت را با سن کودک تطبیق دهند، با رفتار پرخاشگرانه با فرزندشان برخورد می‌کنند! پر واضح است اینگونه رفتارها سبب سرکوب روحیه‌ی کودک می‌شود و کودکی که در چنین محیطی پرورش می‌یابد، دارای طرز تفکری مشابه با والدین خود خواهد بود. اگر به عنوان پدر یا مادر، مخاطب وب‌سایت پروماگ هستید و هنوز گاهی رفتار پرخاشگرانه و ناپخته از شما سر می‌زند، پیشنهاد می‌دهیم این محتوا را بخوانید. وقت آن رسیده است که همه‌ی ما بزرگ شویم‌ و رفتار بالغانه از خودمان بروز دهیم!

رفتار بالغانه والدین

همواره انسانهای بسیاری در تلاش هستند تا به شما کمک کنند، اما واقعیت این است که تنها خودتان می‌توانید به خودتان کمک کنید! فارغ از وجود معضلاتی چون اعتیاد، طلاق و بزهکاری، بدرفتاری با کودکان معمولا حاصل تفکرات نادرست و عدم کنترل خشم است.

رفتار پرخاشگرانه و نادرست با فرزندان و برخوردهای فیزیکی، نه تنها رفتار کودک شما را اصلاح نمی‌کند، بلکه موجب تخریب روحیه‌ی فرزندتان نیز می‌شوند و شما در آینده نسلی را پرورش خواهید داد که قادر به مدیریت و کنترل رفتار خود نیست.

هر کودکی اجازه دارد به اقتضای سن خود بچگانه رفتار کند و این امر به خودی خود سبب مشکلی نمی‌شود. مشکل زمانی آغاز می‌شود که والدین، بچگانه و ناپخته رفتار می‌کنند. در اینگونه موارد، معمولا والدین به دور از یک رفتار بالغانه ، خودخواهانه و حق به جانب تصمیم می‌گیرند.

 

رفتار بالغانه والدین
رفتار بالغانه شامل، شیوه‌ی تربیتی بدون اعمال خشونت است.

 

اجازه دهید با ذکر چند مثال، موضوع را کمی روشن‌تر کنیم:

اگر فرزند شما دیر به منزل می‌رسد، نیاز نیست با در نظر گرفتن بدترین حالت ممکن، اقدام به رفتاری توأم با خشونت کنید! بلکه علت را جویا شوید. هر عملی که از کودک شما سر می‌زند، حتما علتی دارد و شما به عنوان یک پدر یا مادر، باید چنان با فرزند خود دوست باشید که او بتواند به راحتی دغدغه‌اش را با شما در میان بگذارد. در بسیاری موارد، موضوع آن‌قدرها هم پیچیده نیست و ممکن است دیر رسیدن فرزند شما، ناشی از نبود وسیله‌ی نقلیه مناسب باشد!

اگر فرزندتان عمل اشتباهی را انجام داده، باید ابتدا به بررسی علت‌ها پرداخت و سپس در این رابطه تصمیم‌گیری کنید.

هر انسانی دارای استعدادهای متفاوتی است، اما والدین بسیاری هستند که بر اساس علاقه و احساسات خود، فرزندشان را به سمت اهدافی سوق می دهند که شاید مورد پسند کودک نباشد و یا اصلا استعدادی در آن زمینه نداشته باشد، سپس بدون در نظر گرفتن توانایی‌های فرزندانشان، با مشاهده‌ی کوچکترین ضعفی در آنها، رفتار پرخاشگرانه بروز می‌دهند و طبیعی است که کودک در این راه، با شکست مواجه خواهد شد.

گاهی دیده می‌شود، والدین بی‌توجهی را بهترین راه مخالفت با خواسته‌های کودک خود می‌دانند. در موارد این چنینی، به سادگی می‌توان با راهکارهایی همچون صحبت کردن یا پرت کردن حواس کودک، او را از خواسته اش منصرف کرد.

اگر با هر کار اشتباهی کودک را تهدید به ترک کردن خانه می‌کنید و یا به او می‌گویید دیگر او را دوست ندارید،  رفتاری بسیار بچگانه  و ناپخته از خود بروز داده‌اید. خانه و خانواده باید تنها مأمن و پناهگاه کودک باشد و اگر شما کودک را از این پناهگاه طرد کنید، در واقع او را به سمت مسیری اشتباه و خطرناک هدایت کرده‌اید؛ مسیری که با معضلات و نابهنجاری‌های اجتماعی همراه است.

موارد یاد شده، تنها نمونه‌ای از رفتارهای بچگانه و ناپخته والدین با فرزندانشان بوده است. در برخی موارد، شاهد رفتارهایی به مراتب اشتباه‌تر و آسیب زننده‌تر هستیم‌! کافی است کمی موشکافانه‌تر به دنیای جراید و اخبار دور و برتان توجه کنید: تنبیه‌های بدنی باورنکردنی، کودک آزاری، تحقیر‌های کلامی، ترساندن کودک و بسیاری موارد دیگر که بدون شک، سبب وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر روحی و جسمی به کودک می‌شود.

با انجام رفتارها و واکنش‌های بچگانه ، فرصت یک زندگی‌ آرام و ایده‌آل را از فرزندتان دریغ خواهید کرد. فرصت بروز استعدادها و توانایی‌های فرزندتان را از دست خواهید داد و کودکی را پرورش می‌دهید که مهارت‌های لازم برای یک زندگی عاقلانه و سرشار از محبت را کسب نکرده‌ است.

 

رفتار بالغانه والدین
ارائه رفتار بالغانه با کودک، در آینده از او فردی بالغ و دلسوز خواهد ساخت.

 

به عنوان والدینی عاقل و بالغ در هنگام عصبانیت، چگونه رفتار پرخاشگرانه خود را کنترل کنیم؟

ابتدا باید رفتار خود را بررسی کنیم:

  • رفتاری که تاکنون با فرزند خود داشته‌ایم چگونه بوده است؟
  • آیا با خشونت همراه بوده و یا با محبت؟
  • آیا ویژگی‌های شخصیتی فرزندمان می‌شناسیم؟
  • آیا متناسب با ویژگی‌های شخصیتی فرزندمان با او رفتار می‌کنیم؟
  • از روی خشم و عصبانیت با کودکمان برخورد می‌کنیم یا از روی درایت و تصمیم‌گیری عاقلانه؟

پاسخ دادن به سوالات این چنینی، تصویر روشنی از وضعیت تربیتی فعلی کودکتان را به نمایش می‌گذارد.

رفتار بالغانه با کودک شامل چه رفتارهایی است؟

در گام بعدی، باید برای اعمال تغییرات تلاش کنید. از یک روانشناس کمک بگیرید و یا با خانواده‌هایی که در تربیت صحیح فرزندانشان موفق بوده‌اند، مشورت کنید.

اگر تاکنون رفتار صحیحی با فرزند خود نداشته‌اید، سرزنش کردن یا عذاب وجدان بی‌فایده است. تنها باید رفتار پرخاشگرانه خود را تغییر دهید و در صدد جبران مسائل به وجود آمده برآیید.

مطالعه کنید و معلومات خود را افزایش دهید. اشتباهات و هدف گذاری‌های خود را مکتوب کنید. به یاد داشته باشید که کم‌رنگ‌ترین جوهرها، از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

به کلاس‌های کنترل خشم بروید و با کمک مدیتیشن بر اعصاب و رفتار خود مسلط شوید. همه‌ی این موارد تا زمانی که به کار گرفته نشوند تغییری ایجاد نمی‌کنند، بنابراین سعی کنید این تغییرات را در زندگی و رفتارهای روزمره‌ی خود اعمال کنید.

در هنگام عصبانیت تصمیم‌گیری نکنید، بلکه ابتدا عصبانیت خود را کنترل کرده و پس از رسیدن به آرامش روانی بیشتر، تصمیم بگیرید که چه رفتاری از خود بروز دهید.

بدیهی است که تمامی این موارد، نیازمند تمرین و ممارست بسیار می‌باشد و یک شبه نمی‌توان بر خشم و عصبانیت خود غلبه کرد.

                رفتار بالغانه با کودک

 

سخن پایانی:

در نظر داشته باشید که برای دستیابی به جامعه‌ای با ثبات و با فرهنگی غنی‌تر و سرشار از محبت، باید از امروز تربیت درست نسل آتی را شروع کنیم. تربیت صحیح فرزندان امروز، موجب پرورش نسلی با اعتماد به‌نفس بیشتر، عاقل و آرام می‌شود که تمام نیروی خود را در جهت بروز استعدادهای بشری و در جهتی مثبت بکار می‌گیرد و می‌تواند جهان را به مکانی‌ آرام و سرشار از مهربانی تبدیل ‌کند.

آینده‌ی فرزندانمان، در گروی تربیت صحیح و رفتار بالغانه و  عاقلانه‌ی ما است. دست از رفتار پرخاشگرانه و بچگانه برداریم….

مقالات مرتبط را در وب‌سایت پروماگ بخوانید:

تغییر عادت موجب مرض نیست ! پروماگ به شما درباره تغییر عادت می گوید!

رفتار محترمانه ؛ مصادیقی برای انجام رفتارهای احترام آمیز در سطح اجتماع…

مثبت اندیشی انفعالی به چه معناست؟ چگونه در دام امید منفی گرفتار نشویم!

رفتار خشونت‌آمیز در کودکان ؛ چگونه رفتار پرخاشگرانه کودک را کنترل کنیم؟

تغییر در نگرش نسبت به خود، مسیر زندگی را زیباتر از قبل خواهد کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا